dokonanie korekty podatku naliczonego w związku z tzw. ulgą na złe długi, w sytuacji gdy podmiot (...)

dokonanie korekty podatku naliczonego w związku z tzw. ulgą na złe długi, w sytuacji gdy podmiot na dzień dokonywanie w/w który jest w stanie likwidacji upadłościowej, lecz na moment dokonania dostawy towarów (świadczenia usług) nie był.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2010 r. skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego, następnie przesłanym zgodnie z właściwością miejscową do tut. Organu (data wpływu do Biura KIP w Płocku 22 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2011r. (data wpływu 14.01.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29.12.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego w związku z tzw. ulgą na złe długi - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22.11.2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego w związku z tzw. ulgą na złe długi. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11.01.2011 r. (data wpływu 14.01.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 29.12.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wierzyciele, na podstawie art. 89a ust. 2 pkt 1 przysyłają Spółdzielni w stanie likwidacji zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty podatku należnego z tytułu niezapłaconych faktur dokumentujących dostawy towarów (świadczenia usług) dokonywanych na rzecz Spółdzielni w likwidacji upadłościowej. Postanowieniem Sąd Rejonowy ogłosił upadłość likwidacyjną Spółdzielni w dniu 11 maja 2010 roku.

Korekty powyższego podatku dotyczą okresu sprzed ogłoszenia upadłości likwidacyjnej Spółdzielni, są to miesiące grudzień 2008r. (zawiadomienie spółdzielnia otrzymała 15.10.2010r.) oraz miesiące czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień 2009 roku. Wierzyciele zgłosili swoje wierzytelności łącznie z podatkiem należnym (wartość brutto) do Sądu Rejonowego. Wnioskodawca nadmienia, że proces upadłości trwa i nie jest jeszcze zakończony i trudno stwierdzić, że wierzytelności będą niezaspokojone. Na chwilę obecną jeszcze nie dokonano sprzedaży majątku spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia w upadłości likwidacyjnej powinna sporządzić korekty podatku na podstawie zawiadomień wierzycieli ...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 89a ust. 2 pkt 1 budzi wątpliwości, szczególnie zapis ?niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji?. W opinii Spółdzielni nie powinno się dokonywać korekty podatku VAT naliczonego. Spółdzielnia musiałaby pomniejszyć podatek naliczony poprzez korektę deklaracji i to danego okresu, w którym dokonano odliczenia. Powyższa sytuacja może się powtarzać, może być kilka korekt do jednego miesiąca. Wobec zaistniałego problemu zachodzi obawa, że zobowiązanie z tytułu podatku VAT będzie się zwiększało z miesiąca na miesiąc wobec Urzędu Skarbowego, który zgłosił już swoją wierzytelność do Sądu Rejonowego. Zatem należy uznać, że korekt podatku przed ogłoszeniem upadłości likwidacyjnej spółdzielni nie powinno się dokonywać ? art. 89b ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności regulują przepisy art. 89a i art. 89b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Przy czym, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a).

Na podstawie ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  2. wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
  3. wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
  4. wierzytelności nie zostały zbyte,
  5. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,
  6. wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

W myśl ust. 4 ww. artykułu w przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Stosownie do ust. 5 ww. artykułu podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

W myśl ust. 7 ww. artykułu przepisów ust. 1-6 nie stosuje się, jeżeli pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zastosowanie regulacji prawnej zawartej w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT jest możliwe, o ile zainteresowany spełni uprzednio wszystkie warunki wymienione w art. 89a ust. 1a oraz ust. 2-7 tego artykułu.

Z kolei w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 i nieuregulowania należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

Zgodnie natomiast z art. 89b ust. 2 ww. ustawy w przypadku częściowego uregulowania należności przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności.

Z uwagi na fakt, iż wątpliwości Wnioskodawcy, będącego dłużnikiem sprowadzają się w istocie do konieczności dokonania przez niego korekty podatku naliczonego w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 89b ustawy o VAT, należy wyjaśnić, iż warunek aby dłużnik nie był w stanie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji należy odnosić wyłącznie do daty dostawy towaru lub świadczenia usługi, stosownie do art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Z okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku wynika, iż na dzień dokonania dostaw oraz świadczenia usług, Wnioskodawca występujący w przedmiotowych transakcjach w roli nabywcy (usługobiorcy) nie był w stanie postępowania upadłościowego ani w trakcie likwidacji, w konsekwencji czego nie została spełniona w/w przesłanka ograniczająca możliwość skorzystania z korekty podatku należnego przez wystawcę faktury.

Konkludując, okoliczność, że w momencie dokonywania korekty dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego, nie pozbawia wierzyciela prawa do skorzystania z rozwiązań prawnych przewidzianych przepisem art. 89a ustawy o VAT, pod warunkiem jednak jednoczesnego spełnienia warunków wynikających z art. 89a ust. 1a i art. 89a ust. 2-7 ustawy o VAT.

Zatem na Spółdzielni będącej w upadłości likwidacyjnej, która zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług jest stroną, która dokonuje korekty podatku naliczonego, ciążą obowiązki wynikające z art. 89b tej ustawy. Jak już bowiem wskazano, w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6, tj. zawiadomienia dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1a i nieuregulowania należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, dłużnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że dłużnik ? Spółdzielnia w przypadku otrzymania zawiadomienia jest obowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego. Przy czym, jak wynika z powołanych wyżej przepisów korekta podatku naliczonego następuje poprzez złożenie korekty deklaracji VAT - 7 za okres, w którym dokonano odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika