Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z przedmiotową inwestycją, z uwagi na fakt, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza przeprowadzić inwestycję polegającą na nadbudowie piętra nad przybudówką sali gimnastycznej w publicznej Szkole Podstawowej. Budynek objęty nadbudową wybudowany został w dwóch przedziałach czasowych. W pierwszym przedziale wybudowany został budynek sali gimnastycznej wraz z należnymi szatniami i pomieszczeniami sanitarnymi. W drugim etapie wybudowano od strony północnej sali gimnastycznej przybudówkę, w której zlokalizowano pomieszczenia kotłowni, magazyny sprzętu gimnastycznego oraz pomieszczenia należne kuchni stołówki szkolnej. Piętro zostanie nadbudowane nad przybudówką sali gimnastycznej z przeznaczeniem na świetlicę oraz salę zajęć ruchowych. Planowana jest również przebudowa części pomieszczeń parteru w przybudówce sali gimnastycznej, która pozwoli wygospodarować miejsce na klatkę schodową, sanitariat dla osób niepełnosprawnych oraz pokój dla nauczycieli wychowania fizycznego. Gmina planuje także wymianę drzwi w pomieszczeniach kotłowni, pomieszczeniach przebieralni dla uczniów oraz drzwi wejściowych do budynku dydaktycznego szkoły na drzwi odporności ogniowej. Utworzone w wyniku nadbudowy piętra, jak również przebudowy parteru pomieszczenia służyć będą uczniom publicznej Szkoły Podstawowej, publicznego Gimnazjum oraz publicznego Przedszkola. Inwestycja ma ułatwić prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz różnego rodzaju zajęć pozalekcyjnych, w tym również sportowych w ww. placówkach oświatowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, jako podatnikowi podatku VAT, będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w przypadku inwestycji polegającej na nadbudowie piętra nad przybudówką sali gimnastycznej w Publicznej Szkole Podstawowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku inwestycji polegającej na nadbudowie piętra nad przybudówką sali gimnastycznej w Publicznej Szkole Podstawowej, Gmina nie nabywa prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku ww. inwestycji przeprowadzonej przez Gminę, czynności opodatkowane nie wystąpią, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z eksploatacją inwestycji. Inwestycja nadbudowy piętra przez Gminę służyć będzie wykonywanym zadaniom publicznym oraz związana będzie z celami edukacyjnymi Szkoły. W związku z tym, że edukacja jest zwolniona przedmiotowo od VAT, podatek naliczony od zakupów związanych z nadbudową piętra nad przybudówką sali gimnastycznej nie może być przedmiotem prawa do odliczeń i zwrotów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przytoczonym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy) oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że Gmina zamierza przeprowadzić inwestycję polegającą na nadbudowie piętra nad przybudówką sali gimnastycznej w publicznej Szkole Podstawowej z przeznaczeniem na świetlicę oraz salę zajęć ruchowych. Planowana jest również przebudowa części pomieszczeń parteru w przybudówce sali gimnastycznej, która pozwoli wygospodarować miejsce na klatkę schodową, sanitariat dla osób niepełnosprawnych oraz pokój dla nauczycieli wychowania fizycznego. Planowana jest także wymiana drzwi w pomieszczeniach kotłowni, pomieszczeniach przebieralni dla uczniów oraz drzwi wejściowych do budynku dydaktycznego szkoły na drzwi odporności ogniowej. Wnioskodawca informuje, iż utworzone w wyniku nadbudowy piętra, jak również przebudowy parteru pomieszczenia służyć będą uczniom szkoły publicznej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola. Inwestycja ma ułatwić prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz różnego rodzaju zajęć pozalekcyjnych, w tym również sportowych w ww. placówkach oświatowych. Przedmiotowe zadanie będzie służyć wykonywanym zadaniom publicznym oraz będzie związane z celami edukacyjnymi Szkoły. Zatem, wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z przedmiotową inwestycją, z uwagi na fakt, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tut. Organ informuje, iż do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego regulował § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika