Bilet autoryzowany, powstały wskutek potwierdzenia przez konduktora promesy biletowej (uprzednio przekazanej (...)

Bilet autoryzowany, powstały wskutek potwierdzenia przez konduktora promesy biletowej (uprzednio przekazanej użytkownikowi systemu e i wydrukowanej przez niego) i wydany pasażerowi po dokonaniu autoryzacji zgodnie z opisaną w stanie faktycznym procedurą spełnia warunki określone w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur (może zostać uznany za fakturę VAT) i w rezultacie stanowi wypełnienie przez Spółkę wynikającego z art. 106 ust 1 ustawy o VAT obowiązku wystawienia faktury VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2010 r. (data wpływu 22.02.2010 r.) uzupełnionym w dniu 16.04.2010 r. na wezwanie organu z dnia 08.04.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za faktury VAT biletów sprzedawanych za pośrednictwem internetu i autoryzowanych przez konduktora - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za faktury VAT biletów sprzedawanych za pośrednictwem internetu i autoryzowanych przez konduktora .

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 16.04.2010 r. (data wpływu 19.04.2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem należącym do grupy X. S.A., obsługującym tzw. najwyższy sektor kolejowych przewozów pasażerskich. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w komunikacji krajowej i międzynarodowej. We wrześniu 2009 r. Spółka otrzymała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 września 2009 r. dotyczącą uznania biletów kolejowych nabywanych za pośrednictwem Internetu i drukowanych przez nabywców za fakturę VAT (numer sprawy: IPPP1-443-644/09-2/JB). W przedmiotowej sprawie organ podatkowy uznał, iż bilet internetowy nie może zostać uznany za fakturę, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie spełnia on wszystkich warunków określonych w § 17 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 ze zm.; dalej: rozporządzenie ws. wystawiania faktur).

Organ podatkowy stanął na stanowisku, że bilety internetowe, które są drukowane samodzielnie przez nabywców usług, nie mogą być uznane za fakturę, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ w stanie faktycznym opisanym przez Spółkę nie dochodzi do ich wydania przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób kolejami normalnotorowymi. Zdaniem organu, aby uznać bilet jednorazowy za fakturę VAT musi on zawierać dane wymienione w § 17 pkt 1 lit a-e rozporządzenia Ministra Finansów, a także musi być wydany przez podatnika uprawnionego do świadczenia usług polegających na przewozie osób kolejami normalnotorowymi. Organ uznał, że wydanie, o którym mowa w wyżej zacytowanym przepisie rozporządzenia, oznacza przeniesienie fizycznego władztwa nad dokumentem (biletem), co w przypadku przekazywania biletów za pośrednictwem Internetu nie będzie miało miejsca, bowiem bilety nie są drukowane i wydawane przez Spółkę (podmiot uprawniony do świadczenia usług przewozu osób kolejami) a drukowane są przez samych nabywców.

W oparciu o treść informacji oraz towarzyszących jej argumentów prawnych zawartych w przedmiotowej interpretacji, Spółka rozważa wprowadzenie nowych rozwiązań, które umożliwiłyby spełnienie wszystkich warunków wskazanych przez organ w odpowiedzi na poprzednio złożony wniosek, a w konsekwencji pozwoliłyby na traktowanie dokumentów stanowiących dowód zakupu usługi przez Internet jako dokumentów uznawanych za fakturę VAT na podstawie § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur.

Poniżej Spółka przedstawia nowy stan faktyczny, w formie zdarzenia przyszłego, w którym opisane zostało jedno z rozważanych przez Spółkę rozwiązań, mające umożliwić Spółce spełnienie wszystkich warunków wskazanych przez organ w odpowiedzi na poprzednio złożony wniosek o interpretację. W celu wprowadzenia przedmiotowego rozwiązania Spółka rozważa modyfikację wewnętrznych procedur w zakresie sprzedaży usługi Spółki przez Internet (za pośrednictwem platformy e: ....., gdzie na serwerze rejestrowane są wszystkie transakcje dokonane w systemie e), poprzez uzupełnienie jej o procedurę bezpośredniego wydawania biletów autoryzowanych. Bilety autoryzowane powstawałyby wskutek autoryzacji przez konduktora wydruku potwierdzającego zakup usługi przez Internet, który z chwilą autoryzacji stawałby się pełnoprawnym dowodem zapłaty za przejazd danej osoby.

Procedura wydawania tych biletów będzie wyglądała następująco:

Po wejściu na stronę systemu e użytkownik będzie miał możliwość zakupu tzw. promesy biletowej, tj. elektronicznego odpowiednika zwykłego biletu w wersji papierowej (wraz z miejscówką) na pociąg określonej relacji. Tak jak dotychczas, do zarezerwowania miejsca w pociągu konieczne będzie uprzednie zarejestrowanie się i poprawne zalogowanie do systemu. Rejestracja użytkownika będzie polegała na wypełnieniu przez niego elektronicznego formularza zawierającego w szczególności takie pola jak: login i hasło, imię i nazwisko, adres, rodzaj i numer dowodu tożsamości, adres e-mail. Ponadto użytkownik zobowiązany będzie do zapoznania się i do zaakceptowania (poprzez wciśnięcie przycisku Akceptuj) Regulaminu Internetowej Sprzedaży Biletów Autoryzowanych w Komunikacji Krajowej Spółkę zwanego dalej Regulaminem e, zamieszczonego na stronie systemu e w sekcji ?Regulamin?. W Regulaminie e Spółka wprowadzi odpowiednie regulacje dotyczące autoryzacji promes biletowych. Następnie, zarejestrowany i poprawnie zalogowany użytkownik będzie musiał podać wszelkie niezbędne informacje dotyczące żądanego pociągu (data i czas wyjazdu, klasa, relacja, numer pociągu, rodzaj przedziału, rodzaj miejsca ? miejsce siedzące, kuszetka, miejsce sypialne). Użytkownik będzie miał także możliwość zakupu promesy biletowej dla osoby trzeciej podając jej dane osobowe niezbędne do biletu/faktury (imię, nazwisko oraz rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby). Osoba trzecia również będzie miała obowiązek zapoznać się z Regulaminem e. Dane stanowiące podstawę wydania promesy biletowej zostaną następnie przesłane na serwer WWW zintegrowany z systemem rezerwacji, w którym następuje rezerwacja miejsc(a), a informacje o zarezerwowanym miejscu/ach wyświetlą się na ekranie przeglądarki.

Po potwierdzeniu przez nabywcę transakcji, system wyświetli zestawienie danych dotyczących promesy biletowej oraz formularz wyboru sposobu płatności za nią- płatność kartą lub przelewem internetowym. Po wykonaniu prawidłowej operacji płatności i otrzymaniu przez system e potwierdzenia dokonanej wpłaty użytkownik będzie miał możliwość podglądu na ekranie zestawienia danych dotyczących zakupionej promesy biletowej oraz jej wydrukowania w odpowiednim formacie na drukarce komputerowej. Jeśli zaś płatność nie zostanie zaakceptowana, wówczas wykonane rezerwacje będą automatycznie anulowane.

Zgodnie z planowanymi zmianami wewnętrznych procedur Spółki, wydrukowana promesa biletowa, będzie stanowiła dokument upoważniający do samego przejazdu, tak jak zwykły bilet. Z uwagi na jej cechy (wskazane m.in. w powołanej wyżej interpretacji Ministra Finansów) nie będzie jednak uważana za bilet zrównany z fakturą VAT. Klient, posiadający promesę biletową będzie mógł jednak domagać się od konduktora dokonania wydania w miejsce promesy - biletu autoryzowanego. Do wystawienia biletu autoryzowanego służyć będzie tzw. proces autoryzacji promesy biletowej. Autoryzacja polegać będzie na potwierdzeniu promesy biletowej, zgodnie z zasadami autoryzacji przewidzianymi w wewnętrznych procedurach (m.in. w Regulaminie e), przez konduktora, którego Spółka upoważniła do wydawania biletów w jej imieniu.

Spółka rozważa wprowadzenie następującej procedury autoryzacji: pasażer będzie przekazywał promesę biletową konduktorowi, a konduktor będzie potwierdzał promesę pieczęcią (zawierającą numer własny konduktora oraz aktualną datę) oraz własnoręcznym podpisem. Tak potwierdzona promesa biletowa nie będzie już niepotwierdzonym biletem, ale stanie się biletem autoryzowanym. Następnie konduktor, upoważniony do wydawania biletów przez Spółkę będącego wystawcą biletu, wyda pasażerowi bilet autoryzowany, spełniając w ten sposób wymogi odnoszące się do biletu zdefiniowane w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur. W zakresie procedury autoryzacji Spółka rozważa również w późniejszym czasie wprowadzenie możliwości autoryzacji promes biletowych w kasach biletowych, na zasadach analogicznych jakie mają zastosowanie w odniesieniu do autoryzacji przez konduktora. Oprócz informacji pozwalającej na identyfikację rodzaju świadczonej usługi, każda promesa biletowa zakupiona poprzez system e i wydrukowana przez pasażera będzie zawierać dodatkowo, m.in.:

  1. imię i nazwisko oraz numer dokumentu tożsamości pasażera,
  2. dane świadczące o dokonaniu zapłaty (m.in. identyfikator i numer transakcji),
  3. numer kontrolny promesy biletowej zamieszczony w rubryce identyfikującej osobę odbywającą przejazd,
  4. termin ważności promesy biletowej,
  5. odpowiednie zabezpieczenia przed nieuprawnioną ingerencją w treść biletu.

Natomiast bilet autoryzowany, oprócz powyższych danych, będzie dodatkowo zawierał numer identyfikacyjny i datę z datownika oraz własnoręczny podpis konduktora.

Postępowanie zgodnie z powyższą procedurą spowoduje, że promesa biletowa, tj. niepotwierdzony bilet, stanie się biletem autoryzowanym. Na podstawie posiadanych danych, Spółka będzie miała możliwość weryfikacji, czy bilet autoryzowany został rzeczywiście wydany i opatrzony pieczęcią uprawnionego przedstawiciela Spółki (na podstawie numeru identyfikacyjnego, daty oraz trasy przejazdu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

Spółka wnosi o potwierdzenie, że bilet autoryzowany na odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km, wydawany zgodnie z opisaną w stanie faktycznym procedurą spełnia warunki określone w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur, tj. może zostać uznany za fakturę VAT, i w rezultacie stanowi wypełnienie przez Spółkę wynikającego z art. 106 ust 1 ustawy o VAT obowiązku wystawienia faktury VAT.

Spółka stoi na stanowisku, iż bilet autoryzowany, powstały wskutek potwierdzenia przez konduktora promesy biletowej (uprzednio przekazanej użytkownikowi systemu e i wydrukowanej przez niego) i wydany pasażerowi po dokonaniu autoryzacji zgodnie z opisaną w stanie faktycznym procedurą spełnia warunki określone w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur (może zostać uznany za fakturę VAT) i w rezultacie stanowi wypełnienie przez Spółkę wynikającego z art. 106 ust 1 ustawy o VAT obowiązku wystawienia faktury VAT. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Z kolei na podstawie § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur, za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe uprawniające do przejazdu na odległość nie mniejszą niż 50 km, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających m.in. na przewozie osób kolejami normalnotorowymi, jeśli zawierają następujące dane:

  1. nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
  2. numer i datę wystawienia biletu,
  3. informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,
  4. kwotę należności wraz z podatkiem,
  5. kwotę podatku.

Jak zostało wskazane powyżej w stanie faktycznym promesa biletowa poświadczająca zakup w systemie e usługi przewozu koleją, będzie zawierała wszystkie elementy określone w powyższym przepisie. Natomiast bilet autoryzowany, powstały po potwierdzeniu promesy biletowej zgodnie z wewnętrzną procedurą oprócz powyższych danych, będzie dodatkowo zawierał pieczęć oraz własnoręczny podpis konduktora.

Spółka pragnie podkreślić, że nie budzi wątpliwości, że dowód zakupu jej usług przez Internet, którym po wprowadzeniu planowanych zmian będzie promesa biletowa, stanowi swego rodzaju dokument upoważniający do przejazdu. Nie zostało to zakwestionowane przez organ podatkowy w przytoczonej powyżej interpretacji indywidualnej. Co więcej, w uzasadnieniu interpretacji znalazło się stwierdzenie, iż ?bilety sprzedawane drogą elektroniczną zawierają wszystkie niezbędne dane wymienione w § 17 pkt 1 lit. a-e rozporządzenia?. Powyższe stwierdzenie zachowało swoją aktualność również w świetle znowelizowanego z dniem 1 stycznia 2010 r. brzmienia § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur. W świetle przytoczonych powyżej argumentów, nie ulega wątpliwości, że jedynym powodem, dla którego organ podatkowy udzielił negatywnej odpowiedzi na postawione przez Spółkę pytanie, odmawiając uznania za fakturę dokumentu potwierdzającego zakup usług Spółki przez Internet, (określanego na gruncie stanu faktycznego przedstawionego w sprawie o numerze IPPP1-443-644/09-2/JB jako bilet internetowy), jest niespełnienie wymogu wydania biletu przez podatnika uprawnionego do świadczenia usług polegających na przewozie osób kolejami normalnotorowymi.

Zdaniem Spółki rozważane rozwiązanie, polegające na uzupełnieniu oferty sprzedaży internetowej o proces autoryzacji promesy biletowej, którego finalnym etapem jest wydanie pasażerowi biletu autoryzowanego Spółkę (konduktora w imieniu Spółki), spełnia wszystkie wymogi przewidziane w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur. W konsekwencji, bilet autoryzowany powinien zostać uznany za fakturę VAT i jego wydanie pasażerowi przez konduktora stanowi wypełnienie przez Spółkę wynikającego z art. 106 ust 1 ustawy o VAT obowiązku wystawienia faktury VAT. Spółka pragnie podkreślić, że po sprawdzeniu przez konduktora tożsamości posiadacza promesy biletowej, weryfikacji prawidłowości danych, przybiciu pieczęci oraz złożeniu podpisu powstanie bilet autoryzowany, który nabiera cech indywidualnych. Co więcej, oddanie biletu po autoryzacji przez konduktora, działającego z upoważnienia podmiotu uprawnionego do wydawania biletów, tj. Spółkę, jest przeniesieniem fizycznego władztwa nad biletem autoryzowanym. W rezultacie, w przypadku biletów autoryzowanych, nabywca otrzymuje bilet od konduktora, działającego w imieniu Spółki, tj. od wystawcy biletu, co oznacza, że spełnione są wszystkie wymogi przewidziane w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur.

Jednocześnie Spółka pragnie zauważyć, iż bilety sprzedawane przez Spółkę w sposób tradycyjny (w kasie), tzw. zwykłe bilety (spełniające wymogi formalne, o których mowa w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur), są bez zastrzeżeń uznawane za faktury w rozumieniu ww. przepisu rozporządzenia. A zatem, skoro bilet autoryzowany, powstał w oparciu o promesę biletową udostępnianą pasażerowi do wydrukowania w systemie e zabezpieczoną przed jakąkolwiek ingerencją w jej treść, to w opinii Spółki nie ma podstaw, aby traktować tak powstały bilet autoryzowany odmiennie niż tradycyjny bilet wydawany w kasie. Ponadto nie ulega wątpliwości, że w obu przypadkach nabywca będący podatnikiem VAT będzie w posiadaniu oryginału biletu (o czym świadczy autoryzacja naniesiona przez konduktora). Nie ma również żadnych problemów z odróżnieniem konkretnego biletu od innego dokumentu, z uwagi na fakt, że jego indywidualizacja jest dokonywana poprzez akceptację konduktora posiadającego upoważnienie do wydawania biletów w imieniu Spółki. Oczywiście, przeszkodą do uznania biletu autoryzowanego za fakturę nie może być również fakt, iż to osoba podróżująca drukuje promesę, gdyż to nie promesa, a dopiero bilet autoryzowany poprzez naniesienie na niego odpowiednich danych (pieczęć, podpis konduktora) może zostać uznany za fakturę.

Ponadto zdaniem Spółki, proponowana przez nią procedura wydawania biletu autoryzowanego, w przypadku jego uznania za fakturę, pozwoli na osiągniecie celów stawianych przez przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzenia ws. wystawiania faktur, tj. zapewnienie prawidłowego udokumentowania sprzedaży dokonywanej przez podatników na rzecz podmiotów będących podatnikami VAT i umożliwienie organom skarbowym dokonania kontroli poprawności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez podatników. Z uwagi na fakt, iż powyższe cele zostaną osiągnięte, zdaniem Spółki, brak jest podstaw do odmówienia biletowi autoryzowanemu statusu faktury VAT. W opinii Spółki, wprowadzenie rozwiązania polegającego na traktowaniu wydruku promesy biletowej, stanowiącej swego rodzaju niepotwierdzony bilet, jako dokumentu pozwalającego na przejazd, ale nie uznawanego za fakturę oraz wydania biletu autoryzowanego przez osobę upoważnioną do wydawania biletów, tj. przez konduktora, pozwala na stwierdzenie, iż bilet autoryzowany, powstały wskutek potwierdzenia promesy biletowej przez konduktora pieczęcią i własnoręcznym podpisem, będzie zgodny z rozporządzeniem. W konsekwencji, w momencie jego wydania przez konduktora po dokonaniu autoryzacji dojdzie do przeniesienia fizycznego władztwa nad unikalnym biletem, co prowadzi do wniosku, że wydany zgodnie z procedurą bilet autoryzowany będzie można uznać za fakturę VAT. Oznacza to, że w przypadku biletów na odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km, spełnione zostaną warunki określone w § 17 pkt 1 rozporządzenia ws. wystawiania faktur i w rezultacie wydanie biletu autoryzowanego będzie stanowić wypełnienie przez Spółkę wynikającego z art. 106 ust 1 ustawy o VAT obowiązku wystawienia faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1-443-644/09-2/JB, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika