dotyczy obowiązku instalacji kasy rejestrującej w drugim punkcie oraz zaprzestania-zawieszenia (na (...)

dotyczy obowiązku instalacji kasy rejestrującej w drugim punkcie oraz zaprzestania-zawieszenia (na czas nieokreślony) ewidencjonowania sprzedaży w dotychczasowym punkcie przy świadczeniu usług objętych zwolnieniem z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13.08.2008 r. (data wpływu 21.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r. i jest podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalności w zakresie świadczenia usług prawnych i podatkowych. Podatnik do tej pory prowadzi działalność w zakresie świadczenia w/w na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tylko w jednym miejscu w biurze, tj. w L. przy ul. ? Podatnik od 01.01.2007 r. rozpoczął dobrowolnie ewidencjonowanie sprzedaży w/w usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej. Przychody w 2007 r. i w 2008 r. z zakresu świadczenia w/w usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyły 20.000 zł.

Wnioskodawca planuje od dnia 01.10.2008 r. otworzyć dodatkowo biuro w W. i świadczyć tam usługi prawne i podatkowe na rzecz podatników nieprowadzących działalności gospodarczej. Planowany przychód roczny ze sprzedaży świadczonych usług (w L. oraz w nowym biurze w W.) łącznie nie przekroczy rocznie 20.000 zł. Podatnik planuje także w okresie do 31.12.2008 r. zaprzestać-zawiesić (na czas nieokreślony) ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w biurze w L. przy ul. ?. za pomocą kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatnik wg aktualnie obowiązującego stanu prawnego w nowym punkcie w Biurze w W. - przed dniem rozpoczęcia sprzedaży świadczonych przez podatnika usług - ma obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej i sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej...
  2. Czy podatnik może w każdej chwili w okresie do 31.12.2008r zaprzestać ? zawiesić (na czas nieokreślony) ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej - w biurze w L. przy ul. ?...

Zdaniem Wnioskodawcy nie istnieje obowiązek instalowania kasy rejestrującej (fiskalnej) w nowym punkcie w Biurze w W. i nie istnieje obowiązek w nowym punkcie w biurze w W. ewidencjonowania sprzedaży świadczonych przez podatnika usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej ponieważ podatnik rozpoczął dobrowolnie w swoim punkcie w L. ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej.

Podatnik pragnie zaznaczyć, że usługi PKWiU 74.1 określone w załączniku do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. są zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej bez względu na wysokość przychodu. Tak więc do dnia 31.12.2008 r. Podatnik może w każdej chwili zaprzestać ? zawiesić (na czas nieokreślony) ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w biurze w L. i nie musi instalować kasy rejestrującej w nowym biurze w W.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Nadmienić należy, iż powołane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2008 r. w miejsce uprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Stosownie do uregulowań zawartych w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono:

  • pod poz. 17 - Usługi prawnicze, rachunkowo księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, symbol PKWiU 74.1.

    Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi od 2001 r.

    działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prawnych i podatkowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.1 i jest podatnikiem podatku VAT. Działalność w zakresie świadczenia ww. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do tej pory prowadzi tylko w jednym punkcie ? w L., natomiast od 01.10.2008 r. planuje otworzyć dodatkowe biuro w W. Podatnik od 01.01.2007 r. rozpoczął dobrowolnie ewidencjonowanie sprzedaży przedmiotowych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej.

    Podatnik planuje także w okresie do 31.12.2008 r. zaprzestać - zawiesić (na czas nieokreślony) ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w dotychczasowym biurze w L.

    Nadmienić ponadto należy, iż w czasie gdy Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującym wówczas rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006 r. (Dz. U. nr 51, poz. 375 ze zm.) usługi prawnicze, rachunkowo księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - symbol PKWiU 74.1 były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Zwolnienie to zostało utrzymane w kolejnych rozporządzeniach w sprawie kas rejestrujących wydawanych na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT.

    Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż Podatnik świadczący wyłącznie usługi prawne i podatkowe sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.1 nie jest obowiązany do ewidencjonowania tych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca wprowadzając kasę dobrowolnie, nie utracił prawa do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej w żadnym z kolejnych lat podatkowych.

    Zatem gdy kasa rejestrująca w pierwszym punkcie ? w L., mimo braku takiego obowiązku, zainstalowana była dobrowolnie, a Wnioskodawca nie utracił prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w nowootwartym punkcie ? w W. będzie mógł dokonywać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej. Innymi słowy, biorąc pod uwagę okoliczność, iż Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej przed powstaniem obowiązku prawnego w tym zakresie, nie ma obowiązku instalacji kasy z chwilą otwarcia w przyszłości nowego punktu sprzedaży.

    Ponadto stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadcząc wyłącznie usługi prawne i podatkowe sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.1 wymienione w poz. 17 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 pkt 1, jeżeli mimo braku obowiązku dobrowolnie rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może zrezygnować z takiego sposobu ewidencjonowania. Zatem Wnioskodawca nie będąc zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących może w okresie do 31.12.2008 r. zaprzestać - zawiesić (na czas nieokreślony) ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w dotychczasowym biurze w L.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Nadmienić jednak należy, iż w okresie zaprzestania (zawieszenia) ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, musi ona pozostawać w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.)

    Ponadto tut. Organ informuje, że na mocy art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

    Biorąc pod uwagę powyższy przepis, w przypadku, gdy Wnioskodawca dokonał odliczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, bądź otrzymał zwrot, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT - z tytułu zakupu kasy rejestrującej i zaprzestanie jej używania, będzie zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej lub zwróconej na jej zakup.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


  • Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika