Czy z tytułu świadczonych przez siebie usług Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego (...)

Czy z tytułu świadczonych przez siebie usług Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w załączniku nr 4 do ustawy VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.01.2010 r. (data wpływu 05.02.2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 11.02.2010 r. pismem z dnia 15.02.2010 r. (data wpływu 17.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 11.02.2010 r. nr IPPP1/443-139/10-2/AP pismem z dnia 15.02.2010 r. (data wpływu 17.02.2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (?Spółka?) prowadzi działalność w zakresie pośredniczenia pomiędzy bankami, a ich klientami, polegającą na pozyskiwaniu klientów dla banków na produkty bankowe, m.in. kredyty i pożyczki hipoteczne, gotówkowe, itp. (?Produkty?).

Usługi Spółki są świadczone na rzecz banków i polegają na pozyskiwaniu klientów, poprzez:

  1. umożliwienie im wypełniania formularzy (tj. zgłoszenie osoby zainteresowanej określonym Produktem, stanowiące podstawę do rozpoczęcia procedury zawarcia umowy pomiędzy bankiem i osobą zainteresowaną),
  2. publikowanie informacji dotyczących oferowanych Produktów,
  3. prowadzenie innych działań marketingowych mających na celu pozyskanie klientów dla banków.

Z tytułu świadczonych usług na rzecz banków Spółka otrzymuje wynagrodzenie za efekt podejmowanych działań w postaci sprzedanych przez banki Produktów na rzecz klientów pozyskanych przez Spółkę. Wynagrodzenie jest ustalane prowizyjnie w wysokości zależnej od ilości i wartości Produktów (np. wartość wypłaconych w danym okresie kredytów) sprzedanych na rzecz klientów pozyskanych przez Spółkę.

Wynagrodzenie nie jest należne lub podlega zwrotowi w przypadku, gdy:

  1. pozyskany klient odstąpił od umowy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  2. dany klient złożył w okresie wcześniejszym wniosek o zawarcie umowy o dany Produkt za pośrednictwem innego partnera banku lub w banku, na poczcie lub agencji pocztowej.

Reasumując, Spółka świadczy na rzecz banków usługi polegające na pozyskiwaniu klientów na produkty bankowe i jest wynagradzana prowizyjnie za świadczone usługi. Wynagrodzenie jest ustalane na podstawie wartości produktów sprzedanych przez bank na rzecz klientów pozyskanych przez Spółkę, z wyłączeniem zerwanych przez klientów umów lub klientów ubiegających się już wcześniej o zawarcie umowy na dany Produkt danego banku. W braku pozyskania przez Spółkę klientów na Produkty banku w danym okresie rozliczeniowym nie jest jej należne żadne wynagrodzenie.

W tym zakresie Spółka zwróciła się z wnioskiem z dnia 2 grudnia 2009 r. do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych o dokonanie klasyfikacji statystycznej powyżej wskazanych usług.

Zdaniem Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, zgodnie z Opinią klasyfikacyjną z dnia 16 grudnia 2009 r., przedmiotowe usługi powinny być w całości klasyfikowane pod następującymi symbolami:

  • PKWiU 1997: w zakresie kredytów: 67.13.10-00.10 Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów

oraz odpowiednio na gruncie PKWiU z 2004 r. i 2008 r. to:

  • PKWIU 2004: 67.13.10-00.00 Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • PKWiU 2008: 66.19.9 Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu świadczonych przez siebie usług Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w załączniku nr 4 do ustawy VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki usługi będące przedmiotem wniosku, klasyfikowane pod symbolem 67.13.10-00.10 korzystają ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT w związku z poz. 3 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT.

Uzasadnienie

Zdaniem Spółki, zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 Ustawy VAT: ?usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119?. Wobec powyższego, o charakterze przedstawionych usług i ich ocenie na gruncie klasyfikacji statystycznych decydujące znaczenie ma klasyfikacja tych usług dokonana przez urząd statystyczny.

Z kolei, zgodnie przepisem § 3 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, ze zm.):

? § 3 Do celów: (...) opodatkowania podatkiem od towarów i usług, (...) do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) (zwaną dalej ?PKWiU 1997?)?.

Zatem decydujące znaczenie dla oceny zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług ma klasyfikacja dokonana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. Zdaniem Urzędu Statystycznego przedmiotowe usługi są klasyfikowane według PKWiU 1997 pod symbolem 67.13.10-00.10 ?Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów?.

Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT: ?Zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy?. W pozycji 3 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi sklasyfikowane w PKWIU 1997 w Sekcji J ex (65-67) z wyłączeniem:

  1. ?działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, - 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości?.

Zgodnie z Opinią klasyfikacyjną dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, usługi świadczone przez Spółkę są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 1997 67.13.10-00.10. Zatem usługi świadczone przez Spółkę, co do zasady mieszczą się w poz. 3 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT.

Jednocześnie dla możliwości korzystania ze zwolnienia konieczne jest stwierdzenie, iż świadczone usługi nie są wyłączone z zakresu zwolnienia zgodnie z treścią poz. 3 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT. Przedmiotowe usługi pośredniczenia między stronami zaangażowanymi w udzielnie i przyjmowanie kredytów nie zostały wymienione w poz. 3 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT, jako wyłączone z zakresu zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.

Jako, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowy (por. Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2007 r., sygn. I SA/Bk 528/2007), zatem jego stosowanie nie jest uzależnione od charakteru czy rodzaju podmiotu świadczącego takie usługi.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki przedmiotowe usługi objęte wnioskiem, klasyfikowane pod symbolem 67.13.10-00.10, korzystają ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT w związku z poz. 3 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Tym samym podkreślić należy, iż przedmiotową interpretację oparto na założeniu, iż świadczone usługi faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.10 ?Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika