Czy w przedstawionym stanie faktycznym Powiat X może zastosować zwolnienie z podatku od towarów i (...)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Powiat X może zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy O VAT? Czy zapisów protokole z przetargu, że do wylicytowanej ceny netto dolicza się podatek VAT nie stanowi przeszkody do zwolnienia z podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2008 r. (data wpływu 30.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku dostawy gruntu rolnego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku dostawy gruntu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 26.05.2008 r. przeprowadzono przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Powiatu, o pow. 5 ha, położonej w miejscowości X. Działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. W projekcie studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy grunt ten określony został jako rolny. Zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów działka to pastwiska trwałe (........). Dla działki nie była wydawana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W ogłoszeniu o przetargu podano cenę netto nieruchomości ustalona w oparciu o operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego. Zamieszczono ponadto informację, że sprzedaż tej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22 %. W ogłoszeniu o przetargu podano cenę wywoławczą netto. W dniu przetargu licytowano cenę netto, do której na końcu doliczono podatek VAT wg stawki 22 %. Taki zapis istnieje w protokole z przetargu, stanowiącym podstawę zawarcia umowy przenoszącej własność. Wyznaczony został termin zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości (warunkowej), o czym poinformowano osobę która zaoferowała najwyższą cenę i wygrała przetarg. Przed terminem podpisania aktu notarialnego osoba ta wniosła na piśmie, że sprzedaż nieruchomości rolnej zwolniona jest z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Powiat X może zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy O VAT... Czy zapisów protokole z przetargu, że do wylicytowanej ceny netto dolicza się podatek VAT nie stanowi przeszkody do zwolnienia z podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wynikające z art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy o VAT. W opinii zarządu Powiatu ustawodawca postanowił, że dostawa towarów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania. W związku z tym ze zwolnienia korzystają grunty rolne, leśne oraz inne grunty nieprzeznaczone pod zabudowę, o charakterze których decyduje plan zagospodarowania przestrzennego danego terenu, a w razie braku planu zagospodarowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz zapisy w ewidencji gruntów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się faktyczne obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Na gruncie przepisów podatkowych brak jest legalnej definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. W tej sytuacji należy odwołać się do wykładni literalnej wspomnianego przepisu, jak również do przepisów z innych gałęzi prawa, w tym w szczególności przepisów w zakresie prawa zagospodarowania przestrzennego i budowlanego dotyczących klasyfikacji i przeznaczenia gruntów.

Należy zatem uznać, że zasadnicze znaczenia dla określenia przeznaczenia gruntu mają ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako źródeł prawa miejscowego.

W przypadku, gdy dla danego terenu gmina nie posiada aktualnego planu, ważnym punktem odniesienia wydaje się jest już nieobowiązujący plan lub tworzone w celu uchwalenia nowego planu, studium uwarunkowań. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest dokumentem poprzedzającym wykonanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie jest ono wprawdzie źródłem prawa, jest jednak zobowiązaniem władzy lokalnej do działań zgodnych z wyznaczonymi kierunkami.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazuje, iż jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości rolnej. Podjął działania zmierzające do jego sprzedaży. Mająca być przedmiotem sprzedaży działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomości. Dla tego gruntu nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego grunt ten został określony jako rolny, natomiast w zapisach w ewidencji gruntów oznaczony został symbolem ........ ? pastwiska trwałe. W opinii Wnioskodawcy, przedmiotowe działki nie są działkami budowlanymi i nie są przeznaczone pod zabudowę.

Przeprowadzona analiza przepisów prawa wskazuje, iż grunt określony w ewidencji gruntów jako pastwiska trwałe (.......), dla którego nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest gruntem budowlanym. Natomiast grunt o charakterze rolnym, zgodnie z gminnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, nie jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę.

Zatem, dostawa przedmiotowej działki gruntu będzie, na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika