Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym zarejestrowany w Polsce Oddział Posejdon stanowi zakład w (...)

Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym zarejestrowany w Polsce Oddział Posejdon stanowi zakład w rozumieniu art. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Kanady w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku z dnia 4 maja 1987 roku ( Dz. U. z 1990 r. Nr 38, poz. 216) (dalej: ?PL - Q.?)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2012 r. (data wpływu 03.08.2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 22.10.2012 r. (data wpływu 25.10.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 11.10.2012 r. Nr IPPB5/423-662/12-2/PS (data nadania 11.10.2012 r., data doręczenia 15.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 5 i 7 umowy z dnia 4 maja 1987 r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Rządem Kanady w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 1990 r. Nr 38, poz. 216; dalej umowa polsko-kanadyjska) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dnu 03.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 5 i 7 umowy z dnia 4 maja 1987 r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Rządem Kanady w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


X. Ltd. (dalej: ?Spółka? lub Wnioskodawca?) jest spółką kapitałową prawa kanadyjskiego z siedzibą w Calgary będącą również wspólnikiem spółki osobowej prawa kanadyjskiego z siedzibą w Calgary, tj. X. Li. P (dalej: ?X?). X. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce powołując do tego celu oddział pod firmą P spółka komandytowa oddział w Polsce z siedzibą W. (dalej: ?Oddział?).

Ze względu na fakt, iż P. jako spółka osobowa nie posiada osobowości prawnej, jest transparentną formą prowadzenia działalności z punktu widzenia podatku dochodowego spółka w Polsce. Niniejsze oznacza, iż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej poprzez spółkę osobową podatnikami tego podatku są jej wspólnicy. W konsekwencji, Wnioskodawca jako wspólnik X. jest podatnikiem podatku dochodowego w związku z prowadzoną przez X. działalnością gospodarczą.

W dniu 27 lutego 2012 r. Oddział został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Dla celów prowadzonej w Polsce działalności gospodarczej X. uzyskał numer identyfikacji podatkowej NIP jak również status podatnika VAT/VAT UE. Ponadto Oddział posiada rachunek bankowy w polskim banku, który służy do prowadzonej przez niego działalności. W chwili obecnej Oddział nie zatrudnia pracowników.
X. prowadzi działalność w zakresie wynajmu i dzierżawy zastrzeżonych systemów do przygotowywania i zatłaczania płynu szczelinującego.

W uchwale komplementariusza X. z dnia 25 stycznia 2012 r. ustanowiony został przedstawiciel X. w Oddziale, z prawem do dokonywania wszelkich ustaleń, wykonywania wszystkich czynności i działań oraz podpisywania i wykonywania wszystkich dokumentów i instrumentów sporządzonych w formie pisemnej w imieniu Oddziału w Polsce w związku z wykonywaną w Polsce działalnością Czynności te będą zasadniczo wykonywane przez przedstawiciela z Kanady.

Działalność Oddziału w Polsce polega na świadczeniu usług wynajmu i obsługi naziemnych zbiorników na wodę wykorzystywaną w procesie szczelinowania hydraulicznego stosowanego przy wydobyciu gazu łupkowego. Oferowane przez Oddział usługi wynajmu obejmują także instalację sprzętu w miejscu wskazanym przez kontrahenta oraz nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem w okresie wynajmu. Zbiorniki zostały zaimportowane przez Oddział ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i udostępnione polskiemu usługobiorcy.

Ze względu na fakt, iż Umowa najmu zbiorników (dalej: Umowa?) została zawarta przed formalną rejestracją Oddziału w Polsce, jej stroną jest X. . Jednak usługi wynajmu świadczone Są przez Oddział, za pomocą alokowanych do niego środków (wyposażenia) w postaci zbiorników oraz niezbędnego osprzętu tj. usługi są świadczone przy pomocy majątku stanowiącego własność Oddziału, Umowa została zawarta na okres jednego roku, z możliwością przedłużenia, jeśli kontrahent zgłosi takie zapotrzebowanie. Mając na uwadze możliwy wzrost zapotrzebowania na oferowane przez Oddział usługi (rozwój branży wydobywczej w obszarze gazu łupkowego), w przyszłości Oddział może świadczyć usługi wynajmu także innym kontrahentom w Polsce.

W celu nadzorowania prawidłowego wykonania kontraktu i świadczenia usług w Polsce, X. wyznaczył osobę, posiadającą odpowiednią wiedzę merytoryczną i techniczną która jest odpowiedzialna za właściwe wykonanie kontraktu. W oparciu o dotychczasowe doświadczenie biznesowe, X. zakłada, iż dla prawidłowego wykonania kontraktu, wymagane będzie kilka wizyt tej osoby w Polsce, podczas których weryfikowany będzie m.in. stan techniczny wynajmowanego wyposażenia.

Księgi rachunkowe oraz podatkowe Oddziału będą prowadzone zgodnie z ustawą o rachunkowości przez podmiot zewnętrzny świadczący usługi księgowe. Dostęp do ewidencji księgowej oraz podatkowej będzie możliwy z terytorium Polski.

W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie uzyskać potwierdzenie, iż X. posiada, w Polsce zakład w związku z powołanym w celu prowadzenia działalność gospodarcza w Polsce Oddziałem, gdyż okoliczność ta wpływa na powstanie jego obowiązku podatkowego w Polsce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym zarejestrowany w Polsce Oddział P. stanowi zakład w rozumieniu art. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Kanady w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku z dnia 4 maja 1987 roku ( Dz. U. z 1990 r. Nr 38, poz. 216) (dalej: ?PL - Q.?)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowany w Polsce Oddział, przez który P. prowadzi działalność gospodarczą w postaci najmu i dzierżawy systemów do przygotowywania i zatłaczania płynu szczelinującego w Polsce stanowi jego stałą placówkę (zakład) na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 PL - Q. i konsekwencji Wnioskodawca podlega w tym zakresie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.


Uzasadnienie


Zasady prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej przez przedsiębiorców zagranicznych określa ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) (dalej: ?Ustawy o SDG?). Zgodnie z Ustawą o SDG dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) (dalej: ?Ustawa o CIT?), podatnicy, jeżeli mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę lub zarząd, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei podatnicy, którzy nie posiadają na terytorium kraju siedziby lub zarządu, podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z przywołanymi przepisami Wnioskodawca pragnie potwierdzić, iż jako wspólnik X. podlega on ograniczonemu obowiązku podatkowemu w Polsce w związku z zarejestrowanym w Polsce Oddziałem X. stanowiącym zakład w rozumieniu Ustawy o CIT oraz właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 4a pkt 11 litera a Ustawy o CIT zakład zagraniczny oznacza m.in. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział. Niniejsza definicja ma zastosowanie pod warunkiem, iż właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska nie stanowi inaczej.

Z uwagi na fakt, iż siedziba P. znajduje się w Kanadzie, ustalenie czy P. posiada zakład w Polsce wymaga przeprowadzenia analizy na gruncie PL - Q..

W myśl art. 7 ust. 1 PL - Q. zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim umawiającym się państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje lub wykonywało działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.


Z kolei stosownie do art. 5 PL ? Q. zakład stanowi stałą placówkę, za pomocą której przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w pełni lub częściowo. Obejmuje on w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro, w którym prowadzona jest działalność handlowa,
  4. zakład fabryczny,
  5. warsztat,
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych i
  7. budowę albo montaż, których okres prowadzenia przekracza 12 miesięcy.

Jednocześnie za zakład nie uważa się:

  1. placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa;
  2. zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;
  3. zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
  4. stałych placówek utrzymywanych wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu uzyskiwania informacji dla przedsiębiorstwa;
  5. stałych placówek utrzymywanych wyłącznie w celu wykonywania jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym albo pomocniczym dla przedsiębiorstwa;
  6. stałych placówek utrzymywanych wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że ogólna działalność tych placówek, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, posiada charakter przygotowawczy lub pomocniczy.


Pojęcie stałej placówki nie zostało zdefiniowane w PL - Q. (cytowane przepisy jedynie enumeratywnie wskazują co jest, bądź nie stałą placówką, przy czym są to katalogi otwarte). Jednak analizując brzmienie art. 5 oraz ugruntowaną praktykę międzynarodową w tym zakresie uznaje się, iż dla powstania stałej placówki niezbędne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. istnieje miejsce (placówka) gdzie działalność jest prowadzona,
  2. charakter tej placówki jest stały,
  3. działalność gospodarcza wykonywana za pośrednictwem tej placówki nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.

W konsekwencji zarejestrowany przez X. Oddział będzie stanowić jego zakład w Polsce w rozumieniu art. 5 PL ? Q., pod warunkiem spełnienia powyższych przesłanek.


A. Fizyczne miejsce, gdzie prowadzona jest działalność

Istnienie placówki determinuje fizyczne posiadanie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które obejmuje w szczególności pomieszczenia lub ich części, wyposażenie lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. Placówką taką może być w szczególności wynajęte biuro. Ponadto placówka musi być wykorzystywana w prowadzeniu działalności gospodarczej przez zagranicznego przedsiębiorcę. Jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym Oddział X. posiada biuro w W., które jest wykorzystywane przez Oddział do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmie i dzierżawie zastrzeżonych systemów do przygotowywania i zatłaczania płynu szczelinującego stosowanego przy wydobyciu gazu łupkowego.


B. Stały charakter placówki

Zgodnie z ugruntowaną praktyką międzynarodową uznaje się, iż stałą placówkę jest każde miejsce regularnie wykorzystywane przez dany podmiot do wykonywania działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę fakt, iż placówka musi być stała, uznaje się, że zakład może istnieć tylko wtedy, gdy placówka nie ma charakteru tymczasowego.

PL ? Q. nie wskazuje ram czasowych, od których dana placówka przestaje mieć charakter tymczasowy i uzyskuje przymiot stałości. Kryterium takie zostało określone jedynie w stosunku do placu budowy, który uznaje za stałą placówkę, dopiero gdy istnieje dłużej niż 12 miesięcy. Niemniej, zdaniem Wnioskodawcy fakt, iż X. zawarł umowę z polskim kontrahentem na okres 12 miesięcy z możliwością jego przedłużenia, a także zamiar świadczenia tego rodzaju usług innym kontrahentom są wystarczające by uznać, iż jego Oddział w Polsce charakteryzuje się stałością pozwalającą traktować go jako zakład w rozumieniu PL - Q.


C. Działalność prowadzona w placówce nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego

Działalność gospodarcza wykonywana przy jej wykorzystaniu nie może obejmować działalności pomocniczej dla przedsiębiorcy. Należy zaznaczyć, iż PL ? Q. również nie definiuje pojęcia działalności pomocniczej i przygotowawczej. W tym celu należy odwołać się do Komentarza do Modelowej Konwencji OECD w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku, który wskazuję, celu iż dla określenia czy dana działalność ma charakter pomocniczy należy ustalić czy działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości. Powyższe potwierdza również stanowisko wyrażone przez przedstawicieli doktryny międzynarodowego prawa podatkowego, zgodnie z którym zakład może powstać, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, jeżeli jest ona wartościowo istotna dla spółki (Arvid A. Skaar, Permarient Establishment Erosion of a Tax Principle?, Kluwer, 1991). Z kolei aby ocenić czy dane działania posiadają charakter przygotowawczy lub pomocniczy należy zbadać, czy nie mają one żadnego znaczenia lub jedynie małe znaczenie w porównaniu do innych czynności podejmowanych przez przedsiębiorstwo (prof. Klausa Vogel w komentarzu ?Klaus Vogel on Double Taxation Conventions, Kluwer Law International, The Hague-London-Boston, 1997).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż działalność prowadzona przez X. poprzez położny w Polsce Oddział nie posiada cech czynności przygotowawczych i pomocniczych, gdyż obejmuje działalność w zakresie wynajmu i obsługi naziemnych zbiorników na wodę wykorzystywaną w procesie szczelinowania hydraulicznego, która jest tożsama z działalnością prowadzona przez X. w Kanadzie. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w opinii Wnioskodawcy działalność ta jest istotna biorąc pod uwagę całościową działalność gospodarczą prowadzoną przez X.

Reasumując, X. zarejestrował Oddział na terenie Polski, który jest jego wyodrębnioną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Oddział ten został założony w celu świadczenia na terytorium Polski usługa wynajmu i dzierżawie zastrzeżonych systemów do przygotowywania i zatłaczania płynu szczelinującego stosowanego przy wydobyciu gazu łupkowego oraz planowanym rozwojem działalności P. w Polsce. Na jego potrzeby została wynajęte biuro w W. Do Oddziału zostały alokowane środki (wyposażenie) w postaci zbiorników i niezbędnego sprzętu. Ponadto Oddział wykonuje wymagane do tego celu funkcje za pośrednictwem osoby odpowiedzialnej za jego zarządzanie i w rezultacie ponosi odpowiadające wykonywanym funkcjom koszty związane z prowadzoną działalnością. W szczególności Oddział wykonuje wszelkie funkcje związane ze sprzedażą usług na terenie Polski obejmujące m.in. nabywanie usług księgowych i doradczych, wynajmowanie powierzchni biurowej, etc. W celu prawidłowej realizacji kontraktu i świadczenia usług w Polsce, X. wyznaczył osobę, posiadającą odpowiednią wiedzę merytoryczną i techniczną, która jest odpowiedzialna za właściwe wykonanie kontraktu.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zarejestrowany w Polsce Oddział, przez który X. prowadzi działalność gospodarczą w Polsce stanowi jego stałą placówkę (zakład) na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 PL - Q. i w tym zakresie Wnioskodawca podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia wszystkich przesłanek istnienia zakładu świetle art. 5 umowy polsko ? kanadyjskiej. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy ? Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tekst jednolity Dz.U.2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika