Wypłacaną premię pieniężną należy traktować jako rabat. Wnioskodawca powinien wystawić faktury (...)

Wypłacaną premię pieniężną należy traktować jako rabat. Wnioskodawca powinien wystawić faktury korygujące wartość sprzedaży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 05 listopada 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.), uzupełnionego w dniu 18 stycznia 2010 r. oraz 05 lutego 2010 r. (daty wpływu) na wezwanie z dnia 06 stycznia 2010 r. oraz z dnia 21 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT z faktur za wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 18 stycznia 2010 r. oraz 05 lutego 2010 r. (daty wpływu) na wezwanie z dnia 06 stycznia 2010 r. oraz z dnia 21 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT z faktur za wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży materiałów budowlanych. W celu zwiększenia obrotów handlowych oraz motywowania odbiorców do większych zamówień Spółka chce zamieścić w umowach handlowych zapisy upoważniające odbiorców do uzyskania premii pieniężnej z tytułu przekroczenia w danym roku określonego poziomu obrotów. Przyznane premie będą wypłacane w wysokości liczonej poprzez odniesienie uzgodnionej wartości procentowej do wysokości faktycznie zrealizowanego obrotu. Premia nie będzie związana z konkretną dostawą towarów, ale będzie wynikiem wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie rozliczeniowym.

Wypłacane premie nie będą miały związku z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym w postaci np. odpowiedniego eksponowania towarów, zobowiązania się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy ani z żadnym podobnym świadczeniem wzajemnym. Tego typu działania wspierające sprzedaż, realizowane wspólnie przez Spółkę i kontrahenta, będą unormowane odrębnymi zapisami w umowie handlowej i osobno rozliczane ? bez związku z premią pieniężną. Ewentualnym warunkiem wypłaty premii w pełnej wysokości będzie terminowe regulowanie zobowiązań. W przypadku zaległości płatniczych kwota premii może ulec zmniejszeniu. Premie pieniężne wypłacane będą przez Spółkę swoim kontrahentom za zrealizowanie przez nich określonego progu obrotów w konkretnym okresie rozliczeniowym. Osiąganie progów obrotów jest ze strony odbiorców Spółki dobrowolne, a premia pieniężna wypłacana przez Spółkę nie jest przypisana do poszczególnych dostaw dokumentowanych fakturami. W sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym wartość zakupionych przez klientów towarów nie przekroczy ustalonego limitu, premia pieniężna nie zostanie wypłacona, ale nie będzie również dla kontrahenta żadnych negatywnych konsekwencji z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwym sposobem dokumentowania wypłacenia przez Spółkę premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia i przekroczenia określonych wysokości obrotów przez jej odbiorców będzie wystawienie noty księgowej czy też jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji musi być udokumentowana fakturami VAT...

W uzupełnieniu Spółka sprecyzowała pytanie, tj. zapytała, czy jeżeli za wypłaconą premię pieniężną zostałaby wystawiona faktura VAT a Spółka jest podatnikiem VAT czynnym i prowadzi tylko sprzedaż opodatkowaną to czy byłaby uprawniona do odliczenia podatku zawartego na takiej fakturze... Czy też wypłacenie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym po otrzymaniu faktury VAT za taką czynność Spółka nie byłaby uprawniona do odliczenia zawartego na niej podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, udzielanie przez Spółkę jej odbiorcom premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia i przekroczenia w danym kwartale lub roku określonego poziomu obrotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przypadku, gdy kontrahent wystawi fakturę VAT dokumentującą wypłacenie premii pieniężnej, Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku zawartego na takiej fakturze. W takiej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2, w którym stwierdza się, że ?Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku?.

Właściwym sposobem udokumentowania udzielania i wypłacania premii pieniężnych jest wystawienie dokumentu noty księgowej przez kontrahentów Spółki na jej rzecz. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawę towarów zdefiniowano w art. 7 ustawy o VAT i generalnie jest to przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy o VAT odpłatne świadczenie usług, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Z treści cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług musi zatem wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź do powstrzymania się od dokonania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. Jednoznaczny podział czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na dostawy towarów oraz świadczenie usług (który to podział wynika z treści analizowanego przepisu), nie może prowadzić do uznania, że dana sytuacja faktyczna stanowić może jednocześnie dostawę towaru lub świadczenie usługi.

W ocenie Spółki wypłacane premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez wypłacającego premię świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywanych przez odbiorcę zakupów. W odniesieniu do premii pieniężnej kontrahent nie wykonuje na rzecz Spółki żadnych innych działań, których beneficjentem byłaby Spółka oprócz tych, które są elementem dostawy, tj. odbioru towaru i zapłaty ceny. Niezrealizowanie określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Jedynie w przypadku zaległości płatniczych kwota premii może ulec zmniejszeniu. Otrzymywana premia nie jest zatem w żaden sposób uzależniona od świadczenia przez Spółkę dodatkowych czynności. Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku kontrahent, otrzymując premie nie świadczy na rzecz wypłacającego premię usług w rozumieniu art. 8 ust.1, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.



Usługi, zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 3 są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką produkującą i sprzedającą materiały budowlane. W celu zwiększenia obrotów handlowych oraz motywowania odbiorców do większych zamówień Spółka chce zamieścić w umowach handlowych zapisy upoważniające odbiorców do uzyskania premii pieniężnej z tytułu przekroczenia w danym roku określonego poziomu obrotów. Warunkiem przyznania bonusów jest dokonanie przez odbiorcę zakupów o określonej wartości w określonym czasie. Ewentualnym warunkiem wypłaty premii w pełnej wysokości będzie terminowe regulowanie zobowiązań. Regulowanie zobowiązań jest elementem dostawy towaru. Premie te nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywania przez kontrahentów zakupów o określonym wolumenie w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych (miesięcy, kwartałów). Co więcej, niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu zakupów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. W tej sytuacji otrzymujący premie, nie świadczy w zamian na rzecz Spółki odpłatnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta nie podlega u niego opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. W konsekwencji, jeżeli kontrahenci nie świadczyli usług na rzecz Spółki w zamian za otrzymane premie pieniężne, to wystawione przez nich faktury, zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią dla Wnioskodawcy podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego.

Premia przyznana przez Wnioskodawcę stanowi w tym przypadku w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT ? zmniejszający podstawę opodatkowania.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w § 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm).

Ponieważ Spółka ustalała wysokość obrotów uprawniających kontrahenta do otrzymania premii, na podstawie obrotów zrealizowanych przez odbiorcę w okresie rozliczeniowym, możliwe było przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta. Bonus ten winien zatem być dokumentowany poprzez wystawienie faktury korygującej.

Reasumując, Spółka nie ma prawa do odliczania podatku VAT z otrzymanych faktur za wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną. Wypłata premii pieniężnej z uwagi na fakt, że stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, winna być w tym przypadku wystawiona faktura korygująca przez wypłacającego premię, tj. Spółkę, a nie noty księgowej przez podmioty je otrzymujące.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którym wypłaca on premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika