z uwagi posiadanie wymaganych dokumentów, mimo że Spółka wykonuje usługi na rzecz spedytora, który (...)

z uwagi posiadanie wymaganych dokumentów, mimo że Spółka wykonuje usługi na rzecz spedytora, który przyjął te zlecenie od importera, może ona zastosować stawkę 0% (usługi są usługami transportu międzynarodowego)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2008 r. (data wpływu 29.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej w przypadku świadczenia usługi transportu towarów importowanych na rzecz spedytora - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej w przypadku świadczenia usługi transportu towarów importowanych na rzecz spedytora.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

ZXX XXXXX S.A. (dalej: ?Spółka?) jest przewoźnikiem ładunków w transporcie kolejowym krajowym i międzynarodowym. Spółka świadczy m.in. usługi transportowe polegające m.in. na przewozie z polskiego portu morskiego importowanych towarów przybyłych do kraju drogą morską.

Świadczone przez Spółkę usługi transportu towarów z portów morskich są często usługami wykonywanymi w całości na terytorium kraju i są w takiej sytuacji dokumentowane krajowym listem przewozowym, jednakże co do zasady stanowią one część usługi transportu międzynarodowego (jeśli dotyczą towarów przemieszczanych spoza Wspólnoty na terytorium kraju).

W konsekwencji towary, dla których miejscem przeznaczenia jest terytorium kraju, transportowane są drogą morską z państwa trzeciego, a następnie po przeładowaniu ich ze statku do wagonów kolejowych przewożone są przez ZXX XXXXX S.A. na podstawie krajowego listu przewozowego (np.: ze Szczecin Port Centralny do Luboń k/Poznania).

Stosowanie krajowego listu przewozowego wynika z faktu, że w transporcie międzynarodowym wykonywanym wspólnie przez przewoźników morskich i kolejowych nie jest używany wspólny dokument przewozowy. Natomiast użycie kolejowego listu przewozowego stosowanego w transporcie międzynarodowym możliwe jest, jeżeli przewóz koleją odbywa się na terytorium co najmniej dwóch państw.

Usługa transportu towarów importowanych świadczona jest przez ZXX XXXXX S.A. zarówno na rzecz bezpośredniego importera towarów jak również na rzecz spedytora (firmy spedycyjnej, która przyjęła zlecenie na tę usługę od importera towarów).

Gdy transport towarów świadczony jest przez ZXX XXXXX S.A. wyłącznie na terytorium kraju (z portu morskiego Szczecin Port Centralny do stacji Luboń k/Poznania), jedynym dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy przewozu jest krajowy list przewozowy.

List ten zawiera w rubryce 21 oświadczenie nadawcy przesyłki, że towar został przywieziony drogą morską z kraju trzeciego (np. ?towar przywieziony morzem z Maroka?).

W sytuacji, gdy ZXX XXXXX S.A. jako przewoźnik wystawia fakturę VAT spedytorowi za świadczoną usługę transportową towarów importowanych, stosuje stawkę podatku w wysokości 22%.

Postępowanie Spółki w sytuacji, gdy usługa jest świadczona przez Spółkę na rzecz bezpośredniego importera jest następujące.

W przypadku, gdy ZXX XXXXX S.A. w momencie wystawienia nabywcy usługi (bezpośredniemu importerowi) faktury VAT posiada tylko krajowy list przewozowy z ww. oświadczeniem nadawcy, wówczas Spółka przedmiotową usługę transportową opodatkowuje podstawową stawką VAT 22%.

Ponadto występują sytuacje, gdy ZXX XXXXX S.A. w momencie wystawienia nabywcy usługi faktury VAT posiada krajowy list przewozowy z ww. oświadczeniami nadawcy, jak również przekazaną Spółce przez kontrahenta (bezpośredniego importera) kopię dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu.

W dokumencie SAD w polu 44 - Dodatkowe informacje/Załączone dokumenty/Świadectwa i pozwolenia - zawarty został kod 071V, który zgodnie z instrukcją wypełniania i stosowania dokumentu SAD opracowaną w Departamencie Ceł Ministerstwa Finansów określa ?Wliczane do podstawy opodatkowania tylko podatkiem VAT koszty prowizji oraz koszty opakowania transportu i ubezpieczenia, które będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju?.

Przez pierwsze miejsce przeznaczenia zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy o VAT rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Ponadto wlicza się do podstawy opodatkowania elementy, o których mowa powyżej, gdy powstają one w związku z dalszym transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonywania zgłoszenia.

Z otrzymanej od kontrahenta Spółki kopii dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu wynika, iż wartość usługi transportowej podwyższa podstawę opodatkowania dla VAT w imporcie towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postępuje prawidłowo stosując stawkę podatku VAT w wysokości 22% w przypadku, gdy należność za usługi transportu towarów importowanych opłacana jest przez spedytora (który w liście przewozowym został wskazany jako płatnik w imieniu importera towarów), nawet w przypadku posiadania przez spółkę kopii dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelnionego wypisu z tego dokumentu, w którym w polu 44 wpisany został symbol określający, iż wartość usługi transportowej z portu morskiego Szczecin Port Centralny do stacji Luboń k/Poznania została włączona do podstawy opodatkowania dla VAT w imporcie towarów, czy też Spółka powinna zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Jednocześnie zdaniem Spółki, stawkę podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT, w stosunku do usług transportowanych do pierwszego miejsca przeznaczenia w Polsce, stosuje ten podmiot, który wystawią fakturę za świadczone usługi bezpośrednio importerowi. Spółką wystawiając za swoją usługę transportową fakturę spedytorowi powinna zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 1-2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą? - dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora ? list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi transportu międzynarodowego, tj. dokonuje transportu koleją towarów importowanych drogą morską z polskiego portu morskiego do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Spółka świadczy przedmiotowe usługi m.in. dla spedytora, który przyjął zlecenie na tę usługę od importera towarów. Spedytor wystawia fakturę VAT bezpośrednio importerowi, natomiast Spółka wystawia fakturę na rzecz spedytora. Spółka posiada następujące dokumenty związane z przedmiotową transakcją - krajowy list przewozowy zawierający oświadczenie nadawcy przesyłki, że towar został przywieziony drogą morską z podaniem kraju nadania (tj. trzeciego); ponadto Spółka posiada kopię dokumentu odprawy celnej (lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu), z którego wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT wliczone są koszty transportu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe, ponieważ dokumentacja posiadana przez Spółkę będzie w wystarczający sposób potwierdzać fakt wykonania usługi transportu międzynarodowego - zarówno spedytor, jak i Spółka ma prawo zastosować do przedmiotowej transakcji stawkę podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika