Faktury oraz faktury korygujące wystawiane przez Spółkę w formacie PDF i przesyłane pocztą elektroniczną, (...)

Faktury oraz faktury korygujące wystawiane przez Spółkę w formacie PDF i przesyłane pocztą elektroniczną, spełniać będą warunki do uznania ich za faktury i faktury korygujące w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2011r. (data wpływu 27.12.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania faktur elektronicznych przesyłanych za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF oraz określenia sposobu potwierdzania odbioru faktur korygujących ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania faktur elektronicznych przesyłanych za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF oraz określenia sposobu potwierdzania odbioru faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Wnioskodawca lub Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów i usług. Przedmiotowe transakcje są dokumentowane tradycyjnymi fakturami VAT, wystawianymi przez Wnioskodawcę oraz przesyłanymi kontrahentom Wnioskodawcy w formie papierowej za pośrednictwem poczty, kuriera lub wręczanymi osobiście. Kopie faktur wystawianych przez Wnioskodawcę są obecnie przechowywane w postaci papierowej. W celu usprawnienia przepływu faktur Wnioskodawca oraz jego kontrahenci rozważają zmianę stosowanego dotychczas sposobu przesyłania faktur poprzez odstąpienie od ich wystawiania i przesyłania w formie papierowej i zastąpienie ich fakturami elektronicznymi przesyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienie w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w którym wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez strony oraz będą określone procedury potwierdzające autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur. W szczególności Wnioskodawca zamierza ustalić, że w celu wyświetlenia wystawionej oraz otrzymanej faktury zarówno Wnioskodawca jak i jego kontrahenci będą posługiwać się programem Adobe Reader - popularnym czytnikiem formatu PDF, udostępnionym za darmo przez firmę Adobe bądź innym czytnikiem bez możliwości modyfikacji plików w formacie PDF. Ponadto procedura zawarta w porozumieniu będzie stanowić, że wystawiane oraz otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury będą przesyłane pocztą elektroniczną w formie plików PDF z adresu e-mail określonego w porozumieniu. Wysyłka faktur będzie dokonywana z zabezpieczonych loginem i hasłem zarówno komputera jak i oprogramowania. Oprogramowanie obsługiwane będzie przez uprawnionego do tego pracownika Wnioskodawcy. Faktury wysyłane w formie pliku PDF będą następnie przechowywane przez Wnioskodawcę w wersji elektronicznej (w formacie PDF) w zewnętrznym elektronicznym archiwum I (serwery, na których będą przechowywane faktury są zlokalizowane poza terytorium RP). Faktury w postaci plików PDF będą przechowywane w sposób umożliwiający ich filtrowanie/podział na okresy rozliczeniowe przez okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Na żądanie organu podatkowego, Spółka zapewni dostęp online do archiwum w siedzibie Spółki lub przekaże kopie faktur w formacie PDF na elektronicznym nośniku informacji (CD, DVD, pamięć USB).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dokumenty w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane dla faktury dane, przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy pocztą elektroniczną w formacie PDF będą mogły być traktowane jako faktury lub faktury korygujące, w rozumieniu przepisów o podatku VAT...
  2. Czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy lub wiadomość wysłana przez odbiorcę faktury pocztą elektroniczną zawierająca informację o odebraniu faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokumenty sporządzone w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane dla faktury dane, przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy pocztą elektroniczną w formacie PDF będą mogły być traktowane jako faktury lub faktury korygujące w rozumieniu przepisów o podatku VAT. Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności ich treści (§ 4 Rozporządzenia o e-fakturach). W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia o e-fakturach, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2, integralność treści faktury oznacza to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać. W myśl § 2 ust. 2 pkt l i 2 Rozporządzenia o e-fakturach autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu, lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Stosownie do § 3 ust. 1 Rozporządzenia o e-fakturach faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania przez odbiorcę faktury.

W ocenie Wnioskodawcy, przytoczone powyżej przepisy Rozporządzenia o e-fakturach dopuszczają możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej za pośrednictwem wszystkich środków komunikacji elektronicznej. Brak kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub nie zastosowanie systemu elektronicznej wymiany danych (EDI) nie może wpływać na spełnienie warunków, o których mowa w § 4 Rozporządzenia o e-fakturach. Przepis ten wymienia, bowiem jedynie przykładowe metody, jakie mogą zastosować wystawcy faktur przesyłanych drogą elektroniczną dla zachowania autentyczności i integralności przesyłanych faktur. Za fakturę może zostać uznany w szczególności dokument spełniający wszystkie wymogi wskazane w Rozporządzeniu o fakturach przesłany przez wystawcę odbiorcy za pomocą poczty elektronicznej. Dla uznania danego dokumentu za fakturę nie ma znaczenia format, w jakim został on udostępniony odbiorcy. W ocenie Wnioskodawcy może być to format PDF.

§ 3 ust. 1 Rozporządzenia o e-fakturach jednoznacznie wskazuje, iż faktury mogą być wysyłane w dowolnym formacie. Potwierdza to treść pisma Ministra Finansów pt. ?Najważniejsze zmiany VAT od dnia 1 stycznia 2011 r.?. w którym wskazano, iż celem wprowadzenia Rozporządzenia o e-fakturach było umożliwienie przesyłanie faktury w dowolnym formacie, np. PDF lub doc. Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lutego 2010r., sygn. IPPB5/423-753/10-5/JC, w której czytamy: faktury otrzymywane drogą mailową mają format PDF, co oznacza, że Wnioskodawca nie ma możliwości ingerencji w ich treść.?

Dla realizacji przedmiotowego wymogu Wnioskodawca planuje przyjęcie, iż faktury będą przesyłane w formacie PDF oraz podjęcie działań polegających na zabezpieczeniu systemu informatycznego przed niekontrolowaną ingerencją (programy antywirusowe i firewall) oraz zastosowaniu standardowych metod szyfrowania wiadomości wysyłanych pocztą elektroniczną. Wskazane działania zapewnią, zdaniem Wnioskodawcy, pewność, co do tożsamości wystawcy faktury i zagwarantują, że w treści faktury nie zostaną dokonane nieuprawnione modyfikacje. W konsekwencji należy uznać, iż dokumenty w formie elektronicznej zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy drogą elektroniczną w formacie PDF winny być traktowane jako faktury lub faktury korygujące w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Ad 2

W myśl art. 29 ust. 4a UVAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. W obowiązujących przepisach prawa podatkowego brak jest szczegółowych regulacji w zakresie sposobu potwierdzenia odbioru korekty faktury (lub samej faktury). W konsekwencji, potwierdzenie takie może być dokonane w każdej formie pozwalającej na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 października 2010r., sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ, w której organ wskazał, że: ?przepisy nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia.? Zdaniem organu: ?istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż?.

Należy zauważyć, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia ?otrzymania?. Zgodnie z wykładnią językową przez ?otrzymać? należy rozumieć ?stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś? (por. Mały słownik języka polskiego, pod red. E. Sobol, PWN, s. 576). ?Otrzymanie? nie jest równoznaczne z przejęciem lub pobraniem. Otrzymującym jest osoba, której dana rzecz została przedłożona. W konsekwencji, momentem otrzymania faktury korygującej będzie moment, w którym faktura elektroniczna będzie dostępna dla odbiorcy faktury na jego urządzeniach informatycznych (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 29 września 2008r. sygn. ITPP3/443-170c/08/JK). Pogląd ten podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 25 lutego 2011 r. sygn. ILPP2/443-1953/10-2/SJ, w której czytamy: ?gdy z racji funkcjonalności systemu informatycznego stosowanego przez obie strony transakcji, wystawiona faktura i faktura korygująca w formie elektronicznej jest umieszczana w systemie informatycznym i natychmiast jest widoczna dla odbiorcy tej faktury na jego urządzeniach informatycznych to wówczas momentem otrzymania takiej faktury jest moment jej wystawienia i umieszczenia w systemie informatycznym.? Podobną kwalifikację zastosował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 24 sierpnia 2010r. sygn. IPPP2/443-406/10-2/MM.

Dlatego za potwierdzenie otrzymania faktury mogą być również uznane automatyczne komunikaty generowane przez system informatyczny w chwili otrzymania zawierającej fakturę wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną. Ten sposób potwierdzenia otrzymania faktury zaakceptował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2009r., sygn. IBPP2/443-114/09/LŻ, stwierdzając, że: ?potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej za pomocą automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej, w domyśle klienta poczty elektronicznej będzie, w ocenie tut organu, wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę (...)?. Podobne stanowisko wyraził ten organ w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2008r., sygn. IBPP2/443-1020/08/LŻ. Także w przytoczonej powyżej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w której czytamy ?Przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane, np. (...) drogą elektroniczną (internetem lub pocztą e-mail).?

W związku z powyższym, zważywszy na brzmienie przepisów ustawy o VAT i przepisów wykonawczych, biorąc pod uwagę dotychczasowe stanowisko organów podatkowych, należy uznać, iż za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany: komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę lub fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy lub wiadomość wysłana przez odbiorcę faktury pocztą elektroniczną zawierająca informację o odebraniu faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j., Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 6.

Kwestię wystawiania i przechowywania faktur VAT reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją wyrażoną w § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Kwestię udostępniania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.

W myśl przepisów § 3 ust. 1-3 tego rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca faktury traci prawo do przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o cofnięciu akceptacji, chyba że strony uzgodnią inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni.

Zgodnie z treścią § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  1. autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;
  2. integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Ponadto, na mocy § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W celu usprawnienia przepływu faktur Wnioskodawca oraz jego kontrahenci rozważają zmianę stosowanego dotychczas sposobu przesyłania faktur poprzez odstąpienie od ich wystawiania i przesyłania w formie papierowej i zastąpienie ich fakturami elektronicznymi przesyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z kontrahentami pisemne porozumienie w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w którym wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez strony oraz będą określone procedury potwierdzające autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur. W szczególności Wnioskodawca zamierza ustalić, że w celu wyświetlenia wystawionej oraz otrzymanej faktury zarówno Wnioskodawca jak i jego kontrahenci będą posługiwać się programem Adobe Reader - popularnym czytnikiem formatu PDF, udostępnionym za darmo przez firmę Adobe bądź innym czytnikiem bez możliwości modyfikacji plików w formacie PDF. Ponadto procedura zawarta w porozumieniu będzie stanowić, że wystawiane oraz otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury będą przesyłane pocztą elektroniczną w formie plików PDF z adresu e-mail określonego w porozumieniu. Wysyłka faktur będzie dokonywana z zabezpieczonych loginem i hasłem zarówno komputera jak i oprogramowania. Oprogramowanie obsługiwane będzie przez uprawnionego do tego pracownika Wnioskodawcy. Faktury wysyłane w formie pliku PDF będą następnie przechowywane przez Wnioskodawcę w wersji elektronicznej (w formacie PDF) w zewnętrznym elektronicznym archiwum. Faktury w postaci plików PDF będą przechowywane w sposób umożliwiający ich filtrowanie/podział na okresy rozliczeniowe przez okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Na żądanie organu podatkowego, Spółka zapewni dostęp online do archiwum w siedzibie Spółki lub przekaże kopie faktur w formacie PDF na elektronicznym nośniku informacji (CD, DVD, pamięć USB).

Mając na uwadze wyżej przytoczone regulacje prawne należy stwierdzić, iż obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur lub faktur korygujących w formie elektronicznej. Ponadto przepisy nie narzucają podatnikom żadnej szczególnej technologii fakturowania elektronicznego. Faktury muszą odzwierciedlać faktyczne transakcje, dlatego też konieczne jest zapewnienie ich autentyczności, integralności i czytelności. Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury można gwarantować według metody określonej przez podatnika, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę. Podkreślić należy, iż aktualne przepisy nie przewidują regulacji co do sposobu, w jaki akceptacja ta ma być dokonana, może być zatem dokonana w formie pisemnej bądź elektronicznej. Stwierdzić należy, iż przepisy prawa krajowego określają jedynie przykładowe formy zapewnienia przez wystawcę faktury autentyczności pochodzenia i integralności treści. W konsekwencji wystawca faktury może zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści innymi formami aniżeli wymienione w wyżej cytowanych przepisach, np. wystawiając fakturę w formacie PDF, który wyłącza możliwość edycji pliku zapisanego w tym formacie i przesyłając ją za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Odnosząc się natomiast do kwestii związanej z fakturami korygującymi, przesyłanymi w formie elektronicznej, należy zauważyć, że w wyżej wymienionym rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010r. ustawodawca nie odniósł się do faktur korygujących. W związku z tym należy zwrócić uwagę na § 19 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Przepisu powyższego nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że gdy w ww. rozporządzeniu z 17 grudnia 2010r. jest mowa o fakturach, należy pod tym pojęciem rozumieć zarówno ?fakturę pierwotną? jak też ?fakturę korygującą?, albowiem ustawodawca w akcie prawnym regulującym ogólne zasady wystawiania faktur ustala normę, zgodnie z którą w formie elektronicznej można przyjąć zarówno ?fakturę pierwotną? jak też ?fakturę korygującą?. Zatem ww. przepisy regulujące kwestię udostępniania faktur w formie elektronicznej mają również zastosowanie do faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione w sprawie okoliczności, należy stwierdzić, iż faktury oraz faktury korygujące wystawiane przez Spółkę w formacie PDF i przesyłane pocztą elektroniczną, spełniać będą warunki do uznania ich za faktury i faktury korygujące w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jak bowiem wskazała Spółka ? zawrze ona z kontrahentami pisemne porozumienie w sprawie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w którym wyrażona zostanie akceptacja takiej formy fakturowania przez strony, a ponadto z wniosku wynika, iż stosowane przez Spółkę środki zapewnią autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur.

Stanowisko Spółki przedstawione w odniesieniu do pytania nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów, sprzedawca jest bezwzględnie zobowiązany do otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług, jako adresat przedmiotowego dokumentu i może mieć ono dowolną formę. Żaden bowiem przepis nie stanowi, iż musi to nastąpić w specjalnej formie. Potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę. Stąd też potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej za pomocą automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej bądź też wiadomość wysłana przez odbiorcę informująca o odebraniu faktury, będzie, w ocenie tut. organu, wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało również uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika