1. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z działaniami wsparcia sprzedaży polegającymi (...)

1. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z działaniami wsparcia sprzedaży polegającymi na bezpośrednim dostarczeniu do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu pokrycia strat danego punktu z tytułu obniżki cen produktów Spółki w konsekwencji zbliżającego się upływu terminu ich przydatności, oraz koszty związane z wymianą w takich punktach produktów przeterminowanych lub innych nie nadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) na produkty pełnowartościowe, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki?2. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjnych polegających na sprzedaży produktów Spółki przez punkty sprzedaży detalicznej po obniżonej cenie. tj. koszty produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w celu zrekompensowania strat takiego podmiotu z tytułu sprzedaży produktów Spółki po obniżonej cenie, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki? 3. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z działaniami wsparcia sprzedaży w formie akcji promocyjnej, tj. koszty produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w konsekwencji zakupu przez punkt sprzedaży detalicznej określonego asortymentu produktów Spółki lub produktów o określonej wartości od hurtowni, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki? 4. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjno- reklamowych polegających na oferowaniu poczęstunku składającego się z produktów Spółki (degustacje), tj. koszty produktów Spółki przekazanych do punktów sprzedaży detalicznej na cele degustacji, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • kosztów związanych z dostarczeniem bezpośrednio do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu pokrycia strat takiego punktu z tytułu obniżki cen produktów Spółki będącej konsekwencją zbliżającego się upływu terminu ich przydatności, jak również kosztów związanych z wymianą w takich punktach produktów przeterminowanych lub innych nie nadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) na produkty pełnowartościowe - jest prawidłowe,
  • kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjnych polegających na sprzedaży produktów Spółki przez punkty sprzedaży detalicznej po obniżonej cenie. tj. kosztów produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w celu wyrównania strat takiego podmiotu z tytułu sprzedaży produktów Spółki po obniżonej cenie ? jest prawidłowe,
  • kosztów ponoszonych w ramach akcji promocyjnej, tj. kosztów produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w konsekwencji zakupu przez punkt sprzedaży detalicznej określonego asortymentu produktów Spółki lub produktów o określonej wartości od hurtowni ? jest prawidłowe,
  • kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z przekazaniem do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu przeprowadzania akcji promocyjno-reklamowych polegających na oferowaniu poczęstunku składającego się z produktów Spółki (degustacje), tj. kosztów produktów Spółki przekazanych do punktów sprzedaży detalicznej na cele degustacyjne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania wydatków ponoszonych przez Spółkę na prowadzenie akcji promocyjnych skierowanych do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako ?Wnioskodawca? lub ?Spółka?) jest producentem wyrobów cukierniczych w Polsce, którego działalność gospodarcza opiera się na bardzo wysokiej jakości oraz szerokim asortymencie produktów. Asortyment Spółki obejmuje różnorodne wyroby ciastkarskie i ciastka. W zależności od kształtującego się popytu na produkty Spółki oraz prowadzonych działań marketingowych wpływających na atrakcyjność oferty, asortyment Spółki może podlegać stałym bądź okresowym modyfikacjom.

Z uwagi na charakter gospodarki rynkowej, którą cechuje stale rosnąca konkurencja, Spółka podejmuje działania promocyjne, marketingowe oraz wsparcia sprzedaży zmierzające do zwiększenia rozpoznawalności oraz wolumenu sprzedawanych przez nią wyrobów, co w rezultacie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub co najmniej do podtrzymania popytu na produkty Spółki na dotychczasowym poziomie.

Bezpośrednimi odbiorcami produktów Spółki na terytorium Polski są m.in. hurtownie, które następnie dokonują dalszej sprzedaży produktów Wnioskodawcy do punktów sprzedaży detalicznej lub do podhurtu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka podejmuje różnorodne działania handlowe, które mają na celu aktywizację oraz wsparcie sprzedaży jej produktów.

W szczególności, zgodnie z przyjętą przez Spółkę polityką sprzedaży, Spółka planuje:

  1. w sytuacji, gdy termin przydatności do spożycia produktów znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej (informacje takie zbierane będą przez przedstawicieli handlowych Spółki) będzie zbliżał się ku końcowi, podmioty prowadzące takie punkty sprzedaży detalicznej podejmować będą działania aktywizujące sprzedaż (w praktyce najczęściej dochodzić będzie do obniżenia ceny produktów o krótkim okresie ważności), natomiast Spółka dostarczać będzie bezpośrednio do takiego punktu sprzedaży detalicznej swoje produkty w celu pokrycia strat podmiotu prowadzącego taki punkt z tytułu ww. działań (a więc najczęściej dostarczać będzie produkt o wartości równiej różnicy pomiędzy ceną produktu przed obniżką i po obniżce).
  2. w sytuacji, gdy termin przydatności do spożycia produktów znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej upłynie lub gdy produkt z innych przyczyn nie będzie mógł być przedmiotem dalszej sprzedaży (np. na skutek uszkodzenia), przedstawiciele handlowi Spółki będą wymieniać takie produkty na produkty pełnowartościowe (produkt przeterminowany lub np. uszkodzony będzie odbierany przez przedstawicieli handlowych Spółki).
  3. przeprowadzanie okresowych akcji promocyjnych w celu zwiększenia rozpoznawalności lub wypromowania wśród konsumentów określonych produktów Spółki, które będą polegały na sprzedaży tych produktów przez punkty sprzedaży detalicznej po obniżonej cenie. Przeprowadzenie takiej akcji promocyjnej w konkretnym punkcie sprzedaży detalicznej będzie każdorazowo uzgadniane między przedstawicielem handlowym a podmiotem prowadzącym punkt sprzedaży detalicznej. Zrekompensowanie strat punktu sprzedaży detalicznej z powodu przeprowadzenia akcji promocyjnej polegającej na czasowej obniżce ceny danego produktu będzie następowało poprzez nieodpłatne dostarczenie przez Spółkę swoich produktów bezpośrednio do danego punktu sprzedaży detalicznej o wartości różnicy między ceną produktów sprzedanych po obniżonej cenie w ramach akcji promocyjnej a ich ceną przed obniżką.
  4. wprowadzenie akcji promocyjnej skierowanej do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej w celu zwiększenia ilości oraz wartości zakupów produktów Spółki dokonywanych przez punkty sprzedaży detalicznej od hurtowni (dalej jako ?akcja promocyjna?). Akcja promocyjna będzie polegała na tym, iż zakup przez punkt sprzedaży detalicznej określonego asortymentu produktów Spółki lub produktów o określonej wartości od hurtowni będzie premiowany nieodpłatnym przekazaniem przez przedstawiciela Spółki do punktu sprzedaży detalicznej określonej ilości i rodzaju produktów Spółki.

    Akcja promocyjna będzie mieć na celu wygenerowanie popytu na produkty Spółki co zwiększy sprzedaż z hurtowni do punktów sprzedaży detalicznej, a to z kolei przełoży się na wzrost ilości lub wartości zakupów, jakie hurtownie będą dokonywały w Spółce.

  5. promocyjno-reklamowych polegających na oferowaniu w punktach sprzedaży detalicznej symbolicznego poczęstunku składającego się z produktów Spółki (degustacje) konsumentom odwiedzającym dany punkt sprzedaży detalicznej. Degustacje odbywające się w punktach sprzedaży detalicznej będą przeprowadzane bezpośrednio przez Spółkę lub za pośrednictwem pracowników danego punktu sprzedaży detalicznej. Celem przeprowadzanych degustacji będzie zwiększenie rozpoznawalności produktów Spółki oraz zapoznanie konsumentów z nowymi produktami w ofercie Spółki, co w rezultacie wpłynie na wzrost popytu na oferowane przez Spółkę produkty. W celu przeprowadzenia degustacji punkt sprzedaży detalicznej otrzyma od przedstawiciela handlowego Spółki dodatkowe produkty określonego asortymentu dla celów zorganizowania degustacji konsumenckiej.

- zwane łącznie ?działaniami wsparcia sprzedaży?.

Działania wsparcia sprzedaży będą podejmowane przez Spółkę wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności produktów Spółki, aktywizacja podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej, w których produkty Spółki są oferowane, utrzymania pozycji Spółki jako producenta wysokiej jakości produktów, a w konsekwencji zwiększenia udziału lub co najmniej utrzymania określonej pozycji na rynku. W związku z powyższym, działania wsparcia sprzedaży pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i są ukierunkowane na zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę ze sprzedaży produktów.

W szczególności, jak to zostało wspomniane powyżej, Spółka opiera swoją strategię gospodarczą m.in. na bardzo wysokiej jakości produktów. Działania wsparcia sprzedaży Spółki określone w punktach A i B mają więc na celu m.in. ograniczenie sytuacji, w których do obrotu wprowadzane byłyby produkty Spółki po upływie ich terminu przydatności do spożycia lub produktów uszkodzonych, niepełnowartościowych. Tego rodzaju bowiem przypadki (pomimo, że wynikające z działania podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej) mogłyby mieć negatywny wpływ na dobre imię (renomę) oraz wizerunek Spółki jako producenta bardzo wysokiej jakości produktów, a przede wszystkim negatywnie wpływać na skłonność konsumentów do dokonywania zakupu produktów Spółki. W związku z czym planowane działania wsparcia sprzedaży umożliwią wycofanie z rynku produktów niepełnowartościowych (tj. z krótkim terminem przydatności do spożycia, przeterminowanych, uszkodzonych. etc.), które z punktu widzenia interesów oraz strategii gospodarczej Spółki są niezgodne z jej wysokimi standardami jakości. Niezbędna kontrola obrotu mająca na celu realizację powyższych interesów gospodarczych Spółki dokonywana będzie przez przedstawicieli handlowych Spółki, którzy w trakcie wizytacji punktów sprzedaży detalicznej będą identyfikować sytuacje, w których istnieje konieczność podjęcia ww. działań przez Spółkę.

Nie można również wykluczyć sytuacji, gdy z różnych przyczyn nie będzie możliwe dostarczenie przez Spółkę tożsamych produktów lub dokonanie wymiany produktów na takie same. Tego rodzaju sytuacje mogą mieć miejsce przede wszystkim, gdy produkty w określonym punkcie sprzedaży detalicznej nie będą się już znajdować się w ofercie Spółki (np. w wyniku zakończenia ich produkcji przez Spółkę), Spółka będzie przeprowadzać w tym czasie akcje promocyjno-reklamowe innych produktów lub gdy dostarczenie lub wymiana produktów na takie same nie będzie mieć uzasadnienia gospodarczego, m.in. z powodu dotychczasowych niskich wyników sprzedaży takich produktów w punkcie sprzedaży detalicznej można przewidzieć, iż dostawa/wymiana produktów na takie same mogłaby prowadzić do kolejnych dostaw lub wymian z uwagi np. na upływ terminu przydatności będący konsekwencją braku popytu na określony rodzaj produktów.

Działania wsparcia sprzedaży przedstawione w punkcie D również będą elementem rynkowej strategii gospodarczej Spółki oraz będą stosowane w stosunku do wszystkich zainteresowanych punktów sprzedaży detalicznej. Podmioty prowadzące punkty sprzedaży detalicznej będą informowane o regulaminie akcji promocyjnej oraz możliwości wyrównania poniesionych strat lub dokonania wymiany produktów w przypadkach, gdy zaistnieją określone sytuacje przedstawione powyżej. Oznacza to, iż podmioty prowadzące punkty sprzedaży detalicznej będą świadome, iż nabywając produkty Spółki od hurtowni będą mogły oczekiwać podjęcia przez Spółkę określonych działań wsparcia sprzedaży, pomimo, że pomiędzy Spółką a takim podmiotem nie dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży produktów (taka bowiem zawierana będzie pomiędzy Spółką a hurtownią). W szczególności, do wszystkich zainteresowanych punktów sprzedaży detalicznej będzie skierowana oferta działań wsparcia sprzedaży w formie akcji promocyjnej, zachęcająca punkty sprzedaży detalicznej do dokonywania określonej ilości lub wartości zakupów produktów Spółki od hurtowni, co następnie będzie premiowane nieodpłatnym przekazaniem do tych punktów określonych produktów gratisowych. Punkty sprzedaży detalicznej współpracujące z hurtowniami, do których Spółka sprzedaje swoje produkty będą również systematycznie informowane przez przedstawicieli handlowych Spółki o akcji promocyjnej przedstawionej w punkcie D, a w szczególności o wartości i asortymencie produktów, które należy zakupić, aby otrzymać nieodpłatne produkty jako premie za dokonane w hurtowni zakupy. Produkty te będą przekazywane przez przedstawicieli handlowych Spółki po zweryfikowaniu na podstawie przedstawionych faktur VAT i w hurtowni czy dany punkt sprzedaży detalicznej faktycznie dokonał premiowanego zakupu. Punkty sprzedaży detalicznej będą każdorazowo potwierdzać odbiór premii w formie pisemnej.

Spółka planuje ewidencjonować działania wsparcia sprzedaży za pomocą dokumentów uwzględniających specyfikę oraz rodzaj tych działań, np.: wydanie produktów gratisowych w ramach akcji promocyjnej będzie odbywać się na podstawie kart promocji. Takie dokumenty będą opisywane przez przedstawicieli handlowych Spółki i akceptowane przez osoby sprawujące nadzór nad ww. działaniami przedstawicieli handlowych zgodnie z procedurą przyjętą w tym zakresie przez Spółkę. Taki sposób ewidencjonowania ww. działań wsparcia sprzedaży podyktowany jest znaczną ilością punktów sprzedaży detalicznej, do których skierowane będą opisane powyżej działania.

Także akcje promocyjno-reklamowe przedstawione powyżej w punkcie C i E będą elementem rynkowej strategii Spółki. Celem akcji promocyjnej przedstawionej w punkcie C, która będzie polegać na proponowaniu przez przedstawicieli handlowych Spółki sprzedaży produktów Spółki po obniżonej cenie przez punkty sprzedaży detalicznej, jest zachęcenie konsumentów do zakupu produktów Spółki po promocyjnej cenie, tak aby następnie konsumenci usatysfakcjonowani wysoką jakością produktów Spółki byli zainteresowani zakupem tych produktów w cenie ?regularnej? (tj. w cenie przed obniżką).

Straty punktu sprzedaży detalicznej z tytułu sprzedaży produktów Spółki po cenie promocyjnej zostaną przez Spółkę zrekompensowane poprzez dostarczenie do danego punktu sprzedaży detalicznej produktów Spółki o wartości różnicy między ceną produktów sprzedanych po obniżonej cenie w ramach akcji promocyjne, a ich ceną przed obniżką. Natomiast akcja promocyjno-reklamowa przedstawiona w punkcie E, polegająca na oferowaniu w punktach sprzedaży detalicznej symbolicznego poczęstunku składającego się z produktów Spółki (degustacje) konsumentom odwiedzającym dany punkt sprzedaży detalicznej ma na celu zwiększenie znajomości oraz rozpoznawalności produktów Spółki wśród produktów spożywczych dostępnych na rynku, a także zaprezentowanie ich walorów oraz wysokiej jakości. Degustacje będą również organizowane z okazji wprowadzania do sprzedaży nowych produktów Spółki. Produkty Spółki przeznaczone na potrzeby degustacji będą przekazywane przez przedstawicieli handlowych Spółki do punktów sprzedaży detalicznej.

Zarówno sprzedaż produktów przez punkty sprzedaży detalicznej po obniżonej cenie, jak i organizowanie degustacji dla konsumentów są powszechnymi działaniami wsparcia sprzedaży podejmowanymi przez podmioty gospodarcze działające, tak jak Spółka, w branży spożywczej. Działania te mają na celu w szczególności wzrost rozpoznawalności produktów Spółki wśród konsumentów, zapoznanie konsumentów z nowymi produktami, co w rezultacie wpłynie na wzrost popytu na oferowane przez Spółkę produkty. Działania te pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż przy określaniu ceny za swoje produkty będzie uwzględniać koszty związane z ewentualnymi przyszłymi działaniami wsparcia sprzedaży (a więc Spółka kalkulując marżę handlową na swoje produkty uwzględniać będzie potencjalną możliwość nieodpłatnych dostaw/wymian oraz poniesienia dodatkowych kosztów z tytułu akcji promocyjnych oraz promocyjno-reklamowych). W konsekwencji, podmioty prowadzące punkty sprzedaży detalicznej nie będą zobowiązane do zapłaty dodatkowych kwot na rzecz Spółki czy też na rzecz hurtowni z tytułu wynagrodzenia za ww. działania wsparcia sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z działaniami wsparcia sprzedaży polegającymi na bezpośrednim dostarczeniu do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu pokrycia strat danego punktu z tytułu obniżki cen produktów Spółki w konsekwencji zbliżającego się upływu terminu ich przydatności, oraz koszty związane z wymianą w takich punktach produktów przeterminowanych lub innych nie nadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) na produkty pełnowartościowe, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki...
  2. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjnych polegających na sprzedaży produktów Spółki przez punkty sprzedaży detalicznej po obniżonej cenie. tj. koszty produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w celu zrekompensowania strat takiego podmiotu z tytułu sprzedaży produktów Spółki po obniżonej cenie, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki...
  3. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z działaniami wsparcia sprzedaży w formie akcji promocyjnej, tj. koszty produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w konsekwencji zakupu przez punkt sprzedaży detalicznej określonego asortymentu produktów Spółki lub produktów o określonej wartości od hurtowni, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki...
  4. Czy koszty poniesione przez Spółkę w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjno- reklamowych polegających na oferowaniu poczęstunku składającego się z produktów Spółki (degustacje), tj. koszty produktów Spółki przekazanych do punktów sprzedaży detalicznej na cele degustacji, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zarówno:

  1. koszty związane z dostarczeniem bezpośrednio do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu pokrycia strat takiego punktu z tytułu obniżki cen produktów Spółki będącej konsekwencją zbliżającego się upływu terminu ich przydatności, jak również koszty związane z wymianą w takich punktach produktów przeterminowanych lub innych nie nadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) na produkty pełnowartościowe,
  2. koszty poniesione przez Spółkę w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjnych polegających na sprzedaży produktów Spółki przez punkty sprzedaży detalicznej po obniżonej cenie. tj. koszty produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w celu wyrównania strat takiego podmiotu z tytułu sprzedaży produktów Spółki po obniżonej cenie,
  3. koszty ponoszone w ramach akcji promocyjnej, tj. koszty produktów przekazanych nieodpłatnie do punktów sprzedaży detalicznej w konsekwencji zakupu przez punkt sprzedaży detalicznej określonego asortymentu produktów Spółki lub produktów o określonej wartości od hurtowni, jak i
  4. koszty poniesione przez Spółkę w związku z przekazaniem do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu przeprowadzania akcji promocyjno-reklamowych polegających na oferowaniu poczęstunku składającego się z produktów Spółki (degustacje), tj. koszty produktów Spółki wykorzystanych na cele degustacyjne,

- stanowić będą dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., zwanej dalej ?UPDOP?) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej Ustawy o PDOP.

Spółka podnosi, iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych oraz indywidualnymi interpretacjami przepisów prawa podatkowego wydanymi przez organy podatkowe, za koszty uzyskania przychodow powinny być uznane racjonalne i uzasadnione gospodarczo wydatki związane z działalnością gospodarczą, których poniesienie ma na celu osiągniecie przychodów. Możliwość ujęcia danego wydatku, jako kosztu uzyskania przychodów uzależniona jest od istnienia związku pomiędzy ponoszonym wydatkiem a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą (pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodami podatnika musi istnieć bezpośredni, pośredni lub nawet tylko potencjalny związek przyczynowo-skutkowy).

Ponadto, jak wskazuje orzecznictwo (por. np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 lipca 2003 r., sygn. III SA 949/03), to podatnik dla celów podatkowych powinien ocenić celowość poniesienia wydatku jak i to, że dany wydatek został poniesiony racjonalnie. Zdaniem Spółki, oczywistym jest, iż planowane przez nią działania wsparcia sprzedaży są uzasadnione w sensie racjonalnym, biznesowym i ekonomicznym, oraz zmierzają w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W konsekwencji, Spółka powinna mieć prawo do rozpoznania kosztów związanych z takimi działaniami jako kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka podnosi, iż w kontekście jej strategii gospodarczej istotne jest, iż działania wsparcia sprzedaży polegające na dostawie/wymianie produktów niepełnowartościowych na pełnowartościowe pozwolą na ograniczenie bądź wyeliminowanie sytuacji, w których konsumenci nabywaliby niepełnowartościowe (przeterminowane lub uszkodzone) produkty Spółki. Sytuacje takie mogłyby negatywnie wpłynąć na dobre imię i wizerunek Spółki jako producenta wysokiej jakości produktów spożywczych (co w konsekwencji mogłoby negatywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży produktów Spółki, a więc osiągane przez Spółkę przychody podatkowe). Działania wsparcia sprzedaży w powyższym zakresie podyktowane są również aktualną sytuacją rynkową. Powszechna jest bowiem praktyka ?rekompensowania? przez producentów (w tym producentów stanowiących bezpośrednią konkurencję Spółki) punktom sprzedaży detalicznej konieczności obniżenia cen produktów w określonych sytuacjach (np. w związku ze zbliżający się termin upływu przydatności do spożycia), bądź wymiany produktów niepełnowartościowych (przeterminowanych uszkodzonych) na produkty pełnowartościowe. Tak więc planowane przez Spółkę działania wsparcia sprzedaży stanowić mają również odpowiedź na sytuację rynkową i oczekiwania podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej (skoro inni producenci funkcjonujący na rynku takie działania im oferują, to mogą oni oczekiwać również od Spółki podjęcia takich działań).

Spółka podnosi, iż w odniesieniu do działań wsparcia sprzedaży w formie akcji promocyjnej przedstawionej w punkcie D ich gospodarcze oraz ekonomiczne uzasadnienie nie może budzić wątpliwości. Skorzystanie przez punkty sprzedaży detalicznej z oferty akcji promocyjnej skutkować będzie zwiększeniem ilości lub wartości zakupów produktów Spółki dokonywanych przez te punkty od hurtowni. Następstwem takiego zachowania punktów sprzedaży detalicznej będzie zwiększenie ilości lub wartości zamówień składanych na produkty Spółki przez hurtownie. W związku z powyższym, rezultatem akcji promocyjnej będzie osiąganie przez Spółkę wyższych przychodów podatkowych. Spółka pragnie zaznaczyć, iż wprowadzanie przez producentów działań zmierzających do zwiększenia efektywności zakupów ich produktów przez punkty dokonujące sprzedaży do ostatecznych odbiorców (konsumentów) jest powszechnie przyjętą praktyką rynkową. Tak więc i w tym przypadku zorganizowanie przez Spółkę akcji promocyjnej stanowić ma odpowiedz na sytuację rynkową i oczekiwania podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej (będą bowiem mogły liczyć na określone zachowanie po stronie Spółki, co może przełożyć się na większą ilość składanych zamówień). Zdaniem Spółki powyższego stanowiska nie zmienia fakt, iż planowane przez nią działania wsparcia sprzedaży przedstawione w punkcie D skierowane będą bezpośrednio do punktów sprzedaży detalicznej, a nie do hurtowni, które nabywają produkty od Spółki. Należy bowiem zauważyć, że w praktyce dość często dochodzi do sytuacji, w których określone czynności zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów jak i zachowania ich wysokiej jakości i pozytywnego wizerunku producenta na rynku, podejmowane są wobec podmiotu innego niż bezpośredni nabywca produktu. Sytuacje takie mogą mieć miejsce m. in. w przypadku napraw gwarancyjnych, gdzie producent w ramach uzyskanego wynagrodzenia od bezpośredniego odbiorcy (np. dystrybutor sprzętu elektronicznego) ponosi ryzyko przyszłych napraw gwarancyjnych wobec kolejnych nabywców produktu (np. konsumentów będących finalnymi nabywcami urządzeń elektronicznych). Ewentualnie, producent zasadniczo sprzedający swoje produkty do hurtowni reklamuje swoje produkty np. w formie reklamy radiowej lub telewizyjnej, a więc w stosunku do konsumentów a nie w stosunku do swojego bezpośredniego partnera handlowego, a koszty tych działań uwzględnia kalkulując cenę sprzedaży produktów .

Zdaniem Spółki także akcje promocyjne przedstawione powyżej w punkcie oraz akcje promocyjno-reklamowe przedstawione powyżej w punkcie E bezsprzecznie zmierzają w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Działania te mają na celu w szczególności wzrost znajomości oraz rozpoznawalności produktów Spółki wśród potencjalnych konsumentów, co w rezultacie wpłynie na wzrost popytu na oferowane przez Spółkę produkty. Działania te pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę. Spółka pragnie podkreślić, iż również działania wsparcia sprzedaży wymienione powyżej w punkcie C i E, polegające na sprzedaży produktów po obniżonej cenie oraz organizowanie degustacji, są powszechnymi działaniami wsparcia sprzedaży podejmowanymi przez podmioty gospodarcze działające, tak jak Spółka, w branży spożywczej.

Spółka podnosi, iż planowane przez nią działania są integralną częścią przyjętej przez nią strategii gospodarczej, która ma zapewnić odpowiedni poziom intensywności sprzedaży produktów Spółki oraz osiąganiu satysfakcji jakości produktów Spółki przez ostatecznych odbiorców (konsumentów), co w konsekwencji ma przełożenie na sprzedaż jej produktów. Zdaniem Spółki nie ulega zatem wątpliwości, iż koszty przedmiotowych działań wsparcia sprzedaży będą ponoszone w celu osiągnięcia przez Spółkę przychodów podatkowych lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tych przychodów. Spółka pragnie zaznaczyć, iż planowane przez nią działania nie będą nosić znamion darowizny.

Zgodnie z art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Darowizna jest umową nazwaną, konsensualną i jednostronnie zobowiązującą, która umożliwia dokonywanie przysporzeń majątkowych bez ekwiwalentu. Zasadniczą cechą umowy darowizny jest jej nieodpłatność, rozumiana w doktrynie prawa cywilnego jako brak jakiegokolwiek ekwiwalentu ekonomicznego ze strony obdarowanego stanowiącego odpowiednik świadczenia darczyńcy. Spółka podnosi, iż jak już wspomniano powyżej, koszty planowanych działań wsparcia sprzedaży (dostawy produktów w ramach akcji promocyjnej lub w celu pokrycia strat w związku z dokonaniem przez podmioty prowadzące punkty sprzedaży detalicznej obniżki cen produktów z krótkim terminem przydatności lub wymiany produktów niepełnowartościowych na pełnowartościowe) znajdować będą odzwierciedlenie w marży handlowej stosowanej przez Spółkę. W związku z faktem, iż podjęcie przez Spółkę przedmiotowych działań wsparcia sprzedaży znajdzie odzwierciedlenie w wysokości ceny sprzedaży produktów Spółki nie może być mowy w opisanej sytuacji o nieodpłatnym świadczeniu ze strony Spółki na rzecz punktów sprzedaży detalicznej.

Ponadto, zdaniem Spółki, działania wsparcia sprzedaży, które mają być przez nią podejmowane w celu przeciwdziałania wyżej wymienionym niekorzystnym dla Spółki skutkom oraz zwiększania sprzedaży produktów Spółki w ramach akcji promocyjnych lub promocyjno-reklamowych nie mają jednocześnie znamion reprezentacji. Oznacza to, iż również koszty związane z tymi działaniami nie mogą być uznane za koszty o charakterze reprezentacyjnym, które wyłączone są z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy o PDOP (zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych).

Spółka podnosi, iż pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane dla celów podatkowych niemniej jednak w oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych i organów podatkowych przez reprezentację rozumie się ?wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną?. Według Spółki konieczne jest, aby głównym celem takiego działania było zaprezentowanie podmiotu - jego wystawności, okazałości, wytworności w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2010 r., sygn. IPPB5/423-33/10-4/JC, uznał, że ?definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność jako środek do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego klienta czy kontrahenta?. Podobnie WSA w Krakowie w wyroku z dnia wyrok z dnia 18 maja 2010 r., sygn. I SA/Kr 620/10, w którym sąd stwierdził, że ?nie tylko cel poniesienia kosztów, ale ich wystawny charakter decyduje o uznaniu wydatków za koszty reprezentacyjne. (...) Aby wydatki te zostały uznane za reprezentację, muszą wychodzić poza ustalone normy czy zwyczaje, mieć charakter wytworności i wystawności?.

Spółka podnosi, iż dodatkowo przy kwalifikacji określonych przedsięwzięć podejmowanych przez podatników, czy stanowić mogą działania o charakterze reprezentacji czy też nie, należy uwzględniać specyfikę tego podatnika oraz branżę, w jakiej on działa (por wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 stycznia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1601/08).

W związku z powyższym, według Spółki, wydatkami o charakterze reprezentacji będą te wydatki, które ponoszone są na działania, które - ze względu na ich okazałość, wystawność, wytworność, etc. - odbiegają od powszechnie przyjętych (przeciętnych w danych okolicznościach) standardów postępowania. Należy dodatkowo zauważyć, że działania podejmowane przez Spółkę ukierunkowane są na intensyfikację sprzedaży produktów Spółki przez punkty sprzedaży detalicznej oraz na zapewnienie konsumentom możliwości nabywania produktów Spółki o oczekiwanej przez nich najwyższej jakości. A więc działania Spółki nie mają cech wystawności, okazałości, wytworności a jedynie mają na celu aktywizację sprzedaży produktów Spółki oraz zapewnienie konsumentom możliwości nabycia produktów zgodnych z ich oczekiwaniami jakościowymi.

Zdaniem Spółki, należy również uznać, iż koszty Spółki związane z przeprowadzanymi akcjami promocyjnymi oraz promocyjno-reklamowymi nie stanowią wydatków o charakterze reprezentacyjnym. Zdaniem Spółki degustacja jest formą reklamy wyrobu spożywczego - polegającą na udostępnieniu jego pewnej ilości w celach konsumpcyjnych, niezależnie od tego, czy odbywa się w danym miejscu i czasie (gdy konsument dokonuje degustacji na miejscu w punkcie sprzedaży detalicznej) czy na skutek przekazania wyrobu do wypróbowania w innym miejscu i innym czasie (w sytuacji, w której klient otrzymuje pewną ilość wyrobu np. opakowanie ciastek celem ich późniejszego wypróbowania). Takie działania, według Spółki, nie mają charakteru reprezentacyjnego, gdyż celem Spółki nie jest zaprezentowanie okazałości czy wytworności, lecz umożliwienie potencjalnym konsumentom zaznajomienie się z walorami oraz wysoką jakością wyrobów Spółki mając na celu, iż konsument w przyszłości będzie dokonywał zakupów tych wyrobów.

Mając na uwadze powyższy sposób rozumienia pojęcia reprezentacji jak również charakter działań wsparcia sprzedaży planowanych przez Spółkę (brak w nich elementu okazałości, wystawności w sposobie postępowanie Spółki) oraz fakt, że tego rodzaju działania stanowią powszechną praktykę rynkową, zdaniem Spółki, koszty związane z przedmiotowymi działaniami wsparcia sprzedaży nie będą stanowić kosztów o charakterze reprezentacji w rozumieniu Ustawy o PDOP. W konsekwencji, jako związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością oraz mające na celu osiągnięcie przychodow lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, w całości stanowić będą dla Spółki koszty uzyskania przychodow.

Podsumowując, w ocenie Spółki, koszty działań wsparcia sprzedaży tj. ponoszone w ramach akcji promocyjno-reklamowych przedstawionych powyżej w punktach C D i E oraz związane z dostarczeniem bezpośrednio do punktów sprzedaży detalicznej produktów Spółki w celu pokrycia strat takiego punktu z tytułu obniżki cen produktów w konsekwencji zbliżającego się upływu terminu ich przydatności, jak również koszty związane z wymianą w takich punktach produktów przeterminowanych lub innych nie nadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) na produkty pełnowartościowe, w całości stanowić będą dla Spółki koszty uzyskania przychodow.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez określonych Dyrektorów Izb Skarbowych z upoważnienia Ministra Finansów, m. in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. IPPB5/423-742/10-4/JC oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 listopada 2010 r., sygn. IPPB3/423-643/10-2/AC.

Jednocześnie Spółka pragnie zwrócić uwagę, że wspólnik Spółki Hippocampus Sp. z o. o. jest w posiadaniu interpretacji wydanej przez Ministra Finansów dotyczącej takiego samego stanu faktycznego, która potwierdza stanowisko przedstawione przez Spółkę. W szczególności Spółka pragnie zauważyć, ze Hippocampus Sp. z o. o. w grudniu 2008 roku zwrócił się do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji w tej sprawie, a Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2009 r., znak IPPB5/423-31/09-2/AJ, że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe. Interpretacja ta jednak została później zmieniona przez Ministra Finansów (pismo z dnia 25 maja 2010 r., znak DD4/033/028/RMU/09/PK-1234), a zmieniona interpretacja indywidualna przyznała rację Hippocampus Sp. z o. o., tj. uznano w niej, że opłaty licencyjne za prawo do filmów wypłacane z Polskie do licencjodawcy z siedzibą we Francji nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem ?u źródła?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w całym zakresie za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informacyjnie należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Ponadto, w odniesieniu do wyroków sądów administracyjnych powołanych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są; Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego.

Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.

Wskazać także należy, iż przedstawione we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.

Końcowo informuje się, że powołana przez Wnioskodawcę, w uzasadnieniu własnego stanowiska, interpretacja indywidualna Nr IPPB5/423-31/09-2/AJ wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20.02.2009 r., zmieniona następnie przez Ministra Finansów pismem z dnia 25.05.2010 r., sygn. DD4/033/028/RMU/09/PK-1234, dotyczyła opodatkowania należności wypłaconych na rzecz francuskiego rezydenta podatkowego z tytułu korzystania z praw autorskich do filmów nie zaś możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania wydatków ponoszonych przez Spółkę na prowadzenie akcji promocyjnych skierowanych do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej. Z tego też powodu tut. Organ stwierdza, że nie zachodzą analogie pomiędzy stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym przedstawionym w ww. interpretacji a zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika