Nabywcom usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach (...)

Nabywcom usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawianych przez świadczącego usługi z tytułu otrzymanej premii pieniężnej, o ile wydatki te mają związek ze sprzedażą opodatkowaną i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2008 r. (data wpływu 18.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zawiera umowy z dostawcami na dostarczanie przez nich zamówionych towarów do dalszej odsprzedaży. Umowa zawiera zapis, że w przypadku osiągnięcia określonego obrotu (zakupu towaru na określoną kwotę), Spółka nabędzie prawo do premii pieniężnej (bonusu). Premia ta może być wypłacana, w zależności od umowy, za różne okresy czasowe. Z umowy nie wynika, że oprócz zakupów towarów Spółka wykonuje na rzecz sprzedawcy inne czynności, co jest zgodne ze stanem faktycznym.

Wnioskodawca przytoczył różne decyzje i interpretacje urzędów w tej sprawie, które nie są w tej sprawie jednoznaczne.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06. Uznał on, że:: ?(..) opodatkowanie (...) usługi świadczonej przez nabywcę towaru (...) będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi jako zakupu tego samego towaru, ale jako kolejnego zakupu o określonej łącznej wartości (świadczenia usługi) ale w ramach tej samej transakcji.

Ponadto Sąd zauważa, że usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy VAT, to transakcja gospodarcza. Oznacza to, zdaniem Sądu, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. (...)?. Powołując się na powyższe sąd uznał, że premie wypłacane po osiągnięciu określonego poziomu obrotów nie są wynagrodzeniem za świadczenie usług. Takie same stanowisko było wyrażone w wyrokach z 6 lutego 2008 r. (III SA/Wa 1967/07), i kolejny raz 29 maja 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 659/08.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06: ?Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temu nabywcy premia (Bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług).?

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał decyzję z 17 września 2007 r. (nr 1401/PH-l/4407/14-46/07/KO, w której uchylił postanowienie naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, która nakazuje opodatkowywać premie pieniężne VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienił z urzędu postanowienia naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego, wydając decyzje z: 12 marca 2008 r. (nr IS. II/2-443/219/07), 20 lutego 2008 r. (nr IS. II/2-443/216/07) i 6 lutego 2008 r. (nr IS. II/2-443/215/07). Uznał, że otrzymanie premii pieniężnych nie stanowi wynagrodzenia za usługę, wobec czego nie powstaje w takim przypadku obowiązek w VAT.

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów, od początku 2008 r. wydał już kilka interpretacji (nr IPPP1/443-136/08-2/AP, IPPP1/443-193/08-2/AP, IP-PP2-443-170/08-4/PW,), wszystkie z 29 lutego 2008 r., w których stwierdził, że kontrahent dokonując zakupów świadczy usługę na rzecz dostawcy wypłacającego mu premię pieniężną. W konsekwencji wyraził pogląd, że premia pieniężna podlega opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku jeżeli dokumentem koniecznym do udokumentowania otrzymania takiego bonusu - premii będzie faktura VAT, to firma wypłacająca taką premię będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z takiej faktury...

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku, jeśli stawisko Organu wydającego interpretację będzie odmienne od jego stanowiska (mówiącego, że premia nie podlega pod ustawę o VAT, w związku z tym powinna być udokumentowana notą obciążeniową), to wystawienie przez Spółkę faktury z tytułu nabycia prawa do premii powinno dać nabywcy prawo do odliczenia podatku VAT z tej faktury, jeżeli inne ograniczenia prawne nie będą zabraniały takiego odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.

      4;
  2. w przypadku importu ? suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze fakt zakwalifikowania premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ww. przepis nie znajdzie zastosowania.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż kontrahentom (nabywcom usług) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawianych przez wnioskodawcę (świadczącego usługi)z tytułu otrzymanej premii pieniężnej, o ile wydatki te mają związek ze sprzedażą opodatkowaną i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1/443-136/08-2/AP, interpretacja indywidualna

IPPP1/443-193/08-2/AP, interpretacja indywidualna

IP-PP2-443-170/08-4/PW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika