Spółka ? refakturując usługi pocztowe - nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku (...)

Spółka ? refakturując usługi pocztowe - nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ? na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podmiotem wymienionym w załączniku nr 4, poz. 2 do ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonane przez wnioskodawcę obciążenie odbiorcy opłatą za usługi poczty państwowej zwiększa wartość świadczonych przez spółkę usług i w konsekwencji podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla realizacji tego świadczenia. Spółka obowiązana jest więc do opodatkowania refakturowanych na rzecz klienta usług pocztowych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki ??????. , przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 07 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności refakturowania usług świadczonych przez pocztę państwową - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności refakturowania usług świadczonych przez pocztę państwową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółka świadczy usługi wysyłki paczek, listów, druków reklamowych świadczone na rzecz firm, podwykonawcą wyżej wymienionych usług dla spółki jest poczta państwowa.

Przy wystawianiu faktur sprzedaży na rzecz odbiorcy, spółka dolicza swoją marżę do usług poczty państwowej, stosując stawkę VAT w wysokości 22%. Spółka dokonuje refaktury usług świadczonych przez pocztę państwową. Refaktura usług dokonywana jest na rzecz klientów spółki ze stawką podstawową, zatem spółka dolicza do wartości usługi wykonanej na swoją rzecz przez pocztę państwową (zwolnionej z podatku VAT) kwotę podatku należnego, stosując stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Jaką stawkę podatku VAT winien zastosować wnioskodawca przy refakturowaniu usług poczty państwowej (czy podatnik winien naliczać podatek VAT przy refakturowaniu ww. usług czy też zastosować zwolnienie z podatku, czy doliczana marża spółki winna być opodatkowana stawką 22% czy zwolniona z podatku VAT) ...

Zdaniem wnioskodawcy, spółka powinna wystawiać faktury ze zwolnieniem od podatku VAT. Poczta państwowa jest podwykonawcą usług świadczonych przez spółkę. Usługi poczty, zgodnie z poz. 2 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Stosując się do zasady, że stawka podatku na refakturze powinna być taka sama jak stawka podatku na fakturze pierwotnej, spółka wystawiając faktury sprzedaży winna stosować taką samą stawkę podatku - czyli zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w pozycji 2 wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową (PKWiU 64.11). Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo ? podmiotowy co oznacza, że ma ono zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję jaką jest poczta państwowa i nie dotyczy innych podmiotów.

W świetle powołanych wyżej przepisów, Spółka nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ? na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podmiotem wymienionym w załączniku nr 4 , poz. 2 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca obciąża kosztami przesyłki nabywcę towaru. Kwota należna, stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez niego sprzedażą, w tym również koszty przesyłki uiszczane przez nabywcę. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dokonane przez wnioskodawcę obciążenie odbiorcy opłatą za usługi poczty państwowej zwiększa wartość świadczonych przez spółkę usług i w konsekwencji podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla realizacji tego świadczenia.

Reasumując, Spółka obowiązana jest więc do opodatkowania refakturowanych na rzecz klienta usług pocztowych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika