Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat ponoszonych przez właściciela mieszkania

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat ponoszonych przez właściciela mieszkania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2007 r.(data wpływu 13.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat ponoszonych przez właściciela mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat ponoszonych przez właściciela mieszkania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej i posiada w tej Spółdzielni własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Lokal ten za wiedzą i zgodą Spółdzielni wynajmuje firmie na cele biurowe. Stosunki Wnioskodawcy z najemcą reguluje zawarta umowa cywilna, na podstawie której, co miesiąc wystawia najemcy rachunek (bez VAT) za najem lokalu.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nie prowadzącą działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT, lecz jedynie PIT. Spółdzielnia Mieszkaniowa, co miesiąc wystawia Wnioskodawcy faktury VAT z naliczeniem podatku VAT tj.:

  • opłata eksploatacyjna ? 22%,
  • wywóz śmieci ? 7%,
  • fundusz remontowy ? 22%,
  • podatek od nieruchomości ? 22%,
  • wieczyste użytkowanie gruntu ? 22%,
  • centralne ogrzewanie ? 22%,
  • zimna woda ? 7%,
  • ciepła woda - 22%.

W piśmie z dnia 29.08.2007 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż wg jego wiedzy Spółdzielnia w sposób formalny nie dokonała zmiany przeznaczenia lokalu. Spółdzielnia przyjęła do wiadomości fakt wynajmu lokalu na cele biurowe i podniosła wysokość opłaty eksploatacyjnej.

Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów wynika, że nabycie spółdzielczego prawa dotyczy lokalu mieszkalnego, a statut spółdzielni stanowi iż ?spółdzielcze prawo do lokalu uprawnia do używania przydzielonego lokalu przez członka i osoby objęte przydziałem oraz oddania go w najem lub bezpłatne używanie, jeżeli nie jest to uciążliwe i nie zmienia charakteru lokalu. Używanie lokalu na cele użytkowe wymaga zgody Rady Nadzorczej oraz corocznego zatwierdzenia przez Zarząd?. Zgodnie z postanowieniem statutu Spółdzielni, Wnioskodawca wystąpił do Rady Nadzorczej z wnioskiem o wyrażenie zgody na używanie lokalu na cele użytkowe (biuro). Natomiast Wnioskodawca nie występował do Spółdzielni, ani do organów administracji państwowej o zmianę statusu lokalu z mieszkalnego na użytkowy. Nie została więc wydana żadna decyzja w tej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy postępowanie Spółdzielni jest zgodne z przepisami...
  2. W jakim trybie Wnioskodawca, może domagać się zwrotu nieprawidłowo naliczonego podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia Mieszkaniowa postępuje niezgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i niesłusznie dodaje podatek VAT do kosztów eksploatacyjnych. Wynajem lokalu nie zmienia jego charakteru z mieszkaniowego na użytkowy. Nie może być zatem powodem by Spółdzielnia traktowała Wnioskodawcę inaczej niż innych członków, posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, którzy wnoszą opłaty eksploatacyjne jako zwrot przypadających na nich kosztów poniesionych przez Spółdzielnię. Jako szczególnie kuriozalne, Wnioskodawca uważa naliczenie podatku VAT od podatku od nieruchomości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Lokalem mieszkalnym w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze. zm.), jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiadający własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, za zgodą Spółdzielni wynajął lokal mieszkalny na cele użytkowe. Zatem lokal ten nie zaspokaja potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, ani też Firmy, której Wnioskodawca go wynajął, lecz służy prowadzeniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym lokal ten pełni funkcje użytkowe, dlatego też przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, nie ma tu zastosowania. Ponadto należy zauważyć, iż fakt, że Wnioskodawca nie zgłosił właściwym organom informacji o zmianie sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na inne cele niż mieszkalne ? nie zmienia zasady tego opodatkowania.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że podstawą opodatkowania przy pobieraniu opłat od członków spółdzielni mających własnościowe prawo do lokali jest cała kwota należna z tytułu świadczonej usługi. Zatem podatek od nieruchomości jako jeden z elementów nabywanej usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem

Odnośnie drugiej części pytania, uprzejmie informujemy, iż sprawy sporne między stronami transakcji nie leżą w gestii Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika