Jeżeli zatem Wnioskodawca przy realizacji projektu występował w roli podatnika, otrzymując wystawiane (...)

Jeżeli zatem Wnioskodawca przy realizacji projektu występował w roli podatnika, otrzymując wystawiane na Zainteresowanego faktury VAT oraz zawierając umowy na realizację obiektu, w tej sytuacji posiadał będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ?, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu oświatowo-sportowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu oświatowo-sportowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miasta L jest beneficjentem projektu o nazwie ?Budowa i zagospodarowanie wielofunkcyjnej hali sportowo-widowiskowej w L??. Projekt oznaczono numerem Z/2?..

?M? w L? (zwanym dalej ?M?) jest komunalną jednostką organizacyjną w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, działającą jako zakład budżetowy, który otrzymał prawo zarządzania i realizacji projektu Urzędu Miasta L.

Po zakończeniu realizacji projektu wytworzony obiekt zostanie własnością Miasta L?, a zarządzać nim będzie ?M? w L?. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem oraz czynności zwolnione od podatku.

Zakres projektu obejmował: wykonanie systemu zaciemnienia hali, wykonanie instalacji wody lodowej i ciepła technologicznego, instalacji klimatyzacji pomieszczeń biurowych, instalacji wentylacji i klimatyzacji pomieszczeń VIP oraz sauny, wykonanie podestu ruchomego, wykonanie układów przyłączeniowych dla telewizji i zamontowanie dźwigu osobowego, baner reklamowy, drogi wewnętrzne i parkingi przy wielofunkcyjnej hali sportowo-widowiskowej, drogi dojazdowe i ciągi piesze, mury oporowe, przebudowę kanalizacji deszczowej, sanitarnej i teletechnicznej, zagospodarowanie terenu zieleni, wzmocnienia skarp, ciąg pieszy ze ścieżką rowerową, system telewizji dozorowej , system parkingowy, ogrodzenie terenu, oświetlenie terenu, nadzór autorski i inwestorski nad wykonaniem ww. zadań. Przedstawiony katalog zadań stanowił ostateczny etap budowy wielofunkcyjnej hali. Zadania te miały charakter prac wykończeniowych oraz zagospodarowania terenu.

Z uwagi na fakt, iż wymienione prace inwestycyjne dofinansowane były ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR, Wnioskodawca zrezygnował z odliczenia podatku VAT od całości zakupów towarów i usług związanych z tym projektem.

Efektem zakończenia prac inwestycyjnych było uzupełnienie brakującego wyposażenia hali oraz zagospodarowanie terenu. Po zakończeniu wieloletniej inwestycji powstały majątek w całości służyć będzie czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w ramach realizacji tego projektu może odliczyć podatek VAT od zakupów towarów i usług niezbędnych do jego realizacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ?M? uzyskuje przychody: ze sprzedaży biletów wstępu na lodowisko, sprzedaży biletów na imprezy sportowe i komercyjne (np. koncerty), usług najmu miejsc na targowisku, usług najmu lokali w budynku biurowym oraz hali sportowo-widowiskowej, w związku z tym towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek VAT naliczony, wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest zdania, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi, iż gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog spraw należących do zadań gminy zawarto w art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl natomiast § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie zatem do powołanych przepisów wskazać należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W sytuacji gdy podatnikiem podatku VAT jest jednostka samorządu terytorialnego, to podatnik taki może skorzystać ze zwolnienia od podatku, gdy czynności opodatkowane związane są z realizacją zadań własnych i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z zawartego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Miasta L? jest Beneficjentem projektu o nazwie ?Budowa i zagospodarowanie wielofunkcyjnej hali sportowo-widowiskowej w L??. Po zakończeniu realizacji projektu wytworzony obiekt zostanie własnością Miasta L?, a zarządzać nim będzie Wnioskodawca. ?M? w L? jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem oraz czynności zwolnione od podatku. Z uwagi na fakt, iż wymienione prace inwestycyjne dofinansowane były ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR, Wnioskodawca zrezygnował z odliczenia podatku VAT od całości zakupów towarów i usług związanych z tym projektem.

Uwzględniając powyższe treści stwierdzić należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku VAT. Jeżeli zatem Wnioskodawca przy realizacji projektu hali widowiskowo-sportowej występował w roli podatnika, otrzymując wystawiane na Zainteresowanego faktury VAT oraz zawierając umowy na realizację obiektu, w tej sytuacji posiadał będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika