przekazanie nagród klientom kontrahentów w ramach organizowanych na ich rzecz programów lojalnościowych (...)

przekazanie nagród klientom kontrahentów w ramach organizowanych na ich rzecz programów lojalnościowych nie stanowi dostawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagród przekazywanych przez Spółkę klientom kontrahentów w ramach organizowanych dla nich programów lojalnościowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagród przekazywanych przez Spółkę klientom kontrahentów w ramach organizowanych dla nich programów lojalnościowych.

W przedmiotowym wniosku, oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (podatnik podatku od towarów i usług), zajmując się świadczeniem usług reklamowych, prowadzi dla swoich klientów akcje lojalnościowe. Ich celem jest zachęta odbiorców klientów Spółki do zwiększania wartości zakupów oraz ich ponawiania w zamian za otrzymane kupony, które wymieniane są na nagrody, zgodnie ze stosowanym regulaminem nagradzania. Działalność ta opiera się na organizowaniu i realizowaniu programu lojalnościowego, w ramach którego Spółka kupuje towary, które przekazuje jako nagrody klientom swoich kontrahentów. W momencie nabycia tych towarów Wnioskodawca wie, że będą one przeznaczone na nagrody, gdyż na tym polega prowadzona przez niego działalność gospodarcza. Podatek zawarty w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowych nagród jest odliczany na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Nagrody te nie są prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a ich przekazanie jest związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Jednym z elementów kalkulacji ceny świadczonych usług jest wartość nagród przekazywanych ostatecznym beneficjentom, czyli klientom kontrahentów. Odbiorcami nagród nie są kontrahenci, na rzecz których organizowane są programy lojalnościowe, lecz ich klienci. Przekazaniu, które dokonywane jest w imieniu kontrahentów Spółki na rzecz ich klientów, nie towarzyszy żadna zapłata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie nagród klientom kontrahentów Spółki w ramach organizowanych przez nią programów lojalnościowych, jest odrębną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji gdy podlega opodatkowaniu świadczona przez Spółkę usługa, której cena kalkulowana jest wraz z wartością przekazywanych nagród...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagród ostatecznym beneficjentom programów lojalnościowych nie jest odrębną dostawą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy opodatkowaniu podlega świadczona przez Spółkę usługa, której cena kalkulowana jest wraz z wartością nagród przekazywanych klientom kontrahentów, dla których organizowane są programy lojalnościowe. W opisanej sytuacji nie ma zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, gdyż samo wręczenie kupionej uprzednio nagrody nie stanowi oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu tego przepisu. Przekazanie nagrody nierozerwalnie związane jest z usługą świadczoną przez Spółkę na rzecz kontrahenta. Opodatkowanie czynności przekazania nagrody prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, skoro wartość nagrody zostaje uwzględniona w opodatkowaniu świadczonej przez Spółkę usługi reklamowej. Zatem przekazanie nagród klientom kontrahentów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów ? w myśl art. 7 ust. 1 ustawy ? rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle postanowień zawartych w ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazując nagrody na rzecz klientów swoich kontrahentów, w ramach organizowanych na ich zlecenie programów lojalnościowych, działa w imieniu tych kontrahentów. Od nich Spółka otrzymuje wynagrodzenie za świadczone usługi, które w całości podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Cena tych usług uwzględnia również koszt nabycia przedmiotowych nagród. Spółka podejmując powyższe czynności działa w imieniu i na rzecz podmiotów, dla których organizuje programy lojalnościowe. Wobec powyższego, pośrednicząc w przekazywaniu nagród w ramach tych programów, Spółka nie jest podmiotem dokonującym nieodpłatnej dostawy towarów na rzecz klientów swoich kontrahentów, a jedynie reprezentantem kontrahentów, w imieniu których dokonuje przedmiotowego przekazania.

Reasumując należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie nagród klientom kontrahentów Spółki w ramach organizowanych na ich rzecz programów lojalnościowych nie stanowi dla Wnioskodawcy dostawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-430 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płoc


Referencje

IPPP2-443-422/10-4/KG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika