Stawka podatku dla zajęć w silowni sygn: IPPP1/443-1161/14-2/MPe

Stawka podatku dla zajęć w silowni

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 6 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka świadczy usługi związane z rekreacją we własnym obiekcie przygotowanym specjalnie do prowadzenia zajęć fitness. Jest to obiekt, który może być zakwalifikowany jako obiekt służący poprawie kondycji fizycznej (PKWiU 93.13.10.0). Klienci wykupują bilety wstępu bądź karnety okresowe uprawniające do korzystania z infrastruktury obiektu mając prawo do wyboru formy aktywności: siłownia, sauna, sala fitness. Klienci mogą używać sprzętu w jaki wyposażony jest obiekt indywidualnie bądź mogą brać udział w zajęciach z instruktorem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż biletów bądź karnetów okresowych, uprawniających do wstępu na teren obiektu Wnioskodawcy oraz korzystania z urządzeń w nim się znajdujących może korzystać z preferencyjnego opodatkowania 8% stawką podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż biletów bądź karnetów okresowych dających prawo do korzystania z usług ściśle związanych z rekreacją i poprawą kondycji fizycznej powinna korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT. Wynika to wprost z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych już interpretacjach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (np. w wyroku WSA w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2013 (III SA/Wa 3217/12), w wyroku WSA w Łodzi I SA/Łd 1373/13), jak również ostatecznie w wyrokach jakie wydał Naczelny Sąd Administracyjny (np. z 30 stycznia 2014 (I FSK 311/13); z 7 marca 2014 (I FSK 504/13).

Sformułowanie zawarte w ww. poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" Wnioskodawca rozumie jako nie tylko "wstęp" do obiektu ale także możliwość korzystania z urządzeń infrastruktury technicznej bowiem słowo "rekreacja" jest nierozerwalnie związana z "aktywnością" a nie "biernym uczestnictwem". Podobną konstrukcję przepisu użył ustawodawca w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne" - a wszyscy są zgodni co do tego, że sformułowanie "wyłącznie w zakresie wstępu" nie może być równoznaczne z "biernym uczestnictwem". W tym przypadku, powszechnie nie ma wątpliwości, że sprzedaż biletów wstępu na korzystanie z ww. usług określonych w poz. 183 załącznika nr 3 jest opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).


Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku ? stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy ? wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 186 wskazano ?Pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu? - bez względu na symbol PKWiU.

Pozycja 186 załącznika 3 do ustawy stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 179, 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.


Powyższe pozycje dotyczą:

  • pod pozycją 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0;
  • pod pozycją 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu, na:
    • widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    • do obiektów kulturalnych
  • bez względu na symbol PKWiU;
  • pod pozycją 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU;
  • pod pozycją 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU;
  • pod pozycją 185 - wstępu na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi związane z rekreacją we własnym obiekcie przygotowanym specjalnie do prowadzenia zajęć fitness. Jest to obiekt, który może być zakwalifikowany jako obiekt służący poprawie kondycji fizycznej (PKWiU 93.13.10.0). Klienci wykupują bilety wstępu bądź karnety okresowe uprawniające do korzystania z infrastruktury obiektu mając prawo do wyboru formy aktywności: siłownia, sauna, sala fitness. Klienci mogą używać sprzętu w jaki wyposażony jest obiekt indywidualnie bądź mogą brać udział w zajęciach z instruktorem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku jaką należy zastosować dla sprzedaży biletów bądź karnetów okresowych, uprawniających do wstępu na teren obiektu Wnioskodawcy oraz korzystania z urządzeń w nim się znajdujących.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji pojęcia rekreacja. Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje rekreację jako ?aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu?, Wielki Słownik Języka Polskiego (http://www.wsjp.pl/) za rekreację uznaje ?ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu?. ?Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem? Władysława Kopalińskiego (Świat Książki, Warszawa 2000) definiuje rekreację jako ?odpoczynek, rozrywka, wytchnienie, pochodzące od łacińskiego ?recreatio? czyli powrót do zdrowia, sił?. Z uwagi na powyższe definicje oraz treść poz. 179, 182 - 185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy - uznać za rekreację różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu. Tak rozumiana rekreacja obejmuje w szczególności zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność jak np. korzystanie z sauny.

Należy też zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% pozostałe usługi związane z rekreacją, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii ?wstępu?, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to ?możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś?. Zatem pod pojęciem ?wstępu? w rozumieniu poz. 182 - 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu), I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, ?na siłownię? - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących. Jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu (tak jak np. wstęp ?na siłownię? czy do parku rozrywki) - por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2014 r. sygn. akt I FSK 311/13.

Dodać należy, że co do zasady zróżnicowanie ceny biletu wstępu np. w zależności od rodzaju usług związanych z rekreacją, do skorzystania z których dany bilet uprawnia (np. centrum rekreacyjne, w którym są różne ?strefy?: basen do pływania ? jedna strefa, baseny rekreacyjne obejmujące m.in. zjeżdżalnie, ?sztuczną rzekę? itp. ? druga strefa, siłownia i sale do ćwiczeń grupowych ? trzecia strefa) nie ma wpływu na wysokość stawki podatku, która ma zastosowanie do ich sprzedaży.

Jednocześnie należy zauważyć, że w ww. wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny zauważył m.in., że: ?(...) sformułowanie ?usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu? odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie ?wyłącznie w zakresie wstępu? należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową.? (pkt 4.5 uzasadnienia).

Odnosząc opisany we wniosku stan sprawy do przytoczonych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że sprzedaż biletów bądź karnetów okresowych, uprawniających do wstępu na teren obiektu Wnioskodawcy oraz korzystania z urządzeń w nim się znajdujących jako usługa związana z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu), będzie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 ustawy oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika