Sprzedaż przez Gminę Ł. towarów nabytych w drodze spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów (...)

Sprzedaż przez Gminę Ł. towarów nabytych w drodze spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przekazanie zaś w formie darowizny przedmiotowych ruchomości nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2007 r. (data wpływu 29.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży i darowizny towarów nabytych w drodze nabycia spadku - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27.11.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży i darowizny towarów nabytych w drodze nabycia spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Ł., zgodnie, z art. 935 § 3 K.c. powołana jest do dziedziczenia jako spadkobierca konieczny, przy czym spadek uważa się za przyjęty z dobrodziejstwem inwentarza (art. 1023 § 2 K.c.) Gmina Ł. w drodze dziedziczenia nabywa między innymi ruchomości w postaci typowych sprzętów gospodarstwa domowego takich jak: meble (w niektórych przypadkach antyki), pralki, telewizory, radia. dywany, oraz książki, obrazy, kosztowności np. pierścionki, obrączki), itd. Nabyte ruchomości Miasto Ł. zamierza sprzedawać w drodze aukcji, bądź przekazywać w formie darowizny na rzecz podległych jednostek organizacyjnych Miasta oraz innych podmiotów na ich cele statutowe.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż chodzi o pozostałe środki trwałe o charakterze wyposażenia, o wartości określonej w przepisach ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Strona wskazuje, że po wydaniu przez sąd postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku przez Gminę, sporządzeniu spisu inwentarza spadku przez komornika upływa zwykle więcej niż 6 miesięcy. W tym czasie odziedziczony majątek musi być przez gminę zabezpieczony, objęty ubezpieczeniem i wprowadzony do ewidencji prowadzonej przez Wydział Obsługi Administracyjnej Urzędu Miasta Ł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przy sprzedaży ww. ruchomości, stanowiącej ?dostawę towarów? w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, można zastosować zwolnienie z art. 43 ust.1 pkt 2, w związku z art. 43 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, jako dostawa towarów używanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina Ł., jako spadkobierca ustawowy nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 K.c.), czyli z chwilą śmierci spadkodawcy (art. 924 K.c.). Jednakże formalnym potwierdzeniem tego faktu jest wydanie przez sąd postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz z uwagi na to, iż od daty wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku do chwili ewentualnego zbycia przedmiotów, stanowiących masę spadku, upływa zwykle okres czasu dłuższy niż 6 miesięcy, spełnione są przesłanki (art. 43 ust 1 pkt 2, w związku z art. 43 ust. 2 pkt 2) do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł, co najmniej pół roku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina Ł. w drodze dziedziczenia nabywa między innymi ruchomości w postaci typowych sprzętów gospodarstwa domowego takich jak: meble (w niektórych przypadkach antyki), pralki, telewizory, radia. dywany, oraz książki, obrazy, kosztowności np. pierścionki, obrączki), itd. Nabyte ruchomości Miasto Ł. zamierza sprzedawać w drodze aukcji, bądź przekazywać w formie darowizny na rzecz podległych jednostek organizacyjnych Miasta oraz innych podmiotów na ich cele statutowe.

Z powołanego wyżej art. 43 ust . 1 pkt 2 ustawy wynika, że zastosowanie zwolnienia od podatku dla dostawy towarów używanych jest możliwe, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki: brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy, co najmniej pół roku.

Przez używanie zgodnie ze Słownikiem języka polskiego, rozumieć należy posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie będzie, zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas.

Jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru, to wówczas nie może być on uznany za używany. Z treści wniosku wynika, że od daty wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku do chwili ewentualnego zbycia przedmiotów, upływa zwykle okres czasu dłuższy niż 6 miesięcy, jednak nie można mówić tu o używaniu przez Gminę Ł. nabytych w drodze spadku ruchomości. Tak więc, niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 cytowanej ustawy jest podstawą do traktowania sprzedaży towarów nabytych w drodze spadku jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww przepisu: nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nabywa przedmiotowe ruchomości w drodze dziedziczenia, przy nabyciu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tak, więc przekazanie w formie darowizny towarów (ruchomości) nabytych przez Gminę Ł. w drodze dziedziczenia ustawowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, sprzedaż przez Gminę Ł. towarów nabytych w drodze spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przekazanie zaś w formie darowizny przedmiotowych ruchomości nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika