Stawka podatku obowiązująca do dostawy oleju rybnego oraz mączki rybnej

Stawka podatku obowiązująca do dostawy oleju rybnego oraz mączki rybnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2012r. (data wpływu 23.11.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy oleju rybnego oraz mączki rybnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23.11.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy oleju rybnego oraz mączki rybnej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest producentem mączki rybnej (PKWiU 10.20.41.0) oraz oleju rybnego (PKWiU 2008: 10.41.12.0), otrzymanego z odpadów rybnych kat III produkty te są komponentami do otrzymania mieszanek paszowych dla zwierząt gospodarskich (trzoda chlebna, drób). Do 2011 roku Wnioskodawca stosował stawki podatku VAT w wysokości olej rybny i mączka rybna 3%.

Z danej partii odpadów uzyskuje się jednocześnie mączkę rybną i 60% mniej oleju rybnego. Maczka rybna służy do tych samych celów, jak olej rybny.


Wnioskodawca dokonał klasyfikacji wytwarzanych produktów w oparciu o załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, przyjmując:

  • stawkę 8% do dostawy mączki rybnej (PKWiU 10.20.41.0) zgodnie z poz. 25 załącznika Nr 3,
  • stawkę 23% do dostawy oleju rybnego (PKWiU 10.41.12.0) jako oleju niejadalnego.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w obowiązującym stanie prawnym stosowane stawki VAT do sprzedaży oleju rybnego (23%) oraz mączki rybnej (8%) są prawidłowe, czy należałoby raczej przyjąć stawkę VAT dla dostawy zarówno mączki rybnej jak i oleju rybnego w wysokości 8%?


Zgodnie z zapisem poz. 27 załącznika nr 3 ustawy o VAT ? pod poz. tą umieszczono towary o symbolu PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne ? wyłącznie jadalne.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżenia stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa usługi?. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.


Wytwarzany przez Wnioskodawcę olej rybny, będący de facto produktem ubocznym wytworu mączki rybnej, jest stosowany dla tych samych celów co mączka rybna ? jako komponent pasz dla zwierząt.


Olej rybny z powyższym przeznaczeniem znajduje się w sekcji C schematu klasyfikacji załącznika nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która obejmuje m.in. artykuły spożywcze, włączając gotowe posiłki i dania, tj. artykuły jadalne.


Powyższe wskazywać może, iż dostawa oleju rybnego klasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.41.12.0 mieści się w grupie towarów wskazanych pod poz. 27 załącznika nr 3 (PKWiU ex 10.4).


Wnioskodawca stosuje do dostawy oleju rybnego stawkę 23% a do mączki rybnej 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.


Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie jest właściwy do klasyfikacji wyrobów, jak również weryfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji wyrobów - wg PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje wyroby i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Taka kompetencja Ministra Finansów nie mieści się również w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa ? Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Załącznik nr 3 do ustawy zawiera katalog towarów i usług, które w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. W poz. 25 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione ?ryby, skorupiaki i mięczaki, przetworzone i zakonserwowane? ? PKWiU 10.2, natomiast w poz. 27 wymieniono ?Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne ? wyłącznie jadalne? - PKWiU ex 10.4.

Załącznik nr 10 do ustawy zawiera wykaz towarów opodatkowanych preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5% (art. 41 ust. 2a ustawy). W poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy znajdują się towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4. ?Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne ? wyłącznie jadalne?.

Jak wynika z powyższego, symbol PKWiU ex 10.4 został wymieniony w załączniku nr 3 oraz w załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z pkt 1 Objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której załącznik dotyczy. Oznacza to, że jeżeli dany towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu ? zastosowanie ma niższa stawka podatku lub zwolnienie, tj. w tym przypadku 5% dla wskazanego wyżej towaru.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Z powyższego wynika, iż umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do wyrobów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)?. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż jest producentem mączki rybnej (PKWiU 10.20.41.0) oraz oleju rybnego (PKWiU 2008: 10.41.12.0), otrzymanego z odpadów rybnych kat III produkty te są komponentami do otrzymania mieszanek paszowych dla zwierząt gospodarskich (trzoda chlebna, drób). Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że mączka rybna klasyfikowana do symbolu PKWiU 10.20.41.0 mieści się w grupie towarów wskazanych w poz. 25 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU 10.2). Wnioskodawca może zatem dla dostawy tego towaru stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Natomiast odnośnie oleju rybnego klasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.41.12.0 należy podkreślić, że preferencyjną ? 5% stawką podatku od towarów i usług objęta jest dostawa wyłącznie jadalnych produktów sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne.

W PKWiU nie ma definicji określenia ,,jadalne?. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia ,,paszowe?, ,,pastewne?. Natomiast określenia ,,jadalne?, ,,niejadalne? są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że w przypadku, gdy olej rybny może być spożywany przez ludzi, właściwą będzie 5% stawka podatku. Wynika to z faktu, iż preferencyjną stawką podatku od towarów i usług objęta jest wyłącznie dostawa produktów jadalnych sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne. Natomiast w sytuacji, gdy olej ten nie może być spożywany przez ludzi, właściwą będzie 23% stawka podatku, co wynika z braku preferencyjnej stawki mogącej mieć zastosowanie do sprzedaży olejów i tłuszczów zwierzęcych i roślinnych innych niż jadalne.

Zatem, odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca do sprzedaży oleju rybnego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 10.41.12.0 jako olej niejadalny winien zastosować stawkę podatku w wysokości 23%, gdyż produkt ten nie zawiera się w poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy, ani w poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż do dostawy oleju rybnego Wnioskodawca stosuje stawkę 23% a do mączki rybnej 8% należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika