prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu emisji obligacji, prywatyzacji (...)

prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu emisji obligacji, prywatyzacji i upublicznienia istniejących akcji Spółki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.01.2009 r. (data wpływu 14.01.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu emisji obligacji, prywatyzacji i upublicznienia istniejących akcji Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu emisji obligacji, prywatyzacji i upublicznienia istniejących akcji Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

xxxxxxx S.A. (dalej: xxx lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich w komunikacji krajowej i międzynarodowej. Z dniem 2 stycznia 2008 r. postanowieniem Sądu Rejonowego xxxxxxxx została zarejestrowana jako spółka akcyjna w Krajowym Rejestrze Sądowym. Przekształcenie xxxxxxx w spółkę akcyjną nastąpiło na podstawie uchwały nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników podjętej w dniu 17 grudnia 2007 r.

W kwietniu 2007 r. Rada Ministrów przyjęła ?Strategię dla transportu kolejowego do roku 2013?, która przewiduje prywatyzację xxxxxxx w drodze oferty publicznej w 2009 r. Prywatyzacja będzie dokonana poprzez wprowadzenie do publicznego obrotu istniejących już akcji Spółki bez podwyższania jej kapitału zakładowego.

W związku z przygotowaniem do prywatyzacji i upublicznienia akcji już istniejących, Spółka poniesie w szczególności koszty analiz przedprywatyzacyjnych obejmujących:

  • ustalenie sytuacji prawnej majątku Spółki,
  • ustalenie stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa Spółki,
  • ocenę realizacji obowiązków Spółki wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska,
  • ocenę realizacji obowiązków wynikających z tytułu ochrony dóbr zabytków wchodzących w skład majątku Spółki,
  • ocenę programu rozwoju Spółki,
  • oszacowanie wartości Spółki,
  • opracowanie strategii prywatyzacji Spółki.

Na kolejnym etapie Spółka poniesie koszty związane z przygotowaniem i obsługą upublicznienia istniejących akcji Spółki, w tym koszty:

  • nabycia usług doradztwa prawnego, finansowego i w zakresie relacji inwestorskich,
  • opłat sądowych, giełdowych, skarbowych,
  • sporządzenia, drukowania i dystrybucji prospektu emisyjnego lub jego skróconej wersji,
  • organizacji kampanii reklamowej i promocyjnej,
  • badania sprawozdań finansowych Spółki.

Poniesienie tego typu wydatków wiąże się z potrzebą zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu prywatyzacji i wprowadzenia do obrotu publicznego istniejących akcji Spółki.

Spółka przewiduje również przeprowadzenie w przyszłości podwyższenia kapitału zakładowego w drodze publicznej emisji nowych akcji. xxxxxxxxxx planuje przeznaczyć środki uzyskane z dodatkowej emisji akcji m. in. na inwestycje w tabor kolejowy. W tym przypadku Spółka poniesie m. in. wydatki związane z obsługą prawną, opłaty notarialne, sądowe, giełdowe, podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty oferowania papierów wartościowych.

Celem upublicznienia Spółki jest m. in. zwiększenie zaufania wśród potencjalnych inwestorów i kontrahentów xxxxxxxxx, zwiększenie rozpoznawalności Spółki oraz pozyskanie kapitału na realizację zadań inwestycyjnych (w szczególności na modernizację istniejącego oraz zakup nowego taboru kolejowego).

Dodatkowo w celu pozyskania finansowania na realizację inwestycji, w sierpniu 2008 r., za pośrednictwem Banku xxxxxx, xxxxxxx dokonała emisji obligacji z terminem wykupu do 5 lat, o łącznej wartości 300 milionów PLN. Środki uzyskane z tej emisji zostaną przeznaczone na wydatki inwestycyjne, w tym na modernizację istniejącego oraz zakup nowego taboru kolejowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi emisji obligacji, prywatyzacji i upublicznienia istniejących akcji Spółki, a także emisji nowych akcji xxxxxx.

Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi emisji obligacji, prywatyzacji i upublicznienia istniejących akcji Spółki, a także emisji nowych akcji xxxxxxxxxxx.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, gdy wydatek obciążony podatkiem VAT jest związany z opodatkowanymi czynnościami wykonywanymi przez podatnika.

Z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wyróżnić wydatki:

  • bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, dające pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego,
  • bezpośrednio związane z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, niedające prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego,
  • pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. takie, w stosunku do których nie można ustalić, czy wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi VAT czy też zwolnionymi lub pozostającymi poza zakresem opodatkowania VAT (do takich wydatków można zaliczyć m.in. koszty ogólne działalności gospodarczej).

W przypadku podatników wykonujących wyłącznie czynności opodatkowane (w praktyce podatników, dla których tzw. współczynnik struktury sprzedaży przekracza 98%), pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zarówno w stosunku do wydatków bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, jak i wydatków pośrednio związanych z taką działalnością.

Emisja obligacji przez podatnika oraz czynność upublicznienia akcji istniejących czy też podwyższenia kapitału zakładowego w drodze publicznej emisji nowych akcji pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. Niemniej jednak, celem emisji obligacji oraz upublicznienia istniejących / emisji nowych akcji jest pozyskanie dodatkowego finansowania na prowadzenie i rozwój działalności gospodarczej prowadzonej przez emitenta. Zdaniem Spółki, czynność emisji obligacji oraz upublicznienia istniejących / emisji nowych akcji należy zatem zakwalifikować do czynności dotyczących działalności gospodarczej Spółki. Środki uzyskane z emisji obligacji oraz upublicznienia istniejących / emisji nowych akcji nie będą natomiast nakierowane na prowadzenie / rozwój określonego rodzaju działalności. Stąd, Spółka stoi na stanowisku, iż podatek VAT naliczony związany z tymi usługami powinien podlegać odliczeniu z zastosowaniem współczynnika struktury sprzedaży.

W związku z tym, że w przypadku Spółki współczynnik struktury sprzedaży dającej prawo do odliczenia przekracza 98%, podatek VAT naliczony związany z nabyciem usług dotyczących upublicznienia / emisji akcji powinien podlegać odliczeniu w całości.

Spółka pragnie zauważyć, że potwierdzeniem prawidłowości powyższej argumentacji jest jednoznaczne orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) stanowiące interpretację przepisów Dyrektywy VAT (przypis nr 1 znajduje się na końcu niniejszej pozycji) będącej podstawowym aktem prawnym wyznaczającym wspólne zasady opodatkowania VAT obowiązujące w Unii Europejskiej.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa ETS, będącego organem stojącym na straży prawidłowego stosowania przepisów Dyrektywy VAT przez poszczególne państwa członkowskie UE i ich organy, kwestia odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, powinna być rozpatrywana w szerszym kontekście celu gospodarczego, jakiemu mają służyć dokonane przez podatnika nabycia towarów i usług. Przykładowo, w wyroku wydanym w sprawie C-98/98 (M Bank pic) ETS uznał, że nawet w sytuacjach, gdy dokonane zakupy nie mają bezpośredniego związku z konkretną czynnością opodatkowaną jednak wchodzą w skład ogólnych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, można uznać, że ?mają bezpośredni i najbliższy związek z całością działalności podatnika?, a podatek naliczony z nich wynikający może podlegać odliczeniu z zastosowaniem struktury sprzedaży.

Ponadto, w stanie faktycznym analogicznym do przedstawionego przez Spółkę, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do nabycia usług w związku z emisją akcji zostało jednoznacznie potwierdzone w wyroku z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (K AG). W orzeczeniu tym ETS uznał, że nawet w przypadku, gdy poniesione koszty dotyczą bezpośrednio czynności niedającej prawa do odliczenia (tj. emisji akcji stanowiącej czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT) podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki, jeśli czynność, której wykonaniu wydatki te służyły, przynosiła pożytki również na gruncie działalności opodatkowanej. W uzasadnieniu wyroku ETS stwierdził, że ?nawet jeśli świadczenia wykonane na jej rzecz i obciążone podatkiem VAT nie były związane z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, ale z wydatkami poczynionymi w związku z emisją akcji, to mogą one stanowić część kosztów ogólnych tejże spółki (...). W tych okolicznościach K jest (...) uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, dotyczącego wydatków dokonanych celem uzyskania świadczeń związanych z wprowadzeniem spółki na giełdę?.

Ponadto, Spółka pragnie zauważyć, że ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem usług dotyczących emisji obligacji oraz upublicznienia akcji istniejących czy też emisji nowych akcji stałoby w sprzeczności z podstawową zasadą funkcjonowania systemu opodatkowania VAT tj. z zasadą neutralności. Prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług służących jego działalności jako podatnika jest bowiem podstawową zasadą wspólnego systemu podatku VAT, co zostało potwierdzone w licznych orzeczeniach ETS. W cytowanym już powyżej orzeczeniu w sprawie K ETS podkreślił, że ?system odliczeń przewidziany w szóstej dyrektywie ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie, bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT?.

Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe orzecznictwo ETS stanowi istotne źródło interpretacji przepisów o VAT.

Zasadność stosowania orzecznictwa ETS przez polskie organy podatkowe została potwierdzona w okólniku Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 maja 2004 r. w sprawie stosowania prawa Unii Europejskiej. W swoim oświadczeniu Prezes Rady Ministrów potwierdził, iż na porządek prawny Unii Europejskiej składają się prawo pierwotne oraz prawo wtórne, uzupełniane orzecznictwem ETS, który został powołany w celu kontrolowania przestrzegania oraz dokonywania wykładni prawa wspólnotowego. Podstawową zasadą prawa wspólnotowego, ustaloną w orzecznictwie ETS, jest zaś zasada nadrzędności, która przewiduje, że prawo pierwotne oraz akty wydawane na jego podstawie będą stosowane przed prawem krajowym. Spółka pragnie zauważyć, że w praktyce powyższa zasada jest akceptowana przez polskie organy podatkowe tj. naczelników urzędów skarbowych oraz dyrektorów izb skarbowych, jak również sądownictwo administracyjne, w tym przez NSA. Co więcej, wymienione organy wielokrotnie uzasadniały swoje rozstrzygnięcia tezami zawartymi w orzecznictwie ETS (przypis nr 2 znajduje się na końcu niniejszej pozycji).

Biorąc pod uwagę fakt, że emisja obligacji oraz czynności upublicznienia istniejących oraz emisji nowych akcji będą służyły rozwojowi działalności gospodarczej Spółki, a zatem co do zasady czynnościom opodatkowanym VAT Spółka stoi na stanowisku, że w świetle obowiązujących przepisów o VAT oraz ich wykładni potwierdzonej orzecznictwem ETS, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem usług dotyczących emisji obligacji oraz upublicznienia istniejących / emisji nowych akcji.

xxxxxx pragnie podkreślić, że w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z publiczną emisją akcji wypowiadały się niejednokrotnie sądy administracyjne. Przykładowo, w wyroku z dnia 2 czerwca 2008 r. (sygn. III SA/Wa 269/2008) WSA stwierdził, że spółka, która ponosi koszty związane z podwyższeniem kapitału, może odliczyć VAT z faktur za doradztwo prawne i ekonomiczne oraz inne świadczone jej w tym celu usługi. Ten sam sąd potwierdził możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z publiczną emisją akcji pod warunkiem wykazania związku z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, w wyrokach z dnia 6 października 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1419108 i III SA/Wa 1420/08). W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, że podatek VAT naliczony związany z emisją obligacji, a także upublicznieniem istniejących / emisją nowych akcji będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego Spółki.

Przypis nr 1:

Dyrektywa Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, 2006/112/EC (dalej ?Dyrektywa VAT?)

Przypis nr2:

M.in. wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2004 r. (FSK 87/2004), decyzja Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu z dnia 26 listopada 2004 r. (sygn. PD III 4301/80/04), decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 1 lutego 2005 r. (sygn. IS.II/1-443/5/05), decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 13 września 2004 r. (sygn. PDII436/6-2/KK/04).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ITPP2/443-965/10/AF, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika