Odliczenia podatku naliczonego sygn: IPPP1/443-1039/12-2/MPe

Odliczenia podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2012r. (data wpływu 17.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 17.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Instytut posiada status instytutu badawczego, działającego na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych, przystosowania wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, wdrażanie oraz upowszechnianie wyników tych prac.

Z dniem 01.01.2012 r. na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23.12.2011 r. nastąpiło połączenie dwóch Instytutów badawczych: Instytutu oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego P. Połączenie nastąpiło poprzez włączenie Ośrodka Badawczo-Rozwojowego P. do Instytutu.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie decyzji z 30.07.2012r. w związku z połączeniem przyznał Instytutowi dotację celową na finansowanie kosztów związanych z restrukturyzacją w latach 2012-2014. Celem działań restrukturyzacyjnych związanych z włączeniem Ośrodka Badawczo-Rozwojowego P. do Instytutu jest integracja zespołów, w tym: utworzenie Zakładu naukowego badań podzespołów, urządzeń i systemów wraz z Laboratorium Badań Kompatybilności E, adaptacja i modernizacja połączonych Laboratoriów Metrologicznych, utworzenie centrum prototypowania, utworzenie laboratorium technologii tranzystorów mikrofalowych, modernizacja laboratorium charakteryzacji struktur nanoelektronicznych, rozwój i uzupełnienie sieci informatycznej, scalenie i informatyzacja bibliotek oraz restrukturyzacja zatrudnienia.

Przed połączeniem w 2011 roku Ośrodek Badawczo-Rozwojowy P. osiągał przychody głównie z opodatkowanej sprzedaży wyników prac badawczo-rozwojowych oraz realizacji prac badawczo-rozwojowych na które wystawiał faktury VAT ze stawką podatku w wysokości 23%. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy P. odliczał w 2011 r. podatek VAT od zakupów w 100%.

W 2011 roku podstawowym źródłem przychodów dla Instytutu były dotacje, które nie stanowiły obrotu w rozumieniu przepisów w zakresie podatku VAT. Poza dotacjami Instytut Technologii Elektronowej osiągał przychody ze sprzedaży opodatkowanej od której odliczał VAT w 100%.


Po połączeniu Instytut Technologii Elektronowej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

  1. dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSW, NCBiR, NCN oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.
  2. dotacje ze środków unijnych w ramach programu Innowacyjna Gospodarka,
  3. dotację celową na finansowanie kosztów związanych z restrukturyzacją z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki),
  4. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z realizacji zamówień indywidualnych odbiorców w zakresie działalności wydawniczej, prowadzenia szkoleń specjalistycznych, prowadzenia działalności gospodarczej związanej z produkcją doświadczalną oraz świadczenia usług badawczych,
  5. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z wynajmu powierzchni biurowej,
  6. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z działalności prowadzonej poprzednio przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy P. tj. prowadzenia prac naukowo-badawczych i rozwojowych, w tym konstrukcyjnych, projektowo-technologicznych i doświadczalnych zmierzających do przygotowania nowych wyrobów w zakresie sprzętu powszechnego użytku, doskonalenie metod wytwarzania tych wyrobów oraz udział we wdrażaniu wyników prowadzonych prac w przemysłowych jednostkach gospodarczych.

Celem działań restrukturyzacyjnych związanych z włączeniem P. do Instytutu jest stworzenie form organizacyjnych, tj. m.in. utworzenie nowego zakładu naukowego, nowego centrum prototypowania, nowego laboratorium technologii przyrządów mikrofalowych, połączenie laboratoriów wzorcowania i miernictwa wraz z infrastrukturą dla rozwoju nowych metod badawczych do implementacji w procesy opracowywania konstrukcji i nanotechnologii przyrządów półprzewodnikowych, spełniających wymagania aplikacyjne i uwzględniające wpływ środowiska zewnętrznego, np. pól elektromagnetycznych, wilgotności, wibracji, termiki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją celową na restrukturyzację? Czy ma prawo do odliczenia 100% wartości podatku VAT wynikającego z faktur sfinansowanych z dotacji na restrukturyzację ? Jeśli nie to jaką część może odliczyć?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że otrzymywana dotacja na restrukturyzację wiąże się w znacznej części ze sprzedażą opodatkowaną obecną lub przyszłą przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych z prowadzoną restrukturyzacją. Nie jest możliwe na chwilę obecną określenie w jakim stopniu wydatki na restrukturyzację związane są ze sprzedażą opodatkowaną (sprzedaż usług badawczo-naukowych), w jakim ze sprzedażą nieopodatkowaną (zwolnioną z VAT ? nie występowała w ostatnich 2 latach w ITE), a w jakim z działaniami statutowymi w zakresie realizacji prac naukowo-badawczych finansowanymi z dotacji nie spełniających definicji obrotu według ustawy o VAT a wynikających ze statutu Jednostki. Ponadto sprzedaż w rozumieniu przepisów ustawy o VAT zwolniona z opodatkowania lub opodatkowana stawką ?0? jest nieistotna z punktu ustalania proporcji sprzedaży opodatkowanej do nieopodatkowanej.

W 2012 r. w związku z brakiem na chwilę obecną możliwości ustalenia proporcji pomiędzy sprzedażą opodatkowaną i nieopodatkowaną Instytut Technologii Elektronowej ponoszone koszty finansowane z dotacji na restrukturyzację pokrywa z dotacji w kwotach brutto i nie odlicza podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnikowi przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na koniec roku 2012 Instytut Technologii Elektronowej dokona odliczenia 100% kwot podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług sfinansowanych ze środków na realizację zadań w ramach restrukturyzacji zakładając, że po wyliczeniu struktury za 2012 rok Instytutowi będzie przysługiwało prawo do 100% odliczenia. Możliwość odliczenia 100% podatku VAT wynika z faktu, że poza dotacjami Instytut Technologii Elektronowej uzyskuje wyłącznie przychody ze sprzedaży opodatkowanej.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 lipca 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku uznał, iż ?Fakt otrzymania dotacji celowej i jej wydatkowania dla potrzeb realizowanych inwestycji, jak wspomniano wyżej, pozostanie bez znaczenia, a o możliwości odliczania podatku decydować będzie wyłącznie spełnienie przesłanki pozytywnej określonej normą art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - tj. związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.? (sygn. 1419/UPO-443-67/05/IR/1).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Instytut Technologii Elektronowej posiada status instytutu badawczego, działającego na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych, przystosowania wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, wdrażanie oraz upowszechnianie wyników tych prac. Z dniem 01.01.2012 r. na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23.12.2011 r. nastąpiło połączenie dwóch Instytutów badawczych: Instytutu oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego P.. Połączenie nastąpiło poprzez włączenie Ośrodka Badawczo-Rozwojowego P. do Instytutu.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie decyzji 6579/E-240/R/2012 z 30.07.2012r. w związku z ww. połączeniem przyznał Wnioskodawcy dotację celową na finansowanie kosztów związanych z restrukturyzacją w latach 2012-2014. Celem działań restrukturyzacyjnych związanych z włączeniem Ośrodka Badawczo-Rozwojowego P. do Instytutu jest integracja zespołów, w tym: utworzenie Zakładu naukowego badań podzespołów, urządzeń i systemów wraz z Laboratorium Badań Kompatybilności E, adaptacja i modernizacja połączonych Laboratoriów Metrologicznych, utworzenie centrum prototypowania, utworzenie laboratorium technologii tranzystorów mikrofalowych, modernizacja laboratorium charakteryzacji struktur nanoelektronicznych, rozwój i uzupełnienie sieci informatycznej, scalenie i informatyzacja bibliotek oraz restrukturyzacja zatrudnienia.

Przed połączeniem w 2011 roku Ośrodek Badawczo-Rozwojowy P. dokonywał sprzedaży opodatkowanej i od zakupów odliczał podatek VAT w 100%.

W 2011 roku podstawowym źródłem przychodów dla Instytutu były dotacje, które nie stanowiły obrotu w rozumieniu przepisów w zakresie podatku VAT. Poza dotacjami Instytut Technologii Elektronowej osiągał przychody ze sprzedaży opodatkowanej od której odliczał VAT w 100%.


Po połączeniu Instytut Technologii Elektronowej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

  1. dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSW, NCBiR, NCN oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.
  2. dotacje ze środków unijnych w ramach programu Innowacyjna Gospodarka,
  3. dotację celową na finansowanie kosztów związanych z restrukturyzacją z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki),
  4. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z realizacji zamówień indywidualnych odbiorców w zakresie działalności wydawniczej, prowadzenia szkoleń specjalistycznych, prowadzenia działalności gospodarczej związanej z produkcją doświadczalną oraz świadczenia usług badawczych,
  5. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z wynajmu powierzchni biurowej,
  6. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z działalności prowadzonej poprzednio przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy P. tj. prowadzenia prac naukowo-badawczych i rozwojowych, w tym konstrukcyjnych, projektowo-technologicznych i doświadczalnych zmierzających do przygotowania nowych wyrobów w zakresie sprzętu powszechnego użytku, doskonalenie metod wytwarzania tych wyrobów oraz udział we wdrażaniu wyników prowadzonych prac w przemysłowych jednostkach gospodarczych.

Wątpliwości Instytutu przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją celową na restrukturyzację.

Jak wynika z treści wniosku Instytut wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz niepodlegającą regulacjom ustawy o podatku VAT (sprzedaż zwolniona nie występowała w ostatnich 2 latach).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika ? używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).


Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł ? podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%,
  2. nie przekroczyła 2% ? podatnik ma praw uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o podatku VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Tut. Organ zauważa również, iż w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust 3 ustawy. Bowiem, zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy sformułowanie ?czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia? należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku VAT, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym ustawy. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające podatkowi w ogóle nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie ?czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku? należy zatem rozumieć jako ?czynności zwolnione od podatku? oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Jak wcześniej wskazano, w przedmiotowej sprawie Instytut wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz niepodlegające regulacjom ustawy o podatku VAT, przy czym na chwilę obecną nie jest możliwe określenie w jakim stopniu wydatki na restrukturyzację związane są ze sprzedażą opodatkowaną (sprzedaż usług badawczo-naukowych), w jakim ze sprzedażą nieopodatkowaną (sprzedaż zwolniona z VAT ? nie występowała w ostatnich 2 latach), a w jakim z działaniami statutowymi w zakresie realizacji prac naukowo-badawczych finansowanymi z dotacji. W konsekwencji powyższego Instytut uznaje, iż ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotową restrukturyzacją.

W tym miejscu należy przywołać uchwałę NSA w składzie 7 Sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10, gdzie wskazano, że: ?(?) w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%)?.

Mając powyższe na uwadze, w przypadku podatku naliczonego dotyczącego wydatków na restrukturyzację sfinansowanych otrzymaną dotacją celową związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności) Instytut będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od opisanych wydatków na restrukturyzację.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika