Stawka VAT dla usługi kompleksowej organizacji wesel, komunii i innych imprez, oraz wejść na imprezy (...)

Stawka VAT dla usługi kompleksowej organizacji wesel, komunii i innych imprez, oraz wejść na imprezy taneczne, i wynajem Sali na szkolenia i konferencje

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2011 r. (data wpływu 02.12.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 07.02.2012r. (data wpływu 10.02.2012r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27.01.2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 07.02.2012r. (data wpływu 10.02.2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z dnia 27.01.2012r. (skutecznie doręczone w dniu 02.02.2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zarejestrował prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kompleksowej obsługi wesel, komunii, sylwestra i innych imprez okolicznościowych. Aktualnie kończy budowę budynku do prowadzenia w/w działalności gospodarczej, po zakończeniu budowy będzie organizował w zależności od wymogów klienta:

  1. Wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, przygotowanie napoi gorących oraz zabezpieczenie różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących alkoholu, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia,
  2. Wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, przygotowanie napoi gorących oraz zabezpieczenie różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących bez alkoholu, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia,
  3. Wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia bez żadnych napoi,
  4. Inne imprezy taneczne (np. sylwester) - wejście na imprezę po zakupie biletu wstępu,
  5. Wynajem samej sali na szkolenia, konferencje, spotkania.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 07.02.2012r. (data wpływu 10.02.2012r.) Wnioskodawca wskazał, iż:

  • usługi opisane w pkt 1 należy zaklasyfikować wg PKWiU 56.10.11.0 (Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach)
  • usługi opisane w pkt 2 należy zaklasyfikować wg PKWiU 56.10.11.0 (Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach)
  • usługi opisane w pkt 3 należy zaklasyfikować wg PKWiU 56.10.11.0 (Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach)
  • usługi opisane w pkt 5 należy zaklasyfikować wg PKWiU 68.20.12.0 (Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub wydzierżawionymi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakimi stawkami podatku VAT należy opodatkować czynności wymienione w punktach 1, 2, 3, 4, 5...

Stanowisko Wnioskodawcy

1. Usługa w zakresie kompleksowej obsługi wesel, komunii i innych imprez okolicznościowych polegająca na wynajmie sali własnej, przygotowanie posiłków, przygotowanie napoi gorących oraz zabezpieczenie różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących i alkoholu, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia, należy traktować ją jako Usługę gastronomiczną, gdzie wynajem sali oraz orkiestra stanowią część integralną całości usługi gastronomicznej. Usługa ta będzie opodatkowana stawką 8% na podstawie paragrafu 7 ust. 1 pkt 1 i poz. 7 Załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z 04.04.2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zaś sprzedaż kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych i napojów alkoholowych będzie opodatkowane stawką (podstawową) 23%.

2. Usługa w zakresie kompleksowej obsługi wesel, komunii i innych imprez okolicznościowych polegająca na wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, przygotowanie napoi gorących oraz zabezpieczenie różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących bez alkoholu, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia, należy traktować ją jako Usługę gastronomiczną, gdzie wynajem sali oraz orkiestra stanowią część integralną całości usługi gastronomicznej. Usługa ta będzie opodatkowana stawką 8% na podstawie paragrafu 7 ust. 1 pkt 1 i poz. 7 Załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z 04.04.2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zaś sprzedaż kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych będzie opodatkowane stawką (podstawową) 23%.

3. Usługa w zakresie kompleksowej obsługi wesel, komunii i innych imprez okolicznościowych polegająca na wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia bez żadnych napoi, należy traktować ją jako Usługę gastronomiczną, gdzie wynajem sali oraz orkiestra stanowią część integralną całości usługi gastronomicznej. Usługa ta będzie opodatkowana stawką 8% na podstawie paragrafu 7 ust. 1 pkt l i poz.7 Załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z 04.04.2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

4. Usługa polegająca na zorganizowaniu ?inne imprezy taneczne? (np. sylwester) - wejście na imprezę po zakupie biletu wstępu, gdzie stawka podatku wynosi 8%. Stosownie do treści poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne, bez względu na symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - opodatkowane są stawką 8%.

5. Wynajem samej sali na szkolenia, konferencje, spotkania będzie opodatkowana stawką 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm. - dalej ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (?).

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi związane z rozrywką i rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Jak stanowi natomiast § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, pod poz. 7 ustawodawca wymienił usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza organizować:

  1. Wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, przygotowanie napoi gorących oraz zabezpieczenie różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących alkoholu, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia ? powyższe usługi sklasyfikował wg PKWiU 56.10.11.0 tj. Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach;
  2. Wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, przygotowanie napoi gorących oraz zabezpieczenie różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących bez alkoholu, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia - powyższe usługi sklasyfikował wg PKWiU 56.10.11.0 tj. Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach;
  3. Wynajem sali własnej, przygotowanie posiłków, obsługa kelnerska, zapewnienie orkiestry lub nagłośnienia bez żadnych napoi - powyższe usługi sklasyfikował wg PKWiU 56.10.11.0 tj. Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach;
  4. Inne imprezy taneczne (np. sylwester) - wejście na imprezę po zakupie biletu wstępu,
  5. Wynajem samej sali na szkolenia, konferencje, spotkania ? powyższe usługi sklasyfikował wg PKWiU 68.10.12.0 tj. Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub wydzierżawionymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawek podatku VAT, jakie winien zastosować do ww. usług. Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że w odniesieniu do usług, opisanych w pkt 1, 2 i 3 polegających na wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, przygotowaniu napoi gorących oraz zabezpieczeniu różnego rodzaju gotowych napoi chłodzących lub bez żadnych napoi, bez alkoholu lub z alkoholem, obsłudze kelnerskiej, zapewnieniu orkiestry lub nagłośnienia, które Wnioskodawca zaklasyfikował wg PKWiU 56.10.11.0, należy zastosować obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r. stawkę 8%. Przy czym wskazaną preferencją nie będą objęte dostarczane w ramach tej czynności napoje chłodzące, kawa herbata oraz napoje alkoholowe, co wynika wprost z treści ww. § 7 ust. 1 pkt 1. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z zał. nr 1, poz. 7 do tego rozporządzenia. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż napoje te dostarczane są w ramach jednej kompleksowej usługi.

Odnosząc się do usług oferowanych przez Wnioskodawcę opisanych w pkt 4 wniosku, należy zauważyć, iż w załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi związane z rozrywką i rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia ?wstępu?. Należy zatem sięgnąć do wykładni językowej aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów pod redakcją profesora Jerzego Bralczyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) wstęp to: 'możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś'. Jak wskazał Wnioskodawca usługa polegająca na organizowaniu innej imprezy tanecznej np. sylwester polega na wejściu na imprezę po zakupie biletu wstępu. Zatem, odnosząc przedstawiony we wniosku opis czynności wymienionych w pkt 4 do przytoczonych powyżej przepisów prawa, stwierdzić należy, iż usługi polegające na organizowaniu innych imprez tanecznych np. sylwester podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy jako wymienione w poz. 183 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, wyłącznie w zakresie wstępu.

Czynności opisane przez Wnioskodawcę w poz.

5 wniosku tj. wynajem sali na szkolenia, konferencje, spotkania, które zostały zaklasyfikowane wg. PKWiU 68.20.12.0 ? wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub wydzierżawionymi, jako nieuprawnione do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, Wnioskodawca winien opodatkować podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy

Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Końcowo, zaznacza się, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Dlatego też interpretację wydano przy założeniu, ze opisane we wniosku czynności w zakresie oferowanych usług prawidłowo zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008r.

Jednocześnie poinformować należy, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40,00 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż wniosek zawiera jeden stan faktyczny, a Strona wniosła w dniu 30.11.2011 r. opłatę od wniosku w kwocie 75 zł, różnica w kwocie 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku, stosownie do dyspozycji zawartej w części F, poz. 66 pkt 1 wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika