Kompleksowa usługa, świadczona na rzecz Banku, podlegała zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT (...)

Kompleksowa usługa, świadczona na rzecz Banku, podlegała zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2012 r. (data wpływu 16.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usługi finansowej na podstawie przepisów ustawy o VAT obowiązujących przed 31.12.2010r. ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usługi finansowej na podstawie przepisów ustawy o VAT obowiązujących przed 31.12.2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Bank świadczy na rzecz swoich klientów (dalej: Klienci) usługi pośrednictwa finansowego m.in. z zakresu udzielania pożyczek, prowadzenia rachunków bankowych, depozytów środków pieniężnych oraz udzielania gwarancji (dalej: usługi finansowe). Usługi finansowe świadczone są zarówno dla osób fizycznych jak i klientów instytucjonalnych (podmiotów gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego etc.). Bank jest członkiem międzynarodowej grupy finansowej, działającej w sektorze usług finansowych w wielu krajach świata (dalej: Grupa). Przyjęty przez Grupę model biznesowy powoduje, iż wiedza i narzędzia związane ze świadczeniem tych usług są kumulowane przez określone podmioty oraz udostępniane innym podmiotom w ramach Grupy. Działającym w ramach Grupy podmiotem, którego celem jest m.in. wspieranie określonych obszarów działalności członków Grupy jest instytucja finansowa z siedzibą w A (dalej: ?Bank AT? lub ?Usługodawca?). W tym celu Bank AT wykorzystuje wyspecjalizowane zasoby kadrowe oraz doświadczenie w zakresie świadczenia usług finansowych. Usługodawca nie tylko kumuluje doświadczenie zdobyte przez podmioty wchodzące w skład Grupy w trakcie świadczenia usług finansowych, ale również nabywa inne specjalistyczne usługi związane z usługami finansowymi od podmiotów trzecich. Bank część przychodów z segmentu bankowości korporacyjnej osiąga z tytułu świadczenia usług finansowych na rzecz tzw. klientów międzynarodowych (dalej: ?Klienci Międzynarodowi?). Klienci Międzynarodowi są to spółki wchodzące w skład międzynarodowych grup kapitałowych prowadzących działalność gospodarczą w więcej niż jednym państwie. Ze względu na zasady obowiązujące w Grupie, lokalne świadczenie usług finansowych na rzecz podmiotu należącego do międzynarodowej grupy kapitałowej (czy to spółki polskiej, czy to spółki zagranicznej) w praktyce może wymagać wsparcia innego banku z Grupy, w szczególności takiego, który obsługuje spółki wchodzące w skład interesującej Bank międzynarodowej grupy kapitałowej (np. spółkę nadrzędną wobec potencjalnego klienta Banku).

Mając na względzie powyższe, dążąc do efektywnego świadczenia usług finansowych, Bank nabywa od Banku AT usługę wsparcia w procesie obsługi Klientów Międzynarodowych (dalej: ?Usługa?). W ramach świadczenia omawianej Usługi, Usługodawca wspiera działalność pośrednictwa finansowego wykonywaną przez Bank, poprzez podejmowanie i wykonywanie, w szczególności, następujących czynności stanowiących łącznie świadczenie pomocnicze do usług finansowych (usług pośrednictwa finansowego według bazy pojęciowej PKWiU; pojęcia używane zamiennie przez Wnioskodawcę):

  • koordynacja współpracy z Klientem Międzynarodowym w procesie przygotowywania, zawierania, a także realizacji przez Bank transakcji finansowych na rzecz takiego Klienta Międzynarodowego;
  • udzielenie wsparcia w zakresie wyceny usług oferowanych klientowi Międzynarodowemu;
  • kontrola przestrzegania standardów obsługi Klienta Międzynarodowego podczas świadczenia usługi finansowej przez Bank;
  • uczestnictwo w spotkaniach z Klientem Międzynarodowym, związanych ze świadczeniem na jego rzecz usług finansowych przez Bank;
  • udział w procesie obsługi posprzedażowej Klientów Międzynarodowych (w tym rozpatrywania skarg przez Bank).

Świadczenie przez Bank AT Usługi odbywa się przy udziale:

  1. Centrali Banku AT w A oraz Przedstawicielstw Banku AT zlokalizowanych w krajach europejskich (m.in. w Hiszpanii, we Włoszech, w Anglii), których podstawowym zadaniem jest wspieranie Banku w procesie świadczenia usług finansowych dla Klientów Międzynarodowych zlokalizowanych w poszczególnych państwach;
  2. Parent Account Managera (tzw. bankiera relacyjnego, dalej: ?PAM?), który jest odpowiedzialny za koordynację procesu współpracy Grupy z danym Klientem Międzynarodowym, w zakresie świadczenia usług finansowych.

W przypadku, gdy Bank ma zamiar świadczyć na rzecz Klienta Międzynarodowego usługi finansowe, niejednokrotnie niezbędne okazać się może wsparcie Centrali/Przedstawicielstw Banku AT lub PAM?a. Wsparcie takie może mieć bowiem decydujące znaczenie dla ustalenia satysfakcjonujących obie strony warunków współpracy pomiędzy Klientem Międzynarodowym a Bankiem i tym samym dla udzielenia przez podmiot nadrzędny Klienta Międzynarodowego zgody na skorzystanie z usług pośrednictwa finansowego Banku. Jednocześnie celem Grupy Banku jest świadczenie na rzecz klientów korporacyjnych usług finansowych na najwyższym poziomie. Osiągnięcie tego celu nie jest możliwe bez zaangażowania w świadczenie usług na rzecz Klienta Międzynarodowego pracowników Banku AT, którzy posiadają doświadczenie we współpracy z podmiotami grupy kapitałowej danego Klienta Międzynarodowego. Pracownicy Banku AT w momencie zwrócenia się do nich przez Bank z prośbą o wsparcie w procesie obsługi Klientów Międzynarodowych stają się de facto członkami zespołu odpowiedzialnego za oferowanie i świadczenie danemu Klientowi Międzynarodowemu usługi finansowej przez Bank. Powyżej opisane czynności wykonywane są na rzecz Banku na podstawie umowy zawartej pomiędzy Bankiem a Bankiem AT. Bank AT jest więc usługodawcą przedstawionej usługi, nabywanej przez Bank, z zakresu wsparcia w procesie oferowania oraz świadczenia usług finansowych. Dodatkowo należy wskazać, iż w sytuacji podobnej do Banku znajdują się również inne podmioty z jego Grupy. W efekcie opisywana usługa świadczona jest przez Bank AT również na rzecz innych członków Grupy.

Przedmiotowa Usługa nabywana jest od Banku AT ściśle w związku ze świadczonymi przez Bank usługami pośrednictwa finansowego i de facto stanowi kluczowy element procesu ich świadczenia. Jak już wcześniej wspomniano, ze względu na specyfikę sektora usług finansowych utrudnione jest świadczenie usług pośrednictwa finansowego na rzecz podmiotu, należącego do międzynarodowej grupy kapitałowej, bez udziału Banku AT, mającego relacje z taką grupą kapitałową.

Świadczenie powyżej opisanej Usługi wymaga od zaangażowanych pracowników Banku AT w szczególności specjalistycznej wiedzy z zakresu poszczególnych produktów oferowanych klientom, jak również funkcjonowania rynków finansowych w tym zakresie. Z tytułu świadczenia opisanej powyżej kompleksowej Usługi, Bank wypłaca Bankowi AT określone wynagrodzenie.

Wnioskodawca, w odniesieniu do opisanej powyżej Usługi, uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną dnia 16 grudnia 2011 r. przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: ?OKN?), zgodnie z którą opisana powyżej Usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00 (zgodnie z PKWiU z 1997 r.; Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r., Nr 42 poz. 264 ze zm.) ? ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe? oraz 66.19.9 (zgodnie z PKWiU z 2008 r.; Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 ze zm.) ? ?Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona powyżej kompleksowa Usługa, świadczona na rzecz Banku przez Bank AT, objęta była zakresem zwolnienia od podatku VAT, na gruncie regulacji Ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa Usługa, świadczona na rzecz Banku przez Bank AT, podlegała zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zdaniem Wnioskodawcy, na poprawność wskazanego stanowiska wskazuje w szczególności brzmienie przepisów Ustawy o VAT, przepisy wspólnotowe oraz orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo były identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Zgodnie, natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1) Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwolnieniu od podatku VAT podlegały usługi wymienione w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, zostały wskazane usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU); (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług stanowiąca załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, którą zgodnie z treścią Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie, czy nabywana Usługa podlegała w okresie do 31 grudnia 2010 r. zwolnieniu od VAT należy ustalić, czy znajdowała się ona w katalogu usług zwolnionych wymienionych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, a konkretnie:

  • czy stanowiła ona jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU; oraz
  • czy nie stanowiła ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa na gruncie PKWiU z 1997 r. stanowiła jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J, a konkretnie w dziale 67 PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 67.13.10-00.90, tj. ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostale, gdzie indziej niewymienione?, oraz nie stanowiła żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia. Wynika to z następujących przesłanek:

  1. Charakter pomocniczy Usługi

Nie ulega wątpliwości, że działalność banków komercyjnych sklasyfikowana jest w dziale 65 zatytułowanym ?Usługi pośrednictwa finansowego?. Dokonując formalnej analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego Bankowi przez Bank AT, jako usługi pomocniczej w stosunku do usług pośrednictwa finansowego należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU. Wynika to z faktu, iż zgodnie z treścią PKWiU Dział 67 ?obejmuje usługi ściśle związane z usługami finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66), które jednak nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko?. W związku z powyższym, spełniony jest wymóg formalny umożliwiający uznanie Usługi za usługę pomocniczą. Ponadto o pomocniczym charakterze przedmiotowej Usługi, w stosunku do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank świadczą następujące fakty:

  • W ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego są usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, co niewątpliwie ma miejsce w odniesieniu do Usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku;
  • Usługa polega na wsparciu działalności Banku w procesie świadczenia przez Bank na rzecz Klientów usług pośrednictwa finansowego.

    W modelach biznesowych przyjętych przez inne banki, czynności wchodzące w skład Usługi są wykonywane samodzielnie przez te banki i stanowią element zwolnionej z VAT usługi pośrednictwa finansowego ? powierzenie wykonywania tych czynności zewnętrznemu podmiotowi nie sprawia, iż przestają one stanowić element zwolnionej usługi pośrednictwa finansowego;

  • Wszystkie podejmowane w ramach Usługi działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną, przez Bank (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). W tym świetle należy stwierdzić, iż wchodzące w zakres Usługi czynności są niezbędne do wykonywania działalności przez Bank ? bez czynności podejmowanych przez Usługodawcę utrudnione byłoby prowadzenie działalności pośrednictwa finansowego przez Bank.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej dokonanej przez OKN w odpowiedzi na wniosek szczegółowo przedstawiający Usługę. Wnioskodawca zgadza się z niniejszą klasyfikacją i uważa, iż prawidłowym grupowaniem PKWiU z 1997 r. dla świadczonej przez Bank AT Usługi jest grupowanie 67.13.10.00.90, tj. ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane?.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż ostatnie dwie cyfry grupowania PKWiU z 1997 r. 67.13.10-00 mogą przyjąć następujące kombinacje: -10 (Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów); -20 (Usługi doradztwa finansowego i maklerów); -30 (Usługi kantorów wymiany walut); -90 (Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione). W tym kontekście należy zauważyć, iż nazwy grupowań determinują ich zakres. Zgodnie bowiem z punktem 6.2.1 zasad budowy tablic klasyfikacyjnych PKWiU ?podstawową funkcją nazwy grupowania jest określenie zakresu tego grupowania?. Przeprowadzona przez Wnioskodawcę analiza wskazuje, iż:

  • Przedmiotowa Usługa nie stanowi usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów. Bank AT nie pośredniczy w relacjach pomiędzy Bankiem a jego Klientami;
  • Nie można uznać, iż Usługa wiąże się w jakikolwiek sposób z działalnością czy usługami maklerów;
  • Nie można uznać przedmiotowej Usługi za usługę kantorów wymiany walut, ponieważ żaden kantor wymiany walut nie jest zaangażowany w procesie jej świadczenia;
  • Przedmiotowa Usługa nie stanowi również usługi doradztwa finansowego i maklerów. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego ?doradztwo? to udzielanie fachowych zaleceń, porad?, ?finanse? natomiast to środki pieniężne?. ?Doradztwo finansowe? należy więc uznać za udzielanie fachowych porad w zakresie środków pieniężnych oraz innych składników majątku na rzecz nabywców (oraz potencjalnych nabywców) usług pośrednictwa finansowego (?produktów finansowych)?. Przedmiotowej Usługi nie można uznać za doradztwo finansowe w ww. rozumieniu. Usługa bowiem nie polega na udzielaniu fachowych porad dotyczących środków pieniężnych lub innych składników majątku. Usługa polega na wsparciu (pomocy) w zakresie oferowania i świadczenia usług pośrednictwa finansowego.

Na marginesie Wnioskodawca zauważa również, iż wyjaśnienia do KWiU

W konsekwencji, nie ma wątpliwości iż charakter Usługi, jej cel oraz kontekst gospodarczy najlepiej odzwierciedla grupowanie 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. ?usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione?. Usługa świadczona przez Usługodawcę sprowadzała się bowiem do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego i jako taka stanowiła usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU. Warto również zauważyć, iż orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza prawidłowość powyższej klasyfikacji. Zgodnie bowiem z wyrokiem z dnia 22 grudnia 2008 r. ?cel (czyli istota) albo funkcja prawna powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację danej czynności i związane z tym konsekwencje prawne?. W przedmiotowej sytuacji, celem Usługi i jej funkcją prawną było umożliwienie Bankowi wykonywania działalności finansowej. Jedynie w przypadku grupowania 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. ?usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione? można uznać, iż zasada określona przez Sąd została zachowana.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca uważa, iż charakter Usługi oraz treść Rozporządzenia PKWiU nie pozwala na zaklasyfikowanie Usługi do innego grupowania PKWiU z 1997 r. niż 67.13.10-00.90.

  1. Usługa jako nie stanowiąca jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, wyłączonych z zakresu zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z Załącznikiem nr 4 do Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zakres zwolnienia z VAT nie obejmował:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20).
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust.

    1 pkt 12 Ustawy o VAT,

  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa nie należała do żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje.

W szczególności, Wnioskodawca zauważa, iż Usługa nie może zostać uznana za:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki - Usługa nie posiada elementów wspólnych z udzielaniem pożyczek pod zastaw;
  2. usługę polegającą na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej - w ramach czynnościskładających się na Usługę nie występuje oddanie w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej;
  3. usługę doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20) - Usługa nie posiada elementów zbieżnych z usługami doradztwa finansowego, zgodnie z analizą dokonaną w sekcji 1 powyżej;
  4. usługę doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń - w ramach czynności składających się na Usługę brak jest elementów związanych z ubezpieczeniami, w tym usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych;
  5. usługę ściągania długów oraz factoringu - Usługa nie posiada elementów wspólnych z czynnościami odzyskiwania należności lub finansowania obrotu gospodarczego w postaci usług factoringu;
  6. usługę zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art, 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów);
  7. usługę przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy przechowywania papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów);
  8. transakcję dotyczącą dokumentów ustanawiających tytuł własności - Usługa nie posiada elementów dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności;
  9. transakcję dotyczącą praw w odniesieniu do nieruchomości - Usługa nie posiada elementów dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

  1. Podsumowanie

W opinii Wnioskodawcy, Usługa świadczona przez Usługodawcę stanowiła na gruncie Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU z 1997 r.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Usługa nabywana przez Bank:

  • została ujęta w katalogu usług podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT wymienionych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT; a jednocześnie
  • nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje (wyłączonych z zakresu zwolnienia od podatku VAT);

Usługa ta korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie przepisów Ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika