Spółka, jako zleceniodawca usług badania rynku, świadczonych na jej rzecz przez osobę fizyczną (...)

Spółka, jako zleceniodawca usług badania rynku, świadczonych na jej rzecz przez osobę fizyczną zamieszkałą na terytorium Ukrainy (nie będącą tam podatnikiem) jest zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług (status świadczącego nie ma znaczenia)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.06.2008 r. (data wpływu 17.06.2008 r.), uzupełnionego w dniu 11.08.2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług i obowiązków z tym związanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług i obowiązków z tym związanych. W odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-1169/08-2/SM z dnia 30.07.2008 r. dotyczącego podpisu drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Spółki, w dniu 11.08.2008 r. wpłynął uzupełniony wniosek wraz ze zmianą w treści przedstawionego opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca zlecił obywatelowi Ukrainy, osobie fizycznej mającej miejsce stałego zamieszkania na terenie Ukrainy oraz na stałe przebywającej na terytorium Ukrainy wykonanie usługi niematerialnej w rozumieniu ustawy o VAT. Podpisana została umowa zlecenia dotycząca:

  • usług rozpoznawania rynku, analizy rynku dostaw towarów do Polski i innych państw Unii Europejskiej z terytorium Ukrainy,
  • poszukiwania importerów towarów, negocjowania cen oraz warunków obsługi transportu importowanych towarów w imieniu wnioskodawcy,
  • nadzorowanie obsługi i windykacja należności.

Wynagrodzenie dotyczy całości wykonanych usług, nie można wyszczególnić kwot przypadających na w/w rodzaje świadczonych usług.

Prace wykonywane są na terytorium Ukrainy. Wnioskodawca nie posiada na terenie Ukrainy filii oraz oddziału.

Jako wynagrodzenie Zleceniobiorca otrzymuje prowizję od każdej tony importowanego towaru, przyjętego za pośrednictwem Zleceniobiorcy do obsługi spedycyjnej przez Wnioskodawcę. Wypłata wynagrodzenia zgodnie z umową następuje w rozliczeniach kwartalnych.

Z ww. uzupełnienia złożonego w dniu 11.08.2008 r. wynika, że Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji podatkowej Zleceniobiorcy z informacją Państwowej Administracji Ukrainy, że Zleceniobiorca, obywatel Ukrainy, figuruje w Państwowym Rejestrze Osób Fizycznych i nie uzyskuje dochodów z prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej.

Spółka nie otrzymuje od ukraińskiego Zleceniobiorcy dokumentów potwierdzających wykonanie usługi w postaci rachunków.

Zgodnie z umową:

  • całkowitą odpowiedzialność za realizację postawionych zadań ponosi Zleceniodawca,
  • Zleceniobiorca w całości jest podporządkowany woli i decyzjom Zleceniodawcy i nie może samodzielnie występować wobec osób trzecich,
  • za nienależyte wykonanie ustaleń umowy przez Zleceniobiorcę i powstałe w wyniku tego szkody, odpowiedzialność ponosi Zleceniodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zleceniodawca, podatnik VAT w Polsce, jako usługobiorca usług świadczonych na podstawie umowy zlecenia na terytorium Ukrainy przez osobę fizyczną nie będącą tam podatnikiem, staje się podatnikiem podatku VAT z tytułu importu usług...

W konsekwencji, czy istnieje konieczność opodatkowania tych usług, udokumentowania ich zakupu fakturą wewnętrzną VAT oraz wykazania w deklaracji VAT-7 jako import usług za okresy kwartalne...

Zdaniem wnioskodawcy:

Usługa badania rynku przez osobę fizyczną zamieszkałą na Ukrainie, nie będącą podatnikiem, nie stanowi importu usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy. Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. W opisanym przypadku cytowany artykuł nie ma zastosowania, gdyż nie jest spełniony warunek, że świadczącym usługę jest podatnik.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy o VAT za wykonywaną działalność gospodarczą nie uznaje się czynności wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, dla której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia.

Umowa zlecenia spełnia pozostałe warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tymi warunkami umowa nie przewiduje odpowiedzialności zleceniobiorcy wobec osób trzecich, w związku z czym czynności wykonywane na jej podstawie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe, umowa zlecenia zawarta z obywatelem Ukrainy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Na potwierdzenie stanowiska wskazano interpretację wydaną przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie, sygnatura D-1/415-40/04 zamieszczoną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą? ? ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług ? rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ? przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 3 ustawy - w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 - przepis ust. 3 stosuje się do usług: doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Spółka zaliczyła wykonywane przez Zleceniobiorcę usługi do usług badania rynku, tj. usług określonych w ww. art. 27 ust. 3 ustawy, wymienionych w cytowanym przepisie art. 17 ust. 2.

W myśl art. 17 ust. 3 ? w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Spółka spełnia przedmiotowe kryterium ? jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe przepisy (przede wszystkim brzmienie art. 17 ust. 2, zgodnie z którym w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, świadczący wymienione tam usługi) ? w sytuacji opisanej we wniosku wystąpi import usług, do którego rozliczenia zobowiązana będzie Spółka (w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4). Status świadczącego usługę nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zatem Spółka ma obowiązek udokumentować powyższy fakt poprzez wystawienie faktury wewnętrznej (zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy ? w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze) oraz wykazać powyższy import w składanej deklaracji podatkowej VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika