Przeniesienie własności działek w trybie wywłaszczenia za odszkodowaniem na rzecz Miasta podlega (...)

Przeniesienie własności działek w trybie wywłaszczenia za odszkodowaniem na rzecz Miasta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu przejęcia gruntów na cele publiczne - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania odszkodowania z tytułu przejęcia gruntów na cele publiczne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na mocy decyzji nr ?.. z dnia ?.. Miasto X wywłaszczyło Wnioskodawcę (w trybie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 10.04.2003r. o szczególnych zasadach realizacji inwestycji) z działek o nr ?.. oraz z działek nr ?. i ?., położonych w X przy ul. ?.. i ?.. o pow. ?..m2. Przejęto grunty rolnicze na cele publiczne ? pod ulicę. Za wywłaszczone grunty przysługuje Wnioskodawcy odszkodowanie. W/w nieruchomość nie została przejęta mocą umowy cywilno-prawnej a wywłaszczona przez organ władzy publicznej. Z ustawy o podatku VAT z dnia 11.03.2004r. /dział III, art. 15 pkt 6/ wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami i nie ma obowiązku płatniczego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do wartości netto wywłaszczonych na cele publiczne i przez organ władzy publicznej gruntów dolicza się podatek VAT...

Zdaniem wnioskodawcy, do wartości odszkodowania za wywłaszczone grunty dokonanego przez organ władzy publicznej na cele publiczne /droga/ VAT-u się nie dolicza. Wnioskodawca wskazuje jako podstawę prawną ? ustawę o podatku VAT dział III, art. 15 pkt 6.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się ? w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z zapisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż w tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. Jeżeli więc przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel następuje za odszkodowaniem, to stanowi ono dostawę towarów i ? ze względu na przedmiot dostawy- czynność taka jest objęta opodatkowaniem. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie to ma miejsce jedynie wówczas, gdy czynność ta zostanie wykonana przez podatnika podatku od towarów i usług, w związku z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą.

Pojęcia ?podatnik? i ?działalność gospodarcza?, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od powyższej zasady ustawa przewiduje pewne wyjątki. Na podstawie bowiem art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wymienione wyżej podmioty, realizując czynności nałożone odrębnymi przepisami prawa, za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, nie działają w charakterze podatnika VAT zobowiązanego do rozliczania tego podatku z tytułu wykonanych czynności.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje, w trybie wywłaszczenia, przeniesienia własności nieruchomości gruntowych na Miasto X, za co przysługuje jej odszkodowanie.

Wnioskodawca nie jest organem władzy publicznej ani urzędem go obsługującym w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy, który w świetle ustawy nie jest uznawany za podatnika podatku VAT w zakresie wykonywanych czynności nałożonych przepisami prawa.

Wnioskodawca dokonując dostawy przedmiotowych działek w trybie wywłaszczenia, wykonuje czynności, o których mowa art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, występując w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Reasumując, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości gruntowych w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Przeniesienie własności działek w trybie wywłaszczenia za odszkodowaniem przez Wnioskodawcę, działającą jako podatnik VAT, na rzecz Miasta X będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT, według podstawowej stawki podatku w wysokości 22% (zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy).

W przedmiotowej sprawie art. 15 ust. 6 ustawy nie znajduje zastosowania.

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT, powyższą czynność przeniesienia własności działek winien udokumentować fakturą VAT, stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika