Realokacja dokonana pomiędzy Oddziałem w Luksemburgu a Oddziałem w Szwajcarii będzie w Polsce neutralna (...)

Realokacja dokonana pomiędzy Oddziałem w Luksemburgu a Oddziałem w Szwajcarii będzie w Polsce neutralna z podatkowego punktu widzenia jako część działalności prowadzonej przez Oddział w Luksemburgu, który stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 Umowy z Luksemburgiem i którego dochody są zwolnione z opodatkowania w Polsce na mocy art. 7 ust. 2 i 3 w związku art. 24 ust. 1 lit. a umowy z Luksemburgiem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2012r. (data wpływu 03.10.2012 r.) uzupełnionego pismami z dnia 13.12.2012 r. (data wpływu 13.12.2012 r.) oraz z dnia 20.12.2012 r. (data wpływu 20.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 5 i 7 Konwencji z dnia 2 września 1991 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r., Nr 22, poz. 92, dalej konwencja polsko ? szwajcarska) ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dnu 03.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 5 i 7 umowy polsko ?szwajcarskiej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest przedsiębiorcą który prowadzi działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie:

  • działalności finansowej, w tym działalności pożyczkowej w zakresie finansowania działalności zagranicznych podmiotów, oraz
  • działalności inwestycyjnej w zakresie inwestycji w udziały i inne papiery wartościowe.


Działalność finansowa i inwestycyjna Spółki, co do zasady, skierowana jest do podmiotów powiązanych Spółki. Niemniej jednak, Spółka może podejmować tę działalność również w stosunku do podmiotów niepowiązanych.


Udziałowiec(y) Spółki może ulec zmianie w przyszłości. Jednakże, ewentualna zmiana w tym zakresie nie będzie miała wpływu na strukturę operacyjną opisaną w niniejszym wniosku.


Obecnie, działalność finansowa i inwestycyjna Spółki jest prowadzona i zarządzana głównie przez oddział Spółki z siedzibą w Luksemburgu (dalej: ?Oddział w Luksemburgu?).


Spółka planuje założyć nowy oddział z siedzibą w Szwajcarii (dalej: ?Oddział w Szwajcarii?).


Oddział w Szwajcarii będzie zarejestrowany w Szwajcarii. Charakter prawny Oddziału w Szwajcarii odpowiadać będzie definicji zawartej w art. 5 pkt 4 Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r., nr 155, poz. 1055), a mianowicie będzie to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę poza głównym miejscem wykonywania działalności. Zgodnie z tą definicją, Oddział w Szwajcarii, stanowiąc jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie, nie będzie posiadać jednak odrębnej od Centrali osobowości prawnej.


Księgi rachunkowe Oddziału będą prowadzone w dolarach amerykańskich.


Spółka planuje przenieść do Oddziału w Szwajcarii wszystkie aktywa i zobowiązania, które obecnie znajdują się w Oddziale w Luksemburgu. Przeniesienie będzie miało formę wewnętrznego transferu w Spółce, nie będzie stanowiło oddzielnej transakcji.


Utworzenie przez Spółkę Oddziału w Szwajcarii, jak również alokowanie do Oddziału w Szwajcarii odpowiednich aktywów będzie dokonane z zachowaniem wymogów formalnych przewidzianych przez przepisy prawne i umowę Spółki (w szczególności poprzez odpowiednie uchwały podjęte przez właściwe organy Spółki).

W celu zapewnienia odpowiednich środków na prowadzoną działalność finansową i inwestycyjną jedyny udziałowiec Spółki dokapitalizuje Spółkę (w przyszłości Spółka może mieć więcej niż jednego udziałowca) poprzez podwyższenie jej kapitału. Wkłady udziałowca do Spółki mogą mieć formę zarówno wkładów pieniężnych, jaki i wkładów niepieniężnych (wierzytelności z tytułu udzielonych pożyczek). W przyszłości udziałowiec może dokonywać kolejnych podwyższeń w formie wkładów pieniężnych lub niepieniężnych. Ponadto, istnieje możliwość, iż działalność Spółki będzie finansowana długiem.

W zakresie niezbędnym do prowadzenia działalności finansowej i inwestycyjnej przez Oddział w Szwajcarii, środki uzyskane od udziałowca Spółki będą alokowane do Oddziału w Szwajcarii i rozpoznawane w jego księgach rachunkowych. Środki te będą stanowić ?kapitał? Oddziału.

W przypadku, gdyby okazało się, że środki alokowane do Oddziału w Szwajcarii są niewystarczające w stosunku do jego potrzeb, Oddział w Szwajcarii może samodzielnie pożyczyć dodatkowe fundusze od jednostek powiązanych lub też niepowiązanych. W takich przypadkach, Oddział w Szwajcarii samodzielnie będzie wypłacał z tytułu zaciągniętych pożyczek odsetki na rzecz pożyczkodawców.


Pożyczki (oraz inne formy finansowania) udzielane przez Oddział w Szwajcarii innym podmiotom będą oprocentowane. Oprocentowanie będzie mieć charakter rynkowy.


Podział funkcji Centrali i Oddziału w Szwajcarii odnośnie działalności finansowej i inwestycyjnej będą przedstawiać się następująco:

  • Oddział w Szwajcarii będzie realizował funkcje i ponosił adekwatne koszty związane bezpośrednio z działalnością finansową i inwestycyjną.
  • Centrala będzie realizować funkcje oraz ponosić adekwatne koszty związane z działalnością finansową i inwestycyjną Oddziału w Szwajcarii wyłącznie w zakresie tworzenia strategicznej polityki Oddziału w Szwajcarii. W tym celu, zarząd Spółki może ustalać wytyczne oraz dokonywać okresowej oceny w celu sprawdzenia, czy działania Oddziału w Szwajcarii są zgodne z tymi wytycznymi.
  • Oddział w Szwajcarii będzie realizował funkcje oraz ponosił odpowiednie koszty związane z oceną wniosków o udzielenie pożyczek, ich przyznawaniem oraz bieżącym zarządzaniem pożyczkami, udzielonymi przez Oddział w Szwajcarii lub alokowanymi do Oddziału w Szwajcarii przez Centralę.
  • Oddział w Szwajcarii samodzielnie realizuje funkcje oraz ponosi odpowiednie koszty związane z zarządzaniem własnymi inwestycjami w udziały.
  • Centrala oraz Oddział w Szwajcarii będą realizować funkcje ogólne oraz funkcje administracyjne (takie jak ogólne zarządzanie, księgowość, zarządzanie personelem, wsparcie techniczne) w związku z własną działalnością.


Podział ryzyka ponoszonego przez Centralę i Oddział w Szwajcarii w stosunku do prowadzonej działalności będzie przedstawiał się następująco:

  • Centrala będzie alokować kapitał do Oddziału w Szwajcarii w formie wierzytelności pożyczkowych, udziałów w innych podmiotach łub środków pieniężnych wykorzystywanych do udzielania nowych pożyczek lub nabycia udziałów. Oddział będzie ponosi także ryzyko kredytowe związane z każdą alokowaną lub udzielaną bezpośrednio pożyczką.
  • Centrala dostarczał Oddziałowi w Szwajcarii środki finansowe, lecz sama nie inwestuje w udziały innych podmiotów oraz nie udziela bezpośrednio pożyczek ani nie nabywa wierzytelności pożyczkowych, którymi miałby zarządzać Oddział w Szwajcarii. W konsekwencji, Centrala ponosi jedynie w sposób pośredni ryzyko, jako podmiot zapewniający fundusze, ale nie ponosi ryzyka inwestycyjnego, które ponosi Oddział w Szwajcarii.


W związku z transakcjami, które były lub będą przeprowadzane przez Spółkę, Spółka zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z przedmiotową działalnością.


W związku z powyższym Spółka zwróciła się o potwierdzenie, iż stanowisko Spółki, zgodnie z którym:


  1. Oddział założony przez Spółkę, usytuowany na terytorium Szwajcarii będzie stanowił zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 updop oraz art. 5 ust. 1 Umowy ze Szwajcarią.
  2. Mając na uwadze, iż działalność finansowa i inwestycyjna będzie prowadzona przez Oddział w Szwajcarii, dywidendy uzyskiwane z tytułu inwestycji w papiery wartościowe, jak również odsetki z tytułu pożyczek płacone na rzecz Oddziału będą stanowiły zyski Oddziału (art. 7 ust. 2 Umowy ze Szwajcarią), które powinny być uznane za osiągnięte na terytorium Szwajcarii.

    Dodatkowo, Oddział może uzyskiwać zyski/straty ze sprzedaży wierzytelności pożyczkowych, które również będą stanowiły dla celów podatkowych zyski/straty Oddziału powstałe na terytorium Szwajcarii. Tym samym, dochód uzyskany przez Oddział z tytułu wyżej wskazanej działalności będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania w Polsce zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 updop w związku z art. 7 ust.1 oraz art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy ze Szwajcarią.

  3. Środki uzyskane od udziałowca(ów) Spółki są alokowane na ?kapitał? Oddziału w Szwajcarii (który, zgodnie z przyjętymi przez OECD zasadami, będzie miał charakter zbliżony do kapitału zakładowego w spółce), nie występują jakiekolwiek odsetki z tytułu przekazanych aktywów, które miałyby być płacone przez Oddział w Szwajcarii do Centrali i które byłyby opodatkowane w Polsce.
  4. Z uwagi na fakt, iż działalność finansowa i inwestycyjna będzie prowadzona przez Oddział w walutach obcych, w Oddziale w Szwajcarii mogą wystąpić ujemne lub dodatnie różnice kursowe. Różnice te mogą realizować się na wszelkich transakcjach prowadzonych w dolarze amerykańskim. Te różnice kursowe będą stanowić przychód lub koszt Oddziału. Wniosek ten odnosi się również do potencjalnych różnic kursowych związanych z pożyczkami zaciągniętymi przez Oddział w Szwajcarii (jeżeli takowe będą miały miejsce). Także w tym przypadku, różnice kursowe będą alokowane do Oddziału w Szwajcarii.
  5. Biorąc pod uwagę, iż księgi Oddziału będą prowadzone w walucie obcej, różnice kursowe (dodatnie lub ujemne) mogą również wystąpić przy wycenie majątku Oddziału w Szwajcarii w złotych polskich dla celów rachunkowych w Polsce. Z uwagi na to, iż taka wycena będzie dotyczyć działalności gospodarczej Oddziału, jakiekolwiek dodatnie lub ujemne różnice kursowe powstałe w wyniku takiej wyceny nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.
  6. Przy określaniu wielkości dochodu, który jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, należy brać pod uwagę funkcje pełnione w ramach działalności Centrali i Oddziału w Szwajcarii. Mając na uwadze charakter tych funkcji, uzasadnione ekonomicznie będzie alokowanie określonej części przychodu Oddziału w Szwajcarii z działalności finansowej i inwestycyjnej do przychodów Centrali. W celu określenia poziomu wynagrodzenia należnego Centrali za funkcje pełnione na rzecz Oddziału w Szwajcarii, Spółka przygotuje studium porównawcze.
  7. Alokowanie części lub całości aktywów i pasywów, które są obecnie przypisane Oddziałowi Spółki w Luksemburgu, do nowego Oddziału w Szwajcarii będzie neutralne pod względem podatkowym w Polsce (nie spowoduje ani powstania przychodu, ani kosztów jego uzyskania) jako przesunięcie składników majątkowych dokonane w ramach jednego podmiotu.
  • jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Oddział założony przez Spółkę, usytuowany na terytorium Szwajcarii będzie stanowił zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 updop oraz art. 5 ust. 1 Umowy ze Szwajcarią.
  2. Mając na uwadze, iż działalność finansowa i inwestycyjna będzie prowadzona przez Oddział w Szwajcarii, dywidendy uzyskiwane z tytułu inwestycji w papiery wartościowe, jak również odsetki z tytułu pożyczek płacone na rzecz Oddziału będą stanowiły zyski Oddziału (art. 7 ust. 2 Umowy ze Szwajcarią), które powinny być uznane za osiągnięte na terytorium Szwajcarii. Dodatkowo, Oddział może uzyskiwać zyski/straty ze sprzedaży wierzytelności pożyczkowych, które również będą stanowiły dla celów podatkowych zyski/straty Oddziału powstałe na terytorium Szwajcarii. Tym samym, dochód uzyskany przez Oddział z tytułu wyżej wskazanej działalności będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania w Polsce zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 updop w związku z art. 7 ust.1 oraz art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy ze Szwajcarią.
  3. Środki uzyskane od udziałowca(ów) Spółki są alokowane na ?kapitał? Oddziału w Szwajcarii (który, zgodnie z przyjętymi przez OECD zasadami, będzie miał charakter zbliżony do kapitału zakładowego w spółce), nie występują jakiekolwiek odsetki z tytułu przekazanych aktywów, które miałyby być płacone przez Oddział w Szwajcarii do Centrali i które byłyby opodatkowane w Polsce.
  4. Z uwagi na fakt, iż działalność finansowa i inwestycyjna będzie prowadzona przez Oddział w walutach obcych, w Oddziale w Szwajcarii mogą wystąpić ujemne lub dodatnie różnice kursowe. Różnice te mogą realizować się na wszelkich transakcjach prowadzonych w dolarze amerykańskim. Te różnice kursowe będą stanowić przychód lub koszt Oddziału. Wniosek ten odnosi się również do potencjalnych różnic kursowych związanych z pożyczkami zaciągniętymi przez Oddział w Szwajcarii (jeżeli takowe będą miały miejsce). Także w tym przypadku, różnice kursowe będą alokowane do Oddziału w Szwajcarii.
  5. Biorąc pod uwagę, iż księgi Oddziału będą prowadzone w walucie obcej, różnice kursowe (dodatnie lub ujemne) mogą również wystąpić przy wycenie majątku Oddziału w Szwajcarii w złotych polskich dla celów rachunkowych w Polsce. Z uwagi na to, iż taka wycena będzie dotyczyć działalności gospodarczej Oddziału, jakiekolwiek dodatnie lub ujemne różnice kursowe powstałe w wyniku takiej wyceny nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.
  6. Przy określaniu wielkości dochodu, który jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, należy brać pod uwagę funkcje pełnione w ramach działalności Centrali i Oddziału w Szwajcarii. Mając na uwadze charakter tych funkcji, uzasadnione ekonomicznie będzie alokowanie określonej części przychodu Oddziału w Szwajcarii z działalności finansowej i inwestycyjnej do przychodów Centrali. W celu określenia poziomu wynagrodzenia należnego Centrali za funkcje pełnione na rzecz Oddziału w Szwajcarii, Spółka przygotuje studium porównawcze.
  7. Alokowanie części lub całości aktywów i pasywów, które są obecnie przypisane Oddziałowi Spółki w Luksemburgu, do nowego Oddziału w Szwajcarii będzie neutralne pod względem podatkowym w Polsce (nie spowoduje ani powstania przychodu, ani kosztów jego uzyskania) jako przesunięcie składników majątkowych dokonane w ramach jednego podmiotu.

Uzasadnienie stanowiska Spółki


Zasady opodatkowania w Polsce przychodu Oddziału


Analizę podatkowych skutków opisanych operacji należy, zdaniem Spółki, przeprowadzić w oparciu o przepisy updop, uwzględniając jednocześnie przepisy Umowy ze Szwajcarią.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 updop. wolne od podatku są:

?dochody osiągane po za terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.?


Artykuł 7 ust. 1 Umowy ze Szwajcarią ustanawia generalną zasadę opodatkowania zysków osiąganych przez przedsiębiorstwo mające siedzibę na terytorium jednego umawiającego się państwa w drugim umawiającym się państwie. Stosownie do tego przepisu: ?Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony jam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi?.

Sposób alokacji zysków oraz kosztów do zakładu reguluje odpowiednio art. 7 ust. 2 i ust. 3 Umowy ze Szwajcarią. W świetle tych przepisów:

Ust. 2. ?Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3, jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.?

Ust. 3. ?Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się potrącenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej?.


Definicję pojęcia ?zakład? zawiera art. 4a pkt 11 updop. Zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. a) updop, ?zakład? powinien być rozumiany jako ?stała placówka, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jedne go państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na inne go państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych?.

Definicja ?zakładu? zawarta w art. 4a pkt 11 lit. a) updop koresponduje z definicją zakładu zawartą w art. 5 Umowy ze Szwajcarią. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Umowy ze Szwajcarią ?W rozumieniu niniejszej konwencji określenie ?zakład? oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa?.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, iż w przypadku wykonywania przez polskiego przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terytorium Szwajcarii przez położony tam zakład (dalej: ?Zakład?), zarówno przychody osiągnięte za pośrednictwem Zakładu, jak i koszty z tym Zakładem związane, należy alokować do Zakładu.

W konsekwencji, zyski Zakładu będą podlegać, co do zasady, opodatkowaniu w Szwajcarii, co wynika z art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy ze Szwajcarią w świetle którego:

?Podwójnego opodatkowania unikać się będzie w następujący sposób:

  1. w Polsce:
    1. jeżeli osoba mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Szwajcarii, to Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień wymienionych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania?.


Podatkowe traktowanie w Polsce zysków oddziału


Biorąc pod uwagę fakt, iż działalności finansowa i inwestycyjna będzie wykonywana przez Oddział w Szwajcarii, zarówno przychody osiągnięte przez Oddział, jak również koszty poniesione przez Oddział powinny być uznane za osiągnięte/poniesione na terytorium Szwajcarii (a nie na terytorium Polski).

Mając na uwadze wyżej przedstawione przepisy updop oraz Umowy ze Szwajcarią, co do zasady, dochód uzyskiwany przez Oddział z tytułu działalności finansowej i inwestycyjnej, nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Jednakże, zdaniem Spółki, przy określaniu wielkości dochodu, który będzie opodatkowany tylko w Szwajcarii, należy wziąć również pod uwagę funkcje pełnione w ramach działalności prowadzonej przez Centralę i przez Oddział.

Przepisy art. 15 ust. 2 i ust. 2a updop stanowią o alokacji kosztów. Przepisy te nie odnoszą się natomiast do zysku, który powinien zostać również przypisany do funkcji pełnionych przez Centralę, znajdujących odzwierciedlenie w powyższych kosztach. Taki brak alokacji zysku, byłby jednak, zdaniem Spółki, nieuzasadniony ekonomicznie i niezgodny z zasadami Umowy ze Szwajcarią. Alokację zysku w celu odzwierciedlenia pełnionych funkcji przewidują bowiem, w opinii Spółki, przepisy art. 7 ust. 2 i ust. 3 Umowy ze Szwajcarią.

Zgodnie z powołanym uprzednio art. 7 ust. 2 Umowy ze Szwajcarią ?z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3, jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem?.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 3 Umowy ze Szwajcarią ?przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się potrącenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym jest położony zakład, czy gdzie indziej?.

Zgodnie zaś z ust. 3, ?Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się potrącenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym jest położony zakład, czy gdzie indziej?.

W kontekście powołanych powyżej przepisów Umowy ze Szwajcarią, nadrzędnym celem dokonania alokacji zysku i / lub nakładów (kosztów) jest przypisanie zakładowi takich zysków, jakie mógłby osiągnąć gdyby funkcjonował jako odrębny, niezależny podmiot.

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również charakter pełnionych przez Centralę w Polsce i Oddział w Szwajcarii funkcji (szczegółowo przedstawionych w sekcji dotyczącej Stanu faktycznego), zdaniem Spółki, ekonomicznie uzasadniona będzie alokacja określonej części przychodu Oddziału z działalności finansowej oraz przychodu odsetkowego do Centrali, jako rodzaj wynagrodzenia Centrali za pełnione na rzecz Oddziału funkcje dotyczące planowania i przygotowania ogólnej strategii działalności Oddziału, co pozwoli przynajmniej na pokrycie kosztów poniesionych przez Centralę [w celu określenia poziomu wynagrodzenia należnego Centrali za funkcje pełnione na rzecz Oddziału w Szwajcarii, Spółka przygotuje studium porównawcze. Spółka może zadecydować o wystąpieniu do Ministra Finansów (zgodnie z procedurą uregulowaną w Dziale IIA Ordynacji Podatkowej) o zawarcie uprzedniego porozumienia cenowego potwierdzającego prawidłowość metodologii kalkulacji kwoty przychodu uzyskanego przez Oddział w Szwajcarii, który powinien być alokowany do Centrali jako wynagrodzenie za funkcje pełnione na rzecz Oddziału w Szwajcarii].


Podatkowe traktowanie realokacji majątku do Oddziału to Szwajcarii


Oddział przedsiębiorcy nie stanowi odrębnej od niego osoby prawnej i w sensie prawnym powinien być traktowany jako część tego przedsiębiorcy. Charakter prawny Oddziału będzie odpowiadał definicji zawartej w art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447), a mianowicie będzie wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę poza głównym miejscem wykonywania działalności. Zgodnie z tą definicją, Oddział, stanowiąc jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie, nie będzie jednak posiadał odrębnej od Centrali osobowości prawnej.

W związku z powyższym, alokowanie jakichkolwiek składników majątku pomiędzy oddziałem a Centralą nie powinno być traktowane jako odrębna transakcja i jako takie nie podlega opodatkowaniu. Zdaniem Spółki identycznie powinna być traktowana realokacja składników majątku dokonywana przez Spółkę z jednego jej oddziału do drugiego. Nie dojdzie bowiem w tym przypadku do żadnej transakcji, a jedynie do przesunięcia składników majątku wewnątrz jednego podmiotu gospodarczego jakim jest Spółka i jej oddziały.

Ponadto należy podkreślić, że realokacja dokonana pomiędzy Oddziałem w Luksemburgu a Oddziałem w Szwajcarii będzie w Polsce neutralna z podatkowego punktu widzenia jako część działalności prowadzonej przez Oddział w Luksemburgu, który stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 Umowy z Luksemburgiem i którego dochody są zwolnione z opodatkowania w Polsce na mocy art. 7 ust. 2 i 3 w związku art. 24 ust. 1 lit. a umowy z Luksemburgiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika