Wypłacany przez Wnioskodawcę?bonus międzynarodowy? stanowi rodzaj wynagrodzenia dla centrali C. (...)

Wypłacany przez Wnioskodawcę?bonus międzynarodowy? stanowi rodzaj wynagrodzenia dla centrali C. za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi (poprzez spółki ? matki Odbiorców i samych Odbiorców). Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy miejscem opodatkowania usług świadczonych przez C. F na rzecz Wnioskodawcy jest Francja, o ile nie wystąpią okoliczności powodujące, iż zastosowanie znajdą przepisy art. 27 ust. 2 ? 6 oraz art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusu wypłacanego podmiotowi zagranicznemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusu wypłacanego podmiotowi zagranicznemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

1.1 Bonusy wypłacane podmiotom krajowym.

  1. (dalej jako: Spółka) prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów kosmetycznych. W ramach współpracy handlowo - dystrybucyjnej, Spółka dokonuje dostaw swoich produktów na rzecz krajowego kontrahenta (dalej jako: ?Odbiorca? lub .?Partner?).

Na podstawie stosownych porozumień, zawieranych w formie pisemnych umów lub aneksów do umów handlowo - dystrybucyjnych, jak również w drodze innych ustaleń handlowych (w tym ustnych porozumień), strony wprowadziły mechanizmy handlowe, na podstawie których Spółka jest zobowiązana do wypłaty Odbiorcom określonych kwot pieniężnych (nazywanych m.in. jako premie pieniężne, bonusy, wynagrodzenia za dokonywane przez Odbiorców czynności), po ziszczeniu się określonych warunków, wskutek wystąpienia określonych zdarzeń lub w zamian za określone zachowanie po stronie Odbiorcy.

W ramach bieżącej współpracy handlowo - dystrybucyjnej, Spółka dokonuje na rzecz Odbiorców płatności wymienione poniżej:

(1) Premia od obrotów

Na podstawie porozumień handlowych, C. zobowiązuje się do przyznania Odbiorcom premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy) określonego poziomu obrotów wszystkimi lub określonymi towarami Spółki. Płatność ta może mieć postać tzw. premii ?warunkowej?, która jest należna pod warunkiem osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie (należność wymagalna po przekroczeniu omawianego poziomu obrotów), lub tzw. premii ?bezwarunkowej? - wówczas płatność jest dokonywana niezależnie od tego, czy dany poziom obrotów zostanie zrealizowany w określonym przedziale czasowym. Wysokość wypłacanych przez Spółkę kwot jest ściśle uzależniona od wartości obrotów towarami C. zrealizowanej przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym i stanowi określony procent wartości netto tych obrotów, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub zmienną (narastającą) uzależnioną od stopnia realizacji określonego celu zakupowego przez Odbiorców w danym okresie (tzw. premia progowa?).

(2) Wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe.

Spółka dokonuje płatności na rzecz Odbiorców w zamian za przeprowadzenie określonych działań promocyjnych i reklamowych, których przedmiotem są produkty oferowane przez Spółkę. W ramach tych działań Odbiorcy podejmują czynności polegające w szczególności na:

  • objęciu produktów C. programem lojalnościowym adresowanym do ostatecznych klientów;
  • zamieszczeniu produktów C. w materiałach promocyjnych Odbiorcy, standardowych i specjalnych;
  • dystrybucji materiałów reklamowych dostarczonych przez C.;
  • czynnej promocji produktów C. w punktach dystrybucji z udziałem hostess;
  • ekspozycji produktów C. w szczególnym miejscu i w szczególny sposób;
  • okolicznościowych akcjach promocyjnych;
  • promocji marki C.;
  • ogólnokrajowej akcji promocyjnej;
  • działaniach promocyjnych na rzecz nowego produktu.

Wysokość wynagrodzeń wypłacanych z powyższych tytułów jest ściśle uzależniona od wielkości obrotów towarami C. zrealizowanych przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym.

(3) Premia logistyczna.

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie za możliwość dostarczania przez C. produktów nie bezpośrednio do poszczególnych placówek handlu detalicznego Odbiorcy rozproszonych na terytorium Polski, lecz do jednego, określonego magazynu centralnego Partnera. Świadczenie będące ekwiwalentem tej płatności obejmuje również dodatkowo organizację przez Odbiorców dalszej dystrybucji towarów C. z magazynu centralnego do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej Odbiorcy. Wysokość udzielanej gratyfikacji pieniężnej uzależniona jest od wartości obrotów towarami Spółki dokonywanych przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym.

(4) Prowizja za pośrednictwo.

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie z tytułu pośredniczenia w koordynacji działań sieci sklepów rozprowadzających produkty C. Wartość usługi Odbiorcy określana jest jako procent kwoty stanowiącej wartość obrotów produktami C. przez całą sieć sklepów koordynowanych przez Odbiorcę w określonym przedziale czasowym.

(5) Wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną.

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom wynagrodzenie z tytułu składania zamówień na zakup towarów drogą elektroniczną (wynagrodzenia mogą być bowiem składane drogą elektroniczną, papierową lub ustną). Wynagrodzenie za usługę Odbiorcy określane jest kwotowo i wypłacane za ustalony okres (rok).

1.2 Bonus wypłacany podmiotowi zagranicznemu.

Na podstawie stosownych porozumień zawartych na szczeblu międzynarodowym pomiędzy spółką C. z siedzibą we Francji (tj. centralę grupy C., dalej: ?C. Francja?) a spółkami-matkami dwóch Odbiorców, Spółka jest obciążana przez C. Francja z tytułu tzw. bonusu międzynarodowego.

Bonus ten jest wynikiem dokonywanych na szczeblu międzynarodowym (pomiędzy C. France a spółkami-matkami Odbiorców) rozliczeń uwzględniających określony procent od osiągniętych przez Odbiorców obrotów z tytułu dokonanych zakupów towarów od Spółki.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, C. France obciąża Spółkę częścią premii pieniężnej wypłacanej przez C. France na rzecz spółki-matki Odbiorów Spółki.

Przedstawione powyżej premie pieniężne i bonusy były przyznawane przez Spółkę w przeszłości, są przyznawane obecnie oraz będą przyznawane w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku opisanym w punkcie 1.2 ?Bonus wypłacany podmiotowi zagranicznemu? stanu faktycznego nie ma miejsca świadczenie usług ani dostawa towarów, a zatem rozliczenia te pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Aby dokonać oceny, czy wypłata bonusu międzynarodowego przez Spółkę rodzi po stronie C. skutki w podatku VAT, ustalenia wymaga w szczególności to, czy bonus międzynarodowy wypłacany na rzecz C. France stanowi wynagrodzenie z tytułu czynności objętych zakresem przedmiotowym ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że obciążanie C. bonusem międzynarodowym nie jest związane z żadnymi usługami świadczonymi na rzecz Spółki przez C. France. Jednocześnie Spółka nie dokonuje również dostaw towarów na rzecz C. France, które miałyby związek z bonusem międzynarodowym.

W praktyce bonus międzynarodowy wypłacany przez Spółkę na rzecz C. France jest obciążeniem o charakterze ekonomicznym będącym częścią premii pieniężnej wypłacanej przez C. France (centralę grupy C.) na rzecz spółki ? matki Odbiorców Spółki. W rezultacie, C. France nie wykonuje na rzecz Spółki żadnych czynności, które stanowiłyby świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, że obciążenia z tytułu bonusu międzynarodowego pozostają poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z powyższego przepisu wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym czasie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

W przedstawionym stanie faktycznym spółka C. z siedzibą we Francji (centrala grupy C.), na podstawie porozumień zawartych na szczeblu międzynarodowym ze spółkami ? matkami Odbiorców, obciąża spółkę C. Polska (wnioskodawca) z tytułu tzw. bonusu międzynarodowego. Bonus ten jest wynikiem dokonywanych na szczeblu międzynarodowym (pomiędzy C. France a spółkami-matkami Odbiorców) rozliczeń uwzględniających określony procent od osiągniętych przez Odbiorców obrotów z tytułu dokonanych zakupów od Wnioskodawcy. C. France obciąża Wnioskodawcę częścią premii pieniężnej wypłacanej przez C. France na rzecz spółki-matki Odbiorców.

Wypłacane przez Wnioskodawcę gratyfikacje pieniężne dla centrali grupy C. (C. France) nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od określonych zachowań Odbiorców. Spółka C. France podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Wnioskodawcy. W tym wypadku wypłacany ?bonus międzynarodowy? stanowi rodzaj wynagrodzenia dla centrali C. France za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi (poprzez spółki ? matki Odbiorców i samych Odbiorców). Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 ? 6 i art. 28.

Mając na uwadze przytoczony przepis art. 27 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, iż miejscem opodatkowania usług świadczonych przez C. France na rzecz Wnioskodawcy jest Francja, o ile nie wystąpią okoliczności powodujące, iż zastosowanie znajdą przepisy art. 27 ust. 2 ? 6 oraz art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, wypłata premii pieniężnych na rzecz spółki C. France nie powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy informuje , iż w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne wydano odrębne rozstrzygnięcia znak IPPP1-443-1313/08-2/MP oraz IPPP1-443-1313/08-3/MP.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika