Czy zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni będzie mogła (...)

Czy zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów dokonanych za otrzymaną dotację rozwojową, w ramach realizowanego programu, ewentualnie od jakich zakupów istnieje taka możliwość, a od jakich nie ma możliwości dokonania odliczeń?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku otrzymania dotacji rozwojowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku otrzymania dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni - podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług spedycyjnych, pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz rozszerzyła działalność o usługi realizacji programów finansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. We wniosku o przyznanie środków na realizację programu w ramach POKL, niezbędnym jest wykazanie kosztów (brutto lub netto) planowanego programu. Jednak koszty realizacji programu nie służą dalszej sprzedaży opodatkowanej. Mogą one obejmować zarówno wydatki tzw. kosztowe (materiały biurowe), środki trwałe (wyposażenie biura, sprzęt elektroniczny) lub przedmioty przekazywane nieodpłatnie do użytku beneficjentom ostatecznym projektu (książki czy stroje ludowe).

Wg informacji uzyskanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 19 marca 2008 r. dotacja rozwojowa jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych, w efekcie powyższego, nie stanowi przychodu beneficjenta, a wydatek z niej poniesiony nie stanowi dla niego kosztu uzyskania przychodu. Konsekwencją powyższego byłby zakaz - na podst. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur zakupu takiego towaru. Jednakże, w cytowanym wyżej przepisie ustawy o VAT, przewidziany jest wyjątek od tego ograniczenia. Przepis ten bowiem stanowi, że możliwe jest odliczenie podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, gdy brak możliwości rozliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów dokonanych za otrzymaną dotację rozwojową, w ramach realizowanego programu, ewentualnie od jakich zakupów istnieje taka możliwość, a od jakich nie ma możliwości dokonania odliczeń...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w przypadku dotyczącym finansowania programów realizowanych w ramach PKOL, pomimo wyjątku wskazanego w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na fakt, iż nie służą one sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Ze wskazanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Według obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostawał w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Należy zaznaczyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów bądź usług nie powstawało automatycznie w momencie uznania poniesionych wydatków na towary i usługi za koszt uzyskania przychodów. Fakt, iż dany wydatek stanowił koszt uzyskania przychodów był kwestią odrębną od tego, czy nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W pierwszej kolejności bowiem należało dokonać analizy, czy dany zakup towaru bądź usługi związany był z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a dopiero w drugiej kolejności (jeżeli dany zakup był związany z czynnościami opodatkowanymi) ? czy można było go uznać za koszt uzyskania przychodów. Zatem, jeżeli poniesione wydatki nie były związane z czynnościami opodatkowanymi, fakt uznania ich za koszty uzyskania przychodów był sprawą drugorzędną ze względu na to, iż w tym przypadku podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi oraz (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.), gdy wydatki te były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku podkreślić należy, że z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą uchylony został art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że ponoszone wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych za otrzymaną dotację rozwojową w ramach realizowanego programu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zainteresowana będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w przypadku, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, stąd też Wnioskodawczyni winna wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40 zł ? art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Wnioskodawczyni dokonała wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 06.11.2008 r. Zatem kwota 35 zł zgodnie z art. 14f § 2a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejący na załączonym do wniosku dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika