okres w którym podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podatku należnego

okres w którym podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podatku należnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 02.02.2009r. (data wpływu 04.02.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.02.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Gminy jest podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności statutowej wykonuje następujące czynności opodatkowane:

  • wynajem lokali użytkowych;
  • użytkowanie wieczyste ? opłaty z tego tytułu;
  • sprzedaż wody i opłaty z tytułu odprowadzanych ścieków kanalizacyjnych i dowożonych.

11.09.2008r. Rada Gminy wprowadziła do budżetu nowe zadanie inwestycyjne pn. ?Zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń domu parafialnego z przeznaczeniem na Ośrodek Kultury i Sportu wraz z wyposażeniem placu zabaw?.

Na w/w zadania składały będą się następujące wydatki: wykonanie map do celów projektowych, wykonanie kosztorysów i przedmiarów robót, wykonanie prac remontowo ? budowlanych wewnętrznych oraz zewnętrznych, zakup i montaż urządzeń zabawowych, wyposażenie sal.

Nieruchomość, której prace będą dotyczyły (budynek wraz z gruntem) jest własnością Parafii. Gmina na podstawie umowy ? użyczenia z dnia 02.01.2008r. używa wybrane pomieszczenia domu parafialnego wraz z częścią gruntu. Umowa zawarta została na czas określony, tj. 10 lat.

Efektem końcowym projektu będzie stworzenie Ośrodka Kultury i Sportu, gdzie mieszkańcy gminy będą mogli zaspokajać (nieodpłatnie) swoje potrzeby w zakresie kultury, sportu i wypoczynku. Koszt realizacji zadania inwestycyjnego Gmina planuje pokryć częściowo ze środków własnych oraz z budżetu Unii Europejskiej w ramach działania: Odnowa i rozwój wsi objętego PROW 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako osoba prawna posługująca się numerem NIP jednostki organizacyjnej tj. Urzędu Gminy ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadania inwestycyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ponieważ w związku z realizacją zadania inwestycyjnego Gmina ani Urząd Gminy nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy zaprezentowanym we wniosku poczynione przez Gminę zakupy w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Urząd. W związku z powyższym zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 86 ust. 1 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika