prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu

prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 12.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut jest instytutem badawczym. Organem sprawującym nadzór nad instytutem jest Minister Gospodarki. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych, związanych z mechanizacją i automatyzacją przemysłu, budownictwa, górnictwa skalnego, gospodarką odpadami oraz upowszechnianiem i wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych, technicznych i organizacyjnych w praktyce gospodarczej, w tym: prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz działalności prototypowo-doświadczalnej; prowadzenie działalności w zakresie badań i certyfikacji w ramach posiadanych uprawnień; prowadzenie współpracy naukowej w kraju i za granicą w zakresie prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych; prowadzenie działalności w zakresie doskonalenia metod i technik prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, projektowanie i budowa stanowisk badawczych, aparatury badawczej i kontrolno-pomiarowej; upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych. Działalność naukowo-badawcza Instytutu ma głównie charakter stosowany, ukierunkowany na rozwiązywanie problemów gospodarczych leżących w obszarze specjalizacji statutowej. Udział prac podstawowych, które dotyczą głównie mechaniki konstrukcją teorii rozdrabniania i przesiewania surowców mineralnych, stanowi również znaczna część ogółu realizowanych prac.

LIFE+ jest jedynym instrumentem finansowym Unii Europejskiej koncentrującym się wyłącznie na współfinansowaniu projektów w dziedzinie ochrony środowiska. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja polityki ochrony środowiska oraz identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących ochrony środowiska. W szczególności LIFE+ wspiera wdrażanie Szóstego Programu Działania Środowiskowego Wspólnoty (6th EAP, 2002-2012), włącznie z jego strategiami tematycznymi oraz zapewnia wsparcie finansowe przedsięwzięć wnoszących wartość dodaną w dziedzinie ochrony przyrody i środowiska państwa członkowskich UE. W ramach instrumentu LIFE+ Instytut otrzymał dofinansowanie na realizację projektu ?Instalacja demonstracyjna wytwarzania kruszyw lekkich z osadów ściekowych i krzemionki odpadowej.

Głównym celem projektu jest zademonstrowanie funkcjonowania innowacyjnej technologii zagospodarowania wybranych grup odpadów, w tym osadów ściekowych, w celu wytwarzania kruszyw lekkich. Opracowana w Instytucie nowa metoda unieszkodliwiania osadów ściekowych oparta została na założeniu wykorzystania różnych odpadów i zneutralizowaniu ich w jednym procesie, w celu wytworzenia produktu handlowego. Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację celów strategicznych projektu, którymi są:

  • budowa prototypowej linii demonstracyjnej, przeprowadzenie spójnej kampanii informacyjnej dotyczącej realizowanego projektu, sprawdzenie opracowanej w warunkach laboratoryjnych technologii w skali technicznej, zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat problemu zagospodarowania osadów ściekowych.

W związku z realizacją projektu instalacja prototypowa nie będzie przynosiła Instytutowi żadnych przychodów - nie będzie na niej realizowana produkcja przeznaczona na sprzedaż, a jedynie w celach demonstracyjnych. Ponadto po zakończeniu realizacji projektu Instytut nie będzie sprzedawał kopii instalacji demonstracyjnej.

Źródłem pokrycia kosztów generowanych w trakcie realizacji projektu są:

  • dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Instrumentu LIFE+ pokrywająca 50% ponoszonych kosztów,
  • dotacja ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pokrywająca 45% ponoszonych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Instytutowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr poz. 535 z późniejszymi zmianami) ...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu: ?Instalacja demonstracyjna wytwarzania kruszyw lekkich z osadów ściekowych i krzemionki odpadowej? Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 powołanej ustawy), zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 powołanej ustawy). W związku z powyższym Instytut nie ma możliwości na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji tego projektu, tym samym nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług (?).

Przepisy ustawy stanowią o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest instytutem badawczym, którego przedmiotem działania jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych, związanych z mechanizacją i automatyzacją przemysłu, budownictwa, górnictwa skalnego, gospodarką odpadami oraz upowszechnianiem i wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych, technicznych i organizacyjnych w praktyce gospodarczej. Wnioskodawca zaznacza, iż w ramach instrumentu LIFE+ otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. ?Instalacja demonstracyjna wytwarzania kruszyw lekkich z osadów ściekowych i krzemionki odpadowej?. Głównym celem projektu jest zademonstrowanie funkcjonowania innowacyjnej technologii zagospodarowania wybranych grup odpadów, w tym osadów ściekowych, w celu wytwarzania kruszyw lekkich. W związku z realizacją projektu instalacja prototypowa nie będzie przynosiła Instytutowi żadnych przychodów - nie będzie na niej realizowana produkcja przeznaczona na sprzedaż, a jedynie w celach demonstracyjnych. Ponadto po zakończeniu realizacji projektu Instytut nie będzie sprzedawał kopii instalacji demonstracyjnej. Instytut zaznaczył, iż źródłem pokrycia kosztów generowanych w trakcie realizacji projektu jest dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Instrumentu LIFE+, oraz dotacja ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o Gospodarki Wodnej. Wątpliwości Instytutu sprowadzają się do kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu pn. ?Instalacja demonstracyjna wytwarzania kruszyw lekkich z osadów ściekowych i krzemionki odpadowej?, bowiem przedmiotowe wydatki nie będą miały jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu pn. ?Instalacja demonstracyjna wytwarzania kruszyw lekkich z osadów ściekowych i krzemionki odpadowej?.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika