Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od (...)

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji przedmiotowego projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy T, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2007r. (data wpływu 9 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.11.2007r. Izba Skarbowa w Warszawie przesłała do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek Gminy T z dnia 02.11.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina T zrealizowała projekt ?Odnowienie i przebudowa centrum rekreacyjno-kulturalnego T? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ? Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w tym działania 2.3. ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego? a także jako zgodny z kryterium regionalnym (par. 1 pkt 3 Uchwały RKS z dnia 21.04.2005r.) tj. ?Kształtowanie centrów wsi przez odnawianie lub budowę placów, parkingów, chodników, oświetlenia ulicznego itp.? polega na kształtowaniu centrum miejscowości T, obejmujący zakup wyposażenia Placu Konfederacji T zgodnego ze zwyczajowo przyjętym (standardowym) wyposażeniem obiektów o danej funkcji, budowę chodników wewnątrz placu, oświetlenia placu, odnowienie pomnika ku czci Konfederacji T, oraz przywrócenie do funkcjonowania fontanny znajdującej się na ww. Placu. Zakres wykonanych robót budowlanych, które objęte były kosztem kwalifikowanym w ramach działania, uwzględnia nie tylko odtworzenie stanu pierwotnego, ale także wiązało się z modernizacją tego obiektu, podniesieniem jego standardu i dostosowaniem obiektu do pełnienia nowych funkcji. Koszty związane z budową linii energetycznej oświetlenia Placu Konfederacji T są kosztami kwalifikowanymi, gdyż zakres jest ściśle związany z obszarem placu. Budowa oświetlenia stanowi warunek konieczny do umożliwienia korzystania z centrum miejscowości w czasie nocnym. Plac Konfederacji T jako centrum wsi jest obszarem przestrzeni publicznej, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z 27.03.2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jest to obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia społecznych i kulturalnych potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i pracy, sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne.

W zakres projektu wchodzi 5 działań w 2 etapach, które są związane z wykonaniem robót budowlanych, zakupu urządzeń i wyposażenia placu Konfederacji T, jn:

Etap I ? zrealizowano w 2006r.
działanie I ? Wykonanie oświetlenia Placu Konfederacji T

Etap II ? 2007r.

    działanie II ? Przebudowa chodników i placów na Placu Konfederacji T
    działanie III ? Prace remontowo-konserwacyjne pomnika ku czci Konfederacji T
    działanie IV ? Remont fontanny
    działanie V ? Zakup i zainstalowanie nowych urządzeń wyposażenia parkowego (ławki parkowe, kosze na śmieci, scena z zadaszeniem, aparatura nagłaśniająca, tablice reklamowe, ogrodzenia łańcuchowe)

Łączna wartość kosztów kwalifikowanych zadania wynosi 475 495,00zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina T nie ma możliwości odzyskania podatku VAT...

Zdaniem wnioskodawcy Gmina T jako inwestor realizujący roboty i dostawy przez podmioty wyłonione w ramach postępowania zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych będąca płatnikiem podatku od towarów usług nie odzyskuje i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług. Inwestycja przy udziale środków pochodzących z Sektorowego Programu Operacyjnego jest inwestycją własną gminy która po zakończeniu nie podlega dalszej odsprzedaży i stanie się majątkiem gminy. Inwestycja jest niedochodowa, toteż Gmina T nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu jej realizacji lecz poprawi walory estetyczne miasta. Ewentualne imprezy rekreacyjno ? kulturalne przeprowadzone na tym terenie nie będą związane z kosztami finansowanymi ze strony mieszkańców.

Wnioskodawca opierając się na przepisach art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, art. 7 ust. 1 ustawy z 8.03.1990r. o samorządzie gminnym, art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdza, że realizacja inwestycji mieści się w zadaniach własnych Gminy T. Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, iż zadania własne gminy obejmują m.in.: sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień, sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Urząd Miejski obsługujący organy samorządu terytorialnego nie może być w tym przypadku uznany za podatnika, wynika to z przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, gdyż nie wykona w związku z realizacją przedmiotowego programu żadnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Zasady dotyczące możliwości zaliczenia podatku VAT przez urząd Miejski do kosztów uzyskania przychodów w rozpatrywanym przypadku nie mogą być zastosowane z uwagi na podmiotowe zwolnienie podatnika, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie natomiast z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizując przedmiotową inwestycję Gmina wykonuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, które na mocy ww. rozporządzenia Ministra Finansów korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zatem, w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu ?Odnowienie i przebudowa centrum rekreacyjno-kulturalnego T? są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika