Czy przekazanie darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem (...)

Czy przekazanie darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 4 listopada 2010 r. pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 4 listopada 2010 r. nr IPPP1/443-1120/10-2/AP (doręczone w dniu 8 listopada 2010 r.), pismem z dnia 10 listopada 2010 r. nadanym w ustawowym terminie w dniu 12 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wydawnictwo (dalej również jako Wydawnictwo lub Spółka) oraz Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego zawarły umowę darowizny, na mocy której Wydawnictwo zobowiązuje się do przekazania licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej (dalej system) wraz z roczną (rok akademicki) aktualizacją. System składa się z bazy aktów prawnych, orzeczeń i wzorów oraz modułów komentarzowych. Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...
  2. Jeżeli stwierdzone zostanie, że darowizna licencji podlega opodatkowaniu VAT, jak należy obliczyć podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29 ust. 12 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1

Zdaniem Spółki, nieodpłatne przekazanie licencji na rzecz Fundacji, będącej organizacją pożytku publicznego, nie jest czynnością, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej również jako ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego wynika zasada, iż opodatkowane VAT są jedynie usługi o charakterze odpłatnym. A contrario - usługi świadczone nieodpłatnie, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątek zrównując, pod pewnymi warunkami, nieodpłatne świadczenie usług z odpłatnym świadczeniem usług. W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Nieodpłatne świadczenie usług jest traktowane jak odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji podlegające opodatkowaniu VAT, w sytuacji gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. świadczona usługa nie jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa i
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Za czynność zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług należy więc uznać nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług związanych następnie ze świadczeniem tego rodzaju usługi. Opodatkowanie tego rodzaju czynności uzasadnione jest tym, iż w takich okolicznościach podatnik występuje w roli konsumenta tej usługi, przeznaczając ją na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3537/06). Jako usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy traktować te usługi, których świadczenie odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. A contrario, usługami związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa są te usługi, których świadczenie pozostaje w związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Zdaniem Wydawnictwa przekazanie darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego będące nieodpłatnym świadczeniem usługi jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Celem darowizny jest bowiem przekazanie licencji elektronicznego systemu Fundacji, która następnie zobowiązuje się do przekazania przedmiotu Poradniom Prawnym, czyli organizacjom studenckim działającym przy Wydziałach Prawa poszczególnych uczelni. W konsekwencji, w wyniku darowizny dojdzie do zaznajomienia studentów prawa, a więc docelowych użytkowników systemu z produktem Wydawnictwa. Innymi słowy, przedmiotowa darowizna jest formą zachęcenia szerszego kręgu nabywców do skorzystania z usług Wydawnictwa, a w konsekwencji ma na celu zwiększenie sprzedaży prowadzonej przez Wydawnictwo.

Potwierdzeniem zaprezentowanego stanowiska może być wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2010 r. (sygn. akt I FSK 326/09), w którego uzasadnieniu wskazano, że kancelaria prawna prowadząc działalność polegającą na nieodpłatnym świadczeniu usług polegających na świadczeniu pomocy prawnej, buduje swój pozytywny wizerunek wśród potencjalnych klientów oraz przyszłych pracowników - studentów prawa, działanie takie służy również prezentacji danej kancelarii szerszemu gronu potencjalnych klientów. W rezultacie usługi takie są w sposób oczywisty związane z działalnością prowadzoną przez kancelarie prawne i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Podobne stanowisko zawarte zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-270/10-2/HW. Analogicznie, nieodpłatne przekazanie licencji przez Wydawnictwo nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 2

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22. art. 30- 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Od przedstawionej wyżej zasady ustalania podstawy opodatkowania, ustawodawca przewidział liczne wyjątki, z których dla celów przedmiotowej sprawy najważniejszy wynika z treści art. 29 ust. 12 ustawy. Zgodnie ze wskazanym przepisem, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Ustawodawca nie określił w sposób precyzyjny, jakiego rodzaju koszty mogą zostać uznane za poniesione przez podatnika w związku ze świadczeniem nieodpłatnie usług. Nie ulega jednak wątpliwości, iż chodzi tu o koszty rzeczywiście poniesione w związku ze świadczoną usługą tzn. takiego rodzaju koszty, bez poniesienia których wykonanie usługi byłoby niemożliwe.

W świetle powyższego podkreślić należy, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie jest możliwe przypisanie odpowiedniego kosztu (wydatku) do usług świadczonych nieodpłatnie w postaci przekazania licencji na rzecz Fundacji. Wydawnictwo w związku z utrzymywaniem (maintenance infrastruktury systemu) systemu i jego aktualizacji (update treści zawartych w systemie) ponosi bowiem koszty, które nie są uzależnione od liczby aktywowanych i sprzedawanych klientowi dostępów (licencji). Innymi słowy, bez względu na wspomnianą ilość aktywowanych i sprzedanych dostępów koszty Wydawnictwa ponoszone są na tym samym poziomie, w związku ze specyfiką produktu, jakim jest wartość niematerialna i prawna w postaci licencji.

Wobec powyższego, niezależnie od tego czy Wydawnictwo przekazałoby na rzecz organizacji licencje (i w jakiej liczbie), czy też powstrzymywałoby się od tego rodzaju aktywności, wysokość ponoszonych kosztów (wydatków) byłaby, co do zasady identyczna. Wyłącznym kosztem, który Spółka musi dodatkowo ponieść, aby zrealizować umowę darowizny to koszt płyt CD/DVD, na których udostępniany jest system i jego aktualizacje oraz koszt ich wysyłki.

Reasumując, przekazanie darowizny w postaci licencji i aktualizacji systemu nie będzie wymagało zaangażowania żadnych dodatkowych zasobów czy środków (z wyłączeniem kosztów płyt CD/DVD oraz wysyłki). W związku z powyższym, koszty, które należałoby uwzględnić w podstawie opodatkowania stosownie do art. 29 ust. 12 ustawy, to wyłącznie koszt wysyłki oraz koszt płyt CD/DVD, na których udostępniany będzie produkt, będący przedmiotem darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności zdefiniowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy o VAT. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Towarami zaś są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast ? w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy ? przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust.

2 ustawy o podatku od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Otrzymana zapłata zatem powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ? na podstawie zawartej z Fundacją umowy darowizny ? przekazuje licencję na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej wraz z roczną aktualizacją. Czynność taką bezspornie uznać należy za usługę w rozumieniu ustawy o VAT. Jednakże na względzie mieć należy, iż zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie powołanego powyżej art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie bowiem do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  1. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w cyt. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Wnioskodawca zawarł z Fundacją, będącą organizacją pożytku publicznego, umowę darowizny, na mocy której Wydawnictwo zobowiązało się do przekazania licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej wraz z roczną aktualizacją. System ten składa się z bazy aktów prawnych, orzeczeń i wzorów oraz modułów komentarzowych. Wnioskodawca wskazuje, iż celem darowizny jest przekazanie licencji elektronicznego systemu Fundacji, która następnie zobowiązuje się do przekazania przedmiotu poradniom prawnym, czyli organizacjom studenckim działającym przy wydziałach prawa poszczególnych uczelni. W konsekwencji, w wyniku darowizny dojdzie do zaznajomienia studentów prawa, a więc docelowych użytkowników systemu z produktem Wydawnictwa. Innymi słowy, przedmiotowa darowizna jest formą zachęcenia szerszego kręgu nabywców do skorzystania z usług Wydawnictwa, a w konsekwencji ma na celu zwiększenie sprzedaży prowadzonej przez Wydawnictwo.

Odnosząc powyższe do powołanych powyżej przepisów mających zastosowanie w sprawie stwierdzić należy, iż przekazanie darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego będące nieodpłatnym świadczeniem usługi jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Zatem, przedmiotowe świadczenie ? jako niespełniające dyspozycji art. 8 ust. 2 ustawy o VAT ? nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w związku z uznaniem stanowiska Spółki za prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1, tj. w zakresie uznania nieodpłatnego przekazania licencji na rzecz Fundacji za czynność, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, odpowiedź na pytanie 2 dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż w związku z tym, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego rozpatrzono jedynie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazanej darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego, podlega on opłacie w wysokości 40 zł. Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 80 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie VAT w dniu 27 października 2010 r. Zatem kwota 40 zł zgodnie z art. 14f § 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) zostanie zwrócona przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 złożonego wniosku ORD-IN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ILPP1/443-270/10-2/HW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika