Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

15.7.2010

Planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, (...)

Interpretacja indywidualna sygnatura: IPPP1-443-381/10-4/AS

Typ dokumentu:Interpretacja indywidualna
Sygnatura:IPPP1-443-381/10-4/AS
Autor:Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Słowa kluczowe:aport, gmina, nieruchomości, przyłącze, stawki podatku, zwolnienie
Kategoria:
Istota interpretacji:Planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do miejskiej spółki, wybudowane przez Wnioskodawcę, w związku z budową których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.Planowane aporty przyłączy i sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne i które zostały nieodpłatnie przekazane Gminie, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Strona 1 z 5
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2010 (data wpływu 06.04.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02.07.2010 r. (data wpływu 08.07.2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.06.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla aportu sieci wodociągowo-kanalizacyjnych do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla aportu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, planuje w niedalekiej przyszłości sukcesywne wnoszenie w formie aportów zbudowanych w przeszłości sieci wodno-kanalizacyjnych do sp. z o.o., w którym posiada 100 procent udziałów. Sieci te były zbudowane w przeszłości zaś podatek VAT z faktur VAT wystawianych przez wykonawców na ówczesne zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług tj. Urząd Miasta, nie był przez Urząd odliczany w związku z faktem, iż ponoszone na wybudowanie sieci wydatki związane były z planowanym wniesieniem aportu, tj. czynnością w minionych latach zwolnioną od podatku VAT, zaś Gmina nie świadczy usług dostawy wody i odprowadzania ścieków. W minionych latach zwolnienie od podatku wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego wynikało wprost z uregulowań zawartych najpierw w par. 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i Usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a potem w okresie przejściowym (do 31 marca 2009 r.) z par. 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Przed wejściem w życie obecnej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego i cywilnego również korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z poźn. zm.).

Sieci wodno-kanalizacyjne po wybudowaniu, a przed wniesieniem ich w formie aportu pozostają na stanie majątkowym Gminy, natomiast sp. z o.o., na podstawie protokołu odbioru technicznego, faktycznie je eksploatuje osiągając w związku z tym dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W tym okresie gminy z przedsiębiorstwem nie łączy zawarta formalnie umowa użyczenia ani inna umowa o cywilnoprawnym charakterze, lecz w praktyce pozostają one przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez miejską spółkę.

W okresie realizacji inwestycji zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta. Począwszy od maja 2009 r. zarejestrowanym podatnikiem stała się Gmina, która co miesiąc składa we właściwym urzędzie skarbowym deklaracje VAT-7, zaś Urząd Miasta dokonał poprzez złożenie zgłoszenia VAT-Z wyrejestrowania jako podatnik podatku od towarów i usług.

Urząd Miasta pozostając pracodawcą dla zatrudnianych pracowników samorządowych używa NIP: ? w rozliczeniach z urzędami skarbowymi i ZUS jak płatnik zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Tryb wnoszenia, cofania i zbywania udziałów lub akcji reguluje Uchwała nr ? z dnia ?. w sprawie ?.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku sieci, których budowa sfinansowana została przez podmioty zewnętrzne, które po zbudowaniu sieci przekazują je na stan środków gminy protokołem przekazania-przejęcia PT. Faktury VAT dokumentujące budowę tego typu sieci nie były wystawiane na Urząd Miasta ani później na Gminę.

Sieci takie na podstawie protokołu odbioru technicznego analogicznie jak sieci zbudowane przez gminę stanowią w okresie pomiędzy takim wprowadzeniem na stan majątkowy gminy a przekazaniem w formie aportu przedmiot nieodpłatnego używania przez miejską spółkę, która w tym okresie przyłącza do sieci odbiorców świadcząc usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków.

Trzecim rodzajem urządzeń, których przekazanie do miejskiej spółki jest planowane są przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne, których budowa jest sfinansowana w całości przez różne podmioty (zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i przedsiębiorców). Przyłącza takie po wybudowaniu zostają na podstawie protokołów PT (w przypadku przedsiębiorców) lub oświadczeń o nieodpłatnym przekazaniu na majątek Gminy (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wprowadzane na stan środków trwałych gminy. Jednocześnie na podstawie protokołów odbioru technicznego-końcowego przyłącza sporządzanych pomiędzy wykonawcą (firmą budowlaną), inwestorem (osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub przedsiębiorcą) a sp. z o. o. są oddawane do eksploatacji.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 02 lipca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych na majątek Gminy przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pierwsze zasiedlenie ww. budowli nastąpi z chwilą dokonania aportu przez gminę do spółki.

Natomiast odnośnie podmiotów gospodarczych, nieodpłatne przekazanie sieci i przyłączy na majątek gminy odbywa się na podstawie dowodu PT.

<>

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 6
  • 3
  • 6
  • 2
  • 9
  • osób

Opinie naszych klientów

  • krystyna

    ocena usługi:

    Doskonała ,szybka ,i profesjonalna.
  • Beata

    ocena usługi:

    Opinia przedstawiona w sposób przejrzysty,czytelny, konkretny i szczegółowy dla zwykłego człowieka nie mającego wogle do czynienia z przepisami i ustawami z zakresu prawa cywilnego. Polecam.
  • aga

    ocena usługi:

    Profesjonalne podejście do przedstawionego problemu oraz wskazanie rozwiązania. Zdecydowanie polecam ten portal. Aga
  • Mirosław

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna i wyczerpująca. Polecam. Będę korzystał również w przyszłości jeśli zajdzie taka potrzeba
  • Irena

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię, która jest jasna i konkretna, bardzo mnie uspokoiła na tym etapie procesu sądowego!!! Będę korzystać z Państwa porad prawnych i innych zachęcam!!!
  • Jan

    ocena usługi:

    Po prostu jestem zadowolony; nie oczekiwałem niczego więcej za stosunkowo niewysoką cenę. Doceniam też przyjazny i sprawny czat, który pozwolił doprecyzować moje potrzeby.
  • Jacek

    ocena usługi:

  • aurelia

    ocena usługi:

    Opinia okazała się przydatna. Dziękuję za obszerną odpowiedź.
  • DARIUSZ

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona, że udało mi się trafić na Państwa portal. W pełni profesjonalna i rzeczowa obsługa zgłoszonego problemu. Z pełną świadomością będę polecać Państwa usługi prawne. z pewnością będę korzystać w razie potrzeby z Państwa pomocy. Gorąco polecam!!! :-)
  • wanda

    ocena usługi:

    polecam wszystkim potrzebujacym szybkiej i rzetelnej odpowiedzi na nurtujace panstwa pytania wszystko w rozsadnej cenie super szybka obsluga jestem bardzo zadowolona i usatysfakcjonowana takim obrotem sprawy jeszcze raz serdeczne dzieki i pozdrawiam cieplutko
  • tadeusz

    ocena usługi:

    Świetny sposób na rozwiązanie nurtującego nas problemu prawnego. Bez szukania prawnika, zamawiania wizyt i dojazdu do biura prawnego. Myślę także, że usługa realizowana przez e-prawnik.pl jest dużo tańsza,co ma niebagatelne znaczenie dla osób uboższych. Profesjonalizm, chęć pomocy, przyjazne nastawienie do klienta, wyrozumiałość i cierpliwość, to cechy trudne do oszacowania w dzisiejszej, skomercjalizowanej rzeczywistości. Jestem niezwykle usatysfakcjonowany opinią prawną zgłoszonego problemu, a powoływanie się w jej treści na konkretne artykuły Kodeksu Cywilnego, pozwala na samodzielne zgłębienie naszej sprawy w świetle obowiązującego prawa. Szczerze polecam korzystanie z porad prawnych na e-prawnik.pl.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Odpowiedź konkretna przekazana zrozumiałym językiem, jestem zadowolona jeżeli będę kiedyś potrzebować porady prawnej to skorzystam z portalu e-prawnik. Jak najbardziej polecam.
  • Beata

    ocena usługi:

  • Irena

    ocena usługi:

    Profesjonalne podejście do sprawy, wyczerpująca analiza tematu, krótki czas oczekiwania,rzetelne traktowanie klientów. Uzyskałam pomoc, dzięki której w krótkim czasie uzyskałam pewność co do prawidłowości zamierzonych działań. Wystawiam szóstkę za całość obsługi i zdecydowanie polecam!
  • JUSTYNA

    ocena usługi:

    opinia jest taka jak powinna i wyszła w niej nasza racja a to nam dużo pomoże wiemy co robić i gdzie się kierować oby pomogło w ukaraniu jednej osoby i do tego doprowadzimy
  • Anna

    ocena usługi:



Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane