Stawka podatku na usługi montażu kolektorów słonecznych

Stawka podatku na usługi montażu kolektorów słonecznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013r. (data wpływu 04 lutego 2013r.) uzupełnione pismem z dnia 30 kwietnia 2013r. (data wpływu 06 maja 2013r.) na wezwanie Organu z dnia 22 kwietnia 2013r. (skutecznie doręczone w dniu 25 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zastosowania stawki podatku dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz na budynkach użyteczności publicznej ? jest prawidłowe,


  • zastosowania stawki podatku dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na gruncie osób fizycznych celem zasilania domów jednorodzinnych nie przekraczających 300 mkw ? jest nieprawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 04 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, jednorodzinnych i wielorodzinnych, na gruncie osób fizycznych oraz na budynkach użyteczności publicznej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2013r. (data wpływu 06 maja 2013r.) na wezwanie Organu z dnia 22 kwietnia 2013r. (skutecznie doręczone w dniu 25 kwietnia 2013r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 30.04.2013r.


Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina B. wspólnie z Gminą Ł. i Związkiem Stowarzyszeń ?K. Razem? realizuje Projekt RPO W 2007-2013 ?Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na K. poprzez kompleksowy montaż kolektorów słonecznych w Gminach: Ł. i B.?. Na realizację zadania zawarta została umowa partnerstwa, w której określono Gminę Ł. jako Lidera Projektu, Gminę B. i Związek Stowarzyszeń jako Partnerów. Wykonano niezbędną dokumentację. W roku 2013 wykonywane będą roboty i nadzór. Faktury dokumentujące koszty poniesione w ramach realizacji Projektu będą wystawiane na poszczególnych partnerów lub lidera projektu w tej części zadania, którą realizować w ramach własnego budżetu. Gmina B. realizuje powyższe zadanie jako własne Gminy przyjęte do realizacji uchwałą Rady Gminy. Zgodnie z ustawą o podatku VAT oraz rozporządzeniem Ministra Finansów montaż kolektorów można opodatkować stawką 8% VAT jako usługę budowlaną polegającą na instalacji urządzeń grzewczych albo usługę termomodernizacyjną. Dotyczy to usług związanych z budownictwem mieszkaniowym, w tym polegających na dostarczaniu, instalacji i uruchomieniu kolektorów słonecznych na dachu domu jednorodzinnego. Zgodnie z zapisami ustawy o VAT można stosować stawkę 8% proc. VAT do termomodernizacji domów jednorodzinnych o powierzchni do 300 mkw., celem zmniejszenia zużycia energii dostarczanej do budynków mieszkalnych i budynków zbiorowego zamieszkania na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej. Przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię zużywaną do wspomnianych celów, co najmniej o 25 proc. W związku z tym, iż energia wytworzona z kolektorów będzie wykorzystywana do podgrzewania wody użytkowej w domach jednorodzinnych, usługi dotyczące przedmiotowego projektu stanowić będą usługi termomodernizacyjne. Art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 8 proc. stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym ustawa rozumie obiekty budownictwa mieszkaniowego. Obiektami tymi są także budynki mieszkalne jednorodzinne. Ponieważ kolektory słoneczne służą do konwersji energii promieniowania słonecznego na ciepło, prace związane z ich instalacją kwalifikują się jako usługa budowlana polegająca na instalacji urządzeń grzewczych. Zasadne zatem byłoby zastosowanie stawki VAT 8 proc. w odniesieniu do ich dostarczenia i montażu na potrzeby domów jednorodzinnych. Także preferencyjną stawkę podatku VAT 8% można zastosować dla montażu kolektora słonecznego na budynku mieszkalnym wielorodzinnym celem ogrzewania wody dla jednego mieszkania, z którego korzystać będzie jedno gospodarstwo domowe zamieszkujące wspólnie w tymże mieszkaniu. Jest to także budynek objęty społecznym programem mieszkaniowym. Z kolei kolektory instalowane na gruncie osób fizycznych celem zasilania przez te kolektory słoneczne domów jednorodzinnych nie przekraczających 300mkw z nimi powiązanych i na budynkach użyteczności publicznej nie mogą już korzystać ze stawki 8%, gdyż nie są objęte społecznym programem mieszkaniowym. Powinny być opodatkowane wg stawki VAT 23%.Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT podczas realizacji niniejszego projektu. Kwoty VAT w ww. projekcie są wydatkiem kwalifikowanym. Gmina złożyła stosowne oświadczenie o braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych i zamontowanych kolektorów słonecznych. Zakup i montaż kolektorów na domach jednorodzinnych należących do osób fizycznych, nie wiąże się dla Gminy ze sprzedażą opodatkowaną. Przez kolejne 5 lat po zakończeniu inwestycji kolektory będą własnością Gminy, a następnie zostaną przekazane mieszkańcom uczestniczącym w realizacji projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka jest prawidłowa stawka podatku VAT dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych należących do osób fizycznych, jaka jest prawidłowa stawka podatku VAT dla montażu kolektorów słonecznych na budynku mieszkalnym wielorodzinnym, z którego korzystać będzie jedno mieszkanie, jaka jest prawidłowa stawka podatku VAT dla montażu kolektorów słonecznych stanowiących odrębną budowlę umocowanych na gruncie osób fizycznych oraz jaka jest prawidłowa stawka podatku VAT dla montażu kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej?


Gmina B. realizując wspólnie z Gminą Ł. i Związkiem Stowarzyszeń ?K? projekt ?Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na K. poprzez kompleksowy montaż kolektorów słonecznych w Gminach: Ł. i B.? powinna zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy o VAT zastosować stawkę 8% dla dostawy i instalacji kolektorów słonecznych montowanych na dachach domów jednorodzinnych oraz dla montażu kolektora słonecznego montowanego na budynku mieszkalnym wielorodzinnym objętym społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast w przypadku montażu kolektorów słonecznych stanowiących odrębną budowlę na gruncie osób fizycznych powiązanych z domami jednorodzinnymi nieprzekraczającymi 300 mkw i na budynkach użyteczności publicznej należy zastosować stawkę VAT 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za:


  • prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz na budynkach użyteczności publicznej,


  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na gruncie osób fizycznych celem zasilania domów jednorodzinnych nie przekraczających 300 mkw


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 ? mieszkalnych jednorodzinnych, 112 ? o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 ? zbiorowego zamieszkania.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie związana z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, przy założeniu, że usługa będzie wykonywana w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Należy także wyjaśnić, iż w przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. Definicji takiej nie zawiera również Prawo budowlane ? ustawa z dnia 7 lipca 1994r.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 ze zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego.

Zauważa się ponadto, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i jest wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Zatem, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wykonanie montażu układu solarnego wraz z dostawą urządzeń i uruchomieniem układu, w ramach usług termomodernizacji, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wspólnie z innymi podmiotami realizuje Projekt RPO W 2007-2013 ?Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na K. poprzez kompleksowy montaż kolektorów słonecznych w Gminach: Ł. i B.?. Na realizację zadania zawarta została umowa partnerstwa, w której określono Gminę Ł. jako Lidera Projektu, Gminę B. i Związek Stowarzyszeń jako Partnerów. W roku 2013 wykonywane będą roboty i nadzór. Faktury dokumentujące koszty poniesione w ramach realizacji Projektu będą wystawiane na poszczególnych partnerów lub lidera projektu w tej części zadania, którą realizować w ramach własnego budżetu. Wnioskodawca realizuje powyższe zadanie jako własne Gminy przyjęte do realizacji uchwałą Rady Gminy. Zdaniem Wnioskodawcy montaż kolektorów można opodatkować stawką 8% VAT jako usługę budowlaną polegającą na instalacji urządzeń grzewczych albo usługę termomodernizacyjną. Kolektory będą montowane na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych należących do osób fizycznych, na budynkach wielorodzinnych, które są objęte społecznym programem mieszkaniowym, na gruncie osób fizycznych oraz na budynkach użyteczności publicznej.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą. Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wykonanie instalacji kolektorów słonecznych wraz z dostawą wszystkich towarów niezbędnych do jej wykonania, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z wniosku wynika, że usługa będzie dotyczyła zamontowania kolektorów solarnych w ramach termomodernizacji na dachach domów jednorodzinnych, budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, na budynkach użyteczności publicznej. Kolektory będą również zamontowane na gruncie osób fizycznych w celu zasilania przez te kolektory domów jednorodzinnych nie przekraczających 300mkw będą one powiązane z tymi budynkami.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego a także przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie świadczył, opisaną we wniosku, usługę polegającą na instalowaniu kolektorów słonecznych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym a jednocześnie usługa ta mieści się w zakresie pojęciowym termomodernizacji, to będzie ona podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku. W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do wystawienia faktury VAT z zastosowaniem obniżonej stawki VAT tj. 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 dokumentującej wykonanie usługi instalacji systemów solarnych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Podkreślić przy tym należy, iż przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się budynki stałego zamieszkania, zgodnie z PKOB zaliczane do działu 11, jeżeli powierzchnia użytkowa poszczególnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m²; a lokali mieszkalnych 150 m².

Preferencyjną stawkę podatku, Wnioskodawca będzie mógł również zastosować do montażu kolektorów słonecznych na gruncie osób fizycznych, gdzie zamontowanie ma na celu zasilanie domów jednorodzinnych nie przekraczających 300 mkw i jest z tymi budynkami powiązane. Przyjąć bowiem należy, iż wszystkie wykonane czynności oraz wykorzystane materiały wchodzą w zakres jednej kompleksowej usługi montażu jednolitej i kompleksowej instalacji i składają się na usługę termomodernizacji budynku mieszczącego się w budownictwie mieszkaniowym objętym społecznym programem mieszkaniowym. Nie istnieje racjonalna możliwość rozgraniczenia części materiałów lub usług wykorzystywanych wewnątrz budynku oraz na zewnątrz, gdyż stanowią one całość wykonywanej instalacji.

Natomiast w przypadku usługi montażu kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku, tj. 23%, zgodnie z art. 41 ust.1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy. W tym przypadku art. 41 ust. 12 ustawy nie będzie miał zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz na budynkach użyteczności publicznej natomiast w odniesieniu do montażu kolektorów słonecznych na gruncie osób fizycznych celem zasilania domów jednorodzinnych nie przekraczających 300 mkw stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Ponadto, tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika