Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków należy (...)

Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 19 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat mieszkańców partycypujących w budowie przydomowych oczyszczalni ścieków stanowiących własność gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat mieszkańców partycypujących w budowie przydomowych oczyszczalni ścieków stanowiących własność gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje do realizacji zadanie inwestycyjne pod nazwą: ?budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy?. Zadanie to planuje się realizować przy udziale środków finansowych z programu rozwoju obszarów wiejskich w ramach działania 321-podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. W kosztach inwestycji uczestniczyć będą również mieszkańcy, dla których budowane będą oczyszczalnie poprzez wpłatę do urzędu gminy udziału finansowego na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Zainteresowani mieszkańcy poprzez złożenie oświadczeń, upoważnili gminę do dysponowania terenem (na czas realizacji inwestycji oraz przez pięć lat po jej zakończeniu), na którym realizowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Po wybudowaniu, przydomowe oczyszczalnie ścieków przez pięć lat będą własnością gminy, a następnie zostaną niedpłatnie przekazane dla właścicieli nieruchomości, dla których zostały wybudowane. Gmina w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków świadczy usługi administracji publicznej na rzecz swoich mieszkańców w zakresie działalności komunalnej. Wprawdzie sprawy odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zaopatrzenia w wodę nalezą do zadań własnych gminy (art. 7 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) jednak gmina wykonuje je odpłatnie na podstawie zawartych z odbiorcami wody umów cywilnoprawnych. Dostawa wody oraz odbiór ścieków wprowadzanych przez mieszkańców do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej przez gminę na rzecz jej mieszkańców mieści się więc w zakresie określonego w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcia odpłatnej dostawy towarów i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług

Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie ścieków pozostaną własnością gminy przez 5 lat, a następnie zostaną nieodpłatnie przekazane mieszkańcom na własność. Wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowią współfinansowanie budowy oczyszczalni ścieków wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług wykorzystywane do realizacji inwestycji związane są z wykonywaniem zadań własnych gminy a zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Gmina po wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców, ?nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymaniem i obsługą tych oczyszczalni w związku z czym nie występuje związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem wnioskodawcy dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mają na celu pomoc gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie będą stanowiły własność komunalną przez pięć lat, a następnie zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom na własność.

  • wpłaty pieniężne wnoszone przez mieszkańców stanowią współfinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast § 13 ust. 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ) zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy opłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, wnoszone przez mieszkańców opłaty na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są współfinansowaniem przez mieszkańców gminy inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach wykonywania zadań własnych.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wymieniono jako zadania własne Gminy m. in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach przydomowych oczyszczalni ścieków, mające na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki. Wybudowana sieć przydomowych oczyszczalni ścieków pozostanie własnością Gminy przez pięć lat. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że przekazywane Gminie przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowiące współfinansowanie budowy przydomowych oczyszczali ścieków, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji .

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika