opodatkowanie złożonej usługi edukacyjnej sygn: IPPP1/443-223/09-2/AW

opodatkowanie złożonej usługi edukacyjnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2008r. (data wpływu 12.12.2008r. do BKIP w Toruniu) uzupełnione pismem z dnia 02.03.2009r. (data wpływu do BKIP w Toruniu 06.03.2009r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20.02.2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania złożonej usługi edukacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania złożonej usługi edukacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła zamierza zawrzeć umowę z inną uczelnią wyższą, której przedmiotem będzie świadczenie usług edukacyjnych. W ramach tej umowy Wnioskodawca korzystając z własnej bazy dydaktycznej kształcić będzie studentów innej uczelni pobierając za to stosowną opłatę. Na usługę tą będą się składać:

  • organizacja i prowadzenie punktu rekrutacyjnego oraz konsultacyjnego studiów wyższych innej uczelni;
  • przyjmowanie dokumentów rekrutacyjnych na ww. kierunki studiów innej uczelni;
  • sprawdzanie takiej dokumentacji, wydawanie studentom innej uczelni indeksów i innych dokumentów związanych ze studiami organizowanymi przez inną uczelnię na uczelni Wnioskodawcy;
  • przyjmowanie od studentów innej uczelni opłat za organizowane studia;
  • księgowanie tych opłat na oddzielnym koncie;
  • zatrudnianie kadry naukowo ? dydaktycznej do obsługi studiów innej uczelni prowadzonej na uczelni Wnioskodawcy;
  • zapewnienie w siedzibie Wnioskodawcy bazy socjano ? lokalowej, dostępu do biblioteki, czytelni, Internetu, usługi ksero studentom innej uczelni.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 02.03.2009r. Wnioskodawca podał, że wymienione we wniosku czynności będące zdaniem Wnioskodawcy czynnościami ubocznymi (lub też pomocniczymi) należy zakwalifikować (za wyjątkiem zatrudnienia kadry naukowo ? dydaktycznej do obsługi studiów innej uczelni prowadzonej na uczelni Wnioskodawcy) jako ?Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną gdzie indziej niesklasyfikowane? 82.99.19.0 PKWiU lub też co może przystawać do świadczonej usługi kompleksowej ? ?Usługi administracji publicznej w zakresie edukacji? 84.12.11.0 PKWiU. Wymieniona czynność nie będzie w zasadzie żadną usługą ? będzie polegała na prowadzeniu zajęć przez pracowników naukowych Wnioskodawcy ze studentami innej uczelni - w konsekwencji będzie to klasyczna usługa edukacyjna ? ?Usługi szkolnictwa wyższego? 80.30.12-00.00 PKWiU.

Kalkulowanie wynagrodzenia polegać będzie na przedstawieniu przez obie strony kosztorysów poniesionych wydatków na poszczególne czynności składające się na główną czynność ? determinującą określenie całości i po zaakceptowaniu ww. kosztorysów przez strony nastąpi zapłata. Opłaty wpłacane będą na wydzielone konto Wnioskodawcy. Zatem zapłata będzie polegała na rozliczeniu wzajemnych stron bądź przez wpłatę innej uczelni nadwyżki bądź też na wpłaceniu (dopłaceniu) kwoty wynikającej z różnicy między wpłaconymi przez studentów środkami pieniężnymi a faktycznymi zaakceptowanymi kosztami świadczonej usługi. Studenci będą zawierać umowy o kształcenie z ?inną? uczelnią ale za pośrednictwem Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tak określona usługa będzie stanowić jedną kompleksowa usługę edukacyjną zwolnioną z opodatkowania... Czy też należy opisane przez Wnioskodawcę czynności wykazać jako odrębne usługi opodatkowane właściwymi stawkami podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opisane zdarzenia przyszłe wynikające z umowy o współpracy z inną uczelnia będą stanowić łącznie jedną kompleksową usługę edukacyjna. Zgodnie z ustaloną linią orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jak i orzecznictwa Polskich Sądów Administracyjnych jeżeli kilka świadczeń składa się na jedno ? przeważające ? to właśnie to przeważające świadczenie determinuje określenie głównej usługi. Ze stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że wiodącym świadczeniem jest usługa edukacyjna a wszelkie jej towarzyszące są usługami pomocniczym do niej, zatem całe świadczenie będzie jedną kompleksowa usługą edukacyjną wymienioną w pozycji 7 załącznika 4 do ustawy o podatku od towarów i usług korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ? zwana dalej ustawą), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego przez Szkołę zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza zawrzeć umowę na świadczenie usług edukacyjnych w skład, której wchodzić będzie szereg czynności, które w rezultacie stanowić będą jedną kompleksową usługę edukacyjną. Powyższa usługa zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy winna być zaklasyfikowana do grupowania 80.30.12-00.00 PKWiU ? usługi szkolnictwa wyższego

Zatem z przedstawionych przez Szkołę okoliczności wynika, iż świadczone na podstawie zawartej umowy usługi będą się zaliczać do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Możemy mówić więc o jednym świadczeniu (złożonym z kilku innych świadczeń składowych). Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim w sytuacji Wnioskodawcy jest kompleksowa usługa edukacyjna. W związku z powyższym wszystkie świadczenia powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosowanie zaś do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy zostały wymienione usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w ex 80 PKWiU.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że usługa będąca przedmiotem przyszłej umowy Wnioskodawcy stanowi jedną kompleksową usługę edukacyjną, (zaklasyfikowaną przez Podatnika w grupowaniu PKWiU 80.30.12-00.00) i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi. Informacje są wydawane na wniosek podmiotu. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Ponadto należy zauważyć iż sklasyfikowanie usługi należy do obowiązków usługodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika