Określenie właściwej stawki oraz zwolnienia dla szeroko rozumianych usług kulturalnych wykonywanych (...)

Określenie właściwej stawki oraz zwolnienia dla szeroko rozumianych usług kulturalnych wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2011 r. (data wpływu 11.10.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2012 r. (data wpływu 16.01.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23.12.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki oraz zwolnienia dla szeroko rozumianych usług kulturalnych wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki oraz zwolnienia dla szeroko rozumianych usług kulturalnych wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11.01.2012 r. (data wpływu 16.01.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23.12.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Małżeństwo, zawiązało wiele lat temu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółkę Cywilną - dalej zwaną Spółką, która to Spółka świadczyła w stanie prawnym do końca 2010 r., usługi związane z kulturą i rozrywką i świadczy je nadal w stanie prawnym 2011 r. Mąż jest znanym artystą, wykonawcą, autorem tekstów i muzyki. Żona współorganizuje występy artystyczne męża. Spółka występuje pod własną nazwą, jako zespół muzyczny, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Spółka, zaprasza również, o ile zachodzi taka potrzeba, do wspólnego występu lub do wspólnych nagrań, czy współtworzenia utworów jak i występów artystycznych, również innych artystów takich jak muzycy czy wokaliści. Wszyscy ww. artyści (muzycy, wokaliści), prowadzą albo własne zarejestrowane działalności gospodarcze lub też świadczą swoje usługi na rzecz Spółki w ramach wolnego zawodu, za które to usługi otrzymują od Spółki, należne im wynagrodzenie, zgodnie z wcześniej poczynionymi ustaleniami pomiędzy tymi artystami a Spółką.

To Spółka jednak podpisywała (do końca 2010) i podpisuje nadal (w 2011 r.), umowy główne (za wspólne występy artystyczne, koncerty), oraz zawiera kontrakty na nagrania radiowe, telewizyjne lub płytowe, wystawiając za świadczone usługi faktury VAT w stawce VAT ?ZW? - w stanie prawnym do końca 2010 r.

Spółka, w ramach otrzymanej pełnej kwoty od organizatora koncertu, czy innego podmiotu angażującego Spółkę do celów artystycznych (kulturalnych), wykazywała i wykazuje przychód podatkowy - w stanie prawnym do końca 2010 tak samo w 2011 r. Z kolei do kosztów podatkowych Spółka zaliczała i zalicza otrzymane faktury, rachunki czy umowy zlecenia lub o dzieło od zaangażowanych podmiotów lub osób fizycznych, współtworzących usługi koncertową (kulturalną), czy nagrania radiowe lub płytowe - do końca 2010 r., tak samo w 2011 r.

W stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r., Spółka wykazuje na fakturze dwie pozycje, jedna dotyczy - usługi artystycznej wspólnika (artysty) i opodatkowana jest stawką VAT ?ZW?. Druga pozycja dotyczy usług menedżerskich, drugiego wspólnika i opodatkowana jest stawką 23% VAT.

O ile Spółka realizowała ww. usługi, z tym że nie związane z kulturą tj. reklamowe czy też jako usługa wstępu na koncert, stosowała w stanie prawnym 2010 r., stawkę obniżoną 7% VAT, a w stanie prawnym 2011 r., stawkę VAT 8%. Dla wszystkich pozostałych usług o ile występowały była to stawka 22% VAT - stanie prawnym do końca 2010 r., oraz 23% VAT - w stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r. W nadesłanym uzupełnieniu Spółka wyjaśniła, że pod określeniem, ?wszystkie pozostałe usługi? (o ile występowały), które były przez Spółkę opodatkowane stawką podstawową VAT 22%, (w stanie prawnym do końca 2010 r.) należy rozumieć inne m.in.: sprzedaż sprzętu muzycznego będącego własnością Spółki, czy też występy artystyczne Zespołu na prywatnych przyjęciach.

Z uwagi na zmiany w zakresie zwolnienia podatkowego w ustawie o VAT - od 1 stycznia 2011 r. jeden ze wspólników nie będący artystą (w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych), dodał z dniem 1 stycznia 2011 r., do zakresu wcześniej wykonywanych usług do końca 2010 (współorganizacji imprez artystycznych), dodatkową usługę menedżerską, na rzecz wspólnika artysty ale i współtworzących artystów.

Wspólnicy ustalili, że od 1 stycznia 2011 r., będą podpisywać umowy w imieniu Spółki w ten sposób, że w umowie ustalana będzie oddzielnie wartość kwotowa za usługę koncertową (występ artystyczny wspólnika artysty), oraz osobno za usługi menedżerskie (drugiego wspólnika). Przy czym wynagrodzenie za te ostatnie będzie ustalane procentowo od 5% do 25% wg wartości usługi pierwszego wspólnika artysty, co znajdzie każdorazowo potwierdzenie w zawartych umowach z podmiotami, które zlecają Spółce wykonywanie usług koncertowych czy nagraniowych.

W 2011 r., Spółka nadal, tak jak poprzednio, podpisuje umowy główne i zawiera kontrakty na występy artystyczne, koncerty, nagrania radiowe oraz płytowe, wykazując jednak z uwagi na zmiany organizacyjne w Spółce, związane ze zmianą w ustawie o VAT, dwie pozycje na fakturze:

  1. za świadczone usługi koncertowe wspólnika artysty w stawce VAT ?ZW? - oraz
  2. za usługi menedżerskie drugiego wspólnika w stawce VAT 23%.

Co niezmiernie istotne, i należy tu podkreślić, Spółka zarówno w stanie prawnym do końca 2010 r. jak i w 2011 r., dysponowała i dysponuje, prawem do artystycznego wykonania wszystkich utworów muzycznych które wykonuje, zarówno wspólnika spółki jako autora słów i muzyki oraz wykonawcy w jednej osobie, czy też gdy wykonuje utwory muzyczne innych autorów, kompozytorów czy wykonawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. usługi wykonywane przez Spółkę są właściwie opodatkowane wg stanu prawnego 2011 r., w zakresie podatku VAT w stawce ?ZW?, 8% i 23% ...

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r. z uwagi na ustawę z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226. poz. 1476). Przepisy tej nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Z kolei na mocy art. 5a u.p.t.u., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 ze zm.) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W przypadku niektórych usług kulturalnych oraz usług indywidualnych twórców i artystów prawodawca przewidział kontynuacje stawki preferencyjnej, z tym że w wysokości 8% (zob. art. 41 ust. 2 z uwagi na załącznik nr 3) oraz zwolnienie od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 33 u.p.t.u.). Zmieniona ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (u.p.t.u.) - od 1 stycznia 2011 r. posługuje się nadal pojęciem usług kulturalnych, chociaż ich nie definiuje, oraz nie wskazuje już na PKWiU jak to czyniła w poprzednim stanie prawnym do końca 2010 r.

Z uwagi na powyższe, należy więc obecnie posiłkować się definicją działalności kulturalnej zawartej w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) - dalej u.o.p.d.k., która uznaje za działalność kulturalną tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury.

Jeśli sięgnąć z kolei do słownikowej definicji ?kulturalny? - jest to odnoszący się do kultury, stanowiący składnik kultury, związany z kulturą. Tak więc przez usługi kulturalne należy rozumieć usługi związane z kulturą.

Z kolei zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), sekcja R ?Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne? obejmuje szeroki zakres m.in. usług kulturalnych, rozrywkowych i rekreacyjnych, włączając usługi świadczone przez artystów, wykonawców, muzea, biblioteki i archiwa.

Tak więc PKWiU z 2008 r. nie definiuje bezpośrednio usług kulturalnych, lecz poszczególne usługi mieszczące się w tym pojęciu. Trzeba jednak zaznaczyć, o czym już informowano wyżej, że obecnie możemy jedynie pomocniczo wskazywać na PKWiU z 2008, gdyż w przypadku usług kulturalnych, prawodawca, nie przywołuje przy nich symboli statystycznych (zob. art. 43 ust. 1 pkt 33 u.p.t.u), tak samo poz. 181, 182 i 184 załącznika nr 3 z uwagi na art. 41 ust. 2 u.p.t.u.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 u.p.t.u., od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów

Do Spółki będzie więc mieć zastosowanie od 2011 r., zwolnienie określone w lit. b) art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy tzn. ze zwolnienia od VAT korzystają usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wynika to z faktu, że podmiotem przenoszącym prawa (udzielającym licencji) jest indywidualny twórca, autor, który jest jak w przedmiotowym przypadku, wspólnikiem Spółki Cywilnej i świadczy usługi kulturalne, wówczas to Spółka Cywilna może zastosować zwolnienie podatkowe (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) u.p.t.u.), lub stawkę 8% VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 z uwagi na załącznik nr 3.

Spółka Cywilna to podmiot, który jest podatnikiem VAT (patrz art. 15 ust. 1 u.p.t.u), w związku z tym wystawia faktury i rozlicza ten podatek (por. wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 1996 r., SA/Bk 211/95, niepubl.). Jednak, zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.

) - dalej u.s.d.g., wskazuje się że przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Przepis art. 4 ust. 2 u.s.d.g. precyzuje, że za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, przy czym co niezmiernie istotne Spółka Cywilna nie ma zdolności prawnej.

Tym samym Spółka Cywilna z uwagi na powyższe, nie prowadzi jako taka działalności gospodarczej. Działalność gospodarczą prowadzą wspólnicy tej spółki (działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki cywilnej). Tak więc w przypadku usług takiego podatnika jak - Spółka Cywilna - czynności wykonane osobiście przez wspólników tej spółki (w ramach ich działalności gospodarczej), są traktowane jako usługi samego wspólnika, w rozpatrywanym przypadku będą to więc usługi wspólnika będącego indywidualnym artystą twórcą oraz drugiego wspólnika świadczącego usługi menedżera artysty.

Powyższe potwierdza Adam Bartosiewicz w odpowiedzi z dnia 11.07.2011 r., udzielonej na łamach Wydawnictwa ?Vademecum Doradcy Podatkowego - Wolters Kluwer? nr odpowiedzi QA0180251 cyt. ?? w przypadku usług podatnika-spółki cywilnej, czynności wykonane osobiście przez wspólników tej spółki (w ramach ich działalności) powinny być potraktowane jako usługi samego wspólnika, tzn. usługi indywidualnego twórcy wykonawcy?.

Wnioskodawca nadmienia, że Adam Bartosiewicz jest niekwestionowanym autorytetem podatkowym, doktorem nauk prawnych, doradcą podatkowym, autorem i współautorem kilkuset prac (komentarzy, monografii, glos i artykułów), z zakresu prawa podatkowego oraz karnego skarbowego m.in. autor ?VAT 2011 - 1556 interpretacji i wyjaśnień.?, Wolters Kluwer Polska 2011; ?VAT, Komentarz?, Wolters Kluwer Polska 2011.

Nie może budzić więc najmniejszej wątpliwości, że Spółka Cywilna ma prawo korzystać z powyższego zwolnienia i stosować stawkę ?ZW? lub preferencyjne opodatkowanie 8% VAT, mając na uwadze ww. przepisy prawa, co potwierdzają opinie znawców tego prawa, o ile oczywiście wspólnik (autor/twórca), złoży oświadczenie Spółce Cywilnej, że przenosi na Spółkę prawo do wykonywania jego utworów, czy też gdy inni twórcy/wykonawcy, złożą takie oświadczenia Spółce.

Należy tu nadmienić, że zwolnieniem z VAT nie są objęte w stanie prawnym 2011 r., każde usługi ?występu artystycznego związanego z kulturą?, jak to miało miejsce w stanie prawnym do końca 2010 r., ale wyłącznie usługi artystyczne spełniające przesłanki określone w przepisach art. 85-93 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) - dalej u.p.a.p.p. Jak wynika z art. 85 ust. 2 u.p.a.p.p., artystycznymi wykonaniami są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Ze zwolnienia od podatku VAT w stanie prawnym 2011 r. korzystają więc wyłącznie takie usługi Spółki Cywilnej (w której chociaż jeden ze wspólników jest artystą), które spełniają również przesłanki wymienione w przytoczonych regulacjach i wyjaśnieniach. Przy czym Spółka Cywilna musi w szczególności zwracać uwagę na indywidualny i niepowtarzalny charakter wykonywanych utworów oraz posiadać prawo do ich artystycznego wykonania o ile chce korzystać ze zwolnienia przedmiotowego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) u.p.t.u.

Mając powyższe na uwadze ze zwolnienia skorzysta wykonanie każdego utworu, do którego Spółka Cywilna, będzie posiadać indywidualne prawo jego artystycznego wykonania, co w przypadku Spółki Cywilnej, nie nastręcza żadnych trudności interpretacyjnych, gdyż Spółka ta w stosunku do wszystkich wykonywanych utworów, tak własnych R., jak i innych autorów czy kompozytorów, ale i wykonawców, posiada każdorazowo prawo do ich artystycznego wykonywania.

W tym kontekście przytoczyć należy również fragment pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi (Ośrodka interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych) z dnia 8 października 2004 r., OK-5762/KU-526/02-8417/2004, na które również wskazuje Pan Adam Bartosiewicz. W piśmie tym stwierdzono: ?usługi polegające na przeniesieniu praw autorskich na Wydawnictwo przez autora (twórcę) w formie udzielenie licencji do napisanego przez siebie utworu literackiego? w zakresie prawa podatkowego lub ekonomii (wynagradzane honorariami) należy klasyfikować łącznie z produktem (usługą), którego dotyczą w grupowaniu: PKWiU 92.31.22-00.00 ?Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów?.

Również Krzysztof Kamiński, prawnik, specjalista w zakresie prawa podatkowego, w latach 2001-2003 konsultant Punktów Konsultacyjno-Doradczych nadzorowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, trener w szkoleniach z zakresu prawa podatkowego, od 2003 r. pracownik organów podatkowych, w odpowiedzi nr 169628 z dnia 24 marca 2011 r. na łamach Wydawnictwa ?Vademecum Doradcy Podatkowego - Wolters Kluwer? na pytanie: ? Czy zespół muzyczny prowadzony przez dwie osoby będące w tym zespole (spółka cywilna) może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b u.p.t.u.... Wystawiając rachunki tylko i wyłącznie za występ artystyczny (koncert) spółka cywilna płaci pozostałym wykonawcom na podstawie umowy o dzieło.

Udziela odpowiedzi:Korzystanie z przedmiotowego zwolnienia jest uzasadnione, o ile zespół wykonuje utwory, co do których posiada prawa artystycznego ich wykonania.

Uzasadnienie autora odpowiedzi:Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., ze zwolnienia od VAT korzystają usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Należy tu podkreślić, iż powyższym zwolnieniem nie są objęte każde usługi potocznego ?występu artystycznego?, ale wyłącznie usługi artystyczne spełniające przesłanki określone w przepisach art. 85-93 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) - dalej u.p.a.p.p.

Jak wynika z art. 85 ust. 2 u.p.a.p.p., artystycznymi wykonaniami są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania. W piśmiennictwie wskazuje się, iż ?artystycznym wykonaniem będzie tylko taki efekt działalności artysty, który nosi piętno jego osobowości, posiada niepowtarzalny i jednorazowy charakter, będący odbiciem stanu psychiki, istniejącego w momencie wykonywania utworu lub dzieła sztuki ludowej. Za artystyczne wykonanie nie można uznać natomiast działalności nawet profesjonalnych artystów, która nie zawiera w sobie charakteru kreacyjnego, polegającej wyłącznie na wykonywaniu pewnych czynności technicznych lub organizacyjnych, przejawiających się w aktywności nie posiadającej artystycznego charakteru? (zob. Konsekwencje prawne nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Teza nr 4, Matlak Andrzej; LEX 29487/4).

Zastrzegam więc, iż ze zwolnienia od VAT skorzystają wyłącznie takie usługi zespołu muzycznego, które spełniają przesłanki wymienione w przytoczonych regulacjach i wyjaśnieniach - należy tu w szczególności zwrócić uwagę na indywidualny i niepowtarzalny charakter wykonania utworu. Tak na przykład ze zwolnienia skorzysta niewątpliwie wykonanie utworu, do którego zespół posiada indywidualne prawo jego artystycznego wykonania. Ze zwolnienia natomiast nie skorzystają usługi wykonania utworów na podstawie typowej umowy zawartej z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.?

Należy zgodzić się w pełni z ww. opinią i dodać jedynie, że inna sytuacja, będzie tylko o ile podmiotem przenoszącym prawa będzie osoba prawna. Wówczas czynność przeniesienia przez nią praw autorskich (udzielenia licencji), praw do wykonania, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23%. W przypadku bowiem, gdy prawa autorskie będzie przenosić osoba prawna, wówczas nie jest to usługa indywidualnego twórcy i nie podstaw do stosowania stawki 8%, ani do zwolnienia podatkowego VAT. Ze zwolnienia ani preferencyjnego opodatkowania stawką 8%, nie skorzystają również usługi wykonania utworów na podstawie typowej umowy zawartej z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, tu również będzie obowiązywać stawka 23% VAT.

Tak samo zgodnie z treścią art. 43 ust. 19 u.p.t.u., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt, 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym,
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 1 pkt 34 u.p.t.u.;
  8. usług ochrony praw.

Ze zwolnienia nie skorzystają w stanie prawnym 2011 r., usługi organizacji występów koncertów, które opodatkowane są stawką podstawową 23% - jako usługi organizacji widowisk artystycznych (PKWiU 90.02.12.0. - art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u.).

Jak już wspominano, w przypadku niektórych usług kulturalnych, przewidziano również w 2011 r. stawkę preferencyjną w wysokości 8%, z tym że jej obowiązywanie, tak jak i w przypadku stawki 23% VAT, ustawodawca wyznaczył od 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 r. - stawka obniżona, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do u.p.t.u.

Regulacje te wynikają z art. 146a u.p.t.u., dodanego do przepisów przejściowych u.p.t.u., powołanego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) - dalej z.r.u.b.

Jak wskazuje art. 1 pkt 17 z.u.p.t.u., do załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, dodano m.in. poz. 181, 182 i 184 (bez względu na symbol PKWiU) - tj. usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania ale i usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych, oraz
  3. usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych, miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

W ocenie Spółki w 2011 r. do usług artystycznych (koncertowych, nagraniowych itp.), o ile nie są one związane z działalnością kulturalną np. działania promocje czy reklamowe Spółki, ale towarzyszą temu przeniesie praw autorskich lub udzielenie licencji czy też prawa do artystycznego ich wykonania, będzie miała zastosowanie stawka preferencyjna VAT w wysokości 8%, (art. 42 ust. 1 w związku z poz. 181 załącznika nr 3 u.p.t.u.).

Jeśli chodzi o uzasadnienie stawki 8% VAT, zamiast zwolnienia podatkowego, to zauważyć należy, że ustawodawca w przypadku usługi twórców i wykonawców (polegające na przeniesieniu praw lub udzieleniu licencji), wykazuje na te ww. usługi bez określenia ?związanych z kulturą?. O ile więc Spółka Cywilna, świadczyć będzie usługę koncertową, czy nagrania radiowe lub telewizyjne, ale w ramach reklam czy promocji Spółki, stawka VAT to 8% - w stanie prawnym 2011 r. Do wszystkich pozostałych usług, a nie wymienionych wyżej, Spółka musi stosować stawkę podstawową VAT 23%.

Z kolei co do sposobu rozliczeń współpracującymi ze spółką artystami, nie było i nie jest przeszkodą w stanie prawnym tak 2010 jak i 2011 r., sam sposób rozliczeń finansowych dokonywanych pomiędzy osobami współpracującymi czy też poszczególnymi wspólnikami do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT przez Spółkę Cywilną. Jak wynika bowiem z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-327/94 (Jürgen Dudda vs.

Finanzgericht Bergisch Gladbach), ??także usługi pomocnicze do usług w zakresie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki, niezależnie od tego, przez jaki podmiot są wykonywane (w szczególności nie muszą one być świadczone przez wykonawcę usługi głównej), to każde niezbędne usługi wspomagające usługę główną w zakresie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki, nie muszą one również spełniać cech charakterystycznych dla usługi głównej (np. nie muszą zawierać pierwiastka artystycznego), o ile tylko wspomagają i są niezbędne dla wykonania usługi głównej?.

W przywoływanym orzeczeniu ETS, za usługi pomocnicze uznano usługi akustyka zajmującego się przygotowaniem nagłośnienia koncertów odpowiedniego dla warunków danego miejsca. Tak więc zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b), nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Mając powyższe na uwadze, tak jak napisano wyżej, nie jest również przeszkodą w stanie prawnym tak 2010 jak i 2011 r., korzystanie ze zwolnienia w podatku VAT przez Spółkę Cywilną, sam sposób rozliczeń finansowych dokonywanych pomiędzy poszczególnymi wspólnikami spółki oraz osobami współpracującymi. W przypadku bowiem gdy jedna osoba (wspólnik spółki cywilnej jako osoba fizyczna) prowadząc przedmiotową, jak w tym przypadku od kilkunastu już lat, Spółkę Cywilną wykonuje usługi artystyczne, koncertowe itp., oraz Spółka dysponuje prawem do artystycznego wykonania utworów tak tego wspólnika jak i innych wykonawców, to fakt pomocy przy wykonaniu innych osób (muzyków artystów), w tym zatrudnionych na podstawie umów gospodarczych, umów o dzieło czy zlecenia, nie może tu stanowić przesłanki negatywnej do skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia od podatku VAT, tak w stanie prawnym do końca 2010 r. (art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 u.p.t.u.) jak i w stanie prawnym 2011 r. (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) u.p.t.u.). Mamy tu bowiem wówczas do czynienia z wynagradzaniem występu artysty z akompaniującymi muzykami, gdzie dochodzi do wynagradzania w formie honorarium autorskiego.

Pojęcie honorarium użyte w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) u.p.t.u., oznacza wynagrodzenie za korzystanie z praw chronionych przepisami o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a więc honorarium autorskie. Tylko bowiem, o ile oprócz występu artysty, wynagradzane są czynności np. organizacyjne wykonywane przez podatnika (artystę), świadczone przez niego te inne usługi, będą wówczas opodatkowane stawką podstawową 23% VAT, jako usługi organizacji widowisk artystycznych (PKWiU 90.02.12.0), o ile tego by dotyczyły.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zaznacza się, że w dniu 26.08.2011 ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT ? Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %. Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku oraz zwolnień od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednakże na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust.

    1 pkt 34;

  8. usług ochrony praw.

Ustawodawca przewidział także możliwość zastosowania preferencyjnej stawki 8% wymieniając w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Z kolei, w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe ? wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

  • podmioty prawa publicznego;
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując powołane powyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednym z ww. podmiotów.

Z treści wniosku wynika, iż małżeństwo prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, świadcząc usługi związane z kulturą i rozrywką, przy czym jeden ze wspólników (mąż) jest znanym artystą, wykonawcą, autorem tekstów i muzyki, natomiast drugi wspólnik (żona) współorganizuje występy artystyczne męża. Spółka występuje pod własną nazwą, jako zespół muzyczny, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka, zaprasza również, o ile zachodzi taka potrzeba, do wspólnego występu lub do wspólnych nagrań, czy współtworzenia utworów jak i występów artystycznych, również innych artystów takich jak muzycy czy wokaliści. Wszyscy ww. artyści (muzycy, wokaliści), prowadzą albo własne zarejestrowane działalności gospodarcze lub też świadczą swoje usługi na rzecz Spółki w ramach wolnego zawodu, za które to usługi otrzymują od Spółki, należne im wynagrodzenie, zgodnie z wcześniej poczynionymi ustaleniami pomiędzy tymi artystami a Spółką. To Spółka jednak podpisuje umowy główne (za wspólne występy artystyczne, koncerty), oraz zawiera kontrakty na nagrania radiowe, telewizyjne lub płytowe. Wspólnicy ustalili, że od 1 stycznia 2011 r., będą podpisywać umowy w imieniu Spółki w ten sposób, że w umowie ustalana będzie oddzielnie wartość kwotowa za usługę koncertową (występ artystyczny wspólnika artysty), oraz osobno za usługi menedżerskie (drugiego wspólnika). Spółka zaznacza, iż dysponuje prawem do artystycznego wykonania wszystkich utworów muzycznych które wykonuje, zarówno wspólnika spółki jako autora słów i muzyki oraz wykonawcy w jednej osobie, czy też gdy wykonuje utwory muzyczne innych autorów, kompozytorów czy wykonawców.

Składając niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji Spółka prosi o potwierdzenie przyjętego przez nią sposobu rozliczeń w nowym stanie prawnym, tj. począwszy od 1 stycznia 2011 r., gdzie Spółka wykazuje na fakturze dwie pozycje, jedna dotyczy - usługi artystycznej wspólnika (artysty) i zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku, druga pozycja natomiast dotyczy usług menedżerskich, drugiego wspólnika i opodatkowana jest stawką 23% VAT. Spółka zaznacza, iż w sytuacji gdy realizowała przedmiotowe usługi, jako niezwiązane z kulturą tj. reklamowe czy też jako usługa wstępu na koncert, stosuje preferencyjną stawkę VAT 8%. Dla wszystkich pozostałych usług takich jak występy artystyczne Zespołu na prywatnych przyjęciach lub sprzedaż sprzętu muzycznego będącego własnością Spółki, Spółka stosuje 23% stawkę podatku VAT.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie należy zwrócić szczególną uwagę na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te ? aby mogły korzystać ze zwolnienia ? świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką cywilną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia szeroko pojętych usług artystycznych. Wobec tego, Spółka nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Ponadto, Wnioskodawca jako Spółka cywilna, nie może być uznany za indywidualnego twórcę. Tym samym nie jest również podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy. Stąd świadczone przez Zainteresowanego ? jako spółkę cywilną składającą się ze wspólnika występującego jako twórca, artysta wykonawca, autor tekstów i muzyki oraz drugie wspólnika, odpowiedzialnego za kwestie organizacyjne, menedżerskie, usługi w zakresie występów kulturalnych oraz innych, nie korzystają ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Kluczowym dla przyjęcia w/w kwalifikacji prawnopodatkowej jest konstrukcja regulacji przewidującej zwolnienie od podatku, na której zresztą oparł swoją argumentację także Wnioskodawca. Otóż, omawiany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, i zakłada objęcie zwolnieniem ?usług kulturalnych?, ale tylko takich które są świadczone są przez ściśle określone podmioty. W niniejszej sprawie rozpatrywane jest zastosowanie punktu ?b?, gdzie ustawodawca wymienia usługi indywidualnych twórców i artystów wykonawców, odsyłając w celu zdefiniowania tych pojęć do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Warto w tym miejscu wskazać na uregulowania ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. Nr 90, poz. 631 ze zm.), w szczególności art. 8 ust. 1 , zgodnie z którym prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Ponadto w dalszych ustępach tego artykułu, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Tak sformułowana treść przepisów określających zwolnienie, gdzie szczególnie akcentowana jest ?indywidualność twórców i artystów wykonawców?, w zestawieniu z brzmieniem przepisów ustawy o prawie autorskim pozwala stwierdzić, iż intencją ustawodawcy podatkowego było objęcie zwolnieniem wyłącznie takich usług kulturalnych, które świadczone są przez twórców, artystów wykonawców, z uwzględnieniem ich szczególnych relacji z dziełem, utworem. Powyższego przymiotu twórcy, czy też artysty wykonawcy z pewnością nie można przypisać spółce cywilnej.

Bez znaczenia pozostaje także w przedmiotowej sprawie podnoszona przez Wnioskodawcę odrębność traktowania spółki cywilnej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem sprawa jest rozpoznawana na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a ponadto dla potrzeb podatku VAT spółka cywilna stawowi odrębny byt prawny, od ich wspólników ? osób fizycznych. Tut. Organ nie kwestionuje stwierdzenia Wnioskodawcy, iż to wspólnicy prowadzą działalność gospodarczą, jak to sam wskazuje w myśl przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jednakże nie zmienia to faktu, iż w relacjach gospodarczych występują jako spółka cywilna.

Zauważyć należy, iż w myśl obowiązujących przepisów kształtujących zakres podmiotowy nie wymieniono usług kulturalnych świadczonych przez spółki, których wspólnikami są indywidualni twórcy lub artyści wykonawcy, lecz bezpośrednio usługi świadczone przez tych ostatnich, co nie pozwala na przyjęcie zaprezentowanego stanowiska Spółki za prawidłowe. Gdyby ustawodawca chciał objąć zwolnieniem także takie przypadki świadczenia usług, przewidziałby to wprost w treści regulacji.

Podmiotowego uszczerbku w kontekście zastosowania zwolnienia, o którym mowa we wniosku nie likwiduje również podnoszony przez Wnioskodawcę fakt złożenia oświadczenia przez wspólnika będącego zarazem twórcą o przeniesieniu na Spółkę praw do wykonywania jego utworów, co więcej świadczy to o wyraźnym rozgraniczeniu podmiotowym pomiędzy indywidualnym twórcą a spółką cywilną.

Powyższa argumentacja, oparta na braku spełnienia przesłanki podmiotowej, wykluczającej możliwość zastosowania zwolnienia znajduje również zastosowanie w odniesieniu do możliwości zastosowania stawki preferencyjnej podatku, gdyż ustawodawca w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy również uzależnił możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% od konieczności świadczenia usługi wyłącznie przez twórców lub artystów wykonawców, w myśl prawa autorskiego. Tego statusu z pewnością nie posiada spółka cywilna, której jedynie jeden ze wspólników jest twórcą.

Także odnosząc się do usług artystycznych, które jak zaznacza Wnioskodawca nie są związane z działalnością kulturalną , gdzie przykładowo wymienia działania promocyjne, reklamowe, a towarzyszą temu przeniesie praw autorskich lub udzielenie licencji czy też prawa do artystycznego ich wykonania, nie znajduje zastosowania preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%.

Reasumując, świadczone przez Spółkę cywilną usługi, o których mowa we wniosku, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, oraz nie będą korzystały z możliwości opodatkowania ich preferencyjną stawką podatku VAT 8%. Spółka cywilna jako podmiot, któremu w myśl przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można przypisać cech twórcy, zobowiązana jest opodatkować świadczone przez siebie usługi, szczegółowo wymienione w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przy zastosowaniu stawki podstawowej w wysokości 23%

Końcowo należy nadmienić, iż stanowisko Spółki uznano w całości za nieprawidłowe, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca własne uzasadnienie oparł na założeniu, iż jego podmiotowość nie ma wpływu na skutki z tym związane z kwestii zastosowania zwolnienia od podatku, czy też zastosowania obniżonej stawki podatku VAT.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie usług świadczonych przez Spółkę, opierając się na stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. W odniesieniu do kwalifikacji prawnopodakowej świadczonych usług w stanie prawnym do dnia 31 grudnia 2010 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika