W przypadku, gdy Spółka dokonuje nabycia towarów , które w momencie zakupu służą bezpośrednio (...)

W przypadku, gdy Spółka dokonuje nabycia towarów , które w momencie zakupu służą bezpośrednio wykonywanym czynnościom opodatkowanym, a więc przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie zachodzą inne przesłanki wyłączające to prawo (art.88 ustawy), a następnie towary te przekazane zostaną nieodpłatnie w ramach opisanych we wniosku konkursów i loterii organizowanych przez Spółkę ? takie nieodpłatne przekazanie traktowane jest jak dostawa towarów i będzie rodziło konieczność opodatkowania podatkiem VAT, pod warunkiem, że przekazane wyroby nie będą spełniały definicji prezentu lub próbki (o których mowa w ustawie) i które nie są drukowanymi materiałami reklamowymi, czy też informacyjnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008r. (data wpływu 17 listopada 2008r.), uzupełnionym na wezwanie tutejszego organu z dnia 23 grudnia 2008 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania osobom fizycznym towarów stanowiących wygrane w konkursach organizowanych przez Spółkę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania osobom fizycznym towarów stanowiących wygrane w konkursach organizowanych przez Spółkę.

Wniosek został uzupełniony w dniu 05 stycznia 2009 r. (data wpływu 07 stycznia 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania gazet regionalnych. W celu zwiększenia sprzedaży, Spółka przeprowadza na łamach wydawanych gazet konkursy i loterie, kierowane do czytelników (osoby fizyczne). W przypadku gdy omawiane loterie spełniają definicję loterii promocyjnej o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 lipca 1992 o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. 04.4.27) przed jej przeprowadzeniem Spółka występuje o udzielenie stosownego zezwolenia wymaganego na podstawie art. 6 ust. 1 powyższej ustawy. Nagrodami w konkursach lub wygranymi w loteriach są zarówno rzeczy ruchome (samochody, sprzęt RTV/AGD, meble, książki etc.) jak i nieruchomości w postaci lokali mieszkalnych.

Wydawane nagrody są własnością Spółki, która wchodzi w ich posiadanie w drodze zakupu za gotówkę lub alternatywnie w drodze wymiany towaru na usługę reklamową. Drugi z omawianych sposobów stosowany jest w szczególności przy nabywaniu lokali mieszkalnych. W takich przypadkach zbywający mieszkanie (deweloper) otrzymuje jako wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę własności lokalu świadczenie w postaci usługi reklamowej (udostępnienie powierzchni reklamowej na łamach gazety i/lub organizacja kampanii reklamowej). Świadczenie usług w ramach tego rodzaju transakcji Spółka opodatkowuje VAT za podstawę opodatkowania przyjmując wartość rynkową świadczonych usług. Analogicznie również deweloper opodatkowuje VAT dostawę lokalu na rzecz Spółki.

Dotychczasowe doświadczenia Spółki dowodzą, że efektem tego rodzaju kampanii jest zarówno znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej tytułu (skutek bezpośredni) jak również wzrost przychodów z tytułu usług reklamowych (cena reklamy prasowej zależy od marketingowego ?zasięgu? danego tytułu mierzonego ilością sprzedawanych egzemplarzy).

Dotychczas Spółka opodatkowywała wg. właściwej stawki VAT nieodpłatne przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w tym nagrody w konkursach i loteriach. Jednakże w świetle kształtującej się linii orzeczniczej sądów administracyjnych opowiadającej się przeciwko opodatkowaniu tego rodzaju czynności, Spółka powzięła wątpliwości co do prawidłowości dotychczasowego postępowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydawanie osobom fizycznym rzeczy stanowiących wygrane w konkursach/loteriach organizowanych przez Spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie przez Spółkę nagród stanowi nieodpłatne wydanie towarów na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Z uwagi na powyższe, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT tego rodzaju nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wykładnia art. 7 ust. 2 w związku z ust. 3 ustawy o VAT w ich brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 maja 2005 r. była przedmiotem licznych kontrowersji tak w doktrynie prawa podatkowego jak i orzecznictwie sądów administracyjnych. Sumę argumentów podnoszonych w tej dyskusji oraz ostateczną konkluzję (opowiadającą się za opodatkowaniem VAT nieodpłatnych wydań towarów na cele związane z przedsiębiorstwem znaleźć można w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 maja 2008 r. (I FPS 5/06).

Z dniem 1 czerwca 2005 r. przepisy art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT zostały znowelizowane, a ich obecne brzmienie w opinii Spółki wyklucza opodatkowanie nieodpłatnej dostawy towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Obszerne uzasadnienie takiego stanowiska znaleźć można w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 maja 2008 r. (I FSK 600/07). Spółka podziela w całości tezy tego orzeczenia, a jego kopię pozwala sobie załączyć do niniejszego wniosku.

Końcowy fragment tego orzeczenia : ? W świetle art. 7 ust. 2 i 3 VATU, w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. nie stanowi dostawy przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem nawet, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów?. W powyższym wyroku Sąd odnosi się w sposób wyczerpujący do argumentów dotychczas podnoszonych przez władze skarbowe tj. w szczególności argumentów konieczności dokonywania prowspólnotowej wykładni przepisów VATU.

Przytoczony wyżej wyrok NSA nie jest odosobniony o czym świadczą wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r. (III SA/Wa 984/07), z 5 października 2007 r. (III SA/Wa 1255/07), z 20 listopada 2007 r. (III SA/Wa 1268/07). Można zatem stwierdzić, iż sądy administracyjne, a w szczególności WSA w Warszawie prezentuje jednolitą linię orzeczniczą w kwestii będącej przedmiotem zapytania.

Z uwagi na powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności. I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie do powyższego przepisu ustawodawca odwołał się w art. 7 ust. 3 ustawy, z treści którego wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł ? w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.

Z dniem 01 stycznia 2009 r. pkt 2 otrzymał brzmienie : ?których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł?.

Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które generalnie ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem ? drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty. Skoro art. 7 ust. 3 zawiera wyłączenia związane z prowadzoną działalnością z ust. 2, prowadzi to do wniosku, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia na cele zarówno związane jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Nie byłoby bowiem racjonalne wyłączanie z opodatkowania czynności, które takiemu opodatkowaniu nie podlegają.

Zatem, dla wyjaśnienia opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy i kompleksowo analizować powyższe przepisy, tj. przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z przepisem art. 7 ust. 3 ustawy. Za kompleksową wykładnią przepisów przemawia również fakt, iż wykładnia językowa powyższych przepisów budzi pewne wątpliwości interpretacyjne, zatem nie można opierać się tylko na niej. Z kompleksowej analizy cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonywać ich opodatkowania).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w celu zwiększenia sprzedaży wydawanych gazet przeprowadza konkursy i loterie kierowane do czytelników. Nagrodami w konkursach są rzeczy ruchome ( samochody, sprzęt AGD i RTV, meble, książki itp.) oraz nieruchomości w postaci lokali mieszkalnych. Wydawane nagrody są własnością Spółki, która wchodzi w ich posiadanie w drodze zakupu za gotówkę lub w drodze wymiany towaru na usługę reklamową.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie zakupionych od firm trzecich towarów na cele związane z promocją i wsparciem sprzedaży Spółki, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.

Podkreślić raz jeszcze należy, iż na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega przekazanie towarów bez wynagrodzenia, tylko wtedy, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. W przeciwnym razie, w przypadku, gdyby podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu towarów, które następnie zostały nieodpłatnie przekazane, bez dokonania opodatkowania tych czynności, nikt nie zostałby obciążony tym podatkiem, co byłoby sprzeczne z zasadami powszechności i neutralności opodatkowania.

Reasumując, należy stwierdzić iż w przypadku, gdy Spółka dokonuje nabycia towarów , które w momencie zakupu służą bezpośrednio wykonywanym czynnościom opodatkowanym, a więc przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie zachodzą inne przesłanki wyłączające to prawo (art.88 ustawy), a następnie towary te przekazane zostaną nieodpłatnie w ramach opisanych we wniosku konkursów i loterii organizowanych przez Spółkę ? takie nieodpłatne przekazanie traktowane jest jak dostawa towarów i będzie rodziło konieczność opodatkowania podatkiem VAT, pod warunkiem, że przekazane wyroby nie będą spełniały definicji prezentu o małej wartości lub próbki (o których mowa w ustawie) i które nie są drukowanymi materiałami reklamowymi, czy też informacyjnymi.

Mając na uwadze całość argumentacji Strony oraz przytoczone powyżej przepisy prawa mające zastosowanie w niniejszej sprawie, stanowisko Strony, iż nieodpłatne przekazanie towarów opisanych w stanie faktycznym wniosku na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić również należy, że organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa (art. 120 Ordynacji podatkowej). Wyroki sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w treści art. 87 ust. 1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. nr 78, poz. 483 ze zm.), w którym postanowiono, iż źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Zatem, cytowany fragmentarycznie przez Stronę wyrok NSA z dnia 13 maja 2008r. (sygn. akt I FSK 600/07) oraz przywołane wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych zapadły w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły, a tym samym nie stanowią powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do wniosku dokumentów. Organ podatkowy nie dokonuje merytorycznej analizy załączonych do wniosku dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika