wypłata premii pieniężnych stanowić będzie wypłatę wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, (...)

wypłata premii pieniężnych stanowić będzie wypłatę wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), które podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%. Otrzymywanie przedmiotowych premii winno być potwierdzane przez Otrzymującego fakturami VAT, wystawianymi zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. W oparciu o art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, otrzymywana przez Spółkę kwota premii pieniężnych stanowić będzie kwotę należną wraz z kwotą podatku należnego, tj. kwotę brutto.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. E? P, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008r. (data wpływu 19 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą m.in. na produkcji i sprzedaży papieru komputerowego. Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z dostawcą materiałów do produkcji - firmą K? Sp. z o.o. W, z której będzie wynikać że nabywa prawo do otrzymania premii pieniężnej pod warunkiem, że w określonym czasie (w ciągu danego kwartału kalendarzowego) zakupi od tegoż kontrahenta oznaczoną ilość towarów .

Kontrahent, fakt wypłacenia premii pieniężnych zamierza dokumentować notą kredytową. (o czym informuje w § 2 umowy).

W celu podniesienia popytu na produkowane przez siebie wyroby Spółka E? P wynagradza nabywców za realizację obrotów na określonym (ustalonym przez strony) poziomie. Premie pieniężne kierowane są do firm, które dokonują bezpośrednich zakupów od Spółki i przysługują za dokonanie zakupów towarów produkowanych przez Spółkę o określonej wartości w danym okresie czasu.

Premia pieniężna wypłacana jest kontrahentowi po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i wyliczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji. Wypłata premii za realizację obrotów następuje na podstawie faktury wystawionej przez nabywcę wyrobów Spółki. .

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymanie noty księgowej za wypłacone premie pieniężne skutkuje obowiązkiem wystawienia przez E? P Sp. z o.o. faktury VAT i naliczenia należnego podatku...

Jeżeli tak, to czy wartość przyznanej premii pieniężnej należy uznać jako kwotę netto do opodatkowania podatkiem VAT, czy wartość brutto, która zawiera w sobie wartość podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy czyli Spółki E? P, a zatem ze świadczeniem usług przez Spółkę otrzymującą taką premię. Usługi takie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz.535 z późn. zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Premia przyznawana Spółce stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracy handlowej pomiędzy Spółką a jej kontrahentem i nie stanowi, po stronie wypłacającego prmię, czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT.

Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez niego premie pieniężne powinny być udokumentowane przez Spółkę E? P fakturą VAT, zgodnie z przepisem określonym w art. 106 ust. 1 ww. ustawy i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

Wartość przyznanej premii pieniężnej należy uznać jako wartość netto do opodatkowania podatkiem VAT (zgodnie z zapisem § 1 ust. 2 umowy)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z przywołanego powyżej art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób ? wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na produkcji i sprzedaży papieru komputerowego. W związku z powyższym zamierza podpisać umowę z dostawcą materiałów do produkcji - firmą K... Sp. z o.o. W, z której będzie wynikać, że nabywa prawo do otrzymania premii pieniężnej pod warunkiem, że w określonym czasie (w ciągu danego kwartału kalendarzowego) zakupi od tegoż kontrahenta oznaczoną ilość towarów. Kontrahent fakt wypłacenia premii pieniężnych zamierza dokumentować notą kredytową.

Z powyższych okoliczności wynika zatem, iż wypłacanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy premii pieniężnych nie będzie można powiązać z żadną konkretną dostawą i ich wypłata nie będzie miała charakteru dobrowolnego, gdyż będzie uzależniona od konkretnego zachowania Spółki. Wypłacane wynagrodzenie, uzależnione od nabycia oznaczonej ilości towarów, które nie będzie mogło być uznane za rabat związany z konkretną dostawą, stanowić więc będzie szczególny rodzaj wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za świadczone na rzecz K Polska Sp. z o.o. usługi. Pomiędzy stronami zaistnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosić będzie 22%. W myśl art. 41 ust. 13 cyt. ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Ponadto wskazać należy, iż dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem wypłata premii pieniężnych przez kontrahenta - dostawcę materiałów do produkcji na rzecz Spółki winna być dokumentowana przez nią fakturami VAT, wystawianymi w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Ponadto Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy kwotę otrzymywanych przez niego od Spółki Kodak Polska premii pieniężnych winien w fakturze VAT wykazywać jako wartość brutto czy też jako wartość netto.

Z przywołanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. art. 29 ust. 1 wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jeżeli zatem kontrahent będzie zobowiązany na podstawie zawartej umowy do wypłaty na rzecz Wnioskodawcy kwoty premii pieniężnej stanowiącej wynagrodzenie za zakup oznaczonej ilości towarów, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota tej premii, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem otrzymywana przez Wnioskodawcę kwota premii pieniężnej stanowić będzie kwotę należną (wraz z kwotą podatku należnego).

Reasumując, wypłata na podstawie zawartej umowy premii pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy przez kontrahenta, będącego dostawcą materiałów do produkcji papieru, uzależniona od nabycia przez Wnioskodawcę oznaczonej ilości towarów, stanowić będzie wypłatę wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), które podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Otrzymywanie przedmiotowych premii winno być potwierdzane przez Wnioskodawcę fakturami VAT, wystawianymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. W oparciu o uregulowania art. 29 ust. 1 cyt. ustawy stwierdzić należy, iż otrzymywana przez Spółkę kwota premii pieniężnych stanowić będzie kwotę należną wraz z kwotą podatku należnego, tj. kwotę brutto.

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika