Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

15.7.2010

Planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, (...)

Interpretacja indywidualna sygnatura: IPPP1-443-381/10-4/AS

Typ dokumentu:Interpretacja indywidualna
Sygnatura:IPPP1-443-381/10-4/AS
Autor:Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Słowa kluczowe:aport, gmina, nieruchomości, przyłącze, stawki podatku, zwolnienie
Kategoria:
Istota interpretacji:Planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, w związku z budową których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.Planowane aporty przyłączy i sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne i które zostały nieodpłatnie przekazane Gminie, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Strona 1 z 5
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2010 (data wpływu 06.04.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02.07.2010 r. (data wpływu 08.07.2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.06.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla aportu sieci wodociągowo-kanalizacyjnych do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla aportu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, planuje w niedalekiej przyszłości sukcesywne wnoszenie w formie aportów zbudowanych w przeszłości sieci wodno-kanalizacyjnych do sp. z o.o., w którym posiada 100 procent udziałów. Sieci te były zbudowane w przeszłości zaś podatek VAT z faktur VAT wystawianych przez wykonawców na ówczesne zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług tj. Urząd Miasta, nie był przez Urząd odliczany w związku z faktem, iż ponoszone na wybudowanie sieci wydatki związane były z planowanym wniesieniem aportu, tj. czynnością w minionych latach zwolnioną od podatku VAT, zaś Gmina nie świadczy usług dostawy wody i odprowadzania ścieków. W minionych latach zwolnienie od podatku wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego wynikało wprost z uregulowań zawartych najpierw w par. 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i Usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a potem w okresie przejściowym (do 31 marca 2009 r.) z par. 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Przed wejściem w życie obecnej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego i cywilnego również korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z poźn. zm.).

Sieci wodno-kanalizacyjne po wybudowaniu, a przed wniesieniem ich w formie aportu pozostają na stanie majątkowym Gminy, natomiast sp. z o.o., na podstawie protokołu odbioru technicznego, faktycznie je eksploatuje osiągając w związku z tym dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W tym okresie gminy z przedsiębiorstwem nie łączy zawarta formalnie umowa użyczenia ani inna umowa o cywilnoprawnym charakterze, lecz w praktyce pozostają one przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez miejską spółkę.

W okresie realizacji inwestycji zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta. Począwszy od maja 2009 r. zarejestrowanym podatnikiem stała się Gmina, która co miesiąc składa we właściwym urzędzie skarbowym deklaracje VAT-7, zaś Urząd Miasta dokonał poprzez złożenie zgłoszenia VAT-Z wyrejestrowania jako podatnik podatku od towarów i usług.

Urząd Miasta pozostając pracodawcą dla zatrudnianych pracowników samorządowych używa NIP: ? w rozliczeniach z urzędami skarbowymi i ZUS jak płatnik zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Tryb wnoszenia, cofania i zbywania udziałów lub akcji reguluje Uchwała nr ? z dnia ?. w sprawie ?.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku sieci, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne, które po zbudowaniu sieci przekazują je na stan środków gminy protokołem przekazania-przejęcia PT. Faktury VAT dokumentujące budowę tego typu sieci nie były wystawiane na Urząd Miasta ani później na Gminę.

Sieci takie na podstawie protokołu odbioru technicznego analogicznie jak sieci zbudowane przez gminę stanowią w okresie pomiędzy takim wprowadzeniem na stan majątkowy gminy a przekazaniem w formie aportu przedmiot nieodpłatnego używania przez miejską spółkę, która w tym okresie przyłącza do sieci odbiorców świadcząc usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków.

Trzecim rodzajem urządzeń, których przekazanie do miejskiej spółki jest planowane są przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne, których budowa jest sfinansowana w całości przez różne podmioty (zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i przedsiębiorców). Przyłącza takie po wybudowaniu zostają na podstawie protokołów PT (w przypadku przedsiębiorców) lub oświadczeń o nieodpłatnym przekazaniu na majątek Gminy (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wprowadzane na stan środków trwałych gminy. Jednocześnie na podstawie protokołów odbioru technicznego-końcowego przyłącza sporządzanych pomiędzy wykonawcą (firmą budowlaną), inwestorem (osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub przedsiębiorcą) a sp. z o. o. są oddawane do eksploatacji.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 02 lipca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych na majątek Gminy przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pierwsze zasiedlenie ww. budowli nastąpi z chwilą dokonania aportu przez gminę do spółki.

Natomiast odnośnie podmiotów gospodarczych, nieodpłatne przekazanie sieci i przyłączy na majątek gminy odbywa się na podstawie dowodu PT.

<>

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 1
  • 6
  • 6
  • 1
  • 5
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Maciej

    ocena usługi:

    Szybko, przystępnie, na temat
  • Włodzimierz

    ocena usługi:

    Dziękuję za jasną i wyczerpującą odpowiedż.Jestem zadowolony.Pozdrawiam cały zespół.
  • Michał

    ocena usługi:

  • Malgorzata

    ocena usługi:

    kompetentna i wyczerpujaca
  • Grzegorz

    ocena usługi:

    Opinia wyczerpująca , napisana zrozumiałym językiem ,wyjaśnila wątpliwości. Polecam tą kancelarię. Grzegorz
  • Krzysztof

    ocena usługi:

  • barbara

    ocena usługi:

    Witam .Dziękuję za opinię prawną ,która pomogła mi i rozwiała wątpliwości co do dalszych procedur.Skorzystałam z udzielonych porad ,napisałam pisma do sądu i oczekujemy na postanowienia sądu . Napiszę jak zakończy się sprawa wyznaczona na 16.12.2014r. Dziekuję i będę państwa polecać innym. Barbara
  • Damian

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

  • Mateusz Jeleń

    ocena usługi:

    Wszystko jak najlepszym porządku polecam
  • Izabela

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona,dostałam bardzo szybko odpowiedż w mojej sprawie,nie tylko opinię ale także szczegółowe wyjaśnienie . Jeżeli znajde się jeszcze kiedyś w trudnej sytuacji napewno będzie to portal do ktorego zgloszę się o pomoc,bo wiem że pracują tu najlepsi. Dziękuję calemu zespołowi. Pozdrawiam i polecam. Izabela
  • piotrbarszcz

    ocena usługi:

  • MARZANNA

    ocena usługi:

    Opinia bardzo rzeczowa i pomocna. Polecam!
  • ewa

    ocena usługi:

  • Adam

    ocena usługi:

    Dziękuję za bardzo dobrą profesjonalną odpowieź na moje zapytanie.
  • Marta

    ocena usługi:

  • Wiesław

    ocena usługi:

    Obsługa w pełni profesjonalna.Szybko,fachowo i rzetelnie. Polecam.Wiesław


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane