Czy w związku z faktem, że miejsca, z których pracownicy Spółki pracujący z domu świadczą swoją (...)

Czy w związku z faktem, że miejsca, z których pracownicy Spółki pracujący z domu świadczą swoją pracę nie są organizacyjnie wyodrębnionym zakładem ani jego zorganizowaną częścią, to znaczy nie jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania, Spółka ma obowiązek składać informację CIT-ST? Jeżeli tak, to czy Spółka ma również składać informację CIT-ST/A?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2009 r. (data wpływu 17.11.2009 r.) oraz piśmie z dnia 22.01.2010 r. (data wpływu 25.01.2010 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 15.01.2009 r. Nr IPPB5/423-730/09-2/AS (data nadania 15.01.2010 r., data doręczenia 15.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. obowiązku składania deklaracji CIT-ST ? ?Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych? - jest prawidłowe,
  2. braku obowiązku składania załącznika do formularza CIT-ST/A ? ?Informacja o zakładach (oddziałach)? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania deklaracji CIT-ST ? ?Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych? oraz braku obowiązku składania załącznika do formularza CIT-ST/A ? ?Informacja o zakładach (oddziałach)?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: ?Spółka?) ma siedzibę w W i nie posiada oddziałów z indywidualnie zarejestrowanym adresem poza siedzibą. Spółka świadczy usługi na rzecz podmiotu z Austrii i jest to jedyna umowa, w oparciu o którą Spółka wykonuje swoją działalność operacyjną na terenie kraju. Tylko Zarząd Spółki (wszyscy członkowie Zarządu nie są polskimi rezydentami) oraz jej Prokurent (zatrudniony w siedzibie Spółki w Warszawie) mają prawo reprezentowania i podpisywania umów w imieniu Spółki.

Część pracowników świadczy pracę z siedziby Spółki w Warszawie, a cześć pracuje z domu (na terenie różnych województw) pod kierownictwem swojego przełożonego wykorzystując do tego łącza telekomunikacyjne (internet, telefon, fax).

Zakres pracy dla pracowników pracujących z biura i z domu jest taki sam: monitorowanie badań klinicznych w prowadzących te badania ośrodkach.

Przykładowo, ten sam ośrodek w Radomiu może być monitorowany przez pracowników z biura w W, jak i pracującego z domu pracownika z L.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, że miejsca, z których pracownicy Spółki pracujący z domu świadczą swoją pracę nie są organizacyjnie wyodrębnionym zakładem ani jego zorganizowaną częścią, to znaczy nie jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania, Spółka ma obowiązek składać informację CIT-ST...

Jeżeli tak, to czy Spółka ma również składać informację CIT-ST/A...

Wnioskodawca doprecyzował, że w kontraktach pracownicy mają określone miejsce świadczenia pracy jako obszar województwa, w którym mają miejsce zamieszkania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na Spółce ciąży obowiązek składania informacji CIT-ST, nie wystąpi natomiast obowiązek składania informacji CIT-ST/A.

Informacja CIT-ST/A, będąca załącznikiem do druku CIT-ST, zawiera wykaz zakładów (oddziałów). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 roku w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 230, poz.1693) określą, że w informacji CIT-ST/A należy wykazać dane identyfikacyjne zakładu oraz adres zakładu. Charakter danych wskazuje, że dane te mogą dotyczyć wyłącznie zakładu jako jednostki organizacyjnej. A zatem pojęcie zakładu, którego dane należy wykazać w składanej informacji nie jest tożsame z pojęciem zakładu, rozumianego jako miejsce wykonywania pracy, które obliguje podatnika do złożenia informacji CIT-ST (art. 10 ust.1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1996 z póź. zm.)

Informacja CIT-ST/A dotyczy tylko wyodrębnionych organizacyjnie zakładów.

Wskazuje na to treść formularza informacji CIT-ST/A w którym należy podać:

  • datę rozpoczęcia działalności,
  • nazwę pełną i skróconą oddziału.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje również odzwierciedlenie w indywidualnej intepretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 sierpnia 2008 r., Nr ILPB3/423-313/08-6/MM, która dotyczyła obowiązku sporządzania informacji CIT-ST/A w związku z zatrudnieniem pracownika, którego miejsce wykonania pracy określono na terenie nieruchomości, która nie jest wyodrębnionym organizacyjnie zakładem. W wydanej interpretacji indywidualnej Organ podatkowy potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, iż w przypadku, gdy spółka prowadzi działalność gospodarczą w różnych miastach kraju (na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby) i są one określone jako miejsce pracy zatrudnionych pracowników, ale jednocześnie nie stanowią one wyodrębnionych organizacyjnie zakładów bądź oddziałów, na podatniku będzie ciążył obowiązek składania CIT-ST, nie wystąpi natomiast obowiązek składania informacji CIT-ST/A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  1. w zakresie obowiązku składania deklaracji CIT-ST ? ?Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych? - za prawidłowe,
  2. w zakresie braku obowiązku składania załącznika do formularza CIT-ST/A ? ?Informacja o zakładach (oddziałach)? - za prawidłowe.

Ad. 1)

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.), jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.

Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 tejże ustawy, zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Przepis art. 10 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania do urzędów skarbowych informacji, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) - ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których są położone te zakłady.

Wzór i terminy składania ww. ?informacji podatnika? określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 230, poz. 1693).

Obowiązującymi w przedmiotowym zakresie są deklaracje:

  • CIT-ST ? ?Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych? oraz
  • CIT-ST/A ? ?Informacja o zakładach (oddziałach)?, składana jako załącznik do formularza CIT-ST.

Zatem o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji o konieczności składania informacji CIT-ST decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.

Jak wynika z powyższego, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że - dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się biuro oddziału (zakładu).

Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Zważyć należy, iż co do zasady, określenie przez pracodawcę w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyskają odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).

Odnośnie miejsca położenia zakładu (oddziału) - w przypadku, kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, np. gdy w umowie o pracę wskazany jest obszar dwóch województw - rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę.

Dopiero jeżeli konkretne wskazanie miejsca pracy nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy. Zatem, jeśli miejsce pracy pracownika zostanie zakwalifikowane jako siedziba pracodawcy - wówczas nie istnieje obowiązek sporządzania informacji CIT-ST.

Przedstawiony w niniejszej sprawie stan faktyczny jednoznacznie wskazuje, że zatrudnieni w Spółce pracownicy, monitorujący przy użyciu łączy telekomunikacyjnych (internet, telefon, fax) badania kliniczne w ośrodkach badawczych, w kontraktach mają określone miejsce świadczenia pracy jako obszar województwa, w którym mają miejsce zamieszkania.

Mając na względzie przedstawione wyżej regulacje prawne stwierdzić należy, że określone w umowach o pracę z pracownikami województwa, w których mają miejsca zamieszkania jako miejsca wykonywania pracy - położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika, oznaczają posiadanie przez Spółkę w tych miejscach zakładów (oddziałów) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym jest to równoznaczne z obowiązkiem sporządzania informacji CIT-ST.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że na Wnioskodawcy, gdy określone w umowie o pracę miejsca wykonywania pracy są położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika, ciąży obowiązek składania deklaracji CIT-ST ? ?Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych? i w tym zakresie stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2)

W odniesieniu do wątpliwości Spółki odnośnie zasadności składania w przedmiotowej sprawie formularza CIT-ST/A ? ?Informacja o zakładach (oddziałach)? należy wskazać, że w przypadku, gdy określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy nie jest wyodrębnionym organizacyjnie zakładem, nie powstaje po stronie Spółki obowiązek składania druku CIT-ST/A. Informacja ta dotyczy bowiem wyodrębnionych organizacyjnie zakładów.

Wynika to m.in. z konstrukcji formularza informacji CIT-ST/A, w którym należy podać:

  • datę rozpoczęcia działalności, a nie zatrudnienia pracownika,
  • adres zakładu, zawierający m.in. nazwę ulicy, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy,
  • nazwę pełną i skróconą oddziału, co w wypadku określenia miejsca pracy jako obszaru danego województwa nie jest możliwe.

Określenie miejsca pracy jako dany obszar (w przedmiotowej sprawie: województwo), nie jest organizacyjnie wyodrębnionym zakładem ani jego zorganizowaną częścią, to znaczy nie jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Również działalność prowadzona na tym obszarze nie spełnia wymogów definicji oddziału wynikającej z art. 5 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095 ze zm.) z której wynika, że ?oddział? to wyodrębniona organizacyjnie i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Zatem należy wskazać, że formularz CIT-ST/A dotyczy tylko wyodrębnionych organizacyjnie zakładów i oddziałów.

Podsumowując, w oparciu o powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie ? ze względu na fakt, że miejsca, z których pracownicy Spółki pracujący z domu świadczą swoją pracę nie są organizacyjnie wyodrębnionym zakładem ani jego zorganizowaną częścią, to znaczy nie jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania, po stronie Spółki nie powstaje obowiązek składania formularza CIT-ST/A ? ?Informacja o zakładach (oddziałach)?.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy podkreślić, iż przywołana przez Wnioskodawcę interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia 21 sierpnia 2008 r. Nr ILPB3/423-313/08-6/MM wydana została w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Z uwagi na powyższe przywołana interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla tut. Organu podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ILPB3/423-313/08-6/MM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika