prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu

prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2009 r. (data wpływu 14.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu -jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14.08.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z § 4 ust. 2 Statusu Stowarzyszenia, nie prowadzi ono działalności gospodarczej, nie jest zatem płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji ww. przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dla celów refundacji wydatków w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju, Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, ani też nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej ani też nigdy nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. Natomiast zastały stan faktyczny dotyczy takich sytuacji jak np. zakup mebli i innych sprzętów biurowych, zakup artykułów biurowych i socjalnych, zakup usług cateringowych, wynajem sal i opłatę za przeprowadzone szkolenia/warsztaty i spotkania aktywizujące społeczność (usługi). Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż powyższe zakupy dokonane są w ramach jednego projektu ? refundowane ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie nie może odzyskać podatku VAT od zakupionych towarów czy usług ...

Biorąc pod uwagę zapis § 4 ust. 2 Statutu oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, zatem nie wykonuje czynności opodatkowanych. Ponadto w treści wniosku podkreśla, iż stan faktyczny dotyczy takich sytuacji jak np. zakup mebli i innych sprzętów biurowych, zakup artykułów biurowych i socjalnych, zakup usług cateringowych, wynajem sal i opłatę za przeprowadzone szkolenia/warsztaty i spotkania aktywizujące społeczność (usługi) dokonywanych w ramach w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju. Wnioskodawca zaznacza, iż powyższe zakupy dokonane są w ramach jednego projektu ? refundowane ze środków unijnych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż z uwagi na fakt, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 12.08.2009 r. wpłynął do tut. Organu w dniu 14.08.2009 r., Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł ? art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 13.08.2007 r. Zatem kwota w wysokości 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejący na dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika