Planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, (...)

Planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, w związku z budową których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.Planowane aporty przyłączy i sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne i które zostały nieodpłatnie przekazane Gminie, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2010 (data wpływu 06.04.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02.07.2010 r. (data wpływu 08.07.2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.06.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla aportu sieci wodociągowo-kanalizacyjnych do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla aportu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, planuje w niedalekiej przyszłości sukcesywne wnoszenie w formie aportów zbudowanych w przeszłości sieci wodno-kanalizacyjnych do sp. z o.o., w którym posiada 100 procent udziałów. Sieci te były zbudowane w przeszłości zaś podatek VAT z faktur VAT wystawianych przez wykonawców na ówczesne zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług tj. Urząd Miasta, nie był przez Urząd odliczany w związku z faktem, iż ponoszone na wybudowanie sieci wydatki związane były z planowanym wniesieniem aportu, tj. czynnością w minionych latach zwolnioną od podatku VAT, zaś Gmina nie świadczy usług dostawy wody i odprowadzania ścieków. W minionych latach zwolnienie od podatku wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego wynikało wprost z uregulowań zawartych najpierw w par. 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i Usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a potem w okresie przejściowym (do 31 marca 2009 r.) z par. 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Przed wejściem w życie obecnej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego i cywilnego również korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z poźn. zm.).

Sieci wodno-kanalizacyjne po wybudowaniu, a przed wniesieniem ich w formie aportu pozostają na stanie majątkowym Gminy, natomiast sp. z o.o., na podstawie protokołu odbioru technicznego, faktycznie je eksploatuje osiągając w związku z tym dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W tym okresie gminy z przedsiębiorstwem nie łączy zawarta formalnie umowa użyczenia ani inna umowa o cywilnoprawnym charakterze, lecz w praktyce pozostają one przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez miejską spółkę.

W okresie realizacji inwestycji zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta. Począwszy od maja 2009 r. zarejestrowanym podatnikiem stała się Gmina, która co miesiąc składa we właściwym urzędzie skarbowym deklaracje VAT-7, zaś Urząd Miasta dokonał poprzez złożenie zgłoszenia VAT-Z wyrejestrowania jako podatnik podatku od towarów i usług.

Urząd Miasta pozostając pracodawcą dla zatrudnianych pracowników samorządowych używa NIP: ? w rozliczeniach z urzędami skarbowymi i ZUS jak płatnik zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Tryb wnoszenia, cofania i zbywania udziałów lub akcji reguluje Uchwała nr ? z dnia ?. w sprawie ?.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku sieci, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne, które po zbudowaniu sieci przekazują je na stan środków gminy protokołem przekazania-przejęcia PT. Faktury VAT dokumentujące budowę tego typu sieci nie były wystawiane na Urząd Miasta ani później na Gminę.

Sieci takie na podstawie protokołu odbioru technicznego analogicznie jak sieci zbudowane przez gminę stanowią w okresie pomiędzy takim wprowadzeniem na stan majątkowy gminy a przekazaniem w formie aportu przedmiot nieodpłatnego używania przez miejską spółkę, która w tym okresie przyłącza do sieci odbiorców świadcząc usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków.

Trzecim rodzajem urządzeń, których przekazanie do miejskiej spółki jest planowane są przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne, których budowa jest sfinansowana w całości przez różne podmioty (zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i przedsiębiorców). Przyłącza takie po wybudowaniu zostają na podstawie protokołów PT (w przypadku przedsiębiorców) lub oświadczeń o nieodpłatnym przekazaniu na majątek Gminy (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wprowadzane na stan środków trwałych gminy. Jednocześnie na podstawie protokołów odbioru technicznego-końcowego przyłącza sporządzanych pomiędzy wykonawcą (firmą budowlaną), inwestorem (osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub przedsiębiorcą) a sp. z o. o. są oddawane do eksploatacji.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 02 lipca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych na majątek Gminy przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pierwsze zasiedlenie ww. budowli nastąpi z chwilą dokonania aportu przez gminę do spółki.

Natomiast odnośnie podmiotów gospodarczych, nieodpłatne przekazanie sieci i przyłączy na majątek gminy odbywa się na podstawie dowodu PT.

Gmina nie otrzymuje faktury VAT. Wnioskodawca podkreśla, iż ocena czy nieodpłatne przekazanie takich urządzeń wybudowanych przez podmioty gospodarcze na rzecz Gminy jest z ich strony czynnością dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia zdefiniowanego w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT i w konsekwencji, co do zasady, podlegającą opodatkowaniu, wykracza poza możliwości i kompetencje prawne Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego.

W okresie od nieodpłatnego otrzymania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych opisanych we wniosku nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do budowli finansowanych przez Gminę, wydatki na ulepszenia również nie były ponoszone.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, których budowy trwały w latach poprzednich, dokumentowane były fakturami VAT od których ówcześnie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług - Urząd Miasta, nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego, a w okresie pomiędzy zakończeniem budowy i przekazaniem ich do używania miejskiej spółce (co nastąpiło przed 31 marca 2009 r.) a przekazaniem ich w formie aportu eksploatowane są przez nią nieodpłatnie, korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne i które zostały nieodpłatnie przyjęte na majątek gminy na podstawie protokołu przekazania - przejęcia środka trwałego PT, a w okresie pomiędzy tym przejęciem a planowanym aportem są przez miejską spółkę nieodpłatnie eksploatowane korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...
  3. Czy planowane wniesienie aportem przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne, które nieodpłatnie przekazują je Gminie a pomiędzy ich wprowadzeniem na majątek gminy a wniesieniem aportu użytkowane są nieodpłatnie przez miejską spółkę, która wykorzystuje je do świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzenia ścieków, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanego wniesienia aportem do miejskiej spółki tego typu sieci wodociągowo-kanalizacyjnych oraz przyłączy opisanych w poz. 54 wniosku zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 proc. wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku: dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia zdefiniowana została w art. 2 pkt 14 ustawy, pod którym rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej.

Z uwagi na fakt, iż sieci te i przyłącza po wybudowaniu a przed wniesieniem w formie aportu stanowią przedmiot nieodpłatnego użytkowania przez miejską spółkę do której mają być wniesione to przyjąć należałoby, iż aport taki będzie dostawą dokonywaną w ramach pierwszego zasiedlenia gdyż przekazanie ich do nieodpłatnego używania poprzedzające wniesienie jako wkładu niepieniężnego nie jest pierwszym zasiedleniem o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy.

Z pierwszym zasiedleniem mamy do czynienia w sytuacji gdy oddanie do użytkowania następuje w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.

Oddanie do nieodpłatnego użytkowania miejskiej spółce sieci i przyłączy poprzedzające wniesienie ich w formie aportu należy traktować jako nieodpłatne świadczenie przez gminę usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a więc nie stanowiące czynności podlegającej opodatkowaniu w związku z art. 8 ust. 2 ustawy. O związku takiego oddania do nieodpłatnego użytkowania jako czynności dokonanej na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem przesądza zapis art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), który stanowi, iż zadaniami własnymi gminy są sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Tak więc dopiero wniesienie aportem sieci i przyłączy do miejskiej spółki stanowiłoby podlegającą, co do zasady, opodatkowaniu dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Z uwagi jednak na fakt, iż dostawa towarów dokonywana w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do miejskiej spółki następowałaby w ramach pierwszego zasiedlenia nie mogłoby do niej odnosić się zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku jednak ze spełnieniem przesłanek o których mowa w pkt 10a dostawa tego typu sieci i przyłączy będących obiektami inżynierii lądowej i wodnej wg PKOB 2212, PKOB 2222, PKOB 2223 korzystałaby ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.

1 pkt 10a ustawy, gdyż w stanie faktycznym przyporządkowanym do zapytania 1 Gmina (wcześniej zarejestrowana jako Urząd Miasta) nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT zakupu, zaś w stanie faktycznym przyporządkowanym do zapytania nr 2 i 3 przejęcie składników majątku nie odbyło się na podstawie faktur VAT tylko dokumentów opisanych w poz. 54 wniosku.

Końcowo wyjaśnia się, iż jako podatnik podatku od towarów i usług w minionych latach zarejestrowany był Urząd Miasta, który wyrejestrował się jako podatnik a zarejestrowana została Gmina. Kwestie ciągłości rozliczeń i tożsamości obu podmiotów na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz wątpliwości związane z tym faktem stanowiły przedmiot odrębnego zapytania skierowanego do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, które wpłynęło do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 31 grudnia 2009 r., było przedmiotem udzielonej interpretacji indywidualnej znak: IPPP1-443-2/10-4/AS z dnia 12 marca 2010 r., gdzie w całej rozciągłości uznano prezentowane przez Gminę stanowisko za prawidłowe.

Ponadto Gmina zaznacza, iż kwestia opodatkowania aportu gruntu stanowi przedmiot skargi wniesionej przez nią do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na interpretację Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPP1/443-843/09-5/AP z dnia 09 października 2009 r.

Jednak spór wynikły na tle możliwości zastosowania zwolnienia od podatku o którym mowa w ówcześnie obowiązującym par. 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 336), które obecnie znajduje odzwierciedlenie w par. 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w ocenie wnioskodawcy nie wyklucza możliwości ewentualnego zastosowania zwolnienia od podatku przy aporcie wyżej opisanych sieci i przyłączy na podstawie zapisu ustawowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a, mającego pierwszeństwo nad ewentualnym zwolnieniem na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów ? w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Wskazać należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy ? nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. udział kapitałowy wspólnika w spółce kapitałowej.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

Zatem czynność wniesienia aportu wypełnia definicję odpłatnej dostawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od dnia 1 kwietnia 2009 r. wkłady niepieniężne wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 199 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem przekazania będą sieci wodociągowo-kanalizacyjne wybudowane przez Gminę. Podatek VAT z faktur dokumentujących budowę ww. sieci, nie był odliczany w związku z faktem, iż ponoszone na wybudowane sieci wydatki związane były z planowanym wniesieniem aportu tj. czynnością w okresie budowy zwolnioną z VAT.

Zwolnienie od podatku VAT dla aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego wynikało z uregulowań zawartych w § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a także w okresie przejściowym (do 31 marca 2009 r.) z § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Przedmiotem przekazania będą także sieci wodociągowo-kanalizacyjne, których budowa została sfinansowana przez podmioty zewnętrzne, które po zbudowaniu sieci, przekazują je na stan środków gminy protokołem przekazania-przejęcia.

Trzecim rodzajem urządzeń, których przekazanie jest planowane są przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne, których budowa jest sfinansowana zarówno przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i przedsiębiorców. Przyłącza po wybudowaniu zostają także nieodpłatnie przekazane na majątek Gminy. W przypadku przedsiębiorców ? na podstawie protokołów przekazania-przejęcia, w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ? na podstawie oświadczeń o nieodpłatnym przekazaniu.

Sieci wodociągowo-kanalizacyjne wraz z przyłączami po wybudowaniu i nieodpłatnym przejęciu, a przed wniesieniem ich w formie aportu pozostawały na stanie Gminy, natomiast użytkowane były nieodpłatnie przez miejską spółkę z o.o.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ? budowla, stąd też w tym względzie należy odwołać się do przepisów, które taką definicję formułują. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), przez ?budowlę? należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, naziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast, Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych grupuje ?Obiekty budowlane? w dwóch sekcjach ?Budynki? i ?Obiekty inżynierii lądowej i wodnej?. PKOB nie klasyfikuje obiektów małej architektury. Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej według PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja ?Obiekty inżynierii lądowej i wodnej? obejmuje m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222).

Powyższe wskazuje, iż zarówno ?obiekty inżynierii lądowej i wodnej?, o których mowa w PKOB oraz ?budowle? wymienione w ustawie Prawo budowlane spełniają definicje obiektów budowlanych niebędących budynkami. Tym samym sieci kanalizacyjne i wodociągowe oraz przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne należy uznać za budowle.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będą budowle, konieczne jest dokonanie oceny, czy przedmiotowy aport, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy nieodpłatne otrzymanie sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Nieodpłatne przekazanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych do majątku Gminy przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej na podstawie pisemnego oświadczenia, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i nie można jej uznać za pierwsze zasiedlenie w myśl art. 2 pkt 14 ustawy.

Odnośnie nieodpłatnego przekazania sieci i przyłączy na rzecz Gminy przez podmioty gospodarcze, Wnioskodawca nie jest w mocy prawnej ustalić, czy czynność ta nastąpiła w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu.

W treści wniosku wskazano także, iż zarówno wybudowane oraz otrzymane nieodpłatnie sieci wodociągowo-kanalizacyjne wraz z przyłączami zostały przekazane do nieodpłatnego użytkowania miejskiej spółce.

W tym miejscu należy wskazać, iż przekazanie majątku do eksploatacji jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W myśl przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001, Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa sieci wodociągowej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych obiektów podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem należy uznać, iż sieci i przyłącza wodociągowo-kanalizacyjne wybudowane oraz otrzymane nieodpłatnie przez Gminę, przed wniesieniem aportem były wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż, aport przedmiotowych budowli ? sieci i przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14, zatem nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednakże, zgodnie z powołanym art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy, zwolnieniem objęta jest również dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych, a także nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nieodpłatnym przejęciem sieci wodociągowo-kanalizacyjnych i przyłączy wodociągowych kanalizacyjnych.

Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budowli, zatem, obie przesłanki wymienione w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, są spełnione.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż:

  • planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, w związku z budową których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,
  • planowane aporty przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne i które zostały nieodpłatnie przekazane Gminie, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,
  • planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne, nieodpłatnie przekazane na majątek gminy, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika