Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej w postaci nieruchomości (budynku wraz z (...)

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej w postaci nieruchomości (budynku wraz z gruntem) będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka F. Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) planuje założyć spółkę komandytową, której będzie komandytariuszem. Spółka wniesie do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci dwóch zabudowanych nieruchomości, które nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, a które stanowią jej własność. Wnioskodawca jest właścicielem budynku i gruntu, na którym budynek ten został usytuowany. Wnioskodawca nabył nieruchomość w dniu 22.11.2005 r. i nie odliczał VAT naliczonego przy nabyciu nieruchomości. Wnioskodawca nie dokonywał ulepszeń budynku, których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci zabudowanej nieruchomości wg jego wartości rynkowej będzie zwolniona z VAT (z uwagi na przedmiot aportu), czy też podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem wnioskodawcy w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008 r. z dniem 1 kwietnia 2009 r. całkowicie zrezygnowano ze zwolnienia z VAT czynności polegającej na wniesieniu aportu do spółki. W związku z tym, czynność wniesienia aportu do spółki po 31 marca 2009 r. powinna zostać uznana za dostawę towaru (jeśli przedmiotem aportu będzie towar w rozumieniu przepisów ustawy VAT). W przedmiotowej sprawie przedmiotem aportu jest nieruchomość zabudowana budynkiem dlatego też czynność wniesienia aportu do spółki komandytowej powinna być uznana za dostawę towarów. Co do zasady czynność wniesienia aportu do spółki będzie więc opodatkowana VAT (na zasadach analogicznych jak dostawa nieruchomości).

Mimo to, że sama czynność wniesienia aportu jest obecnie czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, Spółka uważa, że - w opisanym stanie faktycznym - wniesienie aportu do spółki komandytowej będzie zwolnione z VAT z uwagi na przedmiot aportu. Przedmiot aportu jest bowiem zwolniony z VAT na podstawie odrębnych przepisów (analogicznie jak przy sprzedaży nieruchomości).

Spółka uważa, że dostawa zabudowanej nieruchomości powinna być zwolniona z VAT, gdyż od końca budowy (nabycia) nieruchomości upłynęło 2 lata, Spółka nie odliczała podatku VAT naliczonego przy nabyciu i Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej budynku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy VAT dostawa budynków i budowli jest zwolniona z VAT, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres krótszy niż 2 lata (pkt 10 ww. przepisu). Jeśli dostawa nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w pkt 10 będzie zwolniona na podstawie pkt 10a tego przepisu, o ile w stosunku do budynków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki czynność wniesienia aportu do Spółki powinna być uznana za czynność zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, gdyż nabycie budynku przez spółkę komandytową nie może być uznane za nabycie w wyniku ?pierwszego zasiedlenia? skoro Spółka była właścicielem budynku przez okres ponad 2 lat. Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stosuje się tylko wtedy, gdy dostawa nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w pkt 10 tego przepisu.

Spółka uważa, że aport budynku będzie zwolniony z VAT, a w konsekwencji zwolnieniu z VAT podlegać będzie również aport gruntu, na którym ten budynek się znajduje.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska w przedmiocie opisanego powyżej zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy uznawane jest za sprzedaż, bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością. Ponadto wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Powyższe przesądza o odpłatnym charakterze czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki. Jeżeli zatem przedmiotem wkładu niepieniężnego są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czy też grunty ? czyli towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy ? gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami przez spółkę jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy o VAT.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego można było zastosować zwolnienie od podatku. W sytuacji jednak, gdy wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego dokonywane jest po dniu 31 marca 2009 r., czynność ta nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie § 38 ww. rozporządzenia i skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podmiot wnoszący aport zobowiązany jest do udokumentowania czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów, będących przedmiotem aportu lub zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy :

  1. dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powyższego wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Natomiast jeżeli dostawa odbywa się w ramach pierwszego zasiedlenia, tuż przed nim lub w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia podlega zwolnieniu, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

  1. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów, oraz
  2. sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki lub budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Podstawą opodatkowania jest zatem kwota należna z tytułu sprzedaży budynków (budowli) albo ich części trwale związanych z gruntem wraz z ceną gruntu.

Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli albo ich części, która objęta jest stawką 22%, dostawa gruntu związanego z tym obiektem jako niewyłączona z podstawy opodatkowania tegoż obiektu, również podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść wkład niepieniężny do spółki komandytowej w postaci zabudowanej nieruchomości (budynku i gruntu, na którym budynek został posadowiony), którą nabył w dniu 22.11.2005 r. Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT naliczonego przy nabyciu nieruchomości, nie dokonywał również ulepszeń budynku, których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej budynku.

Mając na uwadze przedstawione przepisy prawa oraz okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości ? budynku wraz z gruntem, na którym został on posadowiony, stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, jednakże korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wniesienie wkładu w postaci przedmiotowego budynku nie będzie wykonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, lub przed nim (nie następuje bowiem na rzecz pierwszego nabywcy, użytkownika po jego wybudowaniu, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu np. dostawy, najmu. Wnioskodawca nabył nieruchomość w 2005 r., a więc planowana dostawa odbywać się będzie po pierwszym zasiedleniu), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynęło więcej niż 2 lata.

Z uwagi na fakt, iż wniesienie jako wkładu niepieniężnego budynku, o którym mowa wyżej, będzie zwolniona od podatku, dostawa gruntu, na którym posadowiony jest ten budynek, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej w postaci nieruchomości (budynku wraz z gruntem) będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Wskazać również należy, iż w stosunku do przedmiotu planowanych sprzedaży, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowana datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W przypadku wyboru opcji opodatkowania dla czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedmiotowego budynku, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22%. Stawka ta będzie miała zastosowanie do aportu przedmiotowego budynku wraz z gruntem, na którym został on posadowiony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika