opodatkowanie opłat pobieranych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (...)

opodatkowanie opłat pobieranych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu nadawania utworów oraz kwot z tytułu reemisji utworów audiowizualnych, związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2011 r. (data wpływu 03.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu nadawania utworów oraz kwot z tytułu reemisji utworów audiowizualnych, związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym od dnia 1 kwietnia 2011 r. ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu nadawania utworów oraz kwot z tytułu reemisji utworów audiowizualnych, związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako: ?Spółka?) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dostawie usług płatnej telewizji, w ramach której oferuje abonentom pakiety kanałów telewizyjnych własnej produkcji oraz rozprowadzanych na podstawie praw uzyskanych od innych podmiotów. W związku z tym, wypełniając obowiązki ustawowe wynikające z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: Ustawa), Spółka zawiera umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (dalej: Umowy).

Przedmiotem Umów jest:

  1. ustalenie wysokości oraz sposobu wypłaty, na rzecz współtwórców utworów wynagrodzenia o którym mowa w art. 70 ust. 2 (1) pkt 3 Ustawy, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi,
  2. udzielenie zgody przez organizację zbiorowego zarządzania na reemisję utworów audiowizualnych objętych zbiorowym zarządzaniem organizacji zbiorowego zarządzania, w tym ich udostępnianie za pośrednictwem kart przedpłacanych.

Spółka zawierając Umowy działa w imieniu własnym oraz w imieniu spółki zależnej świadczącej usługi dystrybucji kart przedpłacanych do odbioru usług płatnej telewizji w ten sposób, że z własnych środków dokonuje wypłaty wynagrodzenia należnego organizacjom zbiorowego zarządzania naliczonego od przychodów generowanych przez spółkę zależną. Środki te w dacie płatności zwracane są Spółce przez spółkę zależną.

Do dnia 31 marca 2011 r. Spółka nie otrzymywała faktur VAT od organizacji zbiorowego zarządzania prawami zawierających kwotę podatku od towarów i usług, jednocześnie w rozliczeniach ze spółką zależną, w imieniu której działała nie rozliczała VAT. Od dnia 1 kwietnia 2011 r., należności wypłacane organizacjom zbiorowego zarządzania dokumentowane są już jednak fakturami VAT, zawierającymi kwotę podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy od dnia 1 kwietnia 2011 r. udzielenie przez organizację zbiorowego zarządzania zgody na reemisję utworów audiowizualnych objętych zbiorowym zarządzaniem organizacji zbiorowego zarządzania, w tym ich udostępnianie za pośrednictwem kart przedpłacanych oraz ustalenie wysokości oraz sposobu wypłaty, na rzecz współtwórców utworów wynagrodzenia o którym mowa w art. 70 ust. 2 (1) pkt 3 Ustawy, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, podlega opodatkowaniu, a Spółka jest uprawniona do odliczania podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wyżej wymienione czynności ...
  2. Czy od dnia 1 kwietnia 2011 r. w rozliczeniach ze spółką zależną, w imieniu której Spółka działała, Spółka powinna stosować faktury VAT ze stawką podstawową dla całego przekazanego organizacjom wynagrodzenia ...
  3. W jakiej dacie powstaje obowiązek podatkowy w rozliczeniach Spółki ze spółką zależną ...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwalifikacja przedmiotowego zdarzenia na gruncie ustawy VAT uległa zmianie z dniem 1 kwietnia 2011 r., tj. wraz z wejściem w życie nowelizacji wprowadzonej ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz.U. Nr 64, poz. 332). Wskazaną wyżej nowelizacją, do przepisów Ustawy VAT dodany został art. 8 ust 2a. Zgodnie z jego treścią w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się zetem podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Wprowadzenie fikcji prawnej skutkuje tym, iż udzielenie przez podmiot zbiorowego zarządzania zgody na reemisję utworów oraz ustalenie wysokości oraz sposobu wypłaty na rzecz współtwórców utworów wynagrodzenia, o którym mowa w art. 70 ust. 2 (1) pkt 3 Ustawy, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi należy traktować jako świadczenie usług na gruncie podatku od towarowi usług. Przedmiotowe organizacje zbiorowego zarządzania biorą bowiem udział w świadczeniu usług działając we własnym imieniu jednak na rzecz podmiotów trzecich, czyli twórców wykonawców itp.

Takiej kwalifikacji nie stoi na przeszkodzie fakt, iż organizacje zbiorowego zarządzania nie nabywają praw autorskich od twórców i pomiędzy twórcami oraz organizacjami zbiorowego zarządzania nie dochodzi do świadczenia usług, które mogą podlegać odprzedaży. Treść art. 8 ust. 2a wprowadza, za art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE fikcję prawną, iż organizacje zbiorowego zarządzania świadczą usługi, działając we własnym imieniu, ale na rachunek osób trzecich. Tym samym, nawet pomimo faktu, iż organizacja zbiorowego zarządzania nie nabywa praw autorskich, w relacjach z użytkownikami praw (np.

ze Spółką) występuje jako podatnik, a jej świadczenia na rzecz użytkowników praw należy traktować jako usługi na gruncie Ustawy VAT. W ocenie Spółki, analogicznie należy kwalifikować sytuację, w której miejsce ma udostępnianie utworów audiowizualnych objętych zbiorowym zarządzaniem organizacji zbiorowego zarządzania za pośrednictwem kart przepłaconych. W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych usług.

Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 86 ust 1 Ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a w/w ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Niemniej jednak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie w związku z treścią art. 8 ust. 2a Ustawy VAT udzielenie zgody na reemisję utworów oraz ustalenie wysokości oraz sposobu wypłaty na rzecz współtwórców utworów wynagrodzenia, o którym mowa w art. 70 ust. 7(1) pkt 3 Ustawy, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi podlega opodatkowaniu, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie przedmiotowych usług jako związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do pytania nr 2, w ocenie Spółki, od dnia 1 kwietnia 2011 r. w rozliczeniach ze spółką zależną, w imieniu której Spółka działa, Spółka powinna stosować faktury VAT ze stawką podstawową dla całego przekazanego Organizacjom wynagrodzenia. W przedmiotowej sytuacji brak jest bowiem podstaw do stosowania zwolnienia lub stawki obniżonej. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż stosowanie preferencyjnego opodatkowania uzależnione jest od charakteru w jakim występuje dany podmiot.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z uwagi na fakt, iż Spółka nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w powyższym przepisie, brak jest podstaw do stosowania zwolnienia od podatku. Spółka nie będzie mogła skorzystać również z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. poz. 181 Załącznika nr 3 do Ustawy VAT. Zgodnie z ww. przepisami, obniżoną stawkę podatku stosuje się do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Zatem także w tym przypadku nie zostanie spełnione kryterium podmiotowe, niezbędne do skorzystania ze stawki obniżonej.

O tym, iż możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku ma charakter podmiotowy wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-803/11-4/PR) gdzie organ ten wskazał, iż ?preferencji określonych w ujęciu podmiotowym nie ma możliwości stosowania podmiot, który nie działa w charakterze wymienionym w tym przepisie?.

Odnosząc się do pytania nr 3, w ocenie Spółki w rozliczeniach ze spółką zależną, Spółka powinna rozpoznawać obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 Ustawy VAT tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1. Wskazany wyżej przepis art. 28l pkt 1 Ustawy VAT odnosi się bowiem do sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji przeniesienia lub cesji praw autorskich patentów praw do znaków fabrycznych, handlowych oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego albo innych pokrewnych praw.

Zdaniem Spółki, rozliczenia ze spółką zależną należy kwalifikować jako związane z czynnościami wymienionymi w przytoczonym wyżej art. 28l pkt 1. W konsekwencji obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania z płatności, jednak nie później niż z upływem terminu płatności wynikającego z faktury lub umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że w dniu 26.08.2011 ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT ? Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika