rozliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów/usług związanego z organizacją imprezy integracyjno (...)

rozliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów/usług związanego z organizacją imprezy integracyjno - szkoleniowej oraz podatku należnego od zorganizowanej na rzecz pracowników ww. imprezy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.02.2009 r. (data wpływu 03.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów/usług związanego z organizacją imprezy integracyjno- - szkoleniowej oraz podatku należnego od zorganizowanej na rzecz pracowników ww. imprezy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów/usług związanego z organizacją imprezy integracyjno - szkoleniowej oraz podatku należnego od zorganizowanej na rzecz pracowników ww. imprezy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. jest zarejestrowanym podmiotem dla celów podatku VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż hurtowa akcesoriów komputerowych i jest to sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Wnioskodawca organizuje imprezy integracyjno - szkoleniowe dla swoich pracowników. W związku z powyższym analizie podatkowej podlegają dwie sytuacje:

  1. imprezę integracyjno - szkoleniową organizuje wyspecjalizowany podmiot, gdzie jako przedmiot usługi usługodawca wskazał ?organizacja imprezy? (w skład imprezy wchodzą usługi gastronomiczne, bowling) i całość usługi organizacji imprezy została opodatkowana stawką 22 %.
  2. szkolenie dla pracowników przeprowadza Sp. z o.o., natomiast od podmiotu trzeciego Sp. z o.o. zakupuje bowling (kręgle) i usługę gastronomiczną (na fakturze jest wyszczególnione: bowling stawka VAT 7 %, usługa gastronomiczna - kilka pozycji - stawka 22 % i 7 %)

Powyższe wydatki ponoszone na organizację imprezy integracyjno - szkoleniowej są związane z jej działalnością. Celem imprezy jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, tworzenie wzajemnych więzi pomiędzy pracownikami, co przyczynia się do lepszej motywacji pracowników do pracy i w efekcie ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki. Wydatki te nie służą zaspokajaniu osobistych potrzeb pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należało rozliczać podatek VAT naliczony od zakupu towarów/usług dotyczących imprezy integracyjno/szkoleniowej oraz podatek należny od zorganizowanej na rzecz pracowników w/w imprezy - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 1 14, art. 1 19 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., ustawodawca w art. 88 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy stwierdzał, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych, z wyjątkiem:

  • przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  • nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Sprzedaż akcesoriów komputerowych stanowi czynność opodatkowaną. Zatem z tytułu zakupu usługi zorganizowania imprezy integracyjno - szkoleniowej, która jest związana z w/w sprzedażą wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia przedmiotowej usługi (nawet jeżeli elementem składowym są usługi gastronomiczne lub kręgielnie), gdyż przedmiotem zakupu jest usługa jako całość - opodatkowana stawką 22 %.

Natomiast w sytuacji, gdy szkolenie organizuje Sp. z o.o. i nabywa od podmiotu trzeciego usługi gastronomiczne oraz bowling, wówczas wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dotyczącej pozycji zakupu bowlingu. Podatnikowi na mocy wyżej cytowanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie przysługiwało natomiast prawo do rozliczenia podatku naliczonego dot. zakupu usługi gastronomicznej.

Jeżeli zaś chodzi o rozliczenie podatku należnego należy zauważyć na wstępie, iż w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niemateriainych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.



Natomiast wmyśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT na równi z odpłatnym świadczeniem usług traktuje się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny. Natomiast, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

  1. brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  2. istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związane go ze świadczonymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z faktem, iż opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia stanowi wyjątek od zasady wynikającej z art. 5 ustawy o VAT, przepis ten nie może być interpretowany rozszerzająco. Wykładnia pomijająca przesłankę związku z prowadzonym przedsiębiorstwem zawarta w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest sprzeczna z zasadą per non est, a więc z tym, że nie wolno interpretować przepisów w taki sposób, by któryś ich fragment okazał się zbędny.

Literalne brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jednoznacznie nawiązuje do nieodpłatnego świadczenia usług, które nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż zorganizowanie imprezy integracyjno - szkoleniowej dla pracowników nastąpi na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (impreza ma na celu podniesienie kwalifikacji pracowników, tworzenie wzajemnych więzi pomiędzy pracownikami, co przyczynia się do lepszej motywacji pracowników do pracy i w efekcie ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki, wydatki te nie służą zaspokajaniu osobistych potrzeb pracowników, to zorganizowanie imprezy nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Uregulowania art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy wskazują, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Inne ograniczenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustawodawca określił w art. 88 ust. 3a cyt. ustawy, gdzie wymienił nieprawidłowości w zakresie wystawionych faktur VAT (ich oryginałów, kopii, duplikatów i faktur korygujących) i dokumentów celnych, które stanowią o braku możliwości dokonania obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego z tak wystawionych dokumentów.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka, będąca zarejestrowanym podmiotem dla celów podatku VAT, której przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż hurtowa akcesoriów komputerowych (opodatkowana podatkiem VAT) organizuje imprezy integracyjno - szkoleniowe dla swoich pracowników.

W związku z powyższym analizie podatkowej podlegają dwie sytuacje:

  1. imprezę integracyjno - szkoleniową organizuje wyspecjalizowany podmiot, gdzie jako przedmiot usługi usługodawca wskazał ?organizacja imprezy? (w skład imprezy wchodzą usługi gastronomiczne, bowling) i całość usługi organizacji imprezy została opodatkowana stawką 22 %.
  2. szkolenie dla pracowników przeprowadza Sp. z o.o., natomiast od podmiotu trzeciego Sp. z o.o. zakupuje bowling (kręgle) i usługę gastronomiczną (na fakturze jest wyszczególnione: bowling stawka VAT 7 %, usługa gastronomiczna - kilka pozycji - stawka 22 % i 7 %)

Powyższe wydatki ponoszone na organizację imprezy integracyjno - szkoleniowej są związane z jej działalnością. Celem imprezy jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, tworzenie wzajemnych więzi pomiędzy pracownikami, co przyczynia się do lepszej motywacji pracowników do pracy i w efekcie ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki. Wydatki te nie służą zaspokajaniu osobistych potrzeb pracowników.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu ? do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jak element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż w skład usługi zorganizowania imprezy integracyjno - szkoleniowej przez firmę zewnętrzną (wyspecjalizowany podmiot) wchodzą m.in. usługi gastronomiczne i bowling. Nabywana usługa została opodatkowana stawką VAT 22%.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, stwierdzić więc należy, iż nabywane przez Spółkę usługi ?organizacji imprezy? integracyjno - szkoleniowej należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym ? organizacji imprezy integracyjno - szkoleniowej, na którą składają się inne świadczenia pomocnicze. Dlatego też nabywaną przez Wnioskodawcę usługę w zakresie organizacji imprezy integracyjno - szkoleniowej można uznać za usługę kompleksową, gdzie usługę zasadniczą stanowi organizacja przedmiotowej imprezy, zaś inne czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze.

Zatem na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach z tytułu zakupu od wyspecjalizowanego podmiotu kompleksowej usługi organizacji imprezy integracyjno - szkoleniowej, gdyż nabywana przez Spółkę usługa jest związana z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi.

Warunkiem istnienia prawa do odliczenia jest jednak możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z uwzględnieniem wyjątków zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług (art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 88 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do zapisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Czynnością zrównaną z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki, wynikające z ww. przepisu:

  1. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż w sytuacji, gdy szkolenie dla pracowników przeprowadza Wnioskodawca, od podmiotu trzeciego zakupuje bowling (kręgle) i usługę gastronomiczną (na fakturze jest wyszczególnione: bowling stawka VAT 7 %, usługa gastronomiczna - kilka pozycji - stawka 22 % i 7 %). Zorganizowanie imprezy integracyjno - szkoleniowej dla pracowników następuje na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (impreza ma na celu podniesienie kwalifikacji pracowników, tworzenie wzajemnych więzi pomiędzy pracownikami, co przyczynia się do lepszej motywacji pracowników do pracy i w efekcie ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki, wydatki te nie służą zaspokajaniu osobistych potrzeb pracowników).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż zgodnie z powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dotyczącej pozycji zakupu bowlingu.

Natomiast, z uwagi na wyłączenia zawarte w cyt. wyżej art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabytej usługi gastronomicznej.

Przeprowadzenie przez Wnioskodawcę szkolenia we własnym zakresie nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe usługi są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy wydatki będące przedmiotem zapytania są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Referencje

IPPP1-443-872/10-4/BS, interpretacja indywidualna

IPPP2/443-676/10-4/KOM, interpretacja indywidualna

IPPP2/443-677/10-3/IG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika