Opisany Pion Handlowo-Operacyjny, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie (...)

Opisany Pion Handlowo-Operacyjny, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) i zdolny do oddzielnego funkcjonowania, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2011r. (data wpływu 15.07.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i konsekwencji podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.07.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i konsekwencji podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.


N. S.A. (?N. ? lub ?Spółka?) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie:

  • produkcji, dystrybucji oraz wsparcia sprzedaży i marketingu - w odniesieniu do produktów własnych N. , dalej: Produkty Własne (tzn. produktów leczniczych, dermokosmetyków oraz suplementów diety produkowanych przez Spółkę we własnym zakresie lub na zlecenie Spółki);
  • dystrybucji oraz wsparcia sprzedaży i marketingu - w odniesieniu do produktów podmiotów trzecich, dalej: Produkty Podmiotów Trzecich (tzn. produktów leczniczych, dermokosmetyków oraz wyrobów medycznych nabywanych przez Spółkę od podmiotów trzecich dystrybuowanych przez Spółkę na rynku polskim oraz, opcjonalnie, również na wybranych rynkach zagranicznych).

W odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich, Spółka świadczy również odpłatnie na rzecz tych podmiotów kompleksowe usługi marketingowe (promocyjno-reklamowe), dotyczące dystrybuowanych Produktów Podmiotów Trzecich. Podstawą współpracy pomiędzy Spółką z zagranicznymi kontrahentami w tym zakresie (tzn. dostawcami Produktów Podmiotów Trzecich będącymi zarazem odbiorcami usług marketingowych świadczonych przez Spółkę) są odpowiednie umowy dystrybucyjno-marketingowe zawarte przez N. z tymi podmiotami.

Obecnie, Spółka rozważa przeprowadzenie kompleksowego procesu restrukturyzacyjnego, którego założeniem będzie ? w pierwszej kolejności ? zrezygnowanie z wykonywania dystrybucji zarówno Produktów Własnych, jak i Produktów Podmiotów Trzecich (wykonywanej obecnie przez Spółkę) oraz jej przeniesienie (w stosunku do Produktów Własnych) do podmiotu trzeciego ? a następnie powierzenie wykonywania większości pozostałych funkcji wykonywanych przez Spółkę, tzn. szeroko rozumianą działalność handlowo-operacyjną obejmującą funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową do wyodrębnionego oraz dedykowanego w tym celu pionu handlowo-operacyjnego (?Pion Handlowo-Operacyjny?). Natomiast pozostałe funkcje biznesowe Spółki (obejmujące efektywnie ? po przeniesieniu funkcji dystrybucyjnej do podmiotu trzeciego ? wyłącznie funkcję produkcyjną w odniesieniu do Produktów Własnych, w tym również czynności badawczo-rozwojowe funkcjonalnie związane z produkcją Produktów Własnych) będą nadal wykonywane przez N. poza wyodrębnionym Pionem Handlowo-Operacyjnym.

Zgodnie z planowaną restrukturyzacją, Pion Handlowo-Operacyjny będzie odpowiedzialny za szeroko rozumianą działalność handlowo-operacyjną obejmującą funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową.

W ramach działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego będą wykonywane, w szczególności, następujące grupy czynności:

  • marketing (dział marketingu oraz marketingu strategicznego/rozwoju nowych produktów) -. tzn. kreowanie odpowiedniego pozytywnego wizerunku Spółki oraz Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich poprzez szeroko rozumiane działania marketingowe, reklamowe, promocyjne, public reldtions (PR) w odniesieniu do Spółki i jej Produktów Własnych, a także działalność marketingową (reklamową, promocyjną) na rzecz podmiotów trzecich oraz w odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich, jak również działania związane z marketingiem strategicznym w odniesieniu do Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich oraz działania związane z opracowaniem oraz rozwojem tych produktów, w tym m.in.:
    1. bieżące działania marketingowo-promocyjne w odniesieniu do Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
    2. kreowanie wizerunku poprzez działania marketingowe, reklamowe, promocyjne, public relations (PR);
    3. współpraca z agencjami reklamowymi i PR-owymi;
    4. komunikacja marketingowa, planowanie oraz realizacja kampanii reklamowych oraz PR-owych;
    5. bieżące monitorowanie rynku oraz pozycji poszczególnych Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich na tym rynku;
    6. współpraca oraz wsparcie osób zajmujących się marketingiem strategicznym oraz opracowaniem i rozwojem Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
    7. podejmowanie działań związanych z ustalaniem cen Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
    8. działania związane z opracowaniem sposobu prezentacji Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich na rynku, w tym komunikacja marketingowa w tym zakresie;
    9. bieżące monitorowanie budżetu przeznaczonego na działania marketingowo-promocyjne Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich (we współpracy z działem wsparcia sprzedaży, w tym działem informacji medycznej);
    10. podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia długoterminowego/strategicznego rozwoju Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich istniejących oraz Produktów Własnych i Produktów Podmiotów Trzecich będących w fazie rozwoju;
    11. opracowywanie wizji dotyczącej obecności Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich na rynku;
    12. bieżąca współpraca z działem wsparcia sprzedaży (w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego) w zakresie opracowania oraz propagowania odpowiednio wypracowanej wizji w odniesieniu do poszczególnych Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
    13. zlecanie w uzasadnionych przypadkach usług polegających na prowadzeniu czynności i działań marketingowych (promocyjnych, reklamowych) podmiotom zewnętrznym;
    14. wszelkie inne działania, których celem jest wypracowanie oraz utrzymanie pozytywnego wizerunku Spółki oraz jej Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich na rynku;
  • wsparcie sprzedaży (dział sprzedaży oraz dział informacji medycznej) ? tzn. podejmowanie wszelkich czynności (opracowanych i zatwierdzonych przez dział marketingu) mających na celu zapewnienie dostępności oraz optymalnej pozycji konkurencyjnej Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich na rynku polskim, w tym, w szczególności:
    1. inicjowanie oraz prowadzenie współpracy z obecnymi oraz potencjalnymi nabywcami Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich (zgodnie z polityką handlową opracowaną wewnętrznie), tj. w szczególności z hurtowniami farmaceutycznymi, aptekami, sieciami drogerii;
    2. prowadzenie współpracy z personelem medycznym (w tym m.in. osobami uprawnionymi do wystawiania recept) przez osoby z działu informacji medycznej (będącego integralną częścią działu wsparcia sprzedaży);
    3. prezentacja oferty handlowej oraz przekazywanie materiałów reklamowych Spółki i wydawanie próbek Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich obecnym oraz potencjalnym nabywcom tych produktów;
    4. sprawowanie bieżącej kontroli nad akcjami promocyjnymi Spółki;
    5. generowanie oraz przekazywane zamówień na Produkty Własne/Produkty Podmiotów Trzecich;
    6. organizowanie oraz nadzorowanie spotkań informacyjno-promocyjnych dla personelu medycznego;
    7. utrzymywanie prawidłowych relacji z hurtowniami farmaceutycznymi oraz aptekami/sieciami drogerii (w tym wsparcie w negocjacjach warunków handlowych ww. współpracy);
    8. organizacja oraz prowadzenie szkoleń dedykowanych dla przedstawicieli medycznych N. w zakresie technik sprzedaży oraz wizji Spółki;
    9. bieżąca obsługa reklamacji/zwrotów od nabywców Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich;
    10. bieżące monitorowanie budżetu przeznaczonego na działania z zakresu wsparcia sprzedaży;
  • funkcja regulacyjna (dział regulacyjny) ? tzn. bieżące monitorowanie odpowiednich przepisów prawa mających zastosowanie do poszczególnych Produktów Własnych (ewentualnie również w stosunku do Produktów Podmiotów Trzecich ? w sytuacjach, gdyby takie zaangażowanie było wymagane odpowiednimi przepisami prawa, lub na podstawie uzgodnień z odpowiednimi podmiotami trzecimi i w zakresie uzgodnionym z tymi podmiotami) w zależności od ich statusu (produktów leczniczych, kosmetyków, wyrobów medycznych, suplementów diety) oraz wsparcie innych działów N. w tym zakresie, w tym m.in.:
    1. wypełnianie obowiązków związanych z dokonywaniem wymaganych rejestracji poszczególnych Produktów Własnych (oraz Produktów Podmiotów Trzecich ? w sytuacjach, gdyby takie zaangażowanie było wymagane odpowiednimi przepisami prawa, lub na podstawie uzgodnień z odpowiednimi podmiotami trzecimi i w zakresie uzgodnionym z tymi podmiotami) zgodnie z odpowiednimi mającymi zastosowanie przepisami prawa, dokonywaniem odpowiednich zawiadomień, notyfikacji, itp. oraz monitorowanie statusu tych produktów, nadzór nad bezpieczeństwem ich stosowania, itp.;
    2. monitorowanie zmian w odpowiednich przepisach prawa mających zastosowanie do poszczególnych kategorii Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich oraz komunikowanie tych zmian dla potrzeb wewnętrznych;
    3. bieżąca kontrola działalności N. pod kątem jej zgodności z ww. przepisami prawa;
    4. reprezentowanie interesów N. przed odpowiednimi organami oraz prowadzenie i utrzymywanie bieżącej korespondencji i kontaktów z tymi organami;
  • funkcja zarządcza/holdingowa (zarząd oraz dział operacji międzynarodowych) ? tzn. operacyjne oraz strategiczne zarządzanie Spółką oraz jej działalnością w Polsce oraz za granicą, jak również zarządzanie prawami ochronnymi wynikającymi z dokonanych przez Spółkę rejestracji (krajowych i zagranicznych) znaków towarowych Produktów Własnych, znakiem firmowym N.

    oraz prawami autorskimi związanymi z tymi znakami (dalej: ?Znaki Towarowe?), w tym m. in.:

    1. podejmowanie kluczowych decyzji zarządczych;
    2. podejmowanie kluczowych decyzji zarządczych w odniesieniu do działalności holdingowej Spółki;
    3. budowa strategii przewagi konkurencyjnej Spółki;
    4. strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi N. ;
    5. strategiczne zarządzanie relacjami z klientami;
    6. budowa strategii pozyskiwania nowych klientów;
    7. działania zmierzające do analizy biznesowej nowych potencjalnych obszarów działalności Spółki;
    8. bieżąca i strategiczna analiza krajowych i zagranicznych rynków zbytu/kanałów sprzedaży;
    9. zarządzanie strategicznymi aspektami finansowania działalności Spółki;
    10. planowanie strategii rozwoju Spółki na rynkach krajowym i zagranicznych;
    11. opracowywanie wizji Spółki odnośnie jej krótko- i długoterminowej działalności gospodarczej;
    12. negocjowanie oraz podpisywanie umów z podmiotami trzecimi w zakresie bieżącej działalności Spółki;
    13. prowadzenie i nadzór nad marketingiem i wsparciem sprzedaży Produktów Własnych za granicą, wykonywanymi przez lokalne podmioty zależne lub niezależnych lokalnych dystrybutorów;
    14. działania zmierzające do zapewnienia jednolitego wizerunku N. oraz Produktów Własnych na rynkach zagranicznych;
    15. pośredniczenie w kontaktach N. z jego przedstawicielami/dystrybutorami zagranicznymi (w zakresie marketingu i wsparcia sprzedaży);
    16. podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia optymalnych warunków handlowych oraz cen Produktów Własnych za granicą;
    17. udzielanie wsparcia zagranicznym spółkom zależnym/dystrybutorom Produktów Własnych w zakresie opracowania planów marketingowo-dystrybucyjnych, warunków handlowych oraz wszelkich innych informacji niezbędnych w celu dystrybucji Produktów Własnych;
    18. zarządzanie kwestiami związanymi z procedurą rejestrowania nowych Znaków Towarowych oraz odnawiania ochrony istniejących;
    19. zarządzanie kwestiami związanymi z przedłużaniem okresów ochronnych Znaków Towarowych w każdej jurysdykcji, gdzie są zarejestrowane;
    20. podejmowanie kluczowych decyzji związanych z rejestracją (krajową i zagraniczną) Znaków Towarowych;
    21. podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie przeciwdziałania wypadkom nieuprawnionego użycia Znaków Towarowych;
    22. nadzór nad realizacją programów i planów dotyczących ochrony wykorzystywania Znaków Towarowych;
    23. podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie działań ochronnych w przypadku naruszenia praw ochronnych do Znaków Towarowych;
    24. nadzór oraz współpraca z podmiotami trzecimi dokonującymi rejestracji Znaków Towarowych;
    25. podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie uzgodnień umownych z wykorzystaniem Znaków Towarowych.


W zakresie, w jakim zostałoby to ewentualnie uzgodnione z podmiotami trzecimi, poszczególne ww. czynności mogłyby być wykonywane przez Pion Handlowo-Operacyjny również w stosunku do Produktów Podmiotów Trzecich.


Dodatkowo, do Pionu Handlowo-Operacyjnego przypisane zostaną wszelkie funkcje wsparcia administracyjnego (gwarantujące samodzielnie funkcjonowanie Pionu Handlowo-Operacyjnego), w tym m.in.:

  • dział personalny (HR), dedykowany do prowadzenia bieżących spraw Spółki w zakresie jej działalności wykonywanej przez Pion Handlowo-Operacyjny;
  • dział księgowości oraz kontrolingu, dedykowany do prowadzenia bieżących rozliczeń Spółki w zakresie jej działalności wykonywanej przez Pion Handlowo-Operacyjny;
  • dział administracyjny, dedykowany do bieżących kwestii związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • dział zakupów, dedykowany do bieżących kwestii związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego, oraz
  • dział medyczny, stanowiący wsparcie pozostałych działów N. (funkcjonujących w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego) w zakresie wiedzy na temat procedur oraz regulacji prawnych mających zastosowanie w działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego, w tym organizowanie szkoleń wewnętrznych w tym zakresie.


W zakresie, w jakim będzie to niezbędne, funkcje wsparcia administracyjnego będą wykonywane przez Pion Handlowo-Operacyjny w odniesieniu do pozostałej działalności N. (tzn. w praktyce, funkcji produkcyjnej w odniesieniu do Produktów Własnych, w tym również czynności badawczo-rozwojowych związanych funkcjonalnie z produkcją tych produktów), wykonywanej nadal przez Spółkę poza Pionem Handlowo-Operacyjnym.

Za wykonanie ww. zadań odpowiedzialne będą osoby przypisane do Pionu Handlowo-Operacyjnego na podstawie odpowiednich dokumentów zarządczych, w tym m.in. Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej N. , menedżerowie i członkowie kadry zarządzającej, dyrektor działu marketingu, dyrektor do spraw marketingu strategicznego oraz nowych Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich, menedżerowie przypisani do poszczególnych linii produktowych oraz specjaliści do spraw public relations w odniesieniu do Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich, dyrektor działu sprzedaży, dyrektor do spraw informacji medycznej, przedstawiciele medyczni N. , dyrektor nadzorujący działalność promocyjną Spółki wraz z osobami prowadzącymi akcje promocyjne, dyrektor nadzorujący poszczególne kanały sprzedaży produktów Spółki, menedżer do spraw regulacyjnych, dyrektor do spraw medycznych, dyrektor nadzorujący działalność N. za granicą - wraz z podległymi pracownikami, jak również personel pomocniczy (w zakresie administracji, księgowości, kontrolingu, HR oraz zakupów).
Pion Handlowo-Operacyjny będzie miał wewnętrzną hierarchiczną strukturę organizacyjną (w oparciu o działy), określoną w odpowiednich dokumentach korporacyjnych.


Do Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie przyporządkowany odrębny zespół materialnych i niematerialnych składników majątkowych (stanowiący całościowy zespół/agregat praw i obowiązków przedmiotowego pionu), organizacyjnie i funkcjonalnie związany z zadaniami wykonywanymi przez Pion Handlowo-Operacyjny, tj.:

  • wszystkie aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji funkcji marketingowej, wsparcia sprzedaży, regulacyjnej oraz zarządczej/holdingowej, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, samochody służbowe oraz telefony, itp.;
  • zapasy aktywów obrotowych, np. m.in. artykuły biurowe i materiały reklamowe;
  • prawa do samodzielnego korzystania z odpowiedniej powierzchni biurowej przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu tej powierzchni);
  • prawa własności budynków/gruntów związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • prawa własności przemysłowej, w szczególności prawa związane ze Znakami Towarowymi, wytworzonymi we własnym zakresie, jak również nabytymi przez Spółkę;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne związane z działalnością Pionu Handlowo- Operacyjnego;
  • wszystkie prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów zawartych przez Spółkę oraz funkcjonalnie związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego (przy założeniu spełnienia odpowiednich wymogów formalno-prawnych związanych z przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z tych umów), w tym:
    1. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. m.in. usług marketingowych, promocyjnych, reklamowych) wykonywanych przez Pion Handlowo-Operacyjny na rzecz podmiotów trzecich, w odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich;
    2. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań zleconych przez Pion Handlowo-Operacyjny podmiotom zewnętrznym;
    3. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Pionu Handlowo-Operacyjnego (m.in. ze zleconych przez Pion Handlowo-Operacyjny prac wspierających działalność marketingową/wsparcia sprzedaży);
    4. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Pion Handlowo-Operacyjny na podstawie umów cywilnoprawnych (tzn. w szczególności umów zawartych z przedstawicielami medycznymi oraz osobami wykonującymi działalność promocyjną);
  • zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Spółce w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Pionu Handlowo-Operacyjnego (w tym środki zgromadzone na tym rachunku);
  • odpowiednie prawa i obowiązki wynikające dla N. z odrębnych przepisów prawa (w tym m.in. ustawy z dnia 6 września 2001r. ? Prawo Farmaceutyczne, Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679 z późn. zm., ustawy z dnia 30 marca 2001 r. O kosmetykach, Dz.U. z 2001 r. Nr 42, poz. 473 z późn. zm. oraz ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Dz.U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.) ? dotyczące w szczególności formalnych aspektów prowadzenia obrotu produktami, wynikające z odpowiednich pozwoleń, zawiadomień, rejestracji, itp.;
  • udziały w innych podmiotach (w tym podmiotach zagranicznych) posiadane przez Spółkę;
  • księgi i dokumenty związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego.


Ze względu na to, że Pion Handlowo-Operacyjny będzie funkcjonował w ramach jednego podmiotu prawnego, nie można wykluczyć trudności z bezpośrednim przypisaniem ? w całości lub w określonej części ? praw i obowiązków wynikających z niektórych umów zawartych przez N. do Pionu Handlowo-Operacyjnego. W takich przypadkach (w zależności od konkretnych okoliczności) w celu prawidłowego uregulowania sytuacji prawnej, mogą być zawierane umowy dodatkowe, albo stosowane aneksy do umów już obowiązujących. Pozostanie to jednak bez uszczerbku dla możliwości realizowania funkcji przez Pion Handlowo-Operacyjny.

Spółka w swoim systemie finansowo-księgowym przyporządkuje do Pionu Handlowo-Operacyjnego aktywa i pasywa oraz należności i zobowiązania związane z jego działalnością. Zostanie również przeprowadzone przypisanie/alokowanie do Pionu Handlowo-Operacyjnego ? w ramach wewnętrznej sprawozdawczości zarządczej ? poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów ponoszonych/generowanych specyficznie przez Pion Handlowo-Operacyjny. W ramach wyodrębnienia Pionu Handlowo-Operacyjnego, dla celów wewnętrznych sporządzany będzie odrębny bilans (w formie uproszczonej) oraz odrębny rachunek zysków i strat tego pionu.

Dla celów rachunkowości zarządczej kontrolowane będą przychody i koszty realizowane przez Pion Handlowo-Operacyjny. Działalność Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu ustalanego dla Pionu Handlowo-Operacyjnego, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Pion Handlowo-Operacyjny będzie ponadto posiadał odrębny rachunek bankowy przypisany do jego działalności.

W ramach dalszego etapu restrukturyzacji, po przeprowadzeniu wszelkich koniecznych działań mających na celu organizacyjne, funkcjonalne oraz finansowe wyodrębnienie Pionu Handlowo-Operacyjnego, funkcjonujący już w strukturach Spółki Pion Handlowo-Operacyjny zostanie wniesiony przez N. w drodze aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (?Spółka Celowa?) w zamian za jej udziały.

Spółka Celowa będzie kontynuowała dotychczasową działalność/funkcje Pionu Handlowo-Operacyjnego, wykorzystując przejęty od Spółki (oraz przypisany uprzednio do działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego) zespół składników materialnych i niematerialnych, umowy oraz prawa i obowiązki z nich wynikające (w tym zobowiązania) oraz pracowników (którzy staną się pracownikami Spółki Celowej w ramach przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 23¹ Kodeksu pracy).

Do rozpoczęcia i prowadzenia działalności Spółki Celowej nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów. Spółka Celowa będzie realizowała przychody generowane dotychczas przez Pion Handlowo-Operacyjny (w ramach przeniesionych umów) oraz dodatkowo przychody z umów zawieranych w przyszłości. Spółka Celowa dopełni również wszelkich formalności ? wynikających z odrębnych regulacji prawa ? dotyczących obrotu produktami leczniczymi, dermokosmetykami, suplementami diety oraz wyrobami medycznymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: ?podatek VAT?) na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, i Spółka, jako podmiot wnoszący aport, nie będzie zobowiązana do wykazania VAT należnego w związku z transakcją aportu oraz nie będzie zobowiązana do dokonania korekty rocznej podatku VAT naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1).

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Pion Handlowo-Operacyjny, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) i zdolny do oddzielnego funkcjonowania, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Uzasadnienie


Zgodnie z treścią art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: ?(...) organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.?


Z powyższej definicji wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),
  5. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Pion Handlowo-Operacyjny spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze ? wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Za potwierdzeniem powyższego przemawiają następujące okoliczności:


Zespół składników majątkowych


Zgodnie z praktyką stosowania prawa (potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku (praw i zobowiązań), który ma dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.
Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie wskazać, iż w związku z rozważaną obecnie restrukturyzacją w strukturze działalności biznesowej Spółki zostanie wyodrębniona szeroko rozumiana działalność handlowo operacyjna obejmującą funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową ? Pion Handlowo Operacyjny.

Pion ten będący przedmiotem planowanego aportu będzie obejmował wszystkie (tj. bez jakichkolwiek wyłączeń) składniki majątku (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków w tym zobowiązania) przypisane do Pionu Handlowo Operacyjnego z racji pełnionych funkcji tj.

  • wszystkie aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji funkcji marketingowej, wsparcia sprzedaży, regulacyjnej oraz zarządczej/holdingowej, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, samochody służbowe oraz telefony, itp.;
  • zapasy aktywów obrotowych np. m.in. artykuły biurowe i materiały reklamowe;
  • prawa do samodzielnego korzystania z odpowiedniej powierzchni biurowej przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu tej powierzchni);
  • prawa własności budynków/gruntów związanych z działalnością Pionu Handlowo Operacyjnego;
  • prawa własności przemysłowej, w szczególności prawa związane ze Znakami Towarowymi, wytworzonymi we własnym zakresie jak również nabytymi przez Spółkę;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • wszystkie prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów zawartych przez Spółkę oraz funkcjonalnie związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego (przy założeniu spełnienia odpowiednich wymogów formalno prawnych związanych z przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z tych umów), w tym:
    1. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. usług marketingowych, promocyjnych, reklamowych) wykonywanych przez Pion Handlowo Operacyjny na rzecz podmiotów trzecich, w odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich;
    2. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań zleconych przez Pion Handlowo Operacyjny podmiotom zewnętrznym;
    3. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Pionu Handlowo Operacyjnego (m.in. ze zleconych przez Pion Handlowo Operacyjny prac wspierających działalność marketingową/wsparcia sprzedaży);
    4. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Pion Handlowo-Operacyjny na podstawie umów cywilnoprawnych (tzn. w szczególności umów zawartych z przedstawicielami medycznymi oraz osobami wykonującymi działalność promocyjną);
  • zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Spółce w ramach Pionu Handlowo Operacyjnego;
  • prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Pionu Handlowo Operacyjnego (w tym środki zgromadzone na tym rachunku);
  • odpowiednie prawa i obowiązki wynikające dla N. z odrębnych przepisów prawa (w tym m.in. ustawy z dnia 6 września 2001 r. ? Prawo Farmaceutyczne, Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych Dz.U. z 2010 r. Nr 107 poz. 679 z późn. zm., ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach Dz. U. z 2001 r. Nr 42 poz. 473 z późn. zm. oraz ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia Dz. U z 2010 r. Nr 136 poz. 914 z późn. zm.) ? dotyczące w szczególności formalnych aspektów prowadzenia obrotu produktami wynikające z odpowiednich pozwoleń, zawiadomień, rejestracji, itp.
  • udziały w innych podmiotach (w tym podmiotach zagranicznych) posiadane przez Spółkę;
  • księgi i dokumenty związane z działalnością Pionu Handlowo Operacyjnego.


Powyższe oznacza zatem, iż Pion Handlowo Operacyjny będą tworzyć nie przypadkowe ale odpowiednio dobrane (alokowane do tego Pionu) składniki majątku ? punktem odniesienia w powyższym doborze będzie rola jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych Pionowi Handlowo Operacyjnemu funkcji/zadań.

W konsekwencji wchodzące w skład Pionu Handlowo Operacyjnego składniki majątkowe pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez ten Pion funkcji będą tworzyły wyodrębnioną całość/zespół majątku. Tym samym wskazany wyżej zespół składników majątkowych połączony węzłem organizacyjnym funkcji sprawowanych przez Pion Handlowo Operacyjny pozwoli na samodzielną i efektywną realizację powierzonych temu Pionowi funkcji. W konsekwencji, pierwsza przesłanka zostanie spełniona.


Wyodrębnienie organizacyjne


Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż Pion Handlowo-Operacyjny stanowić będzie po przeprowadzeniu planowanej reorganizacji opisanej przez Spółkę odrębną jednostkę organizacyjną N. . Zgodnie z zasadami budowy struktury organizacyjnej N. , Pion Handlowo-Operacyjny będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną (w oparciu o działy), określoną w odpowiednich dokumentach korporacyjnych, w skład której wejdą pracownicy różnych szczebli, podlegli organizacyjnie dyrektorom/menedżerom poszczególnych działów wyodrębnionych w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego.

Przedmiotowe wyodrębnienie organizacyjne Pionu Handlowo-Operacyjnego nastąpi od strony formalnej na mocy odpowiednich dokumentów korporacyjnych Spółki niezbędnych do pełnego wyodrębnienia Pionu Handlowo-Operacyjnego od strony formalnej.

Należy przy tym wskazać, iż Pion Handlowo-Operacyjny (dedykowany do szeroko rozumianej działalności handlowo-operacyjnej, obejmującej funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową), oparty o własną strukturę organizacyjną, będzie wyodrębniony od pozostałej działalności Spółki (obejmującej efektywnie wyłącznie działalność produkcyjną Spółki oraz czynności badawczo-rozwojowe funkcjonalnie związane z produkcją Produktów Własnych). W Pionie Handlowo-Operacyjnym zatrudnione będą osoby dedykowane do prac związanych z szeroko pojętą działalnością handlowo-operacyjną (tj. z działaniami marketingowymi, wsparcia sprzedaży, regulacyjnymi oraz zarządczymi/holdingowymi). W działalności operacyjnej pracownicy Pionu Handlowo-Operacyjnego wykorzystywać będą składniki majątkowe dedykowane wyłącznie do ich działalności. Zestawienie pracowników dedykowanych do zadań Pionu Handlowo-Operacyjnego oraz wykaz materialnych i niematerialnych składników majątkowych (w tym zobowiązań) przyporządkowanych do Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie odzwierciedlone w dokumentach korporacyjnych N. . Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany stosownymi aktami korporacyjnymi Spółki), Pion Handlowo-Operacyjny będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Pion Handlowo-Operacyjny będzie spełniał także drugą ze wskazanych wyżej przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.


Wyodrębnienie finansowe


Ustawa o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż jej system księgowy umożliwi identyfikację przychodów i kosztów/wydatków oraz odrębnego zespołu/agregatu aktywów i zobowiązań, związanych z zespołem składników alokowanych do Pionu Handlowo Operacyjnego. Pion Handlowo Operacyjny będzie posiadał także własną wewnętrzną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Działalność Pionu Handlowo Operacyjnego będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu dedykowanego dla tego Pionu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Przy wykorzystaniu posiadanego przez Spółkę systemu księgowego będzie możliwe przygotowanie ? dla potrzeb wewnętrznych bilansu, w formie uproszczonej oraz rachunku zysków i strat dla Pionu Handlowo-Operacyjnego. Dodatkowo, Pion ten będzie posiadał odrębny rachunek bankowy.

Powyższe oznacza, iż sposób prowadzenia ewidencji księgowej Spółki pozwoli na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Pionu Handlowo Operacyjnego, a ściślej do realizowanych przez niego zadań.

W konsekwencji zdaniem Spółki opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion Handlowo Operacyjny spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Wyodrębnienie funkcjonalne


Ustawa o VAT nie zawiera także definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę ? w praktyce potwierdzonej interpretacjami prawa podatkowego ? należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakresu działań Pionu Handlowo- Operacyjnego nie ulega wątpliwości, iż będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki. Mianowicie, działalność Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie polegała na realizowaniu szeroko pojętej działalności handlowo-operacyjnej (w tym funkcji marketingowej, wsparcia sprzedaży, regulacyjnej oraz zarządczej/holdingowej), co zostało wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Do Pionu Handlowo-Operacyjnego przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) umożliwiające wykonywanie ww. funkcji (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków) ? składniki majątkowe zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

Powyższe oznacza, iż Pion Handlowo-Operacyjny będzie stanowił funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań.
Należy więc uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny dla uznania Pionu Handlowo-Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.


Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem


Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Pionu Handlowo-Operacyjnego, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (co zostało dowiedzione powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez ewentualnego nabywcę Pionu Handlowo-Operacyjnego prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku Pionu Handlowo-Operacyjnego.

Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, przedmiotem aportu do Spółki Celowej będą wszystkie aktywa i pasywa związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego (szczegółową listę aktywów i pasywów Spółka przedstawiła w opisie zdarzenia przyszłego). W konsekwencji, w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzić będą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych temu Pionowi funkcji, w tym prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego.

W konsekwencji, przed dniem dokonania planowanego aportu do Spółki Celowej (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki), Pion Handlowo-Operacyjny będzie zdolny do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu przypisanego do tego Pionu. Z kolei po otrzymaniu planowanego aportu, Spółka Celowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Pionu Handlowo-Operacyjnego wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół/agregat składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie.

Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Podsumowanie


Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Spółka pragnie podkreślić, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Pion Handlowo-Operacyjny, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na:

  1. wyodrębnienie organizacyjne,
  2. wyodrębnienie finansowe,
  3. wyodrębnienie funkcjonalne, oraz
  4. zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Powyższe oznacza, iż spełnione zostaną łącznie wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Pionu Handlowo-Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Ad 2).

Spółka stoi na stanowisku, iż w analizowanej sytuacji wniesienie aportem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, i Spółka, jako podmiot wnoszący aport, nie będzie zobowiązana do wykazania VAT należnego w związku z transakcją aportu oraz nie będzie zobowiązana do dokonania korekty rocznej podatku VAT naliczonego. Uzasadnienie


(I)

W pierwszej kolejności Spółka pragnie wskazać, iż z opodatkowania podatkiem VAT ustawodawca wyłączył czynności określone w art. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji, mając na uwadze sytuację Spółki, planującej wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w postaci Pionu Handlowo-Operacyjnego), analizie należy poddać art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z normą art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów tej ustawy ?(...) nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.?

Powyższe oznacza, iż w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT są transakcje zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonane w formie wkładów niepieniężnych (aportów).

Biorąc powyższe pod uwagę oraz zważywszy na fakt, iż planowany przez Spółkę aport Pionu Handlowo-Operacyjnego należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (co zostało przez Spółkę wykazane w uzasadnieniu odnośnie pytania pierwszego), transakcja wniesienia przez Spółkę aportem Pionu Handlowo-Operacyjnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania VAT należnego na omawianej transakcji aportu.


(II)

Jednocześnie, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta roczna podatku VAT naliczonego odliczonego przez zbywcę dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, podmiot wnoszący aport (tj. Spółka) nie jest zobowiązana dokonywać korekty rocznej podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług wchodzących w skład aportu.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT obowiązek dokonania ewentualnej rocznej korekty w tym zakresie przeniesiony został na podmiot otrzymujący wkład niepieniężny (aport). W konsekwencji powyższego, zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT, to Spółka Celowa, a nie N. , będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty rocznej podatku VAT naliczonego odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług będących przedmiotem wkładu niepieniężnego w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o ile będą one wykorzystywane dla celów innych niż działalność opodatkowana podatkiem VAT.

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, że wniesienie aportem do Spółki Celowej (będącej spółką kapitałową) w zamian za jej udziały zorganizowanej część przedsiębiorstwa (w postaci Pionu Handlowo-Operacyjnego) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Jednocześnie Spółka, jako podmiot wnoszący aport, nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty rocznej naliczonego podatku VAT na gruncie art. 91 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika