Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych (...)

Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, a nie fakturę korygującą, wywieść z tego należy, iż otrzymane dofinansowanie nie powinno być udokumentowane fakturą VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2008 r. (data wpływu 30.06.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dokumentowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 22.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dokumentowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako beneficjent (podmiot, który zawarł umowę o dofinansowanie) o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (P) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. P jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) w ramach priorytetu 2 ? Rozwój wykwalifikowanej a zdolnej do adaptacji siły roboczej. P odpowiedzialna jest za realizację Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw projekty konkursowe oraz Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności ? projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jest przeznaczona dla beneficjenta ostatecznego i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1656 późn. zm.).

Do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są

  1. przedsiębiorcy;
  2. podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

W danym stanie faktycznym Wnioskodawca należy do drugiej z wymienionych kategorii.

Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku beneficjentowi - Projektodawcy jako podmiotowi działającemu na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca działając w ramach ww. Programu, zamierza wykonywać usługi szkoleniowe na rzecz beneficjentów ostatecznych. Na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej z P uzyska on z P dofinansowanie - pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych). Pozostała część ? 40% wartości świadczonych szkoleń, w ramach danego projektu będzie pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Wnioskodawcę z tym beneficjentem ostatecznym. Wnioskodawca wykonywane przez siebie usługi kwalifikuje jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80), podlegające zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. kwotę zapłaconą przez P, stanowiąca dofinansowanie 60% kosztów kwalifikowanych danego projektu szkoleń, należy udokumentować fakturą VAT, wystawioną na rzecz P przez Wnioskodawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość uzyskanej z P kwoty powinna być udokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka ubiegać się będzie o dotację, która w 60% pokryje wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług, które Strona klasyfikuje jako usługi w zakresie edukacji o nr PKWiU 80. Pozostała część ? 40% wartości świadczonych usług będzie pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Wnioskodawcę z tym beneficjentem ostatecznym. Następnie we własnym stanowisku w sprawie Strona wskazała, iż otrzymana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż jeżeli dotacja kierowana będzie do podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczenia usług, a jej otrzymanie będzie miało wpływ na obniżenie ceny towarów lub świadczonych usług, wówczas będzie to dotacja podlegająca opodatkowaniu. Otrzymanie takiej dotacji nie może być potwierdzone fakturą VAT, bowiem nie stanowi ona sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem skoro faktura ma dokumentować sprzedaż, a dotacja nie spełnia definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt. 22 ustawy, ponieważ nie jest ani odpłatnym świadczeniem usług, ani też odpłatną dostawą towarów, tym samym Wnioskodawca nie może wystawić faktury VAT na rzez P.

Sposób dokumentowania dotacji określa art. 106 ust. 7 ustawy, który stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, a nie fakturę korygującą, wywieść z tego należy, iż otrzymane dofinansowanie nie powinno być udokumentowane fakturą VAT.

Co prawda literalnie przepis ten określa jedynie sposób udokumentowania zwrotu kwot dotacji poprzez wystawienie faktury wewnętrznej, ale przez analogię należy uznać, że w takim przypadku również otrzymanie dotacji należy dokumentować fakturą wewnętrzną.

Należy jednak zwrócić uwagę, że tylko dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usług sprzedawanych przez podatnika, podlegają dokumentowaniu fakturą wewnętrzną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika