Czy premie pieniężne (bonusy) udzielane przez Spółkę jej kontrahentom (w związku: z osiągnięciem (...)

Czy premie pieniężne (bonusy) udzielane przez Spółkę jej kontrahentom (w związku: z osiągnięciem przez nich określonego poziomu zakupów, jak i realizacją innych zachowań, których celem jest intensyfikacja sprzedaży towarów Spółki) stanowią świadczenie usług podlegające podatkowi VAT? Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymane przez nich ww. premie pieniężne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05.12.2008 r. (data wpływu 29.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT udzielanych kontrahentom premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT udzielanych kontrahentom premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. prowadzenie działalności w zakresie handlu akcesoriami łazienkowymi z tworzyw sztucznych, mosiądzu i szkła. W celu intensyfikacji zakupów towarów przez kontrahentów, Spółka wypłaca kontrahentom premie pieniężne (bonusy), które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić do zwiększenia sprzedaży towarów przez Spółkę. Zasady wypłaty premii pieniężnych określone są w porozumieniach handlowych zawieranych pomiędzy Spółką a kontrahentami. Porozumienia takie określają, iż w zamian za spełnienie przez kontrahentów określonych świadczeń mających wpływ na sprzedaż towarów przez Spółkę, kontrahentom przysługiwać będzie premia pieniężna w określonej wysokości. W szczególności kontrahenci otrzymują od Spółki premię pieniężną po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie. W takim wypadku premia jest wynikiem wszystkich zakupów dokonanych przez kontrahentów w określonym okresie rozliczeniowym, a jej wysokość uzależniona jest od wartości zakupionych od Spółki towarów. Jest to tzw. ?bonus za sprzedaż? - przyznając bonus za sprzedaż Spółka nagradza osiągnięcie przez kontrahenta celu w postaci określonego poziomu zakupów.

Oprócz bonusu za sprzedaż, Spółka przyznaje kontrahentom bonusy również za inne działania, które skutkują zwiększeniem jej sprzedaży, przykładowo może to być bonus za dbałość o poziom sprzedaży towarów Spółki, bonus za dbałość o terminowość rozliczeń (w każdym wypadku wypłata bonusu uzależniona jest od określonego zachowania kontrahenta).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy premie pieniężne (bonusy) udzielane przez Spółkę jej kontrahentom (w związku: z osiągnięciem przez nich określonego poziomu zakupów, jak i realizacją innych zachowań, których celem jest intensyfikacja sprzedaży towarów Spółki) stanowią świadczenie usług podlegające podatkowi VAT...
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymane przez nich ww. premie pieniężne...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki, premie pieniężne, które są wypłacane na rzecz kontrahentów będą stanowiły wynagrodzenie za wykonanie usług polegających w szczególności na:

(i) zakupie określonych towarów w określonym czasie oraz zakupie towarów w określonej ilości lub wartości w danym okresie, które ma bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży osiągany przez Spółkę,

(ii) określonym zachowaniu kontrahentów, które podejmują oni w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów Spółki i którego beneficjentem jest Spółka.

W konsekwencji, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane wystawianą przez kontrahentów fakturą VAT. Spółka jako nabywca ww. usług jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez kontrahentów pod warunkiem, iż wypłata premii będzie następowała w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT (w stosunku do premii pieniężnych udokumentowanych fakturami, dla których prawo do odliczenia VAT powstało przed 1 grudnia 2008 r., dodatkowym warunkiem odliczenia VAT z takich faktur będzie możliwość zaliczenia wypłaconych premii do kosztów uzyskania przychodów Spółki).

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, czy też z tytułu innych zachowań dokonywanych na rzecz sprzedawcy przez nabywcę i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje na rzecz swoich kontrahentów dostaw towarów. Podstawą współpracy między Spółką i kontrahentami są porozumienia handlowe, określające w sposób kompleksowy warunki wzajemnej współpracy gospodarczej. W ich ramach Spółka zobowiązuje się do przyznania kontrahentom premii pieniężnych m.in. z tytułu i pod warunkiem osiągnięcia przez nich określonej wartości zakupów towarów od Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Premie te są wypłacane w okresach rozliczeniowych i mają na celu utrwalenie współpracy handlowej między Spółką i kontrahentami oraz poprawę postrzegania towarów Spółki. W przypadku braku realizacji świadczenia przez kontrahentów, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia (premia pieniężna nie zostaje przyznana).

Na podstawie powyższego, w opinii Spółki należy uznać, iż wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie będzie związana z konkretną dostawą. Wypłacając premię pieniężną Spółka nagradza kupującego za dokonanie zakupu określonych towarów w określonym czasie oraz za inne zachowania podejmowane przez kupującego w celu intensyfikacji sprzedaży towarów Spółki. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego kontrahent Spółki jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie (w postaci premii pieniężnej) do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 cyt. ustawy. W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jeśli chodzi o kwestie związane z prawem do odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących wypłacone przez Spółkę premie pieniężne, to stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Jedno z takich ograniczeń funkcjonowało w stanie prawnym do dnia 1 grudnia 2008 r. - zostało ono wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ze względu na fakt, iż otrzymanie wynagrodzenia w formie premii pieniężnych powinno być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką VAT, Spółka powinna mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tych faktur, pod warunkiem, iż wypłata premii będzie następowała w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT oraz, iż kwota premii mogłaby być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów (w zakresie faktur dokumentujących premie, w przypadku których prawo do odliczenia VAT naliczonego powstało przed 1 grudnia 2008 r.).

W analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, gdyż jak zostało to wykazane wyżej, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę powinny być traktowane jako podlegające pod VAT.

Zaprezentowane przez Podatnika podejście znajduje potwierdzenie w urzędowej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w której Minister wyjaśnił, że dla celów podatkowych premie pieniężne mogą być traktowane dwojako: jako rabaty - gdy są związane z konkretną dostawą towarów bądź jako usługi stanowiące ?działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży? - gdy nie można ich powiązać z konkretną dostawą.

Takie stanowisko zajmowały również organy skarbowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach. Przykładowo w interpretacji o sygn. ILPP1/443-210/07-2/BP wydanej 6 grudnia 2007 r. w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu czytamy: ?Premia pieniężna, która nie może uchodzić za rabat, stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Chodzi tu o zobowiązanie uzależnione od konkretnego zachowania nabywcy zaliczane na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT do odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych?.

Analogiczny pogląd, w podobnych stanach faktycznych, wyrażony został m.in. w interpretacjach wydanych w imieniu Ministra Finansów o sygn.: ILPP1/443-13/07-2/BD z 2 sierpnia 2007 r., ILPP1/443-2/07-4/HW z 14 sierpnia 2007 r., ILPP1/443-88/07-2/TW z 10 września 2007 r., ILPP1/443-72/07-2/BD z 17 października 2007 r. oraz ILPP1/443-347/07-2/TW z 28 listopada 2007 r., IPPP1-443-1421/08-7/MP z 21 października 2008 r., IPPP1/443-1460/08-2/SM z 24 października 2008 r., IP-PP2-443-1258/08-3/MK z 24 października 2008 r., ITPP2/443-685/08/AJ z 4 listopada 2008 r., ILPP1/443-784/08-2/AK z 5 listopada 2008 r., ILPP1/443-801/08-2/AI z 10 listopada 2008 r.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ILPP1/443-13/07-2/BD, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-2/07-4/HW, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-210/07-2/BP, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-784/08-2/AK, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-801/08-2/AI, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-88/07-2/TW, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-1421/08-7/MP, interpretacja indywidualna

IPPP1/443-1460/08-2/SM, interpretacja indywidualna

IP-PP2-443-1258/08-3/MK, interpretacja indywidualna

ITPP2/443-685/08/AJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika