Przekazanie materiałów przetargowych (specyfikacji istotnych warunków zamówienia) jest świadczeniem (...)

Przekazanie materiałów przetargowych (specyfikacji istotnych warunków zamówienia) jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku. Stawka podatku dla tej czynności, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala W przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007r. (data wpływu 10 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT od odpłatnego udostępniania materiałów przetargowych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rykach przesłał do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek Szpitala W z dnia 30 listopada 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT od odpłatnego udostępniania materiałów przetargowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital przy przetargach udostępnia odpłatnie innym podmiotom materiały przetargowe (specyfikacje istotnych warunków zamówienia), za które wystawiana jest faktura VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT powinien przyjąć szpital do wykonywanych czynności...

Wnioskodawca, sprzedaż specyfikacji istotnych warunków zamówienia sklasyfikował do PKWiU 85.11.1 jako ?Usługi świadczone przez szpitale? i stosuje stawkę zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku organizowania przetargu, odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o przepis art. 42 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 164, poz. 1163 ze zm.), zgodnie z którym na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia a cena, jakiej wolno żądać za specyfikację, może jedynie pokrywać koszty jej druku oraz przekazania. Treść tego przepisu zawiera zatem jedynie wskazówki, co do ustalenia ceny za dostarczone materiały, przesądzając o braku możliwości zawarcia w tej kwocie zysku. Możliwe jest natomiast ustalenie ceny na poziomie niższym niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów bądź też nie pobieranie opłaty w ogóle. Zatem wskazany przepis reguluje tylko górną granicę ustalania tej opłaty.

Z uwagi na powyższe stwierdzenia uznać należy, iż wskazana we wniosku czynność odpłatnego udostępnienia materiałów przetargowych mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami. Szpital przekazując oferentom specyfikacje przetargowe, spełnia przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pozwalające zaliczyć tę czynność do kategorii usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

We wniosku Strona przedstawiła, że czynność odpłatnego przekazania oferentom dokumentacji przetargowej (specyfikacji istotnych warunków zamówienia) zalicza do PKWiU 85.11.1 jako usługi świadczone przez szpitale.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 9 przedmiotowego załącznika ?wykaz usług zwolnionych od podatku? wymienione zostały usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU ? ex 85, tj. usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Grupa 85 obejmuje usługi świadczone wyłącznie w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i opieki społecznej (i tylko w tym zakresie usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku), a nie dotyczy wszelkiej działalności jaką prowadzi jednostka świadcząca tego typu usługi. Zwolnienie od podatku ma bowiem charakter przedmiotowy a nie podmiotowy.

Biorąc powyższe pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne i prawne stwierdzić należy, że przekazanie materiałów przetargowych (specyfikacji istotnych warunków zamówienia) jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku. Stawka podatku dla tej czynności, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika