1. Czy, biorąc pod uwagę charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), miejscem świadczenia wykonywanych (...)

1. Czy, biorąc pod uwagę charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jest miejsce gdzie siedzibę posiada nabywca tych usług?2. Czy, biorąc pod uwagę charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.11.2009r. (data wpływu 30.11.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług i prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług i prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podmiotem utworzonym i działającym w Polsce w ramach Grupy C działającej w sektorze bankowym i finansowym. Na podstawie zawartej umowy z jednym z podmiotów z Grupy C, stanowiącym odrębny podmiot prawa (dalej: Kontrahent), Spółka świadczy na rzecz Kontrahenta usługi związane ze wsparciem jego działalności (Collaborative workflow).

Usługi świadczone przez Spółkę obejmują:

  1. Skanowanie podpisów pracowników Kontrahenta i dodawanie ich do aplikacji SignlUS (baza danych, w której zbierane są informacje o uprawnieniach poszczególnych pracowników Kontrahenta związanych z przeprowadzaniem transakcji niskiej wartości).
  2. Dodawanie, usuwanie bądź modyfikowanie uprawnień pracowników Kontrahenta związanych z przeprowadzaniem transakcji niskiej wartości na podstawie kopii (skanu) podpisu pracownika Kontrahenta.
  3. Weryfikowanie uprawnień do akceptowania transakcji niskiej wartości na podstawie kopii (skanu) podpisu pracownika Kontrahenta (podpisy weryfikowane są w aplikacji SignIUS).
  4. Wprowadzanie oraz modyfikowanie limitów dla transakcji o niskiej wartości dla poszczególnych pracowników Kontrahenta identyfikowanych na podstawie kopii (skanu) ich podpisów (ujętych w aplikacji SingIUS).
  5. Wprowadzanie informacji dotyczącej pozostałego limitu transakcji do przeprowadzenia przez poszczególnych pracowników Kontrahenta identyfikowanych na podstawie kopii (skarm) ich podpisów (ujętych w aplikacji SingIUS).
  6. Zamawianie tworzenia wyciągów z konta Kontrahenta.

Z tytułu świadczonych usług Spółka wystawia na rzecz Kontrahenta faktury VAT oraz otrzymuje od Kontrahenta wynagrodzenie.

W celu potwierdzenia charakteru świadczonych usług na podstawie klasyfikacji statystycznej, Spółka wystąpiła od Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej usług wykonywanych przez nią na podstawie urnowy zawartej z Kontrahentem. Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę do następującego grupowania statystycznego na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów (PKWiU 72.30.21).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy, biorąc pod uwagę charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jest miejsce gdzie siedzibę posiada nabywca tych usług...
  2. Czy, biorąc pod uwagę charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko w sprawie

  1. W opinii Spółki, miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług będzie miejsce, gdzie siedzibę ma nabywca tych usług.
  2. Spółce będzie jednocześnie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

Uzasadnienie do pytania nr 1

1. Wykładnia gramatyczna

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z tym, że w myśl ust. 4 przywołanego artykułu, przy określaniu miejsca świadczenia usług, o których mowa w art. 27 i 28 ustawy o VAT, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (przepis ten stanowi implementację art. 43 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej; Dz.U.UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.; dalej: Dyrektywa VAT). Przywołana zasada ogólna oznacza, że zgodnie ze wspólnotowym systemem VAT, co do zasady usługi powinny być opodatkowane w miejscu, gdzie są faktycznie wykonywane.

Jednocześnie, zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy usługi wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie siedzibę posiada ich nabywca.

Powyższe szczególne regulacje ustawy o VAT, dotyczące ustalania miejsca opodatkowania pewnych kategorii usług, stanowią implementację do krajowego systemu podatkowego przepisów zawartych w Dyrektywie VAT (art. 56 Dyrektywy VAT). Przepisy Dyrektywy VAT przewidują przeniesienie miejsca opodatkowania VAT do kraju siedziby usługobiorcy m.in. dla usług konsultantów, inżynierów, firm konsultingowych, prawników, księgowych oraz innych podobnych usług jak również usług przetwarzania danych i dostarczania informacji, czyli dla tzw. ?usług niematerialnych?.

Regulacje Dyrektywy VAT oraz ustawy o VAT odnoszące się do ustalenia szczególnego miejsca opodatkowania VAT dla usług niematerialnych mają na celu realizację jednej z podstawowych zasad wspólnotowego systemu VAT, jaką jest opodatkowanie VAT konsumpcji. Co do zasady, usługi są konsumowane w miejscu gdzie są wykonywane. Wyjątek dotyczy m.in. grupy usług niematerialnych (jak np. przetwarzanie danych), które ze względu na swoją specyfikę (m.in. możliwość wykorzystania sieci internetowych i intranetowych przy wykonywaniu usług) mogą być konsumowane w zupełnie innym miejscu niż miejsce gdzie są wykonywane. Dlatego też dla realizacji wskazanej wyżej zasady systemu VAT, należało stworzyć regulacje umożliwiające opodatkowanie VAT pewnych kategorii usług w miejscu, w którym faktycznie następuje ich konsumpcja - tj. w kraju siedziby usługobiorcy.

Zakres przedmiotowy usług, dla których zastosowanie znajdują szczególne regulacje dotyczące ustalania miejsca świadczenia usług dla celów VAT powinien być określany w sposób podobny przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej. Jak wielokrotnie podkreślał ETS, dla zachowania spójności zasad opodatkowania VAT w Unii Europejskiej istotnym jest, aby nadać użytym w Dyrektywie VAT wyrazom/zwrotom znaczenie wspólnotowe, które pozwoli na jednolitą wykładnię we wszystkich krajach członkowskich (np. wyrok z dnia 11 września 2008 r. w sprawie C-228/07 Jörn Petersen przeciwko Arbeitsrnarktservice Niederösterreich; wyrok z dnia 16 września 2004 r. w sprawie C-382/02 Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet). Oznacza to, że wykładnia przepisów ustawy o VAT musi uwzględniać wspólnotowe znaczenie użytych w Dyrektywie VAT wyrazów oraz ich znaczenie językowe. Takie rozwiązanie zapobiega sytuacji, w której wystąpiłby brak opodatkowania VAT danej usługi lub wystąpiłoby podwójne opodatkowanie usługi niematerialnej.

Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę charakter wykonywanych czynności, usługi świadczone na rzecz Kontrahenta (opisane w stanie faktycznym) powinny być traktowane jako usługi przetwarzania danych, dla których zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT, miejscem opodatkowania VAT jest kraj siedziby usługobiorcy.

Należy podkreślić, że wykładnia gramatyczna przepisu art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT, która jest podstawą do określania zakresu przedmiotowego przywołanej regulacji potwierdza, że wykonywane przez Spółkę czynności (opisane w stanie faktycznym) powinny zostać uznane za usługi przetwarzania danych, opodatkowane VAT w kraju siedziby usługobiorcy. Jak bowiem wskazuje ?Słownik Języka Polskiego PWN? (pod red. prof. M. Szymczaka), wyd. PWN, Warszawa 1995 r., przetwarzanie oznacza m.in. przerabianie, zmianę czegoś, nadawanie innego kształtu, wyglądu, postaci, formy. Taka wykładnia jest również zdaniem Spółki zgodna z wykładnią wspólnotową wyrażenia ?przetwarzanie danych? użytego w art. 56 Dyrektywy VAT.

Usługi świadczone przez Spółkę (opisane w stanie faktycznym), polegają w istocie na skanowaniu podpisów i dodawaniu ich do bazy danych, edycji i weryfikacji uprawnień pracowników Kontrahenta, wprowadzaniu oraz modyfikowaniu limitów transakcji dla poszczególnych pracowników Kontrahenta a także generowanie wyciągów z konta Kontrahenta, zatem mają charakter przetwarzania danych, mieszczący się w zakresie przedmiotowym art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT.

2. Wykładnia historyczna

Należy podkreślić, że implementacja przez Polskę postanowień Dyrektywy VAT w zakresie ustalenia zakresu

Przedmiotowego przepisów dotyczących szczególnego miejsca opodatkowania VAT dla usług niematerialnych stała się przedmiotem analizy Komisji Europejskiej (dalej: Komisja), w efekcie której Komisja wystąpiła o dostosowanie przepisów ustawy o VAT (w brzmieniu sprzed 1 grudnia 2008 r.) dotyczących miejsca świadczenia usług do Dyrektywy VAT. Zdaniem Komisji, ustawa o VAT (w brzmieniu sprzed 1 grudnia 2008 r.) poprzez odwołania do klasyfikacji statystycznej (PKWiU) miała węższy zakres przedmiotowy stosowania przepisów przenoszących miejsce opodatkowania niż regulacje zawarte w Dyrektywie VAT.

Biorąc jednocześnie pod uwagę dotychczasową wykładnię przepisów ustawy o VAT w brzmieniu sprzed 1 grudnia 2008 r. dokonywaną w sposób spójny przez organy podatkowe, które uznawały usługi sklasyfikowane w grupowaniu 72.3 PKWiU (usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów) za usługi przetwarzania danych w rozumieniu art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, otrzymana przez Spółkę od Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi klasyfikacja statystyczna, zgodnie z którą usługi przez nią świadczone mieszczą się w grupowaniu 72.30.21 PKWiU (usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów), na gruncie przepisów obowiązujących do 30 listopada 2008 r. również potwierdza, że miejscem opodatkowania VAT tych usług jest kraj siedziby usługobiorcy.

Zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że w stanie prawnym obowiązującym do 30 listopada 2008 r., usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 72.30.21 (grupowanie wskazane przez Urząd Statystyczny w Łodzi jako właściwe dla usług wykonywanych przez Spółkę - opisanych w stanie faktycznym) mieściłyby się w zakresie zastosowania art. 27 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r. Biorąc jednocześnie pod uwagę, że art. 27 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r. został zakwestionowany przez Komisję jako przepis zbyt wąsko określający zakres przedmiotowy usług niematerialnych (usług dla których miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy), a nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie z dniem 1 grudnia 2008 r. miała na celu rozszerzenie zakresu przedmiotowego przywołanego przepisu, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że usługi przez nią świadczone (opisane w stanie faktycznym) mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 27 ust. 4 ustawy o VAT w obecnym brzmieniu.

Zatem w świetle powyższych uwag, zarówno w oparciu o wykładnię historyczną (opartą na symbolach PKWiU), jak i przede wszystkim w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisu art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT, usługi świadczone przez Spółkę (opisane w stanie faktycznym) powinny podlegać opodatkowaniu VAT w kraju siedziby usługobiorcy.

Uzasadnienie do pytania nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych VAT.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik nabywający towary lub usługi związane ze świadczonymi usługami, których miejscem opodatkowania nie jest terytorium kraju, ma prawo obniżyć swój podatek należny, jeżeli usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w przypadku ich świadczenia na terytorium Polski, a dodatkowo podatnik posiada dokumentację niezbędną do wykazania związku pomiędzy dokonywanymi czynnościami a od liczeniem podatku.

W ocenie Spółki, w przedmiotowej sytuacji powinien znaleźć zastosowanie przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie siedzibę posiada nabywca usług. Jednakże, gdyby usługi świadczone przez Spółkę były wykonywane na rzecz nabywcy, którego siedzibą byłaby Polska, usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w Polsce.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż usługi przez nią świadczone byłyby opodatkowane VAT w Polsce, jeśli byłyby świadczone na rzecz podmiotów krajowych, w przedmiotowej sytuacji powinien mieć zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Dlatego też zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz Kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika